![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
België is helemaal niet gebouwd op basis van solidariteit, maar is een achterlijke overblijfsel van de Nieuwe Tijd dat op één of andere manier toch in de negentiende eeuw is geraakt. De katholieke almacht is dan wel verdwenen, bepaalde mentaliteiten zijn gebleven. Kijk maar naar het brave Vlaanderen dat rustig conservatief en christen-democratisch blijft stemmen en dan rustig aanvaardt dat ze een heel ander beleid krijgen dan waar ze voor stemmen. Of het Vlaanderen waar stemmen voor Dewinter en Dedecker net niet als een revolutionaire daad wordt bekeken. Kijk maar naar de opgeklopte Hollanderhaat die zogezegd dé Nederlanders zouden zijn, terwijl men vroeger (dan spreek ik over héél vroeger, maar het toont dat het ooit anders is geweest) naar Vlaanderen keek als men het had over Nederlanders. Het grote probleem is echter de Franstalige elite die de Walen compleet misleidt. Volgens hen zijn het de vuile gierige Vlamingen die Wallonië in armoede zouden willen storten, terwijl Wallonië door de transfers als een bedelaar is die enkel door giften kan overleven. De Walen moeten niet buiten, de "Franstaligen" wel. Het is gewoon schandalig dat de Franstalige elite campagne voert rond dingen als wat villabewoners in de rand en Waalse gezinnen in Charleroi en Luik (om maar twee steden te noemen) laat wegrotten. België kan op die manier gewoon niet blijven werken. Brugmans stelde dat federalisme gebaseerd is door vier stellingen; 1) efficiëntie; 2) solidariteit; 3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin; 4) eerbied voor de verscheidenheid. Wel, laten we die stellingen gewoon toepassen op België; 1) efficiëntie: veel moet ik niet zeggen zeker? 2) solidariteit: Wallonië parasiteert op Vlaanderen. Dit is niet om te zeggen dat de Walen parasieten zijn, maar hun economie wel. Wat als de gastheer niet meer genoeg bloed heeft? Dan sterft de parasiet als eerste. De transfers afbouwen/afsnijden zal een economisch verval, maar daarna ook een heropleving, tot gevolg hebben in Wallonië. De transfers behouden zal echter een steeds groter verval tot gevolg hebben. 3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin: in de individualistische consumptiemaatschappij wordt verantwoordelijkheid graag ontlopen. Voeg daarbij nog eens een land als België bij zonder enige nationale consensus of historische binding en je hebt een dik probleem. 4) eerbied voor de verscheidenheid: we hebben problemen met de assimilatie van de migranten, alles is daarenboven nog eens communautair geladen. De Belgische elite speelt al die element bewust uit om de controle te houden, sterker nog, dit conflict vormt de kern van België. In wezen is het federalisme dan ook een geestesgesteldheid, een idee dat daarna institutioneel wordt toegepast. De Rougemont spreekt dan ook over het federalisme als "un procesus d'agrégation" of "une attitude fédéraliste". In België is het een vorm van instelling die ze daarna hebben willen inbrengen in de geesten van de inwoners, wat compleet mislukt is. Ergo, België kan an sich niet federalistisch zijn, België kan immers gewoon niet zijn.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 1 juni 2009 om 00:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Ben jij pro muilkorfwetten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Noem een mooie bekende vrouw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Welke forummers heb je al persoonlijk ontmoet, en wie is tof?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Drink je graag tomatensap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Sympathieke mensen op die laatste twee na, zal zullen bepaalde ideologische keuzes aan mijn onsympathieke ontmoetingen met die laatste twee de basis vormen.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 1 juni 2009 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Nee. Als iemand zich voor iedereen belachelijk wilt maken, heeft die daar volledig het recht toe.
Nee. Rania Al-Yassin.
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Dankjewel om de vraag te stellen! Vragen stellen heeft mij al veel meer tot interessante stellingen en ideëen gebracht dan de zoveelste tekst te lezen.
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() Even een serieuze vraag:
De NSV! heeft nu en dan acties gehouden, waarbij ze bijvoorbeeld een ontmoeting van politici verstoren door ertussen te kruipen en te scanderen dat de Belgische staat wel eens een fractuur zou kunnen vertonen. Dit was ook de reden dat ik, hoewel ik eerst geinteresseerd was, plots een hevige afkeer kreeg van de beweging. Zulke acties lijken mij eerder niveau middelbare school, en daarmee wordt de beweging dan ook afgeschilderd als een groupuscule dan een serieuze ideologie (naast het feit dat ze een banier hadden met een typo die er maanden of meer heeft gehangen). Steun je zelf zulke acties? Neem je er deel aan mee? Vind je niet dat de Vereniging wel eens een andere koers zou kunnen nemen om sympathie van de medestudenten te winnen (waarbij ik niet doel op plat conformisme)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Ik steun zelf zulke acties en heb er genoeg aan deelgenomen, met ondertussen vijf arrestaties tot gevolg. De NSV! zijn ook geen mietjes hé, geen salonnationalisten. Ja, het zal mensen afschrikken en sommigen ronduit shockeren. Maar je moet nu eenmaal de draak slachten om de prinses te redden. Het hoort erbij en misschien hoort het zelf wat bij de "mythe" (al besef ik dat de woordkeuze niet perfect is) die rond de NSV! hangt.
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nuja, als het werkt, dan werkt het. Ik heb uiteraard niet alle wijsheid in pacht, dus ik kan maar spreken voor de mensen waarmee ik heb gesproken. Indien het rebelse karakter inderdaad aantrekt, Godspeed! Nog een vraag: binnen de NSV!, zijn er substromingen of is er over't algemeen een consensus. Immers: de Vlaamse beweging is nogal verdeeld, en ik weet uit directe bronnen dat er tussen sommige groepen niet meteen sympathie is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Begin je zélf al in te zien hoe dicht je moslimfundamentalisme benadert?
Laatst gewijzigd door filosoof : 1 juni 2009 om 01:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() Nee, ik toon net aan dat ik geen oogkleppen draag en wel eens naar andere culturen kijk om dingen bij te leren. Ik wil ook geen kruistocht voeren, maar mijn eigen godsbeleving hebben. Niemand moet van mij verplicht worden om mee te doen, maar ik moet hun gezeik ook niet aanhoren over hoe dwaas ik wel niet ben om te geloven.
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
God kan men afzweren, de culturele impact van een godsdienst niet.
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |