Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2004, 17:49   #61
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Het gaat hier al lang niet meer over het thema heren.
Ruzieen doen jullie maar via mail en niet via dit forum.
wat betreft mindervaliden,vele van deze mensen werken in beschutte werkplaatsen waar echter ook winst nagestreeft word.
Vermits deze mensen uitbetaald worden door de staat zou men de vraag kunnen stellen waarom men de gehandicapten (zij die willen en kunnen werken)niet aan het werk zet op hun eigen ritme en tempo, ik ben er van overtuigt dat deze mensen veel gelukkiger zijn als ze een bezigheid hebben dan dat ze steeds thuis moeten zitten.
Het zou de staat nog iets opbrengen vermits ze die mensen nu toch ook moeten uitbetalen.

Wat betreft de werkeloosheid:

1)het kost hier in belgie heel veel om een werknemer aan te nemen,dat is algemeen bekend.
2)het kost de staat enorm veel om de werkelozen uit te betalen.
(dus 2x verlies)
als de staat de werkgevers nu eens zou aanschrijven,en de belofte zou doen dat, als ze een werkeloze aannemen ze nog de helft van zijn werkeloosheidsgeld zouden blijven betalen en dat de werkgever daar ongeveer 60% zou bijdoen?
resultaat:
________
de overheid bespaard de helft op het werkelozenloon
de werkgever bespaard 40% op het loon van de werkeloze
de werkeloze heeft werk en een fatsoenlijk loon

voortvarend of voorbijgestreeft?
T'is zomaar een idee!

hoogachtend
Nou, dan komt op ongeveer op hetzelfde neer als ik hier citeerde (lees eens dit topic en negeer dat wat Raf zei en mijn antwoorden erop) uit dat topic 1 miljoen jobs (de enige oplossing die ik haalbaar zie van heel dit forum): laat de werklozen werken aan nettoloon (met volledig behoud van hun uitkering zelfs), de economische groei erdoor veroorzaakt kan de rest meetrekken. De werkgever wint en de staat ook want meer verkopen is ook meer belastingsinkomsten.

Probleem is dat de regering het steeds anders ziet dan wij,maar om jobs te maken moet de regering wel over de partijgrenzen heen zien ,en met mekaar werken i.p.v. tegen mekaar.

hoogachtend
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 20:05   #62
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

http://www.jobat.be/assets/includes/...il.asp?ID=4252
Citaat:
Lezersreacties

Op een van onze redactionele stukken reageren of gewoon je hart luchten? Het kan. We publiceren de ingezonden reacties, voorstellen en bedenkingen geregeld, al was het maar om de dialoog op gang te houden.

Loonlasten 55-plussers lager
Sinds 1961 ben ik zelfstandig veilingmeester. In 1980 ging ik een fusie aan en bleef ik werkend vennoot tot oktober 2003. Op mijn 65 jaar nam ik ontslag als werkend vennoot en verkocht ik mijn aandelen. Ik blijf echter werken als bediende van november 2003 tot februari 2005.

Je zou eens moeten weten welke moeite het kost om verder te mógen werken. Ik heb papieren nodig zoals een bewijs van de politie van Wingene, mijn woonplaats, dat ik stop als zelfstandige. (De zaak is echter gelegen te Brugge! Waar zit de logica?) Ik heb notariële attesten van ontslag en van verkoop van aandelen nodig. Zelfs het zelfstandig ziekenfonds dwarsboomde mijn plannen. Die mensen geloofden me niet en vonden mijn verhaal dubieus. Je zou er voor minder de brui aan geven. En als ik vraag om na februari 2005 nu en dan, ingeschreven met mijn Demona-nummer, nog eens te mogen helpen, is het weer van dat. Aangetekende zendingen van mij en mijn "baas" helpen niet.

Neen, het wordt me zo wel echt moeilijk gemaakt. Ik heb gedurende mijn volledige carrière echter altijd mijn bijdragen betaald. Na 65 mag werk niet meer onderworpen zijn aan allerlei bijdragen, je hebt tenslotte genoeg betaald.
R. Sioen

Werkgeversbijdrage afschaffen
Werf een 55-plusser aan, en Job@ betaalt een deel van de werkgeversbijdrage terug. Een leuk idee maar ontoereikend.

Ik ben werkzoekende, 57 jaar, universitair geschoold, met een beroepsloopbaan in de metaalindustrie van 20 jaar, en 8 jaar in de chemische sector, ervaring in KMO en Multinational, gewerkt in België, Nederland en Zwitserland,... en mijn laatste job verloren door herstructurering, en zonder brugpensioen!

In het afgelopen jaar heb ik 230 maal gericht gesolliciteerd op functies die in de lijn liggen van mijn ervaring en professionele doelstelling. Helaas, zonder succes.
De volgende redenen worden aangehaald: u bent overgekwalificeerd. Wat doe ik dan met de overdracht van mijn kennis en ervaring? Uw profiel sluit niet volledig aan bij de functie - een magere troost. Iedere werkgever zoekt blijkbaar de witte raaf. U bent te oud. In een navolginggesprek met selectiebureaus blijkt dat geen enkele werkgever staat te springen om 50-plussers aan te werven. U kost te veel. Alhoewel er zelden in een eerste gesprek over geld gesproken wordt, is dit eveneens één van de redenen om geen 50-plussers aan te werven. Een volledig vrije vraag-aanbodsituatie is misschien niet gezond, maar een onderhandeling over een redelijke en faire verloning wordt meestal niet eens overwogen.

Wat moet er dan wel gebeuren ? In de hoofden van de werkgevers is het niet evident om ouderen aan te werk te houden, laat staan aan te werven. Bij de minste moeilijkheid doen werkgevers maar al te graag een beroep op het systeem van brugpensioen, of sturen ze werknemers in de werkloosheid. Verwijzen naar wat de overheid moet doen, is makkelijk, maar werkgevers moeten ook bereid zijn om effectief iets te doen. De vakbonden spelen nog altijd een nefaste rol met betrekking tot het behouden en creëren van werkgelegenheid. Ze zijn niet de juiste gesprekspartners voor het behartigen van de belangen van de 55-plusser. Alle inspanningen die de overheid deed om 55-plussers aan werk te helpen of te houden, schieten te kort, en zijn maar een doekje voor het bloeden. Het zijn zeker geen structurele maatregelen. Luc van Steenkiste haalde in Job@ van vorige week terecht nog andere pijnpunten aan.

Schaf de werkgeversbijdrage bij aanwerving van een 55-plusser volledig af.
55-plussers hebben al een belangrijke bijdrage geleverd aan de sociale zekerheid in hun voorbije beroepsloopbaan. Het terugverdieneffect voor de Staat via de directe belastingen en de werknemersbijdrage voor sociale zekerheid op lonen van een 55-plusser is wellicht veel groter dan de inkomsten uit de werkgeversbijdrage, zeker als men daar de kosten van brugpensioen en/of werkloosheiduitkering tegenover stelt.
André CAMBIER
Nog een paar stukken tekst die aantonen wat een schizofrenie de regering aan de dag legt. Hun 'maatregelen' zijn niks anders dan prullen.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be