Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 16:58   #61
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Ja, blijkbaar hadden de Vlamingen die ik net 'uit het vuistje' opsom geen last van die zogenaamde discriminatie hé. Als je wil kan ik nog vele namen van Vlamingen opsommen die uw discriminatiestatement weerleggen.

Knokke, Sint-Martens-Latem, Antwerpen...etc...dit waren geen oorden van arme gediscrimineerde Vlamingen, en nog niet. Als je door pakweg Brugge rijdt, kijk een naar al die grote herenhuizen, denk je dat die leeg stonden? Daar woonden allemaal rijke en welstellende vlamingen in. De bouwwoede in de Vlaamse grootsteden van herenhuizen dateert wel van rond 1900, met andere woordende het unitaire België was niet slecht voor deze Vlamingen. Het is zelf met zekerheid te stellen dat de rijkdom in Vlaanderen groter was dan in vergelijking met sommige delen van Wallonië.
Wat niet wegneemt dat de Vlamingen gediscrimineerd werden. Taal?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:59   #62
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U leeft wel erg ver in het verleden.
Dat is een klassieke poging tot dooddoener die nergens op slaat. Het verleden is er geweest en we hebben het daar nu net even over. Probleem?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 13 maart 2009, 17:00   #63
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk werden de Vlamingen gediscrimineerd. Als men zijn eigen taal op de scholen, het Nederlands, onderwezen kreeg in het Frans, dan hoeft men daar geen tekeninkje bij te te maken. Men kan dat een beetje vergelijken met de Friezen, die ook gediscrimineerd werden in hun taal in Nederland tot in onze tijd. Maar bij ons is dit voorbij. De rollen zijn nu omgekeerd. Nu hebben de Vlamingen het in België voor het zeggen. En we mogen niet dezelfde fout maken als vroeger, maar dan in de omgekeerde richting. Leven en laten leven. Een ruime autonomie in Belgisch verband, dat is mijn optie.
Maar als men in het Frans onderwezen werd, dan was dat net hetzelfde als men in Wallonië deed tegenover het Luxemburgs of het Picardisch of het Waals. Goede leerlingen slaagden met glans, of ze nu Vlaams of Waals waren, maar de slechte leerlingen zijn, net zoals vandaag, de grootste klagers.

Zelfs vandaag de dag geldt die discriminatie nog voor Franstalige Vlamingen of autochtone Vlamingen.

Men mag hier de zaken niet dramatischer voorstellen dan dat ze zijn.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:01   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is een klassieke poging tot dooddoener die nergens op slaat. Het verleden is er geweest en we hebben het daar nu net even over. Probleem?
Het is zo dat alles beter kan.

Of die weg moet vervolgd worden is maar de vraag.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:02   #65
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat de Vlamingen gediscrimineerd werden. Taal?
Hoezo taal??
Welstellende Vlamingen bedienden zich van een tweede taal, Frans zoals nu het Engels of Algemeen Nederlands, maar daarom waren het niet minder Vlamingen hé.
Oud 13 maart 2009, 17:05   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als men in het Frans onderwezen werd, dan was dat net hetzelfde als men in Wallonië deed tegenover het Luxemburgs of het Picardisch of het Waals. Goede leerlingen slaagden met glans, of ze nu Vlaams of Waals waren, maar de slechte leerlingen zijn, net zoals vandaag, de grootste klagers.

Zelfs vandaag de dag geldt die discriminatie nog voor Franstalige Vlamingen of autochtone Vlamingen.

Men mag hier de zaken niet dramatischer voorstellen dan dat ze zijn.
Neen, maar men kan er toch niet naast kijken dat de Vlamingen werden gediscimineerd in het verleden. Ik wil u anders wel nog een paar andere voorbeelden geven. Goed, dat is nu voorbij, maar dat Vlamingen vroeger achteruit gesteld werden wat hun taal betreft, daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Met de beste wil van de wereld zelfs, anders is men ter kwade trouw.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:08   #67
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is zo dat alles beter kan.

Of die weg moet vervolgd worden is maar de vraag.
Ah, maar dat is dus een vraag die ik me dagelijks stel. Het antwoord is op zich wel redelijk simpel: nee. Maar hoe het dan wel moet, dat is al een heel ander paar mouwen.
Oud 13 maart 2009, 17:09   #68
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo taal??
Welstellende Vlamingen bedienden zich van een tweede taal, Frans zoals nu het Engels of Algemeen Nederlands, maar daarom waren het niet minder Vlamingen hé.
Alé man, je gaat hier toch niet doen alsof er niet gestreden is geweest voor gelijke taalrechten?
Oud 13 maart 2009, 17:11   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Effe, zoals u zegt. Was het maar zo. Immers, er is nog een ander probleem. Vele vlaams-nationalisten komen altijd terug op dat verleden, dat dus voorbij is. En zo blijven we altijd over hetzelfde praten en dreigen we in een ander uiterste te hervallen, wat u en ik niet willen noch wensen.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:12.
Oud 13 maart 2009, 17:12   #70
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Neen, maar men kan er toch niet naast kijken dat de Vlamingen werden gediscimineerd in het verleden. Ik wil u anders wel nog een paar andere voorbeelden geven. Goed, dat is nu voorbij, maar dat Vlamingen vroeger achteruit gesteld werden wat hun taal betreft, daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Met de beste wil van de wereld zelfs, anders is men ter kwade trouw.
U hebt gelijk, dialecttalige Vlamingen dus. Zoals vandaag, volgens dezelfde regel, indien je geen tweede taal kent, kan je ook voor vele jobs niet solliciteren. Talenkennis is en blijft voor iedereen belangrijk.

U doet dus geen afbreuk aan mijn stelling dat het Vlaamse onafhankelijkheidsstreven gestut is op een uitloper van de sociale revolutie.
Oud 13 maart 2009, 17:12   #71
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Soit, ik kies dus voor Vlaanderen

Jullie voor België. Kunnen we nu eerst effe gezellig een pint gaan pakken en dan verder de wereld verbeteren?
Oud 13 maart 2009, 17:15   #72
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Alé man, je gaat hier toch niet doen alsof er niet gestreden is geweest voor gelijke taalrechten?
Als voorzitter van het Willemsfonds heb ik ook mijn steentje bijgedragen tot de ontwikkeling van een Nederlandse eenheidsstaal. Maar deze discussie mag niet in de ring worden gegooit om te streven naar de splitsing van België. Dit is unfair en ook onjuist. Nu het Nederlands sinds WOII een uniform karakter heeft verkregen, MOET men in België dringend overgaan tot een doorgedreven tweetaligheid en niet blijven steken in het welles-nietes spelletje van voor of tegen onafhankelijkheid. Onze welvaart staat hier op het spel.
Oud 13 maart 2009, 17:18   #73
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Effe, zoals u zegt. Was het maar zo. Immers, er is nog een ander probleem. Vele vlaams-nationalisten komen altijd terug op dat verleden, dat dus voorbij is. En zo blijven we altijd over hetzelfde praten en dreigen we in een ander uiterste te hervallen, wat u en ik niet willen noch wensen.
Je hebt gelijk dat het verleden niet constant moet worden opgerakelt om zaken te gaan weerleggen. Maar toch ben ik er van overtuigd, dat indien we onze geschiedenis, juist gaan interpreteren, we al veel discussie niet zouden moeten gaan voeren om tot een goede oplossing te komen.

Wat de NVA en het Vlaams Belang doen is juist die geschiedenis verkrachten om hun eigen "von Bissing-Flamenpolitiek" te gaan verdedigen.
Oud 13 maart 2009, 17:19   #74
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit het verleden leren we, maar er blindweg aan vasthouden is zoveel als vandaag weigeren in te zien dat, bijvoorbeeld, Marx' theorie ondertussen verdiept en bijgeschaafd werd.

Hoe we het ook allemaal draaien en keren, we moeten vooruit. Allemaal. Wereldwijd staan we voor min of meer gelijkaardige problemen, waarvan de zogeheten vergrijzing een belangrijke is.

Wat ik me vooral afvraag is of de instellingen en instrumenten van vandaag wel geschikt zijn om daar een serieus en afdoend antwoord op te formuleren. Ik vrees er voor van niet. Of die nu Belgisch, Vlaams of Europees heten te zijn.
Oud 13 maart 2009, 17:19   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Soit, ik kies dus voor Vlaanderen

Jullie voor België. Kunnen we nu eerst effe gezellig een pint gaan pakken en dan verder de wereld verbeteren?
Natuurlijk kies ik voor België. U denkt toch niet dat ik ga kiezen voor die enge Vlaams-nationalistische staat? Of wat minstens zo erg is, voor een samenwerking het regelnevend, oersaai en arrogant Holland of Nederland? Ik zou wel gek zijn! Integendeel, ik ben voor een land met meerdere culturen, waar elke cultuur zich in kan ontplooien. En België is hier een ideaal land voor. Ik vind België een uiterst aangenaam land, met veel vrijheden, een beetje anarchistisch, men kan er goed eten en drinken, met goede sociale voorzieningen, een hoog democratisch gehalte, waar men soms (zelfs regelmatig) eens Frans of Duits hoort praten en waar de dingen des levens erg relativerend en filosofisch worden bekeken. En daar ga ik voor. Tot spijt van wie het benijdt!

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 17:25.
Oud 13 maart 2009, 17:22   #76
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Uit het verleden leren we, maar er blindweg aan vasthouden is zoveel als vandaag weigeren in te zien dat, bijvoorbeeld, Marx' theorie ondertussen verdiept en bijgeschaafd werd.

Hoe we het ook allemaal draaien en keren, we moeten vooruit. Allemaal. Wereldwijd staan we voor min of meer gelijkaardige problemen, waarvan de zogeheten vergrijzing een belangrijke is.

Wat ik me vooral afvraag is of de instellingen en instrumenten van vandaag wel geschikt zijn om daar een serieus en afdoend antwoord op te formuleren. Ik vrees er voor van niet. Of die nu Belgisch, Vlaams of Europees heten te zijn.
Volledig gelijk, maar toch ben ik er van overtuigd dat België, mét Vlamingen, Walen en Brusselaars, voldoende in zijn mars heeft om opnieuw eendrachtig, dit koninkrijk naar welvarendheid te doen leiden opdat we deze problemen zullen kunnen oplossen of er toch weerwerk aan bieden. Alles draait om welvaart en de strijdt in ons land is daar een dooddoener voor.
Oud 13 maart 2009, 17:22   #77
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als voorzitter van het Willemsfonds heb ik ook mijn steentje bijgedragen tot de ontwikkeling van een Nederlandse eenheidsstaal. Maar deze discussie mag niet in de ring worden gegooit om te streven naar de splitsing van België. Dit is unfair en ook onjuist. Nu het Nederlands sinds WOII een uniform karakter heeft verkregen, MOET men in België dringend overgaan tot een doorgedreven tweetaligheid en niet blijven steken in het welles-nietes spelletje van voor of tegen onafhankelijkheid. Onze welvaart staat hier op het spel.
Hartelijk dank voor je steentje! Immens belangrijk.

Taal is voor mij nu ook geen argument om te streven naar splitsing van België. Mijn streven (o wat een grote woorden) gaat veeleer over de invulling die de politieke structuur België heeft. Die wil ik onderuit zien gaan. Stel dat Vlamingen en Walen ertoe beslissen aan België een heel andere invulling te geven, dan zal ik mijn standpunt ook herbekijken.
Bij mij gaat het eerder over structuur, en eigenlijk helemaal niet over cultuur.
Oud 13 maart 2009, 17:24   #78
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kies ik voor België. U denkt toch niet dat ik ga kiezen voor die enge Vlaams-nationalistische staat? Of wat minstens zo erg is, voor een samenwerking het het regelnevend, oersaai en arrogant Holland of Nederland. Ik ben wel gek! Integendeel, ik ben voor een land met meerdere culturen, waar elke cultuur zich in kan ontplooien. En België is hier een ideaal land voor. Ik vind België een uiterst aangenaam land, met veel vrijheden, een beetje anarchistisch, men kan er goed eten en drinken, met goede sociale voorzieningen, een hoog democratisch gehalte, waar men soms (zelfs regelmatig) eens Frans of Duits hoort praten en waar de dingen des levens erg relativerend en filosofisch worden bekeken. En daar ga ik voor. Tot spijt van wie het benijdt!
'k ben jaloers, zo mooi zou ik het vandaag niet gezgd kunnen hebben.
Oud 13 maart 2009, 17:25   #79
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kies ik voor België. U denkt toch niet dat ik ga kiezen voor die enge Vlaams-nationalistische staat? Of wat minstens zo erg is, voor een samenwerking het het regelnevend, oersaai en arrogant Holland of Nederland. Ik ben wel gek! Integendeel, ik ben voor een land met meerdere culturen, waar elke cultuur zich in kan ontplooien. En België is hier een ideaal land voor. Ik vind België een uiterst aangenaam land, met veel vrijheden, een beetje anarchistisch, men kan er goed eten en drinken, met goede sociale voorzieningen, een hoog democratisch gehalte, waar soms (zelfs regelmatig) eens Frans of Duits hoort praten en waar de dingen des levens erg relativerend en filosofisch worden bekeken. En daar ga ik voor. Tot spijt van wie het benijdt!
Ik respecteer jouw keuze, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar ik ben het dus evenmin eens met de Vlaams-nationalisten die van Vlaanderen een eng ding willen maken. Het hoeft niet per se eng te zijn. Dat hangt af van de invulling die eraan gegeven wordt.
Oud 13 maart 2009, 17:26   #80
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Alé mensen, ik ga een pintje pakken. Op ons aller gezondheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be