Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2008, 19:14   #61
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mja ik ben maaslander, en voor ons ligt dat heel wat anders.

Juist.

Wat denk ge, Tavek. Maasland dan maar onafhankelijk als de rest niet meewil?
Oud 8 december 2008, 19:27   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Juist.

Wat denk ge, Tavek. Maasland dan maar onafhankelijk als de rest niet meewil?
En we regeren alles uit het kasteel van Rekem ?

Ik doe mee !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 22:13   #63
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En we regeren alles uit het kasteel van Rekem ?

Ik doe mee !
Bwah, ik ben eerder voor een centralisatie van de macht in Maasmechelen. Kasteel Villain XIIII, waar ik geboren ben, in Leut lijkt me een betere optie.
Oud 8 december 2008, 23:52   #64
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En we willen gewoon 'ons eigen zijn'. Wij zijn eerder bij Belsj omdt de Belsjen een zeker 'savoir vivre' hebben. De Hollander zijn ons veel te kaal en veel te zuinig, enfin te knibberig. Da's alles.
Het ge-"wij" en ge"ons" vliegt hier in 't rond zeg, en dat telkens uit de mond van één mens. Een soort pluralis majestatis allicht, of een toto pro pars.

Een mens zou bijna denken dat hier verfoeilijke nationalisten aan het werk zijn.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 23:55   #65
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem lijkt bijna een geniale wijze bewindsvoerder in uw referentie.
Hij was meer dan dat. Hij was de man die het Nederlands in Vlaanderen gered heeft, de alfabetisering op gang gebracht heeft en de basis gelegd heeft voor de economische welvaart van de Zuidelijke Nederlanden. En dat allemaal op 15 jaar, en met veel tegenwerking van incivieke Frankrijk-lovers. Als hij had kunnen voortdoen, stond Vlaanderen nu heel wat verder, en zat België niet in een existentiële crisis.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 9 december 2008, 08:30   #66
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
E i n d e l i j k.

Niks te fusie van de Nederlanden. Fusie van de beide Limburgen tot een Groot-Limburg.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAH AHA
zei je nou GROOT-Limburg?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 08:35   #67
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
jemig wat voel ik me monocultureel, als alleen hollander zijnde
(moeder is Noord-Hollander en mn vader is Zuid-Hollander)

Maar m'n opa is Brabander !
B R R R R R R A V O !!!!!!
Eindelijk een zinnig woord hier tussen al die Limbokolonialen!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:35   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hij was meer dan dat. Hij was de man die het Nederlands in Vlaanderen gered heeft, de alfabetisering op gang gebracht heeft en de basis gelegd heeft voor de economische welvaart van de Zuidelijke Nederlanden. En dat allemaal op 15 jaar, en met veel tegenwerking van incivieke Frankrijk-lovers. Als hij had kunnen voortdoen, stond Vlaanderen nu heel wat verder, en zat België niet in een existentiële crisis.
D�*t zal wel. En daarom hebben ze hem buitengesmeten zeker.

Dikke armoede en uitbuiting tijdens het bewind van Onwijze Willem. En kinderarbeid met de vleet. Zeker weten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 16:54   #69
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Belgisch en Nederlands Limburg gaan fuseren:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...provincie.html
mooi

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Is dit een (eerste) stap naar een volledige fusie van de Nederlanden? Wat vinden jullie?
ik hoop van niet, ik heb het niet zo op die regelneukende calvinistische mentaliteit.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 17:51   #70
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenwerking is een goeie zaak. Kwa werkgelegenheid kan er veel gewonnen worden door wat meer interprovinciale mobiliteit (belgen die in NL Limburg gaan werken en vice versa) te bewerkstelligen.

Misschien beter openbaar vervoer naar de verschillende grote industriegebieden in NL en BE Limburg ? Waren ze niet bezig met een lightrail traject van hasselt naar Maastricht via Lanaken ?
Helemaal akkoord !

Ook historisch gezien zou een fusie (maar dat is hier natuurlijk niet aan de orde) niet meer dan logisch zijn.

Wat werkgelegenheid betreft zou dit idd. een prachtkans zijn. Als Hasselaar heb ik enkele jaren in Maastricht gewoond, (terwijl ik in Hasselt werkte) en heb ik het altijd jammer gevonden dat ik mijn activiteiten als zelfstandige niet probleemloos kon uitoefenen in Nederland. Nu ja, het ging wel, maar de hele rompslomp die daar bij te pas kwam, heeft me toch doen terugdeinzen.

Intussen is er op meerdere vlakken al een toenadering gezocht tussen de driehoek Hasselt - Maastricht - Aachen, en dat kan alleen nog maar verder uitgediept worden.

Prima idee dus !

ps: als ik die comments lees op die site, dan zitten er boven de Maas precies nog een pak meer rechtse rakkers als hier ...
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 17:54   #71
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*t zal wel. En daarom hebben ze hem buitengesmeten zeker.
Nee, dat was niet daarom. "Ze" hebben hem buitengesmeten omdat : 1) "ze" hun greep op de katholieke bevolking wilden behouden, en 2) hij op vrij efficiënte wijze de annexatie van de zuidelijke Nederlanden door Frankrijk verhinderde.

Citaat:
Dikke armoede en uitbuiting tijdens het bewind van Onwijze Willem.
Dat kan, maar in elk geval heeft hij in 15 jaar meer gedaan aan de economische infrastructuur dan het zootje Frankrijk-vazallen dat na hem de regering bevolkte in 30 jaar. De grote hongersnood in Vlaanderen, met massale emigratie naar Amerika, was niet tijdens het Verenigd Koninkrijk.

Citaat:
En kinderarbeid met de vleet. Zeker weten.
Ja, en voor hem ook en na hem nog meer... Je argumenten worden er niet echt scherper op.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 december 2008 om 17:54.
Oud 9 december 2008, 17:55   #72
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
(nederlands-)limburgers en echte 'hollanders' zijn totaal verschillende volkeren.
keep that in mind.
Ook weer helemaal waar.

Niet voor niets dat de 'hollanders' Nederlands Limburg als 'buitenland' bestempelen.

En er maar op kankeren...

Maar ze gaan er wel met z'n allen studeren natuurlijk...
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 18:35   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Bwah, ik ben eerder voor een centralisatie van de macht in Maasmechelen. Kasteel Villain XIIII, waar ik geboren ben, in Leut lijkt me een betere optie.
Het college ombouwen tot command centre.

(Oh wacht, Montgomery en de nazis waren ons al voor...)
Oud 9 december 2008, 18:36   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Ook weer helemaal waar.

Niet voor niets dat de 'hollanders' Nederlands Limburg als 'buitenland' bestempelen.

En er maar op kankeren...

Maar ze gaan er wel met z'n allen studeren natuurlijk...
De meeste Nederlanders 'kankeren' helemaal niet op Limburg.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 18:37   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Helemaal akkoord !

Ook historisch gezien zou een fusie (maar dat is hier natuurlijk niet aan de orde) niet meer dan logisch zijn.

Wat werkgelegenheid betreft zou dit idd. een prachtkans zijn. Als Hasselaar heb ik enkele jaren in Maastricht gewoond, (terwijl ik in Hasselt werkte) en heb ik het altijd jammer gevonden dat ik mijn activiteiten als zelfstandige niet probleemloos kon uitoefenen in Nederland. Nu ja, het ging wel, maar de hele rompslomp die daar bij te pas kwam, heeft me toch doen terugdeinzen.

Intussen is er op meerdere vlakken al een toenadering gezocht tussen de driehoek Hasselt - Maastricht - Aachen, en dat kan alleen nog maar verder uitgediept worden.

Prima idee dus !

ps: als ik die comments lees op die site, dan zitten er boven de Maas precies nog een pak meer rechtse rakkers als hier ...
Ge hebt aan beide kanten van de maas rare lui. "Die hard vlamingen" en "die hard Nederlanders"

Cant do anything about it, dat gebeurt nu eenmaal als je 170 jaar onder Nederlands/Belgisch(vlaams) bewind leeft.
Oud 9 december 2008, 18:41   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De meeste Nederlanders 'kankeren' helemaal niet op Limburg.
Grapjes maken noem ik het eerder

Tzelfde wat de vlamingen doen met ons....
Oud 9 december 2008, 18:51   #77
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook in Limburg gestudeerd. Daar kwam ik er voor het eerst achter dat ik ook vooral Hollander ben. Daar was ik in Holland zelf niet automatisch achter gekomen, maar een vechtpartijtje op het Vrijthof heeft mijn ogen geopend.
Gastvrijheid is een dun laagje vernis in Limburg. Verder een prima tijd gehad hoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 21:00   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik heb ook in Limburg gestudeerd. Daar kwam ik er voor het eerst achter dat ik ook vooral Hollander ben. Daar was ik in Holland zelf niet automatisch achter gekomen, maar een vechtpartijtje op het Vrijthof heeft mijn ogen geopend.
Gastvrijheid is een dun laagje vernis in Limburg. Verder een prima tijd gehad hoor.
Beter laat dan nooit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 21:59   #79
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Oost West, Limburg Best

De gouverneurs van Belgisch en Nederlands Limburg ondertekenen dinsdagavond hun huwelijkscharter. Ze gaan samenleven onder de titel ‘Oost West, Limburg Best’. De beide Limburgen zijn sinds 1839 gescheiden.
Sittard / Hasselt
Van onze verslaggevers

In het charter staat een aantal zaken opgetekend waarbij zeker wordt samengewerkt. Op nummer één staat transport. Zo denken de gouverneurs aan het gezamenlijk gebruik van de IJzeren Rijn en aan de goederenspoorverbinding tussen Genk en Sittard, waarvan de haalbaarheid momenteel wordt bestudeerd. Op logistiek vlak kunnen de provincies zich zo samen sterker profileren ten opzichte van zowel Antwerpen als Rotterdam.

Een ander punt is arbeid. Hierbij zouden de Belgische en Nederlandse arbeidsbureaus werkzoekenden vaker kunnen uitwisselen. Samen kunnen ze ook een lijst van zogenaamde 'knelpuntberoepen' opstellen. Wat onderwijs betreft wordt er gedacht aan het uitwisselen van docenten en aan grensoverschrijdende scholengemeenschappen.

Ook de ziekenhuizen van beide Limburgen kunnen samen aan de slag. Daarbij denkt men aan de ziekenhuizen van Maastricht en Tongeren. Aan beide kanten van de Maas willen de gouverneurs ook de CO2-uitstoot beperken. Zelfs de pers gaat intenser samenwerken.

(Bron: Het Belang van Limburg)

Gepubliceerd op: 09.12.08 15:29, bijgewerkt op: 09.12.08 16:23

http://www.limburger.nl/article/2008...1/1362203/1056

Ook op L1 is er aandacht aan besteed.
Oud 10 december 2008, 10:18   #80
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Oost West, Limburg Best
De gouverneurs van Belgisch en Nederlands Limburg ondertekenen dinsdagavond hun huwelijkscharter. Ze gaan samenleven onder de titel ‘Oost West, Limburg Best’. De beide Limburgen zijn sinds 1839 gescheiden.
Sittard / Hasselt
...
Persoonlijk raakt dit mijn koude kleren niet.
"Hun" doen maar. Publiciteitsgeile Stevie Stunt moet zichelf af en toe in het zonnetje (?) zetten nietwaar. Eén van de intelligente argumenten die hij aanhaalde, was dat we dezelfde munt gebruiken . Gevoel voor humor heeft ie natuurlijk wel.

Het enige wat Belgisch- en Nederlands-Limburg echt "bindt" is dat ze samen een "dialectgroep" vormen, die je met enige goede (/slechte, naargelang) wil zelfs als een aparte taal zou kunnen beschouwen.
Als ik me niet vergis heeft het Limburgs in Nederlands zelfs een apart statuut.
Qua mentaliteit gaapt er m.i. in deze tijd echter een vrij diepe kloof tussen de twee gebieden (al leunt het Belgische Maasland misschien wel dicht bij Nederlands-Limburg aan - Stevie S is in dit gebied geboren). Zelf voel ik me als Hasselaar meer thuis in Gent dan in Venlo ( Voor de goede verstaander!).

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 december 2008 om 10:26.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be