Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2009, 01:13   #61
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Öcalan is nochtans een zeer vurig verdediger van vrouwenrechten. Vandaar dat zowat de helft van de PKK-strijders vrouwen zijn.
Ik heb alle respect voor fiere, sterke vrouwen met wapens. Maar de mannenhaat van Doornaert is een product van zwakte en frustratie. Op h�*�*r is wel degelijk van toepassing wat Nietzsche zei over het ressentiment van de mislukte vrouw t.o.v. de gelukte vrouw, die zich slechts van de mannenhaat bedient als alibi...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 april 2009 om 01:15.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 09:27   #62
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik denk dat die mr. Doonaert niet goed begrepen heeft hoe de meeste zogenaamde 'derde wereld' landen deze conferentie en het Europese boycotgedrag beoordelen. Ik lees in haar reaktie een eurocentrisme dat niet meer van deze tijd zou mogen zijn.

De chinezen lijken het beter begrepen te hebben en verwoordden de gevoelens van velen wanneer Li Baodong stelde:

Citaat:
Historisch zijn het de slavenhandel, het colonialisme, de buitenlandse agressie en de apartheid die onbeschijfelijk lijden hebben veroorzaakt aan de volkeren van Afrika, Azië, en Zuid Amerika. Het zijn die groepen die het meest geïntereseerd zijn in het racisme en de raciale discriminatie waarover deze conferentie gaat.

Vertegenwoordigers van Indië, Zuid Afrika, en een reeks andere landen spraken over dezelfde zaken...waarover je niets hoort in de westerse pers.
De Chinezen zouden beter hun mond houden en anderen de les te spellen op een ogenblik dat ze zelf in Tibet een merkwaardige cultuur en volk van de kaart vegen.

De Chinezen hebben het dus helemaal niet beter begrepen. En dictator Mao die zelf miljoenen slachtoffers maakte al zeker niet

De slavenhandel is zonder twijfel een onaanvaardbare onmenselijke periode van de geschiedenis. Niet alleen Europese landen, maar ook Arabische waren daar de grote schuldigen. Maar over die laatsten wordt niet gesproken.

Hedendaagse mistoestanden zoals homo-vervolging, ongelijkheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting kwamen niet aan bod. Dat paste niet in het kraam van de inrichters.
Oud 28 april 2009, 12:54   #63
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

dringend tijd om die onverdraagzame religies af te schaffen en te vervangen door het alomgeprezen en altijd de waarheid dragend vliegend spaghettimonster!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 15:14   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De Chinezen zouden beter hun mond houden en anderen de les te spellen op een ogenblik dat ze zelf in Tibet een merkwaardige cultuur en volk van de kaart vegen.
De Chinezen hebben de gevoelens van de 'derde wereld' beter begrepen bedoel ik, dan degenen die wegliepen, en daardoor de indruk gaven hun historische verantwoordelijkheden te willen ontlopen, ook al pretendeerden ze door weg te lopen op een of andere manier juist op te komen tegen het racisme. Dat was niet erg geloofwaardig.

Als je het niet van de chinezen wil horen luister dan naar wat de Indiërs, Zuid Afrikanen, Indonesiërs,... te zeggen hadden. Allemaal in dezelfde lijn als wat de chinezen verwoorden.

Weglopen van die conferentie was een stommiteit.

Citaat:
Hedendaagse mistoestanden zoals homo-vervolging, ongelijkheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting kwamen niet aan bod. Dat paste niet in het kraam van de inrichters.
Goede themas. In plaats van weg te lopen zorg dat die op de agenda staan. Het is een VN conferentie dus daar zijn mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 april 2009 om 15:18.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 16:46   #65
luc broes

Standaard

Citaat:
De Chinezen hebben de gevoelens van de 'derde wereld' beter begrepen bedoel ik,.
Citaat:
Hedendaagse mistoestanden zoals homo-vervolging, ongelijkheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting kwamen niet aan bod. Dat paste niet in het kraam van de inrichters
.

Goede themas. In plaats van weg te lopen zorg dat die op de agenda staan. Het is een VN conferentie dus daar zijn mogelijkheden.

En ik bedoel: moesten de Chinezen het begrepen hebben en er ook naar handelen dan zouden ze moeten zwijgen van schaamte en respect opbrengen voor Tibet in paats van het van de kaart te vegen.

Die goede themas kwamen gewoon niet aan bod.
Omdat die goede themas gewoon niet aan bod komen in de landen die het hoge woord voeren op die bijeenkomst.
Wellicht is het 'islamofobie' om die goede themas in de verf te zetten.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 april 2009 om 16:52.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 16:49   #66
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

De Chinezen trekken zich alleen iets aan van economische belangen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 16:56   #67
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De Chinezen trekken zich alleen iets aan van economische belangen.
En het Westen trekt zich bijna alleen iets aan van economische belangen.
Oud 28 april 2009, 17:13   #68
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En het Westen trekt zich bijna alleen iets aan van economische belangen.
Mijn punt is: het Westen zit ook te zagen over mensenrechten. De Chinezen doen dit niet. Wie krijgt de winst?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 17:49   #69
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik bedoel: moesten de Chinezen het begrepen hebben en er ook naar handelen dan zouden ze moeten zwijgen van schaamte en respect opbrengen voor Tibet in paats van het van de kaart te vegen.
Is Tibet dan niet te vergelijken met Irak bijvoorbeeld? Je predikt een morele superioriteit van enkelen die er voor het grootste deel van de wereld niet meer is, en er waarschijnlijk nooit geweest is. En dat is voor velen WEL een thema van deze conferentie, en nog wel een zeer belangrijk thema. Vandaar dat er noodgedwongen teruggegaan wordt naar de geschiedenis, het kolonialisme, en de slavenhandel, met hun inherente racistische elementen. De 'state of denial' waarin het westen verkeerd dient doorbroken te worden, want ze is een vorm van racisme. Het is niet gemakkelijk fouten te erkennen, te erkennen dat je NIET superieur bent aan anderen. Maar het is belangrijk dat het westen dit proces ondergaat, zonder dat daarbij hoeft voorbij gegaan te worden aan het racisme van anderen natuurlijk.

Toevallig deze morgen gelezen ivm het oplaaiend geweld in Irak, de getuigenis van een zekere Maki al-Nazzal die een kleine kliniek had ten tijde van het bombardement op Faluya zoals geraporteeerd door een journalist:

Citaat:
We spraken terwijl in de kliniek terwijl er dozijnen gewonden werden binnen gedragen, vrouwen en kinderen, de meerderheid met schotwonden van de scherpschutters van het Amerikaanse leger. "Gedurende heel mijn leven heb ik geloofd in de Amerikaanse democratie" vertelde hij met vermoeide stem " Gedurende 47 jaar heb ik geloofd in de illusie dat de Verenigde staten en Europa goed waren voor de wereld, de brengers van democratie en vrijheid. Nu besef ik dat het me 47 jaar gekost heeft om bewust te worden van de verschikkelijke waarheid. Ze zijn niet hier om iets te brengen wat op democratie en vrijheid lijkt".
Maki, die nu een vluchteling is in Amán, Jordanië, vervolgde: "Nu besef ik dat het alles leugens waren. De amerikanen geven helemaal niets om vrijheid en mensenrechten. Ze zijn zelfs erger dan Sadam." Ik vroeg hem op ik zijn naam kon citeren. "Wat gaan ze me doen dat ze niet reeds gedaan hebben?" antwoorde hij.
Het gaat er mij niet om te tonen hoe 'slecht' de ene zijn en hoe 'goed' de anderen, maar om een dubbele moraal te doorprikken.

Als het westen afstand kan doen van haar moreel superioriteitscomplex is er meer hoop voor een betere wereld deze eeuw. Het belang van de conferentie over racisme zoals begrepen door vele derde wereld landen is juist dit.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 april 2009 om 17:57.
Oud 28 april 2009, 18:41   #70
luc broes

Standaard

Citaat:
Is Tibet dan niet te vergelijken met Irak bijvoorbeeld? .
Neen, die zijn niet te vergelijken.
China zal zich nooit terugtrekken uit Tibet, onder geen beding.
De Amerikanen zullen zich ongetwijfeld terugtrekken uit Irak. Ze zoeken enkel een goede gelegenheid. In de VSA is een machtswissel Bush / Obama mogelijk.

Verre van mij van te prediken, maar ik vind bepaalde beschavingen wel degelijk supérieur, zonder daarbij blind te zijn voor grote gebreken die overal en ook bij ons voorkomen.
Als men bij definitie aanvaardt dat alle beschavingen gelijkwaardig zijn, dan impliceert dit ook dat men men niet kan streven naar beter, want alles is gelijkwaardig.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 april 2009 om 18:42.
Oud 28 april 2009, 18:52   #71
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, die zijn niet te vergelijken.
China zal zich nooit terugtrekken uit Tibet, onder geen beding.
De Amerikanen zullen zich ongetwijfeld terugtrekken uit Irak. Ze zoeken enkel een goede gelegenheid. In de VSA is een machtswissel Bush / Obama mogelijk.
U lijkt te impliceren dat de situatie in Tibet erger is dan in Irak. Ik zie dit soort van gedachten als een uiting van dubbele moraal. En ik zie de VS ook niet vrijwillig hun militaire bassisen in Irak, en dus controle over het land, opgeven.

Citaat:
Verre van mij van te prediken, maar ik vind bepaalde beschavingen wel degelijk supérieur, zonder daarbij blind te zijn voor grote gebreken die overal en ook bij ons voorkomen.
Als men bij definitie aanvaardt dat alle beschavingen gelijkwaardig zijn, dan impliceert dit ook dat men men niet kan streven naar beter, want alles is gelijkwaardig.
Beschavingen kunnen superieur zijn in bepaalde aspecten, en andere beschavingen in andere aspecten. Zo is verbetering wel mogelijk, niet natuurlijk als men slechts wil spreken over de fouten van de ander en niet over die van zichzelf.
Oud 28 april 2009, 20:54   #72
luc broes

Standaard

Citaat:
1) U lijkt te impliceren dat de situatie in Tibet erger is dan in Irak. Ik zie dit soort van gedachten als een uiting van dubbele moraal. En ik zie de VS ook niet vrijwillig hun militaire bassisen in Irak, en dus controle over het land, opgeven.

2) Beschavingen kunnen superieur zijn in bepaalde aspecten, en andere beschavingen in andere aspecten. Zo is verbetering wel mogelijk, niet natuurlijk als men slechts wil spreken over de fouten van de ander en niet over die van zichzelf.
1) de Tibetanen worden vreselijk onderdrukt en worden vreemdeling in eigen land door inwijking van talloze Chinezen. Ze worden compleet van de kaart geveegd.
Van zoiets is in Irak geen sprake.
De onderlinge twisten tussen moslims in Irak dragen ook in grote mate bij tot de tragische toestand.
Dit houdt helemaal geen goedkeuring in van het optreden van de Amerikanen.

2) Volledig akkoord. Ik meen dat in onze samenleving men kan spreken over al onze tekortkomingen. Op vele andere plaatsen helemaal niet.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 april 2009 om 20:55.
Oud 28 april 2009, 22:16   #73
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen dat in onze samenleving men kan spreken over al onze tekortkomingen. Op vele andere plaatsen helemaal niet.
Weglopen op de conferentie over racisme geeft een andere indruk aan de wereld.

De situatie in Tibet en Irak zijn niet dezelfde, maar om te concluderen dat de Chinezen geen 'recht van spreken' hebben omwille van Tibet en de VS wel recht van spreken toekennen, ondanks Irak, zou getuigen van een partialiteit mbt de problematiek van mensenrechten. Men kan zich niet selectief wat criteria uitzoeken om beiden te vergelijken, zoals verplaatsing van bevolking of mogelijke terugtrekking, en andere criteria buiten beschouwing laten, zoals bombardementen, folteringen, levensomstandigheden, historische banden, of doden. Dit doen is juist een teken van dat wat vele landen het 'westen' verwijten op de conferentie over racisme, maar wat het westen niet horen wil.

Op basis de geschiedenis van de pak laatste 100 jaar is een 'morele autoriteit' van het 'westen' niet vol te houden. Een minder hautaine houding zou het westen crediet doen terugwinnen. Ik zie geen andere weg deze eeuw. Militair zullen we die 'morele autoriteit' namelijk niet meer kunnen implementeren. Militair overwicht wordt nogal eens verward met morele en culturele superioriteit.

Meestal leert de mens 'the hard way' echter. Maar ik kan maar proberen te waarschuwen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 april 2009 om 22:24.
Oud 29 april 2009, 07:59   #74
luc broes

Standaard

Citaat:
Weglopen op de conferentie over racisme geeft een andere indruk aan de wereld.

De situatie in Tibet en Irak zijn niet dezelfde, maar om te concluderen dat de Chinezen geen 'recht van spreken' hebben omwille van Tibet en de VS wel recht van spreken toekennen, ondanks Irak, zou getuigen van een partialiteit mbt de problematiek van mensenrechten. Men kan zich niet selectief wat criteria uitzoeken om beiden te vergelijken, zoals verplaatsing van bevolking of mogelijke terugtrekking, en andere criteria buiten beschouwing laten, zoals bombardementen, folteringen, levensomstandigheden, historische banden, of doden. Dit doen is juist een teken van dat wat vele landen het 'westen' verwijten op de conferentie over racisme, maar wat het westen niet horen wil.

Op basis de geschiedenis van de pak laatste 100 jaar is een 'morele autoriteit' van het 'westen' niet vol te houden. Een minder hautaine houding zou het westen crediet doen terugwinnen. Ik zie geen andere weg deze eeuw. Militair zullen we die 'morele autoriteit' namelijk niet meer kunnen implementeren. Militair overwicht wordt nogal eens verward met morele en culturele superioriteit.

Meestal leert de mens 'the hard way' echter. Maar ik kan maar proberen te waarschuwen.
Met dank voor de waarschuwing.

Niet deelnemen aan een conferentie omdat men niet akkoord gaat met de inrichters is de normaalste zaak van de wereld. Flauw argument, wat 'jouw wereld' daar ook moge over denken.

Ver van mij te beweren dat het Westen of de Amerikanen geen fouten maken. Maar de wereldwijde migrantenstroom gaat wel in die richting. Toch wel een aanduiding wat de mensen verkiezen.

Kun je me enkele voorbeelden geven van bepaalde aspecten van andere culturen waar wij een voorbeeld kunnen aan nemen?

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 april 2009 om 08:01.
Oud 29 april 2009, 13:36   #75
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je me enkele voorbeelden geven van bepaalde aspecten van andere culturen waar wij een voorbeeld kunnen aan nemen?
het gemeenschapsgevoel,
het geluk of de lach,
de omgang met de natuur
het respect voor ouderen
de opvoeding van kinderen (conditionering, empathie bv.)
de ethiek bij de productie van voedsel
het minder voorkomen van de extremen bij het nuttigen van voedsel (zowel anorexia als obesiteit)
het racisme
de bescheidenheid
het consumisme (belangrijk)
...

In België wordt een zetel weggegooid als er ergens een brandvlek van een cigaret inzit. Ooit, hoop ik, zal een reparatie niet als iets minderwaardigs gezien worden, maar juist in tegendeel.

Het gaat hier natuurlijk om veralgemeningen. Ik gaf enkele voorbeelden waar 'wij' van kunnen leren. Het is eigenlijk een lange discussie, het antwoord op uw vraag
Oud 29 april 2009, 15:41   #76
luc broes

Standaard

Citaat:
het gemeenschapsgevoel,
het geluk of de lach,
de omgang met de natuur
het respect voor ouderen
het minder voorkomen van de extremen bij het nuttigen van voedsel (zowel anorexia als obesiteit)
het racisme
de bescheidenheid
...
In België wordt een zetel weggegooid als er ergens een brandvlek van een cigaret inzit. Ooit, hoop ik, zal een reparatie niet als iets minderwaardigs gezien worden, maar juist in tegendeel.

Het gaat hier natuurlijk om veralgemeningen. Ik gaf enkele voorbeelden waar 'wij' van kunnen leren. Het is eigenlijk een lange discussie, het antwoord op uw vraag
Wat een zinloze reeks veralgemeningen. Waar en waarop die toepasselijk zijn heb je er veiligheidshave niet bijgevoegd.

Moest het op een ander zoveel beter zijn dan hier, waarom willen dan zoveel mensen hier hun toevlucht zoeken?

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 april 2009 om 15:42.
Oud 29 april 2009, 16:18   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Veralgemenen

Citaat:
het gemeenschapsgevoel,
het geluk of de lach,
de omgang met de natuur
het respect voor ouderen
het racisme
de bescheidenheid
...

In jouw tabel zijn het ook allemaal veralgemeningen.
Relativeren is blijkbaar jouw sterke kant niet ofwel kom jij alleen in contact met mensen die identiek "denken" zoals jij. Ben jij gekloond ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 16:18   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Veralgemenen

Citaat:
het gemeenschapsgevoel,
het geluk of de lach,
de omgang met de natuur
het respect voor ouderen
het racisme
de bescheidenheid
...

In jouw tabel zijn het ook allemaal veralgemeningen.
Relativeren is blijkbaar jouw sterke kant niet ofwel kom jij alleen in contact met mensen die identiek "denken" zoals jij. Ben jij gekloond ?
Oud 29 april 2009, 16:28   #79
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een zinloze reeks veralgemeningen. Waar en waarop die toepasselijk zijn heb je er veiligheidshave niet bijgevoegd.

Moest het op een ander zoveel beter zijn dan hier, waarom willen dan zoveel mensen hier hun toevlucht zoeken?
Je vroeg 'Kun je me enkele voorbeelden geven van bepaalde aspecten van andere culturen waar wij een voorbeeld kunnen aan nemen?'
Ik antwoorde door een een aantal 'aspecten' aan te geven die ik bij andere kulturen tegen kom waar we iets van kunnen leren. Het gaat er niet om te tonen dat het 'elders beter is', maar om te tonen op welke gebieden we iets kunnen leren van anderen.

Ik dacht dat je interesse oprecht was. Mijn vergissing.
Oud 29 april 2009, 16:49   #80
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Vergissing

Citaat:
Je vroeg 'Kun je me enkele voorbeelden geven van bepaalde aspecten van andere culturen waar wij een voorbeeld kunnen aan nemen?'
Ik antwoorde door een een aantal 'aspecten' aan te geven die ik bij andere kulturen tegen kom waar we iets van kunnen leren. Het gaat er niet om te tonen dat het 'elders beter is', maar om te tonen op welke gebieden we iets kunnen leren van anderen.

Ik dacht dat je interesse oprecht was. Mijn vergissing.
Johan, je ganse theorie is één grote vergissing !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be