![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u ook een huismoeder willen zijn? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
13 | 33,33% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
13 | 33,33% |
af en toe |
![]() ![]() ![]() |
9 | 23,08% |
hangt af |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,26% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Twintig jaar getrouwd geweest, en één jaar gelukkig: het eerste. Het enige jaar dat mijn ex een huisvrouw was.
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2009 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eno 2 je kunt misschien ook gewoon leren voor jezelf te zorgen?
een werkende moeder adopteren terwijl jij dan het huishouden doet? Volgens mij is dit jezelf laten onderhouden en in ruil de afwas doen; veel geluk! ( vrouwen trappen daar niet in lieverd!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Ik speel liever huisvader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() Het komt er niet meer op aan een huismoeder te willen zijn, maar om er nog eentje te kunnen zijn. Ik zie niet veel gezinnen het nog financieel met één (modaal) preetje rooien. De tijd dat de vrouw (meestal beschouwd als het tweede loon) voor de luxe mee uit werken ging, ligt al enige tijd achter ons. Het gemiddeld gezin betaalt voor een modaal huis zo'n 900 �* 1300 euro per maand af aan de hypotheek. 'Needless to say' dat je dan nog met één loon comfortabel kunt rondkomen. Dus met tweeën uitwerken is voor velen bijna een noodzaak geworden. Moest de gemiddelde man - hypothetisch - pakweg 3000 euro netto in de maand scheppen, dan zouden er nog maar weinig vrouwen 'vrijwillig' uit gaan werken (maar mij hiermee allicht niet populair bij feministen, maar heb daar lak aan).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus alle vrouwen werken enkel voor het geld. En als vrouwen konden bleven ze allemaal thuis bij de was. Misschien Free spirit moet je dringend op zoek naar andere vriendinnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() veel van de huidige maatschappelijke problemen zijn begonnen toen vrouwen uit werken zijn beginnen gaan.
Niet zonder reden bleven ze thuis : kinderen hebben een thuis nodig, moeders het recht op een leven waarin nog vrije tijd is voor henzelf, en vaders hebben het recht om verwend te worden na een zware dag op het werk. Of... de werkweek moet korter worden. Een soort geinstitutionaliseerd half-timen |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() Er zijn inderdaad vrouwen die veel plezier halen uit hun werk en zichzelf (terecht) willen bewijzen. Ik zie dit bij ons dagelijks op den unief dat die (jonge) vrouwen met veel plezier onderzoek en onderwijs doen en daar volledig in opgaan. Maar er zijn anderzijds ook veel vrouwen die gaan werken om de 'moetens'. Ik kan mij niet inbeelden dat vrouwen die aan de lopende band staan, dit zouden blijven doen moesten zij een financieel comfortabel leven kunnen leiden door thuis te blijven (zeker nadat ze kinderen hebben). En ik ken anderzijds ook hoogopgeleide vrouwen die, eens ze kinderen hebben, hun carrière op een lager pitje zetten en ervoor kiezen om meer thuis te zijn bij hun kinderen dan enkel hun kinderen nog een uurtje 's avonds en 's morgens te zien voor of na de crèche of school. En dat vind ik logisch: waarom kinderen 'kopen' om ze daarna voortdurend uit te besteden aan vreemden onder de vorm van crèches of een oppas. Het klinkt misschien in uw ogen niet vrouwvriendelijk, maar op een gegeven moment in haar leven moet de vrouw de keuze maken om ofwel heel haar leven volledig toe te wijden aan een carrière, ofwel deze in te perken en voor kinderen te zorgen. En zolang mannen zelf niet zwanger kunnen worden en/of kunnen zogen, zal er altijd een verschil tussen mannen en vrouwen op dit gebied blijven bestaan. Wat die radicale feministen ook mogen beweren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enthousiaste dametjes die me daarin wilden steunen door de afwas te doen, allemaal wandelen gestuurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jij had je oog al laten vallen op een nieuwe blinkende vaatwas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Ik was eigenlijk een véél te grote macho om recht te hebben op een full-time- huismoeder als echtgenote.
Je weet wel, 's avonds uitgaaan met klanten en 's nachts met collega's... Kapitein Zeldenthuis... Pas na mijn wilde jaren werd ik huisman... Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2009 om 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() Misschien wilde ze gewoon financiële zekerheid moest het fout lopen? Scheiding is met name voor vrouwen het ideale recept om in de armoede te sukkelen. Een ex-man moet dan vaak wel allimentatie betalen, maar dan nog. Je hoort het vaak: vrouw die zich wegcijfert voor de carrière van de man en de opvoeding van de kinderen, halftijds of niet meer gaat werken, en dan loopt het 'fout' en blijft zij met een financiële kater zitten. En ook later geen goed pensioen (vermits ze te weinig heeft opgebouwd door te weinig 'actieve' jaren). Dat is dan ook één van de hoofdredenen waarom moeders vaak blijven werken, meestal tegen hun wil in. Mar uiteraard een begrijpelijke reactie. Men wil op financieel eigen benen kunnen staan. Vroeger werd er niet zozeer minder gescheiden omwille van andere morele waarden en zeden, maar omwille van het feit dat een (huis)vrouw niet onafhankelijk van haar echtgenoot degelijk kon leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
La Femme Rompue, c'est moi... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Een van mijn dochters is huismoeder. Daar ben ik wel zo enthousiast niet voor als voor mezelf als huismoeder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Meer huismoeders zou op z'n minst een oplossing zijn voor de economische malaise...
Er zouden meer jobs vrijkomen, deze mensen zouden dan tenminste tijd hebben om te consumeren, en konden de stress in het gezin wat terugdringen waardoor het welzijn zou stijgen. (Zie resultaten van enquête gevoerd door de overheid waaruit blijkt dat hedendaagse gezinnen zeer gestresseerd zijn.) Ik heb een bepaalde periode overwogen om full time huismoeder te worden. Maar bij nader inzien wil ik er toch 'meer uithalen'. Zoals ik hierboven al schreef zal het echter ook sterk afhankelijk zijn van de context, bv hoe het gaat met mijn kinderen en wat de leeftijd ervan is.
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |