Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2009, 14:07   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Och, zijn ze er daar weer mee, met onze Koning?

Hij geeft 600.000 € van z'n eigen geld aan de restauratie van het Paleis. Mooi. Maar als je zwemt in het geld, is het natuurlijk makkelijk om ermee te smijten. Wat is 600.000 € nu voor Albert II? Hij voelt dat even hard als u en ik het doneren van 1,00 € zouden voelen. Om daar een krantenartikel aan te wijden Belachelijk.

Maar goed, het brengt het Koningshuis nog eens onder de aandacht en als het naar aanleiding daarvan maar vaak genoeg herhaald wordt dat een koningshuis niet thuishoort in een land dat een principe als gelijkheid hoog in het vaandel voert, komen we misschien nog ergens.

België is een democratische rechtsstaat met belangrijke principes zoals gelijkheid en verbod op discriminatie. Iedere Belg is gelijk voor de wet. Het afhankelijk maken van de positie van staatshoofd van geboorterecht, staat haaks op deze principes en is een ware aanfluiting.

Een archaïsch instituut als het Koningshuis moet afgeschaft worden. Je kan eindeloos palaveren over welk alternatief beter is (president of functie van staatshoofd laten waarnemen door de Eerste Minister; ik ben voor het laatste; we hebben ongeveer 60 ministers en nog wat staatssecretarissen (and counting...) in dit land en wie weet hoeveel kabinetsmedewerkers, dus de Premier heeft tijd zat om staatshoofdje te spelen, zonder dat het ons iets extra hoeft te kosten), maar een Koning kan niet, punt.
als iedere belg gelijk is, waarom mag ik niet slapen in Laken in dat kasteeltje ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 14:10   #62
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als iedere belg gelijk is, waarom mag ik niet slapen in Laken in dat kasteeltje ?
U (wij) bent het gepeupel, zij zijn de elite.

Zo gaat dat in een democratie.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 14:39   #63
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is ook nooit goed.

Wat een stelletje losers hier zeg.

De man moet niets geven en doneert 10% van zijn jaarlijkse dotatie.
Ik verwijs naar reactie van Hallebarde hierboven. Ik heb daar niets aan toe te voegen. Objectiever kan niet. Je emo-reactie zegt genoeg.
Oud 15 juli 2009, 14:46   #64
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Net zoals het geld van elke ambtenaar geld van de belastingbetaler is, en zoals het geld van de kassierster van de Carrefour mijn geld is, en zoals...

Zever in pakjes. Gezien de huidige wetgeving heeft de vorst recht op die dotaties. Als hij daar een deel van afstaat, dan is dat ook zijn geld dat hij afgeeft, en niet dat van iemand die dat geld niet bezit.

Als je tegen de dotaties, tegen het koningshuis, tegen België of tegen wat dan ook wil zijn, onderbouw uw stellingen dan een klein beetje beter.
Als het Koninklijk Paleis (eigendom van de staat) moet gerenoveerd worden, zal dat sowieso met geld van de staat gebeuren. Het is dan ook goed dat dit van de dotatie van Albert komt en dat de man dat 'zelf heeft voorgesteld' (u merkt de aanhalingstekens...) maakt het nog beter. Dat we daarvoor nu uit dankbaarheid op onze knieën moeten vallen, nou nee dank u.
Oud 15 juli 2009, 15:13   #65
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik doneer jaarlijks méér dan 50% van hetgeen waarvoor ik eigenhandig moet werken....
Dat zult U in een onafhankelijk vlaanderen ook moeten doen.

Of wat dacht U ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 15:14   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik wil gerust ruilen van plaats met hem en ik ben bereid 20% van mijn dotatie af te staan! Wat ben ik toch een fantastisch mens.
Zet uw gasmasker af, dat babbelt gemakkelijker.
Oud 15 juli 2009, 15:29   #67
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zult U in een onafhankelijk vlaanderen ook moeten doen.

Of wat dacht U ?
Maar dan zal iedereen dat moeten doen, terwijl er nu sprookjesfiguren zijn die helemaal geen belastingen moeten betalen omdat ze uit de juiste kut gevallen zijn.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 15:44   #68
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Maar dan zal iedereen dat moeten doen, terwijl er nu sprookjesfiguren zijn die helemaal geen belastingen moeten betalen omdat ze uit de juiste kut gevallen zijn.
Als er geen sprookjesfiguren zijn zal er een andere staatsstructuur nodig zijn.
Die hun gat zal ook moeten volgepompt worden.
Oud 15 juli 2009, 16:19   #69
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Kritiek moet kunnen, If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Btw, als men de dotaties aan het koningshuis jaarlijks +- 6% gaat verhogen dit ten tijde van een finaciele crisis, kan je best begrijpen dat je daar geen vrienden mee maakt maar eerder vijanden.
Maar beste Raf, dat is nu precies mijn punt. Er wordt op het koningshuis 'geschoten', maar wie neemt uiteindelijk de beslissing. De Koning ? Fabiola ? Maria-Laura ?
Inderdaad ! de politici. Die zelfde politici, die als alternatief gaan dienen voor het zo vermaledijde Koningshuis... Goe bezig zekers ?
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:26   #70
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bekent dus dat het gat van het huidig staatshoofd volgepompt wordt
En dan nog, dan heeft het volk tenminste een zeg in wie staatshoofd is, nu is dat puur op nepotisme gebaseerd.

In Zwitserland is elke minister om beurt een tijdje cerimoniëel staatshoofd / voorzitter van de regering en ze krijgen daarvoor niets bovenop hun ministerwedde.

We kunnen dus gerust zonder formeel staatshoofd (of zonder betaald staatshoofd).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:28   #71
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Zet uw gasmasker af, dat babbelt gemakkelijker.
De stank van het systeem belet mij daartoe.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 17:14   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? We hebben al een eerste minister. Gewoon het koningshuis afvoeren zonder vervanging dus. Ik zie niet welk gat er zou moeten volgepompt worden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 17:56   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hoezo? We hebben al een eerste minister. Gewoon het koningshuis afvoeren zonder vervanging dus. Ik zie niet welk gat er zou moeten volgepompt worden.
ik zou ook nietweten welke lacune er kan ontstaan door het afschaffen van dit anachroniscme..

Wat moet hij nog doen de wetjes tekenen bij wijze van spreken, die nota bene voorgekouwd worden door zijn medewerker, waar hij dan een verslagje van krijgt ? Dan nog eens de regeringen helpen vormen, terwijl hij al bewezen heeft in die keuze niet neutraal te zijn... Nu een president zou zeker niet neutraal zijn, maar wie zegt dat de ploeg niet zou kunnen gaan werken zonder koning ? Ik denk nu niet dat het summum van moeilijkheid moet zijn om een regering te vormen zonder koning.

Dus feitelijk welk belang heeft het nog tenzij protocollair, en in tijden van crisis en stijgende efficientie waarom zouden wij een protocollaire functie ondersteunen ??

We gaan het anders formuleren, hij moet niet weg, maar kan hij niet zorgen dat hij zijn geld waard is. Hoe kan hij zijn 1Miljard opbrengen per jaar voor het belgische volk. Wat kan hij doen die ons land 1 miljard rijker kan maken per jaar. Zodanig dat wij allen samen 1 miljard meer verdienen ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:54   #74
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Frankrijk laat Sarkozy het wel eens hangen qua pompeus gedoe (het is dan ook een Fransman), maar hij bepaalt wel het beleid en hij moet verkozen worden.
Oud 15 juli 2009, 19:18   #75
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het koninklijk paleis is, dacht ik, geen koninklijk bezit. Dat is eigendom van de staat, maar de koninklijke familie mag daar wel in verblijven. (Ik dacht dat die regeling teruggaat op Leopold II die nogal wat vastgoed - en de daarbij horende onderhoudskosten - cadeau deed aan de Belgische staat). Strikt genomen restaureert hij dus niet zijn eigen woonst, maar die van de eigenaar.

Geen idee wat er precies verbouwd wordt. Maar de meerwaarde van die verbouwingen komt in ieder geval terug naar de Belgische overheid, ook al kan de koninklijke familie daarvan meegenieten.

mvg,

Andy
Zeg, in welk sprookje speel jij mee als schone slaapster.

Uwe koning zijn kot is zogezegd geschonken aan de Belgische staat maar onder de voorwaarden dat al zijn nazaten het recht hebben op het nut. Met andere woorden wil dat zeggen, het is van hem en zijn erfgenamen maar het staat op naam van de Belgische staat die het in hun plaats moet onderhouden, alle kosten moet dragen en zij dienen nooit successierechten te betalen.

Wel, onder die zelfde voorwaarden mag de staat mijn paleis ook hebben.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 19:35   #76
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

Uwe koning zijn kot is zogezegd geschonken aan de Belgische staat maar onder de voorwaarden dat al zijn nazaten het recht hebben op het nut. Met andere woorden wil dat zeggen, het is van hem en zijn erfgenamen maar het staat op naam van de Belgische staat die het in hun plaats moet onderhouden, alle kosten moet dragen en zij dienen nooit successierechten te betalen.

De overheid heeft dat voorstel destijds blijkbaar aanvaard. De koning en diens familie zullen daar zeker niet slechter van geworden zijn, maar de staat wellicht evenmin. Zij verwierf een patrimonium, enkele toeristische trekpleisters en nogal wat gebouwen die ook een zekere waarde kennen.

Het zou me verbazen moest uw stulpje iets gelijkaardigs te bieden hebben aan de staat.
Oud 15 juli 2009, 19:38   #77
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
De stank van het systeem belet mij daartoe.
Wie bewaart dan ook zijn scheten in een fles...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 19:41   #78
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wie bewaart dan ook zijn scheten in een fles...
Ik heb op dit forum al eens een hele discussie gehad die ontaarde in een vergelijking tussen systeem, beerput, stront, etc... Dat ga ik deze keer rustig ontwijken.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 19:42   #79
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

Wel, we hebben het dan ook over de Koning, en niemand minder dan de Koning!!

Waarom zou de Staat dit moeten doen met jouw zogenaamde "paleis", gij, een simpele burger zonder speciale functie. Man, weet waar je plaats is!
Oud 15 juli 2009, 19:44   #80
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

In Zwitserland is elke minister om beurt een tijdje cerimoniëel staatshoofd / voorzitter van de regering en ze krijgen daarvoor niets bovenop hun ministerwedde.

We kunnen dus gerust zonder formeel staatshoofd (of zonder betaald staatshoofd).
Hier zijn we België, niet Zwitserland.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be