![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() (En uiteraard spreekt men in het Engels evenmin van 'trems' als van 'trams'.) Jaja, taal is iets wonderbaarlijk interessants en ergerlijks ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Wie of wat is een Vlaming?
in het kort onderkruipers en gatlikkers meer moet er niet ven gezegd worden. Laatst gewijzigd door De Waal : 19 juli 2009 om 17:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een rebellerende Belg die de pedalen verloren heeft. Deze afvallige zit in een zware identiteitscrisis en denkt in zijn grote wanhoop er uit te geraken door zich een pseudo-identiteit aan te meten: Vlaminkje uithangen.
![]() De enige echte Vlamingen zijn de Mijnheren en Mevrouwen Vlaeminck/Vlaminck/Vlaemynck/Vlamynck.
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In holland is het nogal vree onmogelijk dat de beenhouwer en de flik samen illegaal op wild gaan jagen. "iet arrangeren" kennen ze in holland niet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zoek niet. Onbegonnen werk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Racistische prietpraat, leugens, beledigingen...Je bewijst je volk - de Walen - geen dienst met zulke onzin. Zij eten immers uit de hand der Vlamingen . Stel je voor dat die hand stopt met voederen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hij is net zomin een Waal als jij en ik, gewoon een ordinaire provocateur...
![]() |
#70 |
Gouverneur
|
![]() dit had ik jaren geleden gevonden op het knackforum en vond het wel een prima beschrijving en daarom heb ik het opgeslagen (many thanks R. Dierick):
Omschrijving Vlaamse Volk en Vlaamse Cultuur. by rudi_dierick 13/09/2004 14:32:00 Het Vlaamse volk, dat zijn al die mensen tot wie de Vlaamse universiteiten, de Vlaamse dagbladen, de Vlaamse politieke partijen en de grote, nationale Vlaamse culturele, wetenschappelijke en professionele verenigingen zich richten, én omgekeerd. Vlamingen zijn dus diegenen die -ongeacht hun moedertaal en thuistaal- deelnemen aan het maatschappelijke leven in Vlaanderen. Vlaming-zijn is dus géén exclusieve zaak. Zo definieren de meeste Vlamingen zich én als Vlaming, én als Europeaan, én als Belg. Vergelijkbaar daarmee, definieren de meeste leden van de allochtone verenigingen in Vlaanderen zich als Vlaming, Europeaan, en belg, én, in vele gevallen nog, als burger van hun land van afkomst. De Vlaamse cultuur is daarbij één van de onderdelen van de ruimere West-Europese ultuur, en nog ruimer, van de judeo-christelijke cultuur. In de véle cultuuruitingen zijn ze zich goed vergelijkbaar met de andere angelsaksische (of noordse) culturen; voor andere, waaronder het culinaire, de partijpolitieke organisatie, .... sluiten ze sterker aan bij de latijnse en vooral Franse cultuur. Inzake taal delen Vlamingen en nederlanders daarbij een belangrijk stuk cultuur, namelijk héél hun literatuur én ettelijek aanverwante cultuurvormen (theater, ...) Net zoals alle andere culturen is de Vlaamse cultuur dus géén zwart-wit-onderscheiden zaak die in alle aspecten verschilt van alle andere culturen. Integendeel, Vlaamse cultuur deelt juist véél met én de angelsaksische culturen, én de latijnse culturen. Politiek en administratief-rechtelijk gesproken zijn Vlamingen al die EU- en Belgische staatsburgers die in het Vlaamse gewest wonen, én die Brusselaars die zichzelf als Vlaming beschouwen, plus véle in Vlaanderen wonende allochtonen die zich eerder als Vlaming beschouwen dan als burger van hun land van afkomst (deze grens is voor véle allochtonen géén zwart-wit-onderscheid, maar een eerder overlappende definitie). Kortom, samengevat: de Vlaamse cultuur is het geheel van alle cutuuruitingen van de Vlamingen, zonder dat men daarbij waarde-oordelen mag, noch hoeft, noch kan uitspreken over de verschillende uitingen onder mekaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Vreemdeling
|
![]() Vlaanderen is geen land alsook wallonië geen land is.
Het zijn simpel weg twee gemeenshappen. We zijn allemaal Belgen want ons land heet België. Je vraag je je ook niet af of een ieperling een brusselaar is? Als ik de redenering van enkele onder jullie zou moeten volgen, zou ik dan een vlaamse waal (of een waalse vlaming) zijn. Ik ben in Vlaanderen geboren, ik heb in vlaanderen gestudeert maar woon in een faciliteitsgemeente. Ik spreek en schrijf in het frans en in het nederlands. Wat ben ik dan? Ik vind het vraag rond wie of wat is een vlaming of waal onzin. Groetjes,
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Gouverneur
|
![]() Geen onzin. U woont in een faciliteitengemeente. Die ligt op Vlaams grondgebied. U bent een (Franstalige) Vlaming. Punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zijn ook allemaal Europeanen. Mogen we ons dan geen Belgen noemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is een persoonlijke zaak tussen mij en deze troll, dus hou jij je erbuiten, wil je? Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 juli 2009 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Get a life http://en.wikipedia.org/wiki/Get_a_life ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En het woord Flik ben ik aant introduceren door het gewoon te gebruiken. Hier dankzij "Flikken" en "Flikken Mestrééch" leren ze het kennen.
![]() |