Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 18:41   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moet open staan voor discussie. Dat is ook een vorm van respect. Men gaat op een serene manier praten over overtuigingen.

Ik heb trouwens geen behoefte om het geloof van een oud bommake te ridiculiseren aangezien dat voor die mensen een meerwaarde is. Op een bepaalde manier vind ik dat eerder respectvol tov de persoon dan tov het geloof.

En als atheist wil ik respect voor personen. Niet voor een denkbeeldige figuur. Daarom dat ik ook zeg: zolang als het persoonlijk blijft, heb ik er geen probleem mee.
Zo zou ik dat zelf ook doen, maar ik ben niet zo nauwdenkend dat ik iedereen wil dwingen daar zo over denken, of zelfs zo daarover te praten. Het meest nutteloze deel van een debat, is het debatteren over de vorm van het debat. Soms is ridiculisering de enige manier om eens dubbel en dwars aan te tonen wat jij absurd vindt aan iemands (religieuze) opvattingen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:46   #62
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Atheisme is geen onwrikbaar dogma. Het is het ontbreken ervan. Moest men ooit maar enig rationeel bewijs kunnen geven van het bestaan van een god, zou ik het in overweging nemen. Gelovigen doen dit echter niet voor het omgekeerde.
Toch wel, want moest men ooit maar enig rationeel bewijs... Tot dan blijven beide visies evenwaardig.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:58   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent daar van overtuigd omdat u dat goed uitkomt.

Het feit dat u daar van overtuigd bent, maakt het nog steeds niet de realiteit. Maar zoals ik al zei: we moeten ieders overtuiging respecteren zolang die niet nefast wordt gebruikt.
"... omdat het u goed uitkomt". Wat komt mij dan goed uit? Is dit godsbeeld dat ik u schetste in enig opzicht een soort doekje naar goeddunken?

En uw laatste alinea kan evengoed op u toegepast worden: "Het feit dat u Gods bestaan ontkent, maakt het nog steeds niet de realiteit".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 19:03   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens geen behoefte om het geloof van een oud bommake te ridiculiseren aangezien dat voor die mensen een meerwaarde is. Op een bepaalde manier vind ik dat eerder respectvol tov de persoon dan tov het geloof.
Wat speelt in uw redenering dan een rol? De persoon, de leeftijd, het geloof of de impact van het geloof in iemands leven?
Oud 10 januari 2009, 19:21   #65
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik voel geen noodzaak God te laten opdraven "als verklaringsmodel". Wel ben ik ervan overtuigd dat hij begin en einde is van mens en wereld.
Bijzonder grappig hoe u in de eerste zin ontkent wat u met de tweede bevestigt. Over "beredeneerd vertrekpunt' gesproken
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 19:21   #66
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Toch wel, want moest men ooit maar enig rationeel bewijs... Tot dan blijven beide visies evenwaardig.
Euh, een gedachtengang die je verplicht om een boek te gehoorzamen (waarvan er trouwens geen enkel bewijs is dat bv Jezus ooit echt bestaan heeft) zie ik nu niet bepaald als evenwaardig.
Oud 10 januari 2009, 19:22   #67
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En juist dat is een misvatting: men kan gerust omwille van heel andere redenen tegen abortus zijn.
Zoals?
Oud 10 januari 2009, 19:22   #68
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Bijzonder grappig hoe u in de eerste zin ontkent wat u met de tweede bevestigt. Over "beredeneerd vertrekpunt' gesproken
Oud 10 januari 2009, 19:24   #69
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Iets bestaat wanneer het door de mens wordt benoemt. Scheppen is benoemen. Benoemen is scheppen.
Ha, maar enkel in het brein. Dat maakt het dus tot een waanvoorstelling.
Oud 10 januari 2009, 19:26   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
"... omdat het u goed uitkomt". Wat komt mij dan goed uit? Is dit godsbeeld dat ik u schetste in enig opzicht een soort doekje naar goeddunken?

En uw laatste alinea kan evengoed op u toegepast worden: "Het feit dat u Gods bestaan ontkent, maakt het nog steeds niet de realiteit".
Iets bestaat niet tot het tegendeel bewezen is.

Het bewijs kan zijn: observaties, metingen, beredeneringen op basis van elementaire natuurwetten.....

Niet omgekeerd, zo werkt het niet
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 19:27   #71
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
En het is ook een feit dat de mens "religieus" is aangelegd, iets dat, ironisch genoeg, waarschijnlijk een evolutionair gegeven is.
Ja, dat is net de klucht eraan. Ze geloven niet meer in datgene wat hun illusie heeft voortgebracht, en draaien dat zelfs om. Hilarisch.
Oud 10 januari 2009, 19:27   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat speelt in uw redenering dan een rol? De persoon, de leeftijd, het geloof of de impact van het geloof in iemands leven?
De manier waarom hij of zij geloof uitdraagt naar zijn/haar omgeving.

Mensen die mij komen vertellen dat ik naar de hel ga omdat ik niet geloof in god, die trash ik.
Oud 10 januari 2009, 19:27   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
U heeft dus niet begrepen wat de uitdrukking "begin en einde van mens en wereld" inhoudt.

U had het over God als een soort loper die men op alle sloten meent te kunnen steken voor al die plaatsen waar men nog geen wetenschappelijke sleutel voor heeft. Welnu, daartoe voel ik geen behoefte.
Oud 10 januari 2009, 19:32   #74
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Iets bestaat wanneer het door de mens wordt benoemt. Scheppen is benoemen. Benoemen is scheppen.
ergo: kabouters bestaan?
Oud 10 januari 2009, 19:32   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Euh, een gedachtengang die je verplicht om een boek te gehoorzamen (waarvan er trouwens geen enkel bewijs is dat bv Jezus ooit echt bestaan heeft) zie ik nu niet bepaald als evenwaardig.
Wij gehoorzamen geen boek. Wij volgen Jezus' voorbeeld. D�*t is een wereld van verschil.
Oud 10 januari 2009, 19:35   #76
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Wij gehoorzamen geen boek. Wij volgen Jezus' voorbeeld. D�*t is een wereld van verschil.
Het komt op hetzelfde neer. Of dat nu fysieke of psychologische dwang is.
Oud 10 januari 2009, 19:37   #77
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U heeft dus niet begrepen wat de uitdrukking "begin en einde van mens en wereld" inhoudt.
God die aan begin en einde van mens en wereld (dat is niet niks!) ligt... Ik ken weinig uitdrukkingen die meer verklarend zijn!

Citaat:
U had het over God als een soort loper die men op alle sloten meent te kunnen steken voor al die plaatsen waar men nog geen wetenschappelijke sleutel voor heeft. Welnu, daartoe voel ik geen behoefte.
Neen, daar had ik het niet eens over.

Laatst gewijzigd door drosophila : 10 januari 2009 om 19:40.
Oud 10 januari 2009, 19:39   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Grappig zelf al stel ik duidelijk dat we gelovigen moeten respecteren, nog steeds zijn ze niet content.

De drang om de enige en de echte te zijn (geloof, levensbeschouwing en wereldvisie) is blijkbaar toch speciaal groot.....
Oud 10 januari 2009, 19:46   #79
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het weinige wat we weten over Jezus (als hij al heeft bestaan) komt wél uit dat boek. Overigens volgt u als katholiek voornamelijk de interpretaties van Paulus (het christendom is immers de leer van Paulus óver Jezus) en vooral de dogma's en 'inzichten' van de Roomse kerk.
Oud 10 januari 2009, 19:53   #80
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De manier waarom hij of zij geloof uitdraagt naar zijn/haar omgeving.

Mensen die mij komen vertellen dat ik naar de hel ga omdat ik niet geloof in god, die trash ik.
Niet bang zijn, u gaat niet naar de hel omdat u niet gelooft. U moet echt leren onderscheid maken tussen enerzijds bepaalde verhalen die ons vroeger door de katholieke Kerk en tegenwoordig nog steeds door volgelingen van bepaalde godsdiensten werden/worden wijsgemaakt en anderzijds een levensstijl die uitgaat van de godsgedachte en voornamelijk tot doel heeft een goed leven te leiden in de hoop in het volgende leven weer die kans te krijgen. Dat volgende leven kan voor mijn part via reïncarnaties naar het nirwana leiden maar mag ook gewoon in het hiernamaals spelen.
U hoeft niet letterlijk een boek te volgen om godsdienstig te zijn. Persoonlijk hou ik wel van rites maar dat betekent niet dat ik iedere zondag naar de mis ga uit angst dat ik later de hemel niet in mag om maar iets te zeggen. Zoals Jan van den Berghe ergens stelt : we volgen Jezus' voorbeeld. Vermits Jezus liefde predikte als eerste gebod kan u daar moeilijk problemen mee hebben, of wel?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be