![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben er gewoon tegen dat er vaak geleden moet worden (menselijk, dierlijk,...) omwille van onze luxe. Zo duidelijker?
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Want zoals ik het zie beëindig je altijd te vroeg het leven van het slachtdier, niet?
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat laatste om te voorkomen dat ge over kippen en mossels begint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bayraminiz mubarek olsun!!!
![]()
![]() |
#67 |
Gouverneur
|
![]() Deze slachtpartij (een feest is het zeker niet) is gebaseerd op een verhaaltje uit het oude-testament, dat later in de koran is overgenomen. Het verschil is dat christenen leven in het hier en nu, anno 2008 en dus geen afschuwelijke dierenoffers brengen, in tegenstelling tot moslims die wat dit betreft nog in de obscure oertijd leven en het licht nog niet hebben gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hadden we het daar nog niet over ?
Ge moogt de wet gerust proberen aanpassen. Maar kom dan niet janken dat moslims wel verder mogen jagen. Of dat moslims nu wapens mogen gebruiken die voor de jacht wettelijk verboden zijn. Ziet ge echt het verschil niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Vreemdeling
|
![]() Heyz, zoiets heb ik op het communniefeestje van het dochtertje van een vriendin van mij gezein. Ik was toen al helemaal in de ban van de mythologie en daaruit voortvloeiend ook in heidense religies en daarom vond ik de symboliek wel heel "mystisch". Enfin, nu niet dat ik kick op het offeren van lammetjes hoor.
Tijdens de vierde eeuw, met aan het begin van die eeuw de gelijkberechtiging en aan het einde van die eeuw het monopolie van het christendom, werden dierenoffers verboden, omdat Jezus Christus als het ultieme offer voor de mensheid gestorven is. Wie weet hoe het heidendom er vandaag de dag had uitgezien, moest het hebben blijven bestaan. Schud niet meteen ongelovig het hoofd, omdat je denkt dat er geen plaats voor meer dan een god is in de Europese cultuur. Maar als je ziet hoe populair de heiligenverering was en is, dan kan je er wel van op aan dat het heidendom tot de dag vandaag wel had overleefd. Of er echt mensen in de goden zouden geloven, is niet het punt. Het punt is dat de feesten zouden zijn blijven bestaan. Maar hoe dan met die dierenoffers, die en vast bestanddeel van de heidense riten vormden? Tja, met Kerst of het Amerikaanse Thanksgiving wordt er ook speciaal een gans (bij sommigen) of kalkoen geserveerd. Zou je ook als "offer" kunnen zien, alhoewel de slachting van het dier de feestvierders bespaart blijft. Ik denk wel dat de heidenen van toen de offerdieren drugs afzo gaven, om ze stil te houden. Een schaap kan men natuurlijk bedwingen, maar denk maar eens aan een jonge stier: als die wild wordt, ja dan is het feest gedaan. Op afbeeldingen worden de runderen ook nooit geboeid naar het altaar geleid, dus die moeten wel verdoofd zijn. Mocht het heidendom nu nog bestaan zouden de dierenoffers vast en zeker vervangen zijn door symbolische offers. Tenslotte deden de stropoppetjes die de Romeinen op een van hun feestdagen in de Tiber gooiden, toch ook plaatsvervangend dienst voor vroegere mensenoffers. Het vlees van de geofferde dieren werd wel opgegeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Een paar Offerfeest-wensen die ik via sms kreeg:
"Schaapje, schaapje in de wei. Vrolijk spelend, dol en blij. Wij kozen het schaapje dik en groot. Het lekkere beestje is nu dood. Over enkele minuutjes in de pan. Mmm daar genieten wij wel van. ![]() Bessaha! 3Ied moubarak sa3ied!" "Zie ginds komt het schaap met el3ied aan. Hy brengt ons lekkere shwa, ik zie hem al staan... Papa staat te lachen en slaat met de bijl toe... Wie zoet is krijgt shwa, wie stout is walou!" Enfin, ge ziet dus dat allochtonen zich steeds beter integreren in de maatschappij door de plaatselijke gebruiken ook in hun cultuur op te nemen. Een positieve evolutie dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Fijn slachtfeest?? En leuk dat dat is... ![]() Nu goed, het is weer voorbij voor 'n jaar.
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlees heb je niet nodig dat is reeds bewezen. Vlees dat al lijdend tot zijn einde komt is barbaars en achterhaald. Geef het goede voorbeeld en weiger nog langer barbaarte zijn. Kom in opstand tegen uw religie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() Lijdende dieren, ik begrijp zijn reactie.
Laatst gewijzigd door leddy : 10 december 2008 om 20:16. |
![]() |
![]() |