Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2009, 09:39   #61
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

1 <<archa.>> u <<subjectsvorm van de tweede pers. enk. en mv.;~zult niet doden* 2 <<Belg., inf.>> jij

Dat staat er in mijn "Van Dale Hedendaags Nederlands" uit 2004.

door
Prof. dr. Piet van Sterkenburg

In samenwerking met
Drs. Caroline Goossens
Drs. Jaap Parqui
Drs. Peter Verhoeven

Van Dale Lexicografie
Utrecht/Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 juli 2009 om 09:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:41   #62
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is wel te zien dat van Dale een Nederlandse uitgever is. Want hier zitten ze wel fout. Maar dat laatste is maar de vraag, want in mijn van Dale staat achter 'gij':

.../...

"In Z-Nederland en België thans nog in de omgangstaal."
Nu heeft Van Dale het ook al gedaan! Wat dat betreft, doet u uw pseudoniem alle eer aan, want er zit 'system' in de constante stroom anti-Hollandse sentimenten van uw hand. Wij hebben daarvoor een naam: Calimerocomplex.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:44   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
1 <<archa.>> y <<subjectsvorm van de tweede pers. enk. en mv.;~zult niet doden* 2 <<Belg., inf.>> jij

Dat staat er in mijn "Van Dale Hedendaags Nederlands" uit 2004.

door
Prof. dr. Piet van Sterkenburg

In samenwerking met
Drs. Caroline Goossens
Drs. Jaap Parqui
Drs. Peter Verhoeven
Mijn van Dale dateert uit 1994. En het bewijst onrechtstreeks mijn stelling. Namelijk dat de 'je' ons opgedrongen werd. Want de van Daele zelf zegt in de jaren '90 dat 'gij' in Zuid-Nederland en in België behoort tot de omgangstaal. Dus toen sprak men -volgens van Dale- nog altijd met 'gij'. En er was dus niets 'archaïsch' aan. En plotseling, in 2004, wordt de 'gij' beschouwd als zijnde 'archaïsch'. Begrijpe wie begrijpen wil. Niks te evolutie. Opgedrongen ja, dat 'jij'-gebruik in Vlaanderen!

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 09:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:51   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat is geen 'verkavelings-Vlaams'. Dat maakt u ervan. Dat is onze volkse taal in al zijn nuances. Met zijn eigen charmes. Men komt altijd met de term 'verkaveling-vlaams' af om een reden te hebben om te kunnen 'verhollandsen'. Als wij hier in het gewoon Vlaams praten dan moet u ondertitelen voor de Nederlandse kijker. En dan noemt u het 'verkavelings-vlaams'. Zo zit het. Dat de Hollanders maar de 'gij'-vorm overnemen.
Ben je daar ALWEER? Wat voor een archaïsche verschijning ben jij toch? Schrijf en praat zoveel in het "Verkavelingsvlaams" als je wil, je doet er geen kwaad mee, je blijft alleen maar wat achterop. Iedereen beschikt toch over verschillende taalregisters. En die gebruik je naargelang de omstandigheden. Wanneer iemand in mijn dorp mij aanspreekt in het dialect, dan ga ik de man zo goed mogelijk in het dialect antwoorden. Wordt ik aangesproken door een bakker in het verkavelingsvlaams, dan wens ik niet dat de man zich begint ongemakkelijk te voelen door in mijn conversatie honderd procent modern, correct Nederlands te gebruiken. Dat doe ik alleen maar waar het hoort. Je had toch reeds lang moeten merken dat nagenoeg niemand het hier met jouw "Vlaams versus Hollands" gedram eens is?

Laatst gewijzigd door quercus : 22 juli 2009 om 09:52.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:54   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben je daar ALWEER? Wat voor een archaïsche verschijning ben jij toch? Schrijf en praat zoveel in het "Verkavelingsvlaams" als je wil, je doet er geen kwaad mee, je blijft alleen maar wat achterop. Iedereen beschikt toch over verschillende taalregisters. En die gebruik je naargelang de omstandigheden. Wanneer iemand in mijn dorp mij aanspreekt in het dialect, dan ga ik de man zo goed mogelijk in het dialect antwoorden. Wordt ik aangesproken door een bakker in het verkavelingsvlaams, dan wens ik niet dat de man zich begint ongemakkelijk te voelen door in mijn conversatie honderd procent modern, correct Nederlands te gebruiken. Dat doe ik alleen maar waar het hoort. Je had toch reeds lang moeten merken dat nagenoeg niemand het hier met jouw "Vlaams versus Hollands" gedram eens is?
U neemt zich voor iedereen, als ik u goed versta.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 10:06.
Oud 22 juli 2009, 09:55   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals gewoonlijk.

Beetje dominant hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 09:58   #67
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn van Dale dateert uit 1994. En het bewijst onrechtstreeks mijn stelling. Namelijk dat de 'je' ons opgedrongen werd. Want de van Daele zelf zegt in de jaren '90 dat 'gij' in Zuid-Nederland en in België behoort tot de omgangstaal. Dus toen sprak men -volgens van Dale- nog altijd met 'gij'. En er was dus niets 'archaïsch' aan. En plotseling, in 2004, wordt de 'gij' beschouwd als zijnde 'archaïsch'. Begrijpe wie begrijpen wil. Niks te evolutie. Opgedrongen ja, dat 'jij'-gebruik in Vlaanderen!
Niks opgedrongen!

In Nederland is de ontwikkeling van het Algemeen Nederlands in de negentiende eeuw goed op gang gekomen. Als Vlaanderen niet met zo veel illegaal geweld uit de Nederlanden was losgerukt, dan was de ontwikkeling van het AN in Vlaanderen net zo vlot verlopen als in Nederland en dan had het AN ook geen last gehad van de twee snelheden van adaptatie danwel overgang van dialect naar AN.

U en andere flaminganten/belgicisten ervaren dit als 'opdringen', maar in de perceptie van taalkundigen is dit een 'geleidelijke ontwikkeling'. Dat is een vaststelling die men na verloop van tijd kan doen als men erop terugkijkt.

Het enige wat u ertegen zou kunnen inbrengen, is het feit dat de Randstad Holland vanwege de economische invloed hét spraakmakende centrum van ons taalgebied is. Maar ook dat is een taalkundige vaststelling.
Oud 22 juli 2009, 09:58   #68
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Euhm... Dat is de eerste Noord-Nederlandse betekenis, die inderdaad archaïsch is. De tweede betekenis: 2 <<Belg., inf.>> jij is wel correct. Maar ikzelf mix onbewust mijn jij's en gij's naargelang situatie om eerlijk te zijn. Ik vind dat je in de bossen moet leven om daar een taalstrijd van te maken door zo veel mogelijk tweespalt te creëren door opgelegde isolatie.
Maar we snappen de achterliggende agenda wel.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 juli 2009 om 10:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 10:00   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zoals gewoonlijk.

Beetje dominant hé.
Klopt. Quercus zag kennelijk toch nog iemand over het hoofd die het met system vaak, zo niet altijd eens is: Henri1.
Oud 22 juli 2009, 10:02   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Klopt. Quercus zag kennelijk toch nog iemand over het hoofd die het met system vaak, zo niet altijd eens is: Henri1.
Ow Ernst, geloof me maar als ik zeg dat zéér veel vlamingen het met System eens zijn.

Ik hoop echt dat jullie daar een oplossing gaan formuleren over wat te doen met de sociale zekerheid. Want daar is nog geen antwoord op.
Shadowke wil de heikele punten delegeren maar dat gaat niet pakken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 10:07   #71
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval wel voor mij....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 10:11   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Euhm... Dat is de eerste Noord-Nederlandse betekenis, die inderdaad archaïsch is. De tweede betekenis: 2 <<Belg., inf.>> jij is wel correct. Maar ikzelf mix onbewust mijn jij's en gij's naargelang situatie om eerlijk te zijn. Ik vind dat je in de bossen moet leven om daar een taalstrijd van te maken door zo veel mogelijk tweespalt te creëren door opgelegde isolatie.
Maar we snappen de achterliggende agenda wel.
Die zgn. 'achterliggende agenda' bevindt zich enkel in uw hoofd.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 10:12.
Oud 22 juli 2009, 10:12   #73
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ow Ernst, geloof me maar als ik zeg dat zéér veel vlamingen het met System eens zijn.

Hebt u namen voor mij, dan kan ik hen alsnog overtuigen!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 juli 2009 om 10:13.
Oud 22 juli 2009, 10:18   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebt u namen voor mij, dan kan ik hen alsnog overtuigen!

"Als men in de grote Van Dale, editie 1961, kijkt, kan men daar ongeveer 10.000 woorden of uitdrukkingen tellen, waarnaast staat vermeld: 'Zuidn.' voor Zuid-Nederlands. Dit 'Zuidn.' stond aangeduid naast die typische Vlaamse woorden en uitdrukkingen die in Nederland onbekend waren. Maar nergens stond vermeld: 'Noordn.' voor Noord-Nederlands om daarmee de typische (Noord-)Nederlandse woorden aan te duiden die in Vlaanderen onbekend zijn, zoals 'haringslag' (ruzie), 'kloffie' (kostuum) of 'klojo' (sufferd). Ook hier werkt men met twee maten en twee gewichten.

Waarom Vlaams aanduiden met 'Zuid-nederlands' ? Als er Zuidnederlands bestaat, dan bestaat er ook Noord-nederlands, want het woordje 'Zuid' heeft alleen maar betekenis in een positie tegenover 'Noord'.

Zuid-Nederlands wordt gesproken in het zuidelijk gedeelte van Nederland, niet in Vlaanderen.

Niemand zal durven betwisten dat Vlaams deel uitmaakt van de Nederlandse taalgroep, maar het is geen Nederlands, het is er wel dicht mee verwant, maar het is geen Nederlands, evenmin als het Afrikaans is of het Papiamentoe.
Zoals ik reeds meerdere malen heb aangetoond gebruikt men in Nederland heel wat woorden die in het Vlaams onbekend zijn. Daarnaast gebruikt men in Vlaanderen heel wat woorden en uitdrukkingen die een Nederlander noch verstaat, noch kent. Daarbij zijn er nog woorden, die zowel in Nederland als in Vlaanderen voorkomen, doch in ieder dezer talen een verschillende betekenis hebben. In gesprekken tussen Nederlanders en Vlamingen leidt dit soms tot koddige situaties of ergerlijke misverstanden."

Zo is dat. De nagel op de kop! Blijkbaar moet het 'Noord' Nederlands bij van Dale altijd de richtstnoer zijn waaraan hij zich toetst. En Vlaanderen moet maar volgen. Zoals bij het gebruik van 'je' en 'jij'. Welnu, niet met mij.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 10:27.
Oud 22 juli 2009, 10:23   #75
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Van Dale kwam uit het allesbehalve Hollandse grensplaatsje Sluis, zomaar even tussendoor...
Oud 22 juli 2009, 10:24   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Van Dale kwam uit het allesbehalve Hollandse grensplaatsje Sluis, zomaar even tussendoor...
Maar wel met Hollandse taalmanieren dan.
Oud 22 juli 2009, 10:25   #77
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Als men in de grote Van Dale, editie 1961, kijkt, kan men daar ongeveer 10.000 woorden of uitdrukkingen tellen, waarnaast staat vermeld: 'Zuidn.' voor Zuid-Nederlands. Dit 'Zuidn.' stond aangeduid naast die typische Vlaamse woorden en uitdrukkingen die in Nederland onbekend waren. Maar nergens stond vermeld: 'Noordn.' voor Noord-Nederlands om daarmee de typische (Noord-)Nederlandse woorden aan te duiden die in Vlaanderen onbekend zijn, zoals 'haringslag' (ruzie), 'kloffie' (kostuum) of 'klojo' (sufferd). Ook hier werkt men met twee maten en twee gewichten.

Waarom Vlaams aanduiden met 'Zuid-nederlands' ? Als er Zuidnederlands bestaat, dan bestaat er ook Noord-nederlands, want het woordje 'Zuid' heeft alleen maar betekenis in een positie tegenover 'Noord'.

Zuid-Nederlands wordt gesproken in het zuidelijk gedeelte van Nederland, niet in Vlaanderen.

Niemand zal durven betwisten dat Vlaams deel uitmaakt van de Nederlandse taalgroep, maar het is geen Nederlands, het is er wel dicht mee verwant, maar het is geen Nederlands, evenmin als het Afrikaans is of het Papiamentoe.
Zoals ik reeds meerdere malen heb aangetoond gebruikt men in Nederland heel wat woorden die in het Vlaams onbekend zijn. Daarnaast gebruikt men in Vlaanderen heel wat woorden en uitdrukkingen die een Nederlander noch verstaat, noch kent. Daarbij zijn er nog woorden, die zowel in Nederland als in Vlaanderen voorkomen, doch in ieder dezer talen een verschillende betekenis hebben. In gesprekken tussen Nederlanders en Vlamingen leidt dit soms tot koddige situaties of ergerlijke misverstanden."

Zo is dat. De nagel op de kop! Blijkbaar moet het 'Noord' Nederlands bij van Dale altijd de richtstnoer zijn waaraan hij zich toetst. Zoals bij het gebruik van 'je' en 'jij'. Welnu, niet met mij.
Ter redactie van Nederlandse woordenboeken is men zich bewust van het feit dat het label 'Zuid-Ned.' een min of meer pejoratieve betekenis heeft voor het Nederlands in de zuidelijke provincies, want het geldt ook voor de gesproken omgangstaal in Noord-Brabant en Limburg.

Het beleid van de Nederlandse Taalunie is erop gericht in het gehele Nederlandstalige gebied een Algemeen Nederlands te ontwikkelen. Afwijkingen in dialectvorm worden in moderne woordenboeken steeds vaker aangeduid met de term 'gew.', die staat voor 'gewestelijk' zonder specifieke aanwijzingen.
Oud 22 juli 2009, 10:29   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ter redactie van Nederlandse woordenboeken is men zich bewust van het feit dat het label 'Zuid-Ned.' een min of meer pejoratieve betekenis heeft voor het Nederlands in de zuidelijke provincies, want het geldt ook voor de gesproken omgangstaal in Noord-Brabant en Limburg.

Het beleid van de Nederlandse Taalunie is erop gericht in het gehele Nederlandstalige gebied een Algemeen Nederlands te ontwikkelen. Afwijkingen in dialectvorm worden in moderne woordenboeken steeds vaker aangeduid met de term 'gew.', die staat voor 'gewestelijk' zonder specifieke aanwijzingen.
Wat rijkelijk laat bewust dan. U voert constant een imperialistische taalpolitiek. Hebt u altijd gedaan. Al in de tijd van Willem I deed u dat. En dat doet u nog steeds.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 10:33.
Oud 22 juli 2009, 10:32   #79
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat rijkelijk bewust dan. U voert constant een imperialistische taalpolitiek. Hebt u altijd gedaan. Al in de tijd van Willem I deed u dat. En dat doet u nog steeds.
Als je niet ophoudt dan begin ik nog te huilen....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 10:35   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Als je niet ophoudt dan begin ik nog te huilen....
Niet u, maar wij zouden moeten huilen wanneer we zien hoe men onze Vlaamse taal aan het verkwanselen is aan de Hollanders. Sommige Vlaamse 'taalspecialisten' zouden een dikke trap onder hun broek moet krijgen ja.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 10:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be