Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2009, 17:59   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Zorg dat je moeder nog iets voorhanden heeft. Wek haar intresse op in het een of het ander. Zorg dat zij zich nuttig kan voelen.
Hoe en wat?
Oud 16 juni 2009, 18:10   #62
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Triestig om zien hoe het totaal onnodige generatieconflict en het westerse egoïsme de oudere generaties, die duizend keer beter waren dan de huidige ontwortelde, kleur- en zielloze Vlaming, zo verstoot. In mijn tijd woonden alle levende leden van de familie in één huis, jawel, en we werden er niet slechter op, integendeel. Het is eigenlijk ook een beetje angstwekkend dat "Karma" een moeder van 86 heeft. Dat wil zeggen dat hij géén puber meer is, hetgeen toch ten stelligste blijkt uit zijn gedrag. Emo-schermafbeelding, "coole" naam, oppervlakkige en gemakkelijke bijdragen. Triestig. Dat die arme moeder in depressies vervalt is niet moeilijk te begrijpen.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 18:22   #63

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Karma. Ik zal grof antwoorden. Na 48 jaar heb ik het zowat begrepen. Er is geen waterdichte oplossing. Ga je moeder bezoeken, in haar woonst. De dag dat je haar leven anders schikt, buiten de woonst, in een rusthuis of waar ook, zal ze niet protesteren en kan je je geweten sussen, maar ze zal er zeker niet gelukkiger bij zijn tijdens haar laatste jaren. Gebruik het meeste verstand en zorg er zelf voor, ook al zouden zussen en broers je nadien wel eens kunnen verwijten dat je het niet louter om liefdadigheid en respect voor je moeder deed. Soit, kan ik wel efkes uren over moraliseren. slukes.
Goede bijdrage ... oude bomen verplant men inderdaad niet zomaar.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 18:24   #64

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Triestig om zien hoe het totaal onnodige generatieconflict en het westerse egoïsme de oudere generaties, die duizend keer beter waren dan de huidige ontwortelde, kleur- en zielloze Vlaming, zo verstoot. In mijn tijd woonden alle levende leden van de familie in één huis, jawel, en we werden er niet slechter op, integendeel. Het is eigenlijk ook een beetje angstwekkend dat "Karma" een moeder van 86 heeft. Dat wil zeggen dat hij géén puber meer is, hetgeen toch ten stelligste blijkt uit zijn gedrag. Emo-schermafbeelding, "coole" naam, oppervlakkige en gemakkelijke bijdragen. Triestig. Dat die arme moeder in depressies vervalt is niet moeilijk te begrijpen.
En jouw mening over mijn persoon zonder mij te kennen typeert jou ten voeten uit mijn beste ...
Nu terug on topic aub ...

Laatst gewijzigd door Karma : 16 juni 2009 om 18:25.
Oud 16 juni 2009, 18:56   #65

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat ik bedoel is: een nieuw huis kopen in dit geval is een nogal ondoordachte maatregel. Ja, het is je moeder, maar stel dat terwijl je dat huis koopt ze omwille van gezondheidsredenen onder constant medisch toezicht zal moeten verblijven en dan niet in dat huis kan wonen.
Nogal egoistisch om zoiets van je kind te eisen.
Ons ma eist dat helemaal niet, het is zelfs nog nooit ter sprake gekomen maar een ander huis kopen is dan toch wel een HELE stap vind ik. Vooreerst is er het financiële aspect ... en verder is het een hele aanpassing en een totaal nieuwe manier van leven, zowel voor ons ma als voor onszelf. Dat doe je niet zomaar hé.
Oud 17 juni 2009, 01:31   #66
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Waar ik heel triestig van word is dat het niet zelden zo is dat er vanalles beslist of geopperd wordt over een bejaard persoon zonder dat de mening van de persoon in kwestie gevraagd wordt.

"het zou het beste zijn als...", "het zou goed voor hem/haar zijn als..."

Het is toch logisch dat je aan de persoon zelf vraagt wat die wil?
Ik wil niet zeggen dat jij dit ook doet hoor, Karma. Het is goed dat je dit topic opent.
En ik denk wel dat je iemand bent die eraan denkt om even te vragen: "wat wil JIJ? Hoe zou je je oude dag iets gelukkiger kunnen doorbrengen dan je nu doet?"

Maar soms lijken mensen dat te vergeten.
Ik heb het bij m'n oma van nabij meegemaakt. Ik denk dat iemand van 90 genoeg levenservaring heeft om zelf een beetje te kunnen beslissen wat die wil doen.
Al die goed bedoelde "bemoeizucht" heeft wel als gevolg dat je het laatste beetje controle dat zo'n persoon heeft, afpakt. Dat lijkt me voldoende om er een eind aan te willen maken.

Laat het nu net zo zijn dat een depressief iemand niet overloopt van initiatieven en er ook geen ideeën bij deze personen zullen opborrelen, behalve misschien hetgeen je in je laatste zin opborrelt. Men ziet de situatie als hopeloos, uitzichtloos, heeft geen perspectief meer, ... Dat is nou net het probleem.

Mede daarom opent Karma dit topic.

Je bemerking is verder zeer vanzelfsprekend, maar het is goed dat dingen herhaalt worden, want in al die vanzelfsprekendheid vergeten mensen waarschijnlijk al wel eens iets of liggen er taboes op.
Jennes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 01:36   #67
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Omgaan met leeftijdsgenoten (op die leeftijd) is niet zo evident als het wordt uitgesproken. Sommige mensen leggen gemakkelijk contact ... anderen niet. Ons ma is eerder van die laatste soort. Komt er bij dat ze de laatste jaren niet goed meer hoort wat dus de drempel heel sterk vergroot om nog contacten te leggen.
Ik heb in mijn zeer nabije omgeving ook mensen met een auditieve handicap. Dat kan een ware hel vormen soms, voor beide partijen. En tot heel wat misverstanden en wederzijdse frustraties leiden.

Ik denk dus dat ik een beetje weet waarover je spreekt, als dat een steun kan zijn.

Zijn er geen hobbies die wat meer op de voorgrond kunnen komen te staan. Of eventueel vrijwilligers"werk"? Zijn er misschien kinderen in de familie of buurt waar mogelijk op gepast kan worden? Kan jij haar eventueel vragen taakjes te doen (kwestie dat ze zich nuttig kan voelen en iets om handen heeft? zoals bv foto's schikken of dergelijke, bloemstukjes, ...), schrijven, ... ?

Laatst gewijzigd door Jennes : 17 juni 2009 om 01:41.
Oud 17 juni 2009, 08:04   #68
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Karma.
Doet de pruis je niet op iemand denken?

Jennes. Het probleem is gewoon om haar nog warm te krijgen voor iets. Zoals reeds terecht opgemerkt, depressies hebben de neiging om idd de interesse weg te nemen.
Een lichtpuntje, ze is toch eindelijk akkoord gegaan om een behandeling op te starten.
Misschien dat we van daar uit verder kunnen.

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 17 juni 2009 om 08:04.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 08:11   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Laat het nu net zo zijn dat een depressief iemand niet overloopt van initiatieven en er ook geen ideeën bij deze personen zullen opborrelen, behalve misschien hetgeen je in je laatste zin opborrelt. Men ziet de situatie als hopeloos, uitzichtloos, heeft geen perspectief meer, ... Dat is nou net het probleem.

Mede daarom opent Karma dit topic.

Je bemerking is verder zeer vanzelfsprekend, maar het is goed dat dingen herhaalt worden, want in al die vanzelfsprekendheid vergeten mensen waarschijnlijk al wel eens iets of liggen er taboes op.
Jennes,

Over welke taboes heb je het ? Met vanzelfsprekendheid heb ik een probleem, in die zin dat de omgeving, zeg maar de kinderen, dikwijls tot een consensus komen wat best is voor hun ouder.
Maar de mening van de ouder blijft belangrijk. In die zin begrijp ik de opmerking van Nynorsk wel. Feit is wel dat de ouder zich wel eens bewust kan neerleggen bij de mening van de kinderen. Kwestie van de rust te bewaren, ook al zou die ouder het liever anders zien, en het liefst de laatste jaren willen doorbrengen binnen een echte huiselijke familiale kring.
Wat ik aan Karma wilde duidelijk maken is dat ze het best doet wat ze vindt dat best is voor zichzelf en moeder, ondanks de weerstand van broers en zussen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 08:57   #70
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jennes,

Wat ik aan Karma wilde duidelijk maken is dat ze het best doet wat ze vindt dat best is voor zichzelf en moeder, ondanks de weerstand van broers en zussen.

Karma krijgt echt geen weerstand van zus en broers zulle.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 13:01   #71
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Het hartje zou geen MDMA aankunnen, vrees ik.

Breng anders eens van die lekkere taart mee voor oma?
Baaah, da's allemaal relatief.

En helaas, ze eet alleen nog maar karnemelkpap, yoghurt en goeie synthetische rusthuiskost.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 15:47   #72
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Karma.
Doet de pruis je niet op iemand denken?

Jennes. Het probleem is gewoon om haar nog warm te krijgen voor iets. Zoals reeds terecht opgemerkt, depressies hebben de neiging om idd de interesse weg te nemen.
Een lichtpuntje, ze is toch eindelijk akkoord gegaan om een behandeling op te starten.
Misschien dat we van daar uit verder kunnen.
Ah, familie? Dat is heel goed nieuws! Ik ben blij voor jullie!!
Ik duim alvast!
Oud 17 juni 2009, 15:50   #73
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Jennes,

Over welke taboes heb je het ? Met vanzelfsprekendheid heb ik een probleem, in die zin dat de omgeving, zeg maar de kinderen, dikwijls tot een consensus komen wat best is voor hun ouder.
Maar de mening van de ouder blijft belangrijk. In die zin begrijp ik de opmerking van Nynorsk wel. Feit is wel dat de ouder zich wel eens bewust kan neerleggen bij de mening van de kinderen. Kwestie van de rust te bewaren, ook al zou die ouder het liever anders zien, en het liefst de laatste jaren willen doorbrengen binnen een echte huiselijke familiale kring.
Ik begrijp de opmerking van Nynorsk ook wel, al leek ze me zoiets vanzelfsprekend aan te raken dat ze eigenlijk overbodig was. Toch in dit topic.

Maar soms, vooral vroeger dan, lagen er idd wel taboes op mensen zelf inspraak geven, bv mbt mensen met een mentale handicap vroeger, en nu, enzovoort. Terwijl we weten dat zelfs mensen een klein beetje inspraak geven, al is het maar over of het vandaag aardappelen of puree moeten worden, al een heel groot verschil op het welbevinden kan maken.
Oud 17 juni 2009, 16:06   #74
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
En jouw mening over mijn persoon zonder mij te kennen typeert jou ten voeten uit mijn beste ...
Toch heeft Preusse hier ergens gelijk : met een moeder van 86 zou jij gemakkellijk 50 of 60 jaar kunnen zijn, en tot nu toe dacht ik altijd met een studentje te maken te hebben...Hoe leg jij dat uit ? Het zal wel aan mij liggen zeker ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 16:52   #75
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Karma krijgt echt geen weerstand van zus en broers zulle.
Zou best kunnen. Voor de rest heb ik nogal graag dat ieder voor zich spreekt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 17:01   #76

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Toch heeft Preusse hier ergens gelijk : met een moeder van 86 zou jij gemakkellijk 50 of 60 jaar kunnen zijn, en tot nu toe dacht ik altijd met een studentje te maken te hebben...Hoe leg jij dat uit ? Het zal wel aan mij liggen zeker ?
Er zijn mensen die eeuwig jong van gedachte blijven hé ...
Oud 17 juni 2009, 17:20   #77

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou best kunnen. Voor de rest heb ik nogal graag dat ieder voor zich spreekt.
Klopt ... maar de inhoud van het berichtje klopt ook.
Oud 17 juni 2009, 17:45   #78
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Mag ik uw zwarte zakdoek met vleermuismotief eens lenen? Uw emo-woorden hebben mij geraakt.

Oud 17 juni 2009, 17:47   #79
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Triestig om zien hoe het totaal onnodige generatieconflict en het westerse egoïsme de oudere generaties, die duizend keer beter waren dan de huidige ontwortelde, kleur- en zielloze Vlaming, zo verstoot.
Dat heeft die generatie als geheel wel zelf veroorzaakt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 18:02   #80
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat heeft die generatie als geheel wel zelf veroorzaakt.
Hoe kon ik het vergeten? In geval van gebrek aan argument is er nog altijd het "ze hebben het zelf uitgelokt!". Volgens meneer de puber is het allemaal één groot toeval dat we pas het concept generatiekloof sinds de jaren 1960'.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be