![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De marine, tja, daar hebben we eigenlijk geen vlagofficieren voor nodig, als je het mij vraagt. Nog eens zes a acht kolonels en twee a drie generaals voor de luchtmacht, en we zijn ver rond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien het Belgisch leger in WOI nooit is geïntegreerd in de geallieerde bevelstructuur is het niet zo vreemd dat ze er andere opvattingen op na hielden dan de geallieerden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ikzelf ga er overigens helemaal niet van uit dat de toenmalige Vlaamse soldaten te dom waren om het soort eenvoudige en eenduidige Franse bevelen als “attaquez” of “chargez” te snappen. Maar laat ons een beetje realistisch blijven : het leven van de (ook Vlaamse) soldaten speelde zich niet enkel en uitsluitend af in de loopgraven en de gegeven bevelen of aanwijzingen hadden dus verre van steeds met aanvallen of charges te maken, laat staan dat die bevelen steeds zo eenduidig of eenvoudig te snappen waren. Misschien zou u het volkomen aanvaardbaar of zelfs normaal vinden dat u in een voor u levensbedreigende situatie raad, aanwijzigen en bevelen krijgt in een taal die u nauwelijks of niet begrijpt en dat u elke vraag uwerzijds (en in uw eigen taal, uiteraard) om verduidelijking of uitleg slechts beantwoord ziet met een misprijzende blik en een schouderophaal. Ikzelf heb echter duidelijk te veel respect voor andermans leven, eigenheid en persoon, van welke rang of sociale klasse ook, om zoiets ooit als aanvaardbaar te zien. Stel dat ik geen frêle madammeke maar een kloeke bink ware, en u mij het bevel zou geven over soldaten in dergelijke levensbedreigende omstandigheden die (ik zeg maar wat) enkel het Urdu machtig zijn : ik garandeer u dat ik er niet zou van uitgaan dat zij mijn Frans maar moeten trachten te snappen, maar dat ik er integendeel zou voor zorgen dat ik die zogenaamd ondergeschikten (wat een lelijk woord !) vanaf dag 1 in hun eigen taal te woord kan staan en bevelen. Ik kan mij niet inbeelden dat ik er anders over zou hebben gedacht indien ik in 1914 geleefd had. Ik kan mij evenmin inbeelden dat hetzij toen, hetzij nu, een officier of iemand van stand, rang of noblesse en eer er anders k�*n over denken, al moet ik de facto vaststellen dat dit, zowel toen als nu, wel degelijk voorkomt. In voorkomend geval gaat het, naar mijn overtuiging, om mensen – van welke rang of stand ook - die daarmee bewijzen geen enkele waardering, laat staan enig respect te verdienen. Niettemin kwamen en komen zij blijkbaar in België goed weg met dergelijke onwaardige en eerloze ingesteldheid. Neem van mij aan dat zij het in mijn land, alvast sinds La Révolution, niet zouden moeten proberen. Maar goed, een land (en dus ook een leger) heeft de leiders dat het verdient, nietwaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |