Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2004, 20:45   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wat denk je dan hiervan, Jan?

In Leviticus 12 vers 2 t/m 7:
'De HERE sprak tot Mozes: preek tot de Israëlieten:
Wanneer een vrouw moeder wordt en een kind van het mannelijk geslacht baart, dan zal zij zeven dagen onrein zijn; als in de tijd van haar maandelijkse afzondering zal zij onrein zijn. [3] En op de achtste dag zal het vlees van zijn voorhuid besneden worden. [4]Drieëndertig dagen zal zij blijven in het reinigingsbloed; niets heiligs zal zij aanraken, naar het heiligdom zal zij niet komen, totdat de dagen van haar reiniging vervuld zijn. [5] Indien zij echter een kind van het vrouwelijk geslacht baart, zal zij twee weken onrein zijn zoals in haar maandelijkse afzondering; zesenzestig dagen zal zij blijven in het reinigingsbloed. [6] Als de dagen van haar reiniging vervuld zijn, zal zij voor een zoon of voor een dochter een éénjarig schaap ten brandoffer, en een jonge duif of tortelduif ten zondoffer, naar de ingang van de tent der samenkomst tot de priester brengen. [7] Deze zal het voor het aangezicht des HEREN offeren en over haar verzoening doen; dan zal zij rein zijn van haar bloedvloeiing. Dit is de wet voor haar die gebaard heeft, hetzij het een kind van het mannelijk of van het vrouwelijk geslacht betreft. [8] Indien echter haar vermogen niet toereikend is voor een stuk kleinvee, dan zal zij twee tortelduiven of twee jonge duiven nemen: de ene ten brandoffer en de andere ten zondoffer, en de priester zal over haar verzoening doen, en zij zal rein zijn.'

Ten tijde van mijn moeders bevallingen bestond het 'zondoffer' uit geld.
Dat is ten eerste dat het hier gaat om het OT (de christenen leven niet onder het Oude Verbond, maar wel het Nieuwe). De kerkgang waarover wij hier spreken hier daar niets mee te doen.

Ten tweede heeft de onreinheid hier niets van doen met het vrouw zijn als dusdanig, maar wel met de notie "onreinheid" die bij de oude volkeren leefde (en nu trouwens ook nog altijd in Afrika en Azië bij veel inheemse stammen). Die onreinheid had te maken met de menstruatie, de nageboorte, zweet, e.d.

In het christendom heeft de notie "onreinheid" verbonden aan menstruatie en geboorte of dood geen ingang gevonden. Dat was het OT.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 20:46   #62
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat is ten eerste dat het hier gaat om het OT (de christenen leven niet onder het Oude Verbond, maar wel het Nieuwe).
Juist, te joods zeker?
Oud 17 april 2004, 20:56   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat denk je dan hiervan, Jan?

In Leviticus 12 vers 2 t/m 7:
'De HERE sprak tot Mozes: preek tot de Israëlieten:
Wanneer een vrouw moeder wordt en een kind van het mannelijk geslacht baart, dan zal zij zeven dagen onrein zijn; als in de tijd van haar maandelijkse afzondering zal zij onrein zijn. [3] En op de achtste dag zal het vlees van zijn voorhuid besneden worden. [4]Drieëndertig dagen zal zij blijven in het reinigingsbloed; niets heiligs zal zij aanraken, naar het heiligdom zal zij niet komen, totdat de dagen van haar reiniging vervuld zijn. [5] Indien zij echter een kind van het vrouwelijk geslacht baart, zal zij twee weken onrein zijn zoals in haar maandelijkse afzondering; zesenzestig dagen zal zij blijven in het reinigingsbloed. [6] Als de dagen van haar reiniging vervuld zijn, zal zij voor een zoon of voor een dochter een éénjarig schaap ten brandoffer, en een jonge duif of tortelduif ten zondoffer, naar de ingang van de tent der samenkomst tot de priester brengen. [7] Deze zal het voor het aangezicht des HEREN offeren en over haar verzoening doen; dan zal zij rein zijn van haar bloedvloeiing. Dit is de wet voor haar die gebaard heeft, hetzij het een kind van het mannelijk of van het vrouwelijk geslacht betreft. [8] Indien echter haar vermogen niet toereikend is voor een stuk kleinvee, dan zal zij twee tortelduiven of twee jonge duiven nemen: de ene ten brandoffer en de andere ten zondoffer, en de priester zal over haar verzoening doen, en zij zal rein zijn.'

Ten tijde van mijn moeders bevallingen bestond het 'zondoffer' uit geld.
Dat is ten eerste dat het hier gaat om het OT (de christenen leven niet onder het Oude Verbond, maar wel het Nieuwe). De kerkgang waarover wij hier spreken hier daar niets mee te doen.

Ten tweede heeft de onreinheid hier niets van doen met het vrouw zijn als dusdanig, maar wel met de notie "onreinheid" die bij de oude volkeren leefde (en nu trouwens ook nog altijd in Afrika en Azië bij veel inheemse stammen). Die onreinheid had te maken met de menstruatie, de nageboorte, zweet, e.d.

In het christendom heeft de notie "onreinheid" verbonden aan menstruatie en geboorte of dood geen ingang gevonden. Dat was het OT.
Jan, ik ben veel ouder dan jij en weet nog verdomde goed waarom de katholieke vrouwen uit mijn moeders tijd, na de voorgeschreven tijd , en samen mét datgene dat hen onrein had doen bloeden, naar de kerk moesten. Het was dus wel degelijk een gebruik dat Rome uit het oude testament heeft overgenomen maar dat al in mijn generatie uitgestorven geraakte.
En of die vrouwen wisten waarvoor ze naar de kerk moesten!
Oud 17 april 2004, 20:59   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Citaat:
Dat is ten eerste dat het hier gaat om het OT (de christenen leven niet onder het Oude Verbond, maar wel het Nieuwe).
Juist, te joods zeker?

Ik zie niet in waar u naartoe wil, tenzij weer eens het leugenachtig gelul over de mythe van de christelijke jodenhaat.
Oud 17 april 2004, 21:02   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik ben veel ouder dan jij en weet nog verdomde goed waarom de katholieke vrouwen uit mijn moeders tijd, na de voorgeschreven tijd , en samen mét datgene dat hen onrein had doen bloeden, naar de kerk moesten. Het was dus wel degelijk een gebruik dat Rome uit het oude testament heeft overgenomen maar dat al in mijn generatie uitgestorven geraakte.
En of die vrouwen wisten waarvoor ze naar de kerk moesten!
Leeftijd doet er niet toe: ik ga naar een kerk waar de gebruiken van de oude Kerk nog volop in gebruik zijn. Ik heb het heus niet uit de boekjes: neem maar gerust eens een kijkje in de Hemelstraat 32-36.

In de christelijke Kerk heeft men een aantal ceremonies deels uit het heidendom deels uit het jodendom, maar steeds weer met een nieuwe christelijke inhoud. De "kerkgang" had niets met menstruele reinheid van doen. Ik daag u uit mij ook maar het minste fragmentje daaromtrent voor te leggen. Nu al geef ik het u op een blaadje: u zult tevergeefs zoeken. Maar goed, ik wacht.
Oud 17 april 2004, 21:08   #66
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

http://www.womenpriests.org/nl/traditio/unclean.htm
http://www.womenpriests.org/nl/traditio/unclean.htm#law
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 21:12   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Waar staat er iets over de "kerkgang" in relatie tot de notie rituele onreinheid?
Oud 17 april 2004, 21:16   #68
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waar staat er iets over de "kerkgang" in relatie tot de notie rituele onreinheid?
Ik was van mening dat de discussie ging over de positie van de vrouw in de kerk in het algemeen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 17 april 2004, 21:20   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was van mening dat de discussie ging over de positie van de vrouw in de kerk in het algemeen.
Neen, het gaat erom dat een iemand stelt dat de vroegere kerkgang te maken had met de "onreinheid" van de vrouw. Dat is niet zo.

Trouwens, een aantal beweringen op die webstek waarvan je de referentie gaf zijn niet correct. Bijvoorbeeld staat er dat de vrouwen de communie met een linnen doek moesten ontvangen. Welnu, in de oude Kerk hoorden mannen dat ook te doen. Toen was er nog handcommunie (maar anders dan nu in de vernieuwde kerkrituelen).
Oud 17 april 2004, 21:36   #70
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet niets toegeven, daar uw kijk op de zaak niet berust op waarheid en werkelijkheidszin.
Haha, 'argumenteren moet niet meer! Alleen wat ik zeg, berust op waarheid.' pfffff...
Oud 17 april 2004, 21:38   #71
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Bwaah, apostel niet. Maar discipel betekent ook 'volgeling' (volgens vandale). Dus ik verkies om het woord breed te interpreteren. Omdat in mijn Jezusbeeld zijn boodschap ook voor vrouwen was en zij dus ook kunnen beleiden, erediensten leiden,...
Discipel en apostel zijn twee onderscheiden woorden. Alleen mannen waren apostelen. Iedereen is echter geroepen "discipel" te worden van Jezus. Niet iedereen is evenwel geroepen apostel te zijn.

Uw Jezusbeeld is een vertekening van wat we in het Evangelie vinden. Een gefantaseerd en leugenachtig beeld dus, dat oneer doet aan de ware Jezus.
Voor de 68748728543 keer, Jan: ieder heeft een eigen Jezusbeeld. En men kan niet bewijzen dat jouw visie de enige echte is. De verschillende evangelies waren verhalen over Jezus, gemaakt ruime tijd na zijn dood. En daarna nog verschillend.
Nu is Jezus geen historische figuur meer (voor mij), maar een betekenis. Ik interpreteer zijn leer dan ook hoe ik wil. En niemand gaat me zeggen dat dat verkeerd is. Iedereen mag hem begrijpen en uitleggen hoe hij dat ziet, ieder mag zelf bepalen wat hij/zij het belangrijke in zijn boodschap vindt.
Oud 17 april 2004, 21:40   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[Voor de 68748728543 keer, Jan: ieder heeft een eigen Jezusbeeld. En men kan niet bewijzen dat jouw visie de enige echte is. De verschillende evangelies waren verhalen over Jezus, gemaakt ruime tijd na zijn dood. En daarna nog verschillend.
Dan mag u mij eens uw Jezusbeeld uiteenzetten AAN DE HAND VAN EVANGELIEFRAGMENTEN. Ga uw gang!
Oud 17 april 2004, 21:41   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu is Jezus geen historische figuur meer (voor mij), maar een betekenis. Ik interpreteer zijn leer dan ook hoe ik wil. En niemand gaat me zeggen dat dat verkeerd is. Iedereen mag hem begrijpen en uitleggen hoe hij dat ziet, ieder mag zelf bepalen wat hij/zij het belangrijke in zijn boodschap vindt.
Merkwaardig dat Jezus ons wel leerde wat goed en kwaad was, wat het juist en verkeerde geloof was. Blijkbaar weet u het beter dan Jezus zelf. Van arrogantie gesproken.

Jezus �* la carte is altijd een verkeerde weg: je aanvaardt de volledige Jezus of niet. Er is geen tussenweg. Wie toch wil schipperen, zoek alleen zichzelf, niet Jezus.
Oud 17 april 2004, 21:45   #74
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
[Voor de 68748728543 keer, Jan: ieder heeft een eigen Jezusbeeld. En men kan niet bewijzen dat jouw visie de enige echte is. De verschillende evangelies waren verhalen over Jezus, gemaakt ruime tijd na zijn dood. En daarna nog verschillend.
Dan mag u mij eens uw Jezusbeeld uiteenzetten AAN DE HAND VAN EVANGELIEFRAGMENTEN. Ga uw gang!
Maar waarom? Ik zie Jezus toch hoe ik wil. Dat is juist het karakter van godsdienst: die is interpreteerbaar. Ik moet niet weten wat Jezus deed in Marcus, 25: 48-54... of weet ik veel. Ik moet weten wat het betekent. De betekenis van de leer die hij verkondigde... hoe wij ernaar kunnen leven. En dat interpreteren, beste Jan, doet ieder op de eigen manier.

Soit, punt uit, ik ben niet eens katholiek... en u hebt deze dingen van 'uw' waarheid al te veel verteld.
Oud 17 april 2004, 21:46   #75
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus �* la carte is altijd een verkeerde weg: je aanvaardt de volledige Jezus of niet. Er is geen tussenweg. Wie toch wil schipperen, zoek alleen zichzelf, niet Jezus.
Gelooft u dan echt in een Jezus die over het water kon huppelen en water in wijn veranderen?
Oud 17 april 2004, 21:47   #76
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Merkwaardig dat Jezus ons wel leerde wat goed en kwaad was, wat het juist en verkeerde geloof was. Blijkbaar weet u het beter dan Jezus zelf. Van arrogantie gesproken.

Nou ja, als er iemand arrogant is -als het godsdienst betreft- dan bent u het wel...
Oud 17 april 2004, 21:48   #77
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Met alle respect, maar volgens mij zoekt u de Katholieke weg, niet de evangelische
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 21:50   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de christelijke Kerk heeft men een aantal ceremonies deels uit het heidendom deels uit het jodendom, maar steeds weer met een nieuwe christelijke inhoud. De "kerkgang" had niets met menstruele reinheid van doen. Ik daag u uit mij ook maar het minste fragmentje daaromtrent voor te leggen.
Ik kan enkel uit persoonlijke ervaringen spreken en die zijn dat mijn moeder en grootmoeders heel goed was ingeprent waarom ze een tijdje na een bevalling naar de kerk moesten. Of ze een zoon of dochter hadden gebaard maakte geen verschil meer maar dat het een reinigingsritueel was, daar waren ze van overtuigd. Zij hebben nochtans evenmin ooit dat fragmentje gezien waarin de reden beschreven staat.
Misschien is er iets over terug te vinden in de oude catechismus?
Sindsdien is ook de wijze waarop er moet gedoopt worden in noodgevallen, aflaten verdienen om in de hemel te kunnen geraken , 'bediend' worden als je sterft, en ja ook de belachelijke rituelen die enkel de vrouwen na een bevalling in de heilige Roomse mannenkerk dienden te ondergaan, nogal 'aangepast' aan de veranderde tijden.

Wat er ook van zij, mannen hoefden er om geen enkele reden bij te zijn.
Nochtans konden zij die 'zegeningen' van de moeder der heilige kerk evengoed, of zelfs beter, gebruiken als de vrouwen.
Oud 18 april 2004, 15:47   #79
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Christenen kunnen nooit extreem-rechts stemmen. Dat is de stelling.
Larie natuurlijk. Ik ben een praktiserend christen en juist omwille van de ethische standpunten van het Vlaams Blok stem ik voor de partij. Dat is mijn eerste en belangrijkste motief om juist die partij te steunen.
Van wat ik van jou gelezen heb, ben jij meer een in de pas lopend kerkelijk man dan een Christelijk geïnspireerd iemand. Je mag de christelijke waarden niet 'kerkelijk' interpreteren natuurlijk. Hulp bieden, verdraagzaam zijn,… enfin, empathisch zijn , altijd en overal; dat zijn Christelijke, maar vooral ook algemeen erkende menselijke waarden. Vanuit die visie kan niemand op een extreme partij stemmen.
Extreem is per definitie streng en ongenuanceerd. Het Vlaams Blok voldoet aan de vereisten om extreem genoemd te worden. Wie gefixeerd is op het eigen IK heeft geen enkel empathisch vermogen en kan dus perfect op een extreme partij zoals het Vlaams Blok stemmen. Wie zich zelve het vermogen toedicht om zich in te leven in de problemen van alleen de eigen groep , kan dat natuurlijk óók doen, maar dan heeft die persoon wél een intern conflict als hij zich Christen durft te noemen.

Enfin, elke mens – christelijk of niet - met een zeker inlevingsvermogen kan dus nooit op extreme partijen zoals het Vlaams Blok stemmen. Ik ga daarmee geen stap verder dan onze Belgische bisschoppen die Jezus’ woord verkondigen. Nee, ik treed die kerels enkel bij in hun interpretatie van het evangelie. De bisschoppen en ik vragen (net zoals Jezus dus ) om niet mee te lopen met de valse profeten van extreem-rechts, die de mensen hun problemen niet willen oplossen maar enkel willen gebruiken om zelf machtig te worden.

Eigenlijk komt alles hier op neer: de ultieme afrekening gebeurt niet nú bij de volgende verkiezingen, maar wanneer je oog in oog komt te staan met uwe schepper.
Jij Jan van den Berghe; en alle zwarte discipelen van het Vlaams Blok die zich christenen durven noemen, zullen dan wel anders piepen. 8)
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2004, 15:52   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Van wat ik van jou gelezen heb, ben jij meer een in de pas lopend kerkelijk man dan een Christelijk geïnspireerd iemand. Je mag de christelijke waarden niet 'kerkelijk' interpreteren natuurlijk. Hulp bieden, verdraagzaam zijn,? enfin, empathisch zijn , altijd en overal; dat zijn Christelijke, maar vooral ook algemeen erkende menselijke waarden. Vanuit die visie kan niemand op een extreme partij stemmen.
Verdraagzaam zijn staat nergens in het Evangelie. Jezus wijst de zondaars op hun fouten: Hij vergeeft trouwens alleen wanneer ze berouw tonen. De overspelige vrouw en de berouwvolle zondares hadden spijt over hun zondig leven. Nergens stelt Jezus dat we zomaar "verdraagzaam" moeten zijn. Integendeel, Hij had heel harde woorden voor de huichelaars, maar ook voor alwie zou raken aan de onschuld van de kinderen.

Het Vlaams Blok is trouwens geen "extreme" partij, maar wel een Vlaamsradicale partij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be