Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2003, 16:31   #61
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Rudysfonduehuisje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ik begrijp eerlijk gezegd uw standpunten niet. Enerzijds zegt u tegen de splitsing van Belgie te zijn, anderzijds lacht u mensen uit die zich daarvoor inzetten. Wat is voor u de meerwaarde van Belgie?
Mijn welgemeende excuses, op zich heb ik helemaal geen problemen met de BUB. Maar sommige hautaine reacties vanwege uw voorzitter, maken het duiveltje in mj wakker . Hoewel ik vind dat ge er soms naast zit en niet al uw argumenten even coherent zijn, probeert gij tenminste nog argumenten te ontwikkelen itt Hans.

Ik ben tegen de splitsing van België, omdat die nogmaals een splitsing teweeg brengt in onze gewesten, 1830 was al erg genoeg. Ook trek ik de meerwaarde van een onafhankelijke Vlaamse staat in twijfel, omdat dat waarschijnlijk toch een klein-België wordt. Vele flaminganten zijn wel voor een samenwerking met Nederland, maar de Vlaamse politici zullen in een onafhankelijk Vlaanderen hun macht niet willen delen met Amsterdam. Wallonië zal dan zeer waarschijnlijk bij Frankrijk aangehecht worden, wat ook nefaste gevolgen zal hebben voor Vlaanderen.

In een groeiende EU is het juist belangrijk dat kleine staten hun krachten bundelen, om een tegengewicht te vormen tegen de grote staten. De Benelux is het logische samenwerkingsverband voor deze gewesten, heeft een historische en economische basis, de gouden delta, toegangspoort en verkeerswisselaar van Europa. Een federale Benelux kan dan opnieuw een voorbeeldfunctie zijn voor een federaal Europa...
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2003, 16:38   #62
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Wat mij ook ergert aan de BUB is dat ze hun tegenstanders verwijten in folklore te zijn blijven hangen, dat ze nationalistisch zijn , enz... terwijl ze zelf fel vasthouden aan symboliek, emotie en folklore (waar niets mis mee is, elk mens, ook ik, elke gemeenschap heeft dat nodig), maar dat ze weigeren dat te erkennen. Hun patriotisme verschilt in weze weinig van het Vlaams-nationalisme...
Oud 31 mei 2003, 16:43   #63
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nu ik toch bezig ben: de minachting voor het Nederlands (en Nederlanders)die soms doorklinkt in jullie antwoorden, die stoort me ook.

Ik ben dan wel tegen een splitsing, ik ben niet blind voor bepaalde Belgische ziektes, deels ontstaan door het onecht, duaal federalisme met zijn alermbelprocedures en zijn pariteiten. Een daarvan zijn de ondoorzichtige, irrationele transfers en het economisch wanbeleid in Wallonië. De BUB ontkent deze feiten of negeert ze. Door dat te doen redt ge België niet. Evenals de houding van sommige franstaligen in de rand, die in een bepaalde streek komen wonen, weg van de drukke stad, maar weigeren de taal van die streek te gebruiken... Eigenlijk zijn dat ook incivieken die mee België kapot maken... Ook daarover hoor ik de BUB niets zeggen...
Oud 31 mei 2003, 18:07   #64
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik ben dan wel tegen een splitsing, ik ben niet blind voor bepaalde Belgische ziektes, deels ontstaan door het onecht, duaal federalisme met zijn alermbelprocedures en zijn pariteiten. Een daarvan zijn de ondoorzichtige, irrationele transfers en het economisch wanbeleid in Wallonië.
Geen standpunten daarover? DEBIPOLARISATIE is ons eerste punt, we zijn voor afschaffing pariteiten en voor de transfers verwijs ik u naar onze website.

Citaat:
De BUB ontkent deze feiten of negeert ze. Door dat te doen redt ge België niet. Evenals de houding van sommige franstaligen in de rand, die in een bepaalde streek komen wonen, weg van de drukke stad, maar weigeren de taal van die streek te gebruiken... Eigenlijk zijn dat ook incivieken die mee België kapot maken... Ook daarover hoor ik de BUB niets zeggen...
Incivieken? Het RWF, VB...dat zijn incivieken. Overigens: individuele meertaligheid is een essentieel programmapunt.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2003, 18:26   #65
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik sluit me aan bij Rudy. Ook ik snap vaak niet de anti-Nederlandse houding van sommigen. Als je een beetje om je heen kijkt dan zie je toch ook wel dat van Nederland echt niet de grootste dreiging uitgaat...

Bovendien (en iedereen kan zeggen wat die wil, maar het is gewoon zo) heeft België het meeste gemeen met Nederland. Nederland en Nederlanders afkraken is jezelf afkraken...

PS: Natuurlijk is een beetje sportieve competitie echt niet erg hoor (dus begrijp me aub niet verkeerd)
Oud 31 mei 2003, 22:54   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Rudy, goed geprobeerd om tweedracht te zaaien bij de B.U.B., maar dat zal spijtig genoeg niet lukken.

Het niveau wordt door de Vlaams-nationalisten hier soms zo laag gelegd dat ik zelfs geen moeite meer HOEF te doen om moeilijke zinnen neer te zetten. Dit forum is voor mij bovendien vooral een ontspanning. De echte politiek wordt hier niet gevoerd. Misschien spijtig, maar het is zo.

Wij hebben geen minachting voor Nederland, integendeel. Het is een buurland en één van 15 Europese lidstaten. Niks mis mee. Maar het is niet méér dan Duitsland, Frankrijk, Italië of Griekenland.

Misschien moeten de kleine landen zich verenigen in de E.U., maar dan wel als positieve kracht en niet als blokkerende. Europa moet vooruit, niet achteruit en de verworvenheden moeten zeker bewaard blijven.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2003, 23:03   #67
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Misschien moeten de kleine landen zich verenigen in de E.U., maar dan wel als positieve kracht en niet als blokkerende. Europa moet vooruit, niet achteruit en de verworvenheden moeten zeker bewaard blijven.

Woehoe --> De Federatieve Republiek der Nederlanden kan nu eindelijk ook op de steun rekenen van het BUB ...
Oud 31 mei 2003, 23:05   #68
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Rudy, goed geprobeerd om tweedracht te zaaien bij de B.U.B., maar dat zal spijtig genoeg niet lukken.

Het niveau wordt door de Vlaams-nationalisten hier soms zo laag gelegd dat ik zelfs geen moeite meer HOEF te doen om moeilijke zinnen neer te zetten. Dit forum is voor mij bovendien vooral een ontspanning. De echte politiek wordt hier niet gevoerd. Misschien spijtig, maar het is zo.

Wij hebben geen minachting voor Nederland, integendeel. Het is een buurland en één van 15 Europese lidstaten. Niks mis mee. Maar het is niet méér dan Duitsland, Frankrijk, Italië of Griekenland.

Het was niet mijn bedoeling om tweedracht te zaaien, ik ambieer geen voorzitterspostje

Ik begrijp wel dat dit forum voor u amusement is, voor de meesten hier waarschijnlijk, en uw job als advocaat (administratief recht, bij Dievoet als ik mij niet vergis) zal ook wel veel van uw tijd vergen. Wees dan wel niet verbaasd dat de mensen geïrriteerd geraken door uw hautaine oneliners.

Als ik zeg dat de kleine landen zich moeten verenigen, de Benelux wat ons betreft, dan is dat zeker positief bedoelt. Ik geloof zelfs dat een herlevende Benelux een nieuwe impuls kan geven aan het federale Europa. Zoals het destijds (jaren '50) een voorbeeld was voor de Europese integratie. De Benelux is als motor van de Europese integratie deels het slachtoffer geworden van haar succes. In een uitbreidend Europa is er een nieuwe toekomst voor haar weggelegd, deels als tegenmacht tegen de grote staten die nog steeds egoïstisch denken en handelen, deels als bepleiter van een echt Europees federalisme.
Oud 1 juni 2003, 02:00   #69
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
De Federatieve Republiek der Nederlanden
republiek
Oud 1 juni 2003, 20:36   #70
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
De Federatieve Republiek der Nederlanden
republiek

Mag van mij ook een Federatieve Koninkrijk worden hoor...

Greetz
Oud 2 juni 2003, 12:26   #71
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Geloven jullie nu echt in een federaal Europa?? Dat lijkt mij nogal utopisch, een confederaal model zou mij realistischer lijken. Wat zouden de voordelen van zo een federaal model trouwens zijn? Geef mij 1land waar een federaal model deftig werkt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 12:48   #72
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Zwitserland, Duitsland, de VS, ...
Oud 2 juni 2003, 12:50   #73
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Feit is dat er geen confederale landen bestaan... ofwel groeien ze naar elkaar toe en worden ze federaal, ofwel vallen ze uiteen in twee, of meerdere staten...
Oud 2 juni 2003, 12:53   #74
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Zwitserland, Duitsland, de VS, ...
Als ik mij niet vergis is Zwitserland een confederaal land.

De VS en Duitsland zijn dan weer landen waarbij er tussen de deelstaten veel meer gelijkenissen zijn dan tussen de Europese landen. Dan is de vraag nog of de huidige Europese naties wel te vinden zijn voor zo een federaal model, ik denk het niet.
Oud 2 juni 2003, 12:53   #75
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Feit is dat er geen confederale landen bestaan... ofwel groeien ze naar elkaar toe en worden ze federaal, ofwel vallen ze uiteen in twee, of meerdere staten...
Zwitserland.
Oud 2 juni 2003, 13:37   #76
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Zwitserland is federaal, weliswaar met zeer ruime bevoegdheden voor de deelstaten.

De federalisering van Europa is uiteraard een geleidelijk proces...
Oud 2 juni 2003, 18:29   #77
Bruno*
Banneling

Standaard

Inderdaad, een goede samenvatting van confederalisme. Toch lezen we bij de -immer hypocriete- CD&V : De deelstaten beslissen, in onderling overleg en met wederzijdse instemming, welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend. Die confederale aanpak van onderuit zal niet tot separatisme, maar juist tot meer samenhang in ons land leiden.
Oud 2 juni 2003, 23:11   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Geen enkele federale staat is zoveel gefederaliseerd (lees: geconfederaliseerd) als België. In Canada, Duitsland en Zwitserland heeft de centrale overheid méér macht dan de Belgische.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:13   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele federale staat is zoveel gefederaliseerd (lees: geconfederaliseerd) als België. In Canada, Duitsland en Zwitserland heeft de centrale overheid méér macht dan de Belgische.
Ja? In Zwitserland hebben de kantons een eigen grondwet, een eigen politiemacht, een rechtstelsel dat bijzonderheden vertoont naar gelang de kantons. In België bestaat er niets van dat alles.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:17   #80
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zwitserland is veel verder gefederaliseerd dan België. De kantons heffen zelf het grootste deel van hun belastingen, hebben allemaal een eigen Grondwet, de regeringen hebben meer bevoegdheden, kortom: Zwitserland is in feite een verzameling van republiekjes die samenwerken in een eedgenootschap. Elk republiekje kan er ook op ieder gewenst moment uitstappen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be