Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De zelfmoordpil voor iedereen?
ja 12 41,38%
neen 15 51,72%
anders 2 6,90%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2009, 22:42   #61
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik verhuis om de zes maanden/één jaar.
Angst om je te binden ?
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 22:43   #62
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mediteren en bidden helpt inderdaad echt. Als iedereen eens wat meer oprecht zou bidden, dan zou er m.i. heel wat minder leed in de wereld zijn.
Zeker en vast : terwijl je bid of mediteert, doe je geen kwaad.
Oud 15 januari 2009, 22:44   #63
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik begrijp het verband niet tussen "depressief" en "irrationeel"...
Het is bewezen dat depressievelingen niet realistisch zijn maar pessimistisch, als je dat wil zeggen. Vraag me aub niet dat onderzoek op te dissen.

Citaat:
Eigenlijk maak je hier niet zozeer een onderscheid tussen subjectief en objectief, maar tussen geestelijk en lichamelijk lijden. Was dat de bedoeling?
Daar was ik me bewust van maar neen het onderscheid moet gezien worden zoals ik het gemaakt heb: subjectief of objectief.
Een schizofreen iemand heeft bvb geen zwaar lichamelijk lijden, maar kan wel zwaar psychisch lijden. Als hij in de momenten dat hij niet-psychotisch is objectief kan zijn en beslist het te willen stoppen, dan behoort hij ook tot de derde categorie...

Citaat:
Ik zou er spontaan van opkikkeren eigenlijk...

Ben jij een waarzegster of zo? Zulke dingen weet je gewoon niet. Als ik morgen zo'n pilletje neem weet ik niet hoe het zou lopen als ik het niet nam. En het maakt dan ook geen zier meer uit.

Ik pleit voor reservering van zo'n pilletje. Laat mensen zo'n pil één jaar op voorhand reserveren, vraag ze maandelijks hun keuze te bevestigen en geef ze de mogelijkheid dagelijks hun keuze in te trekken. Als ze dat doen en ze bedenken zich weer, gaat de periode van één jaar opnieuw lopen. Na één jaar krijgen ze het pilletje, onder toezicht van een arts.

Wat heeft een depressieveling aan hulpverleners? Het feit dat ze geen troost of aandacht vinden bij hun "gewone" medemensen, bevestigt alleen maar hun negatieve zelfbeeld. Je kunt dat dan betweterig van de hand doen als "subjectief", maar voor de betrokkene is dat de harde realiteit...
Mijn invalshoek is heel anders geloof ik.

Ik zou het niet met die reservering doen, maar op tijd psychologische hulp laten intervenieren. Mensen die sterk psychisch lijden kan je beter niet laten wachten. (Ik ga ervan uit dat de groep die sterk lichamelijk lijdt en terminaal is in aanmerking komt voor euthanasie.) Ze kunnen dan misschien op hun eigen manier er een einde aan maken omdat ze het niet meer zien zitten voordat het jaar om is... en zien zitten doe je het waarschijnlijk niet erg als je al de beslissing maakt om naar zo'n pil te vragen.

Je laatste alinea klopt natuurlijk niet, enfin je zegt het eigenlijk zelf "voor de betrokkene is dat de harde realiteit. Maar er is een wisselwerking aan de gang tussen de betrokkene en zijn omgeving. Indien die negatief is zijn dat allemaal dingen die je kan opheffen bij hulpverleners.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 januari 2009 om 22:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 22:46   #64
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Een heleboel onreine gedachten, om maar te zwijgen over de neigingen tot geweldadige bizarre sexuele praktijken waar ik mij aan bezondig
Misschien eens aan meneer pastoor vragen of hij langs kan komen, maar ik vrees dat het hopeloos is in mijn geval
Een geestelijke zou je mischien kunnen helpen, maar de genezing ligt in jezelf . Als je WIL genezen !
Oud 15 januari 2009, 22:46   #65
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat de kans heel klein is dat je geboren wordt (het aantal mogelijkheden waarmee je genen kunnen worden gecombineerd is bijna oneindig groot). Je hebt heel erg veel geluk dat je op deze aarde, met vol bewustzijn, terecht bent gekomen.

Begrijp dan weer niet verkeerd, ik ben vóór euthanasie voor zieke/ongeneeslijke/psychologisch instabiele mensen.
Je zou nogal wat op je geweten hebben jij.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 22:47   #66
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Een geestelijke zou je mischien kunnen helpen, maar de genezing ligt in jezelf . Als je WIL genezen !
Wilskracht is alles. Een geestelijke kan alleen maar goede raad geven in de verpakking van onzin.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 22:48   #67
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Je zou nogal wat op je geweten hebben jij.
Vrijwillig, hè?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 22:49   #68
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gratuite stelling. In plaats van je handen samengevouwen te houden en je tijd te verspillen aan een imaginair vriendje high in the sky kun je natuurlijk ook die handen uit de mouwen steken en je medemensen helpen waar mogelijk. Zal in ieder geval méér zoden aan de dijk brengen dan wat te staan prevelen.
Geloof verzet bergen.
Oud 16 januari 2009, 06:06   #69
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof verzet bergen.
Volgens mij heet dat erosie of mijnbouw.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 06:11   #70
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Angst om je te binden ?
Neen want ik lig redelijk vlug met mezelf, iedereen en alles in de knoop.
En in parenclub De sandwich doe ik aan de bondage mee.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 januari 2009 om 06:12.
Oud 16 januari 2009, 06:16   #71
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De aanmerkingen die je geeft kloppen hoor. Apothekers zijn bij mijn weten totaal niet bevoegd voor dat soort hulpverlening en ik zie het ook niet gebeuren dat zij zo'n pillen verdelen. Ik besefte dat maar een nieuw concept in het leven scheppen voor die post zou 'm te uitgebreid hebben gemaakt, vandaar.
Och, gelet op de weerstand die euthanasie met zich meebrengt is de "gewone" zelfmoordpil in feite een zuivere academische discussie. In zo'n discussie kan men natuurlijk alle kanten uit. Ik durf eerlijk bekennen dat ik zelfs niet eens weet of ik vóór of tégen dien te zijn...
Oud 16 januari 2009, 06:21   #72
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geloof verzet bergen.
Wordt wel eens beweerd, ja. Nog maar bitter weinig van gemerkt.
Oud 16 januari 2009, 06:22   #73
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelet op de immense voorwaarden die momenteel vereist zijn om over te gaan tot euthanasie zie ik "de zelfmoordpil" niet meteen gerealiseerd worden.

Zelfs indien het zo zou zijn is het behoorlijk naïef te denken dat zoiets door "de apotheker" op eenvoudig verzoek zal of kan worden overhandigd. Dit naar de huidige maatstaven natuurlijk. Binnen vijftig jaar misschien? Wie weet, andere tijden betekenen andere normen.

Inzake zelfmoordproblematiek zijn die apothekers trouwens geen bevoegde hulpverleners zoals jij hier laat uitschijnen. Tenzij men hun opleiding behoorlijk uitbreidt. Dit terug naar de huidige maatstaven.

Kortom, ik zie dit alles nog niet meteen gebeuren net zomin ik een maatschappelijke aanvaarding van de zelfmoordpil zie gebeuren.
Een uithetlevenstapper heeft geen hulp nodig maar een humane pil. Waarom zou een apotheker daarvoor een opleiding als hulpverlener moeten achter de rug hebben ? U gaat er van uit dat niemand echt dood wilt. Wat een pretentie. En wat een medevoelen spreekt daaruit. Iedereen is als ik.
Verkoop die pil gewoon in de supermarkt en in de krantenwinkel om de hoek.
Oud 16 januari 2009, 06:31   #74
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Wordt wel eens beweerd, ja. Nog maar bitter weinig van gemerkt.
De krachten die uw brein overheersen maken u blind voor zulke dingen . Trouwens, om door geloof " bergen te verzetten ", moet je eerst en vooral ...geloven ! Of het nu in katolieke godsdienst, islam of voudou is, dit speelt weinig rol. De naam van uw geloof, de vorm waarin het gegoten is, is enkel de basis om uw geloof te zetelen, te ondersteunen.
Oud 16 januari 2009, 06:37   #75
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen want ik lig redelijk vlug met mezelf, iedereen en alles in de knoop.En in parenclub De sandwich doe ik aan de bondage mee.
Zolang je met jezelf geen vrede gesloten hebt, zul je met anderen nooit overeen kunnen komen . Hoe kan je van andere mensen houden, als je jezelf niet graag ziet ? Aanvaard jezelf zoals je bent . Als je daarin gelukt bent, moet je niet steeds meer vluchten.
Oud 16 januari 2009, 06:40   #76
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Een uithetlevenstapper heeft geen hulp nodig maar een humane pil. Waarom zou een apotheker daarvoor een opleiding als hulpverlener moeten achter de rug hebben ? U gaat er van uit dat niemand echt dood wilt. Wat een pretentie. En wat een medevoelen spreekt daaruit. Iedereen is als ik.
Je hebt vandaag de dag reeds de drugsdealer op de hoek die perfect dodend vergif verkoopt. Heroïne is te vinden in elke stad, met een gemak waar je koude rillingen van krijgt.
Oud 16 januari 2009, 06:41   #77
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een bizarre post gericht aan iemand die steeds voorstander is geweest van euthanasie. Nog niet goed wakker?
Oud 16 januari 2009, 06:43   #78
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt vandaag de dag reeds de drugsdealer op de hoek die perfect dodend vergif verkoopt. Heroïne is te vinden in elke stad, met een gemak waar je koude rillingen van krijgt.
Doet me denken aan de analoge "argumenten" die de tegenstanders van euthanasie steevast gebruiken. Totaal van de pot gerukt.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 januari 2009 om 06:44.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 06:48   #79
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Een bizarre post gericht aan iemand die steeds voorstander is geweest van euthanasie. Nog niet goed wakker?
Hmmm ja, ik wou reageren op dat apotheker als hulpverlener gedoe. Had misschien beter iemand anders gekwoot.
Oud 16 januari 2009, 06:49   #80
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang je met jezelf geen vrede gesloten hebt, zul je met anderen nooit overeen kunnen komen . Hoe kan je van andere mensen houden, als je jezelf niet graag ziet ? Aanvaard jezelf zoals je bent . Als je daarin gelukt bent, moet je niet steeds meer vluchten.
Ik wil dat helemaal niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be