Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2009, 08:05   #61
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gezien het Vaticaan, bij monde van paus Pius XII, in 1949 �*lle communisten, waar ook ter wereld, in één klap heeft geëxcommuniceerd
ik ben ge-excommuniceerd
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 08:11   #62
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waar gaan we naar toe met die Paus. Gelukkig maar dat het niet mijn paus is

Eerst homo's en lesbiennes beledigen, nu een bisschop van de mgr Lefevbre in ere herstellen die de holocaust ontkent. En straks komen zal hij wel een konijn uit zijn hoed toveren dat zegt dat het eigenlijk toch wel waar is dat de joden schuldig zijn aan het vermoorden van Jezus. Meer tegen die tijd zal hij wel opgenomen zijn in de hemel en heilig verklaard.
En, waren ze niet schuldig aan de moord op Jezus? Moet oppassen er schuilt misschien een negationist in u!

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 08:17   #63
ERLICH
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Tja, communisten zijn nu eenmaal goddeloze bolsjevisten, hé.

Pikant detail, nooit of te nimmer heeft een nazi dezelfde "behandeling" gekregen...
Klopt, die kregen de doodstraf.

Oud 26 januari 2009, 10:25   #64
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart hier een paar zaken.

a. Een geëxcommunieerde blijft katholiek. Hij wordt door de excommunicatie dus geen "niet-katholiek". Wel wordt hij uit de communio gestoten, waardoor er bijvoorbeeld geen liturgische deelname mogelijk is met de andere leden.
.
Ik lees nochtans het volgende:
Citaat:
Het Vaticaan liet weten dat de paus een bevel heeft ondertekend die de excommunicatie van vier bisschoppen, onder wie Williamson, ongedaan maakt. De vier werden in 1988 uit de Rooms-Katholieke Kerk gezet omdat ze waren gewijd zonder toestemming van het Vaticaan.
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=14663

hoe zit het nu?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 10:41   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

De RKK is tenminste consequent in het verdedigen en rehabiliteren van al wat een extreemrechtse stempel draagt.
De volgelingen moeten zwijgen en slikken.

Als buitenstaander steeds entertainend om toe te kijken hoeveel shit sommige katholieken blijven slikken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 11:59   #66
ERLICH
Minister-President

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als buitenstaander steeds entertainend om toe te kijken hoeveel shit sommige katholieken blijven slikken.
Wat betreft 'shit' slikken, zou denken dat dit meer gebeurt door hetgeen zich pc noemt dan door anderen. Maar zullen hier maar niet over uitbreiden zeker, is niet politiek correct en men wordt snel met de vinger gewezen niet indien 'u' begrijpt wat ik bedoel.

Oud 26 januari 2009, 13:09   #67
Another Jack
Banneling

Standaard

[quote=ERLICH;3943552]
Citaat:
Wat betreft 'shit' slikken, zou denken dat dit meer gebeurt door hetgeen zich pc noemt dan door anderen. Maar zullen hier maar niet over uitbreiden zeker, is niet politiek correct en men wordt snel met de vinger gewezen niet indien 'u' begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp u niet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 13:23   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
En, waren ze niet schuldig aan de moord op Jezus? Moet oppassen er schuilt misschien een negationist in u!
De Romeinen hebben Jezus van Nazareth gekruisigd, niet de Joden. Jezus was trouwens zelf een Jood. De kerk had in het verleden wat meer respect kunnen hebben voor zijn god, die van Joodse origine was.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 17:27   #69
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Even wat opzoekingswerk gedaan, blijkbaar is een illegale wijding een reden tot automatische excommunicatie maar is negationisme, hoe verwerpelijk het ook is, geen heresie en bijgevolg geen misdrijf binnen het kerkelijk recht waarvoor je geëxcommuniceerd kan worden. Spijtig.
De Duitse bisschoppen excommuniceerden de leden van de NSDAP (in 1928 of daaromtrent) Hitler kwam aan de macht en na de rassenwetten van Nüremberg annulleerde het Vaticaan de excommunicatie. Daar heeft een paus veel in te zeggen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2009 om 17:27.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 17:32   #70
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Klopt, die kregen de doodstraf.
Hoeveel nazis waren er? Veel! En hoeveel kregen een straf? Bitter weinig, véél te weinig.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2009 om 17:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 17:37   #71
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
hier bestaan geen woorden voor.
onder het mom van de verzoening worden miljoenen nabestaanden van de nazi-schoften beledigd.
Veritas omnia vincit!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 17:44   #72
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Even wat opzoekingswerk gedaan, blijkbaar is een illegale wijding een reden tot automatische excommunicatie maar is negationisme, hoe verwerpelijk het ook is, geen heresie en bijgevolg geen misdrijf binnen het kerkelijk recht waarvoor je geëxcommuniceerd kan worden. Spijtig.
Zegt de negationist van God.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 18:35   #73
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ontkenners van de werkelijkheid zitten toch goed bij de kerk?
Dat wil ik graag weerspreken. Als je ontkent dat de joden Christus aan het kruis hebben genageld heb je al een excommunicatie van rechtswege (excommunicatio latae sententiae) Daar behoef je niet eens in persoon voor naar het loket of een briefken te ontvangen.
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 18:57   #74
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... Mgr. Lefebvre heeft altijd gesteld dat hij geen enkel probleem had met de oude mis in de volkstaal, maar dat hij nooit de nieuwe mis onder welke vorm dan ook (Latijn of volkstaal) zou opdragen....
Dat heeft hij zo uitgelegd na de feiten. Ik besef nu dat ik dat net dat beetje fout geformuleerd heb. Ik had iets moet schrijven in de aard van : Deze 4 liepen deze veroordeling op onder andere omwille van ....

Blijven de feiten Jan. En die zijn in mijn ogen verontrustend op 2 fronten.

1. Het lijkt mij onverstandig om de woorden van iemand die openlijk de holocaust ontkent te onderstrepen met een functie die op elk moment het geheel uitdraagt. Moet niet elk detail, in de communicatie die gepaard gaat met de functie, conform het geheel zijn ?

2. Dit ongedaan maken van deze excommunicaties wordt gebracht als het rechtzetten van een vergissing. Rechtstreeks betekent dat ook dat de actuele Kerk de verlichting die toch zat in het Concilie een vergissing noemt. En dat is een stevige stap terug in de tijd. Al weet ik dat jij dat gaat omarmen.
Oud 26 januari 2009, 19:04   #75
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Als de uitspraak te lezen valt in een Zweedse publicatie, wat heeft de Duitse justitie hier mee te maken? Overijverig politiek correct?
'Recorded' in Duitsland.

De uitspraak staat trouwens vooral niet 'te lezen', maar te horen en te zien ! Met andere woorden: op TV. Droog op zijn lippen. Niet te ontduiken.

http://www.youtube.com/

watch?v=k6C9BuXe2RM

Ik geef de link in twee stukken, je moet 't em maar zelf samenstellen.
Oud 26 januari 2009, 19:13   #76
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u beter eerst

a. de leer van de onfeilbaarheid;
b. de studie van pater Murray over de ongeldigheid van de excommunicaties

er eens op naslaat.
Ongeldig ? Murray heeft daar zelf veel van verzacht in een update van zijn licentiaatsscryptie.

Citaat:
In my thesis, I denied the existence of a real necessity to consecrate bishops, given the papal offer (accepted at first by Archbishop Lefebvre) to have one of the members of his society elevated to the episcopate. I did, though, think that he could make a legitimate claim that Canon 1324 exempted him from a latae sententiae penalty of excommunication on the grounds that an erroneous estimation of a state of necessity allowed him to act against the law. Now I no longer think that an appeal to Canon 1324 in this case fall within the intended scope of the law. Another important criticism I recieved concerns the question of the possible invalidity of the declaration of excommunication issued by the Congregation for Bishops. A couple of well-versed canonists pointed out something crucial which I neglected to include in my thesis, and
which probably led to an incorrect inference on the part of many readers: once the competent authority in the Church, in this case the Congregation for Bishops, has publicly declared a latae sententiae (automatic) penalty to have been incurred, the persons named in that delaration are bound to submit to the public effects of the penalty.
They are not free to simply ignore the penalty, alleging reasons why it does not incurred automatically. They may be convinced that the declaration was invalid. They may even be able to prove their case. But they cannot simply assert this, and then act as though there had been no declaration of excommunication. They must prove their case in an administrative recourse. If they choose not to lodge a recourse, then the matter rests as established by the competent Church authority. They are excommunicated.
Oud 26 januari 2009, 21:06   #77
De Zachte Anarchist
Burger

De Zachte Anarchist's schermafbeelding

Standaard

In zo'n gevallen zou je als atheïst nog gaan wensen dat god en hemel waarlijk bestonden... gewoon om de ratman zijn smoeltje te zien wanneer hij er niet in mag.
Oud 26 januari 2009, 21:10   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
2. Dit ongedaan maken van deze excommunicaties wordt gebracht als het rechtzetten van een vergissing. Rechtstreeks betekent dat ook dat de actuele Kerk de verlichting die toch zat in het Concilie een vergissing noemt. En dat is een stevige stap terug in de tijd. Al weet ik dat jij dat gaat omarmen.
In meerdere opzichten en op vele vlakken is de uitwerking van die zogenaamde "verlichting" in volledige tegenspraak gebleken met wat de concilievaders voor ogen hadden en hoe het beschreven staat in de concilieteksten. 't Mooiste voorbeeld is wat tegenwoordig als "eucharistieviering" moet doorgaan in de meeste parochies en de tekst van het conciliedocument over de liturgische vernieuwing. Op geen enkele plaats in de tekst wordt gesproken over het omkeren van het altaar, over de handcommunie, over het afschaffen van de oude Romeinse liturgie, over het volledig loslaten van het Latijn, over de absolute vrijheid die nu heerst bij het opstellen van zogezegde "vieringen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 21:11   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
'Recorded' in Duitsland.

De uitspraak staat trouwens vooral niet 'te lezen', maar te horen en te zien ! Met andere woorden: op TV. Droog op zijn lippen. Niet te ontduiken.

Ik geef de link in twee stukken, je moet 't em maar zelf samenstellen.
Ik weet niet goed wat de bedoeling is om de verwijzing in twee stukken te knippen. Daarom geef ik het voor het gemak van wie het wil beluisteren even volledig weer:

http://www.youtube.com/watch?v=k6C9BuXe2RM
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2009, 21:12   #80
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Zachte Anarchist Bekijk bericht
In zo'n gevallen zou je als atheïst nog gaan wensen dat god en hemel waarlijk bestonden... gewoon om de ratman zijn smoeltje te zien wanneer hij er niet in mag.
Atheïsten maken nog het meeste kans in de hemel te komen, zij doen geen dingen (goed of fout) in de naam van God.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be