![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Burger
|
![]() Het heeft eigenlijk weinig zin daarover uitspraken te doen zonder het bestaan van betrouwbare cijfergegevens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Burger
|
![]() Even iets opgezocht wat mss wel een interessante indicatie kan zijn, doch niet erg wetenschappelijk.
Niet één van de tien meest gegeven namen aan pasgeboren kinderen in Vlaanderen komt voor in de top 100 van de meest gegeven namen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest! Uitzondering daarop is de naam Noah, (in VL op plaats acht) maar dat lijkt mij ijdele hoop aangezien die naam in Wallonië op een stevige derde plaats staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Vervelend hè , al die buitenlanders.... En die Franstaligen die ik hier om me heen zien zijn me toch oud Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 juni 2009 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Als er echt diep racisme in België bestaat, dan moeten we dat zoeken bij de Franstalige bourgeoisie in Brussel en dan is dat gericht tegenover de Vlamingen. Maingain en Reynders zijn daar de spreekbuis van.
Ik denk dat we daar verstandig moeten op reageren. Brussel blijft de hoofdstad van Vlaanderen, en de Vlaamse aanwezigheid in Brussel mag niet verder afgebouwd worden. In die context is het natuurlijk onverstandig om ermee te dreigen de Vlaamse instellingen uit Brussel weg te trekken. Dan speel je Maingain in de kaart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Volgens mijn rekenkunde hebben de Franstalige partijen recht op ongeveer de helft van de zetels in Brussel, niet op 80 en dus zeker niet op 90%. Wie spreekt hen daar op aan?
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 4 juni 2009 om 07:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Volgens een artikel uit Wikipedia bedroeg de bevolking op 1 januari 2008 in het Hoofdstedelijk Brussels Gewest 1.048.491 eenheden.
Volgens datzelfde artikel hebben 80 �* 90% van deze mensen Frans als eerste taal. Laat ons nu een tussenweg aannemen en stellen dat 85% van de Brusselaars Frans hebben als eerste taal. Dan heeft dus 15% van de Brusselse bevolking een andere eerste taal, te weten: 175. 273 eenheden. Maar dat impliceert wel niet automatisch dat, zij die geen Frans hebben als eerste taal, dat deze mensen allemaal Nederlands hebben als eerste taal. Neen er zullen ook mensen zijn die Arabisch als eerste taal hebben of Engels of misschien nog een andere taal, maar dat zijn er relatief weinig. Persoonlijk schat ik dat er ,helaas, geen 10% Brusselaars meer zijn die nog Nederlands als eerste taal hebben. Daarom zijn Vlaamse scholen in Brussel ook zo belangrijk. Maar ik vrees dat de Vlaamse Brusselaar is aan het uitsterven is. Dat is een persoonlijke inschatting en dit berust op geen enkel cijfer, maar wel op een waarschijnlijkheid (immers, alles staat of valt met de hypothese die zegt dat 80 �* 90% van de Brusselaars Frans hebben als eerste taal.). Nu, indien we doorgaan op die hypothese en optimistisch zeggen dat toch 10% van de Brusselaars Nederlands hebben als eerste taal, dan komen we op 104.841 Brusselse Vlamingen en dit op de ganse Brusselse bevolking. En om het wat in een brede marge te plaatsen, zouden we kunnen besluiten dat er nu tussen 80.000 en 130.00 Vlamingen zijn in Brussel. Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2009 om 08:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is weer een andere kwestie. U weet dat Brussel natuurlijk een Nederlandstalige (Brabantse) stad was en natuurlijk op Vlaams grondgebied ligt. Moest men als Nederlandstalige Brussel laten vallen, krijgt men weer een Franstalige oase in het Vlaams Gewest. En dat is voor -praktisch alle- de Vlaamse politici een slechte zaak. Men geeft grondgebied op. En dat is inderdaad terecht maar moeilijk te verdedigen. Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2009 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die gingen even weg uit hun land op de Arabieren de kans te geven Israel in de pan te hakken. Toen de Arabieren dan op hun donder hadden gekregen van Israel hadden de Palestijnen natuurlijk een probleem..... Ik denk dat het geval Brussel kan genoteerd worden als een evolutie. Zijn de Vlamingen daar dan ook gaan lopen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9...elles-Capitale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Parlementslid
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Kortom, vanwaar die drang om 90% van de zetels te krijgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interessante en bekende grafiek. Valt nog wel iets op af te dingen, maar zal dicht bij de werkelijke situatie komen voor wat betreft de officieel aanwezigen in Brussel.
Note 1) De naar schatting 110.000 illegalen In Brussel (velen Frans -en Nederlandsonkundig) zijn niet in de cijfers verdisconteerd. Maar zijn wel inwoner. Note 2) Veel lieden van de oudere Franstalige bourgeoisie in de Zuidelijke en Oostelijke gemeenten van Brusssel zijn de facto het grootste gedeelte van het jaar elders (Knokke, Spanje, Frankrijk, etc). En zijn om bijvoorbeeld belastingtechnische redenen vaak nog ingeschreven in de 19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat ik me écht afvraag is waarom de Nederlandstalige Belgen of Nederlandstalige Brusselaars géén adequaat antwoord lijken te hebben op zoveel bravoure.
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"In 1989 kregen de Vlamingen 67.000 stemmen, in 1995 waren er dat maar 56.746 – een zware terugval –, maar de laatste twee verkiezingen is het aantal wel gestegen: 60.546 in 1999 en 62.516 in 2004. Het is niet fair om appelen met citroenen te vergelijken, maar in 2007 waren er met de federale verkiezingen in Brussel maar 54.000 Nederlandstalige stemmen. Het wordt uitkijken naar het aantal Nederlandstalige stemmen dat wordt uitgebracht op 7 juni." Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2009 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |