![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Juist. Wat denk ge, Tavek. Maasland dan maar onafhankelijk als de rest niet meewil?
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bwah, ik ben eerder voor een centralisatie van de macht in Maasmechelen. Kasteel Villain XIIII, waar ik geboren ben, in Leut lijkt me een betere optie.
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een mens zou bijna denken dat hier verfoeilijke nationalisten aan het werk zijn. ![]()
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij was meer dan dat. Hij was de man die het Nederlands in Vlaanderen gered heeft, de alfabetisering op gang gebracht heeft en de basis gelegd heeft voor de economische welvaart van de Zuidelijke Nederlanden. En dat allemaal op 15 jaar, en met veel tegenwerking van incivieke Frankrijk-lovers. Als hij had kunnen voortdoen, stond Vlaanderen nu heel wat verder, en zat België niet in een existentiële crisis.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dikke armoede en uitbuiting tijdens het bewind van Onwijze Willem. En kinderarbeid met de vleet. Zeker weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
ik hoop van niet, ik heb het niet zo op die regelneukende calvinistische mentaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ook historisch gezien zou een fusie (maar dat is hier natuurlijk niet aan de orde) niet meer dan logisch zijn. Wat werkgelegenheid betreft zou dit idd. een prachtkans zijn. Als Hasselaar heb ik enkele jaren in Maastricht gewoond, (terwijl ik in Hasselt werkte) en heb ik het altijd jammer gevonden dat ik mijn activiteiten als zelfstandige niet probleemloos kon uitoefenen in Nederland. Nu ja, het ging wel, maar de hele rompslomp die daar bij te pas kwam, heeft me toch doen terugdeinzen. Intussen is er op meerdere vlakken al een toenadering gezocht tussen de driehoek Hasselt - Maastricht - Aachen, en dat kan alleen nog maar verder uitgediept worden. Prima idee dus ! ps: als ik die comments lees op die site, dan zitten er boven de Maas precies nog een pak meer rechtse rakkers als hier ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 december 2008 om 17:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niet voor niets dat de 'hollanders' Nederlands Limburg als 'buitenland' bestempelen. En er maar op kankeren... Maar ze gaan er wel met z'n allen studeren natuurlijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste Nederlanders 'kankeren' helemaal niet op Limburg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Cant do anything about it, dat gebeurt nu eenmaal als je 170 jaar onder Nederlands/Belgisch(vlaams) bewind leeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb ook in Limburg gestudeerd. Daar kwam ik er voor het eerst achter dat ik ook vooral Hollander ben. Daar was ik in Holland zelf niet automatisch achter gekomen, maar een vechtpartijtje op het Vrijthof heeft mijn ogen geopend.
Gastvrijheid is een dun laagje vernis in Limburg. Verder een prima tijd gehad hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementslid
|
![]() Oost West, Limburg Best
De gouverneurs van Belgisch en Nederlands Limburg ondertekenen dinsdagavond hun huwelijkscharter. Ze gaan samenleven onder de titel ‘Oost West, Limburg Best’. De beide Limburgen zijn sinds 1839 gescheiden. Sittard / Hasselt Van onze verslaggevers In het charter staat een aantal zaken opgetekend waarbij zeker wordt samengewerkt. Op nummer één staat transport. Zo denken de gouverneurs aan het gezamenlijk gebruik van de IJzeren Rijn en aan de goederenspoorverbinding tussen Genk en Sittard, waarvan de haalbaarheid momenteel wordt bestudeerd. Op logistiek vlak kunnen de provincies zich zo samen sterker profileren ten opzichte van zowel Antwerpen als Rotterdam. Een ander punt is arbeid. Hierbij zouden de Belgische en Nederlandse arbeidsbureaus werkzoekenden vaker kunnen uitwisselen. Samen kunnen ze ook een lijst van zogenaamde 'knelpuntberoepen' opstellen. Wat onderwijs betreft wordt er gedacht aan het uitwisselen van docenten en aan grensoverschrijdende scholengemeenschappen. Ook de ziekenhuizen van beide Limburgen kunnen samen aan de slag. Daarbij denkt men aan de ziekenhuizen van Maastricht en Tongeren. Aan beide kanten van de Maas willen de gouverneurs ook de CO2-uitstoot beperken. Zelfs de pers gaat intenser samenwerken. (Bron: Het Belang van Limburg) Gepubliceerd op: 09.12.08 15:29, bijgewerkt op: 09.12.08 16:23 http://www.limburger.nl/article/2008...1/1362203/1056 Ook op L1 is er aandacht aan besteed.
![]() |
#80 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
"Hun" doen maar. Publiciteitsgeile Stevie Stunt moet zichelf af en toe in het zonnetje (?) zetten nietwaar. Eén van de intelligente argumenten die hij aanhaalde, was dat we dezelfde munt gebruiken ![]() ![]() ![]() Het enige wat Belgisch- en Nederlands-Limburg echt "bindt" is dat ze samen een "dialectgroep" vormen, die je met enige goede (/slechte, naargelang) wil zelfs als een aparte taal zou kunnen beschouwen. Als ik me niet vergis heeft het Limburgs in Nederlands zelfs een apart statuut. Qua mentaliteit gaapt er m.i. in deze tijd echter een vrij diepe kloof tussen de twee gebieden (al leunt het Belgische Maasland misschien wel dicht bij Nederlands-Limburg aan - Stevie S is in dit gebied geboren). Zelf voel ik me als Hasselaar meer thuis in Gent dan in Venlo ( ![]() Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 december 2008 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |