Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is de Belgische overheid nog in staat zijn burgers te beschermen?
Ja 11 17,46%
Nee 52 82,54%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2009, 00:33   #61
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zeker niet. Heb je als ex militair voorrechten wat betreft het in huis hebben van wapens? Hopelijk niet. Dat zou niet correct zijn naar de burger toe die bereid is te leren hoe zich te verdedigen.
Toch wordt ik meegestraft aangezien ondanks mijn wapenkennis én beheersing ieder gevonden vuurwapen in mijn huis een strafbaar feit blijkt te zijn ongeacht de beveilingsmaatregelen die ik daarvoor heb genomen...

Ik die destijds mijn wapen mocht gebruiken om andere mensen uit te schakelen omdat ik een militair tenue droeg.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 00:40   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Dat ideetje van zo'n laserlicht lijkt me zo slecht nog niet, en in ieder geval al veel beter dan een pleidooi voor vuurwapens.

Dat we (door de overheid) geconditioneerd worden om niet met vuurwapens te reageren is waar. Maar vanuit een rationeel-economisch standpunt is dat meestal ook een juiste keuzes. Ik ken de toestand in Bolivië natuurlijk niet, maar hier is de kans groter dat je zo'n vuurwapen zal gebruiken tegen een familielid of buur dan tegen de inbreker voor wie je dat wapen in eerste instantie kocht. En zoals je zelf zegt: bij een conflict ligt het voordeel bij de aanvaller. Indien dat wapen zijn nut bewijst, dan is het wellicht omdat je er zelf iemand mee aanviel.

Ik ben geheel gewonnen voor de idee van een overdachte keuze, maar dan alleen wanneer die keuze ook echt overdacht is en dus niet werd aangepraat door een sensatiebeluste media. Als mensen vuurwapens beginnen te kopen om zich te beschermen tegen hun vrienden, familie en buren, dan zal ik dat betreuren maar begrijpen. De kans dat ze die wapens daartegen ook effectief gaan gebruiken is immers vrij reëel. Als een kind bewapend wordt uit angst dat het anders seksueel misbruikt wordt door een familielid, dan zal ik dat eveneens betreuren, maar begrijpen. Mensen daarentegen wapens aansmeren om hen te beschermen tegen situaties die zich nauwelijks voordoen, daar wens ik niet aan mee te doen.
Tussen mensen wapens aansmeren en hen te verbieden zich te verdedigen ligt er nog een heel speelveld. Men dient mensen echter als volwassenen te beschouwen en voor te lichten en hen dan zelf een keuze laten maken. Dat lijkt me wat een maatschappij zou doen die de vrijheid van haar burgers respecteert. Ik geloof niet in een totalitaire staat of een politiestaat ook al draagt die de naam 'democratie'.

P.S. Ik was steeds het slachtoffer. Latijns Amerika is België natuurlijk niet. Bolivia is wel rustiger als de meeste andere landen. In bolivia heeft men 'enkel' mijn Duitse herder omgebracht om een keer bij me in te breken, en daarnaast wat onozele diefstallen van auto-onderdelen en zakkenrollers ed. Dat tel ik niet meer. Centraal Amerika daarentegen...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2009 om 00:43.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 00:42   #63
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn bron is een agent, wiens staat van dienst ondertussen tussen de 20 en de 25 jaar telt. Beroepshalve (door in aanraking te komen met inbraken, alsook door informering) veronderstel ik dat die man weet waarover hij spreekt. Als ik u, of iemand anders, een tip kan geven: bewaar uw waardevolle spullen (zoals juwelen) op de slaapkamer of op een plaats die enkel vanuit die slaapkamer bereikbaar is.

Uw bron lijkt me op het eerste zicht een persoonlijke ervaring te zijn...
En is die daarom minder waard, laat U maar niet té kort in de buurt van mijn tante verschijnen....

Mijn bron is de true life mijn beste...
de laatste jaren 8 inbraken bij mijn famillie,en géén één is ervan opgehelderd....

En noch voor mijn eigen moeder, noch voor mijn nicht zijn dit eenmalige feiten aangezien zij beiden het al tweemaal toe hebben voorgehad....
Bij mijn nicht zelfs in minder dan één jaar tijd, en telkens bij klaarlichte dag aangezien zij beiden toch uit werken gaan...

Mijn tante was gezien de buit die ze daar maakten het grote slachtoffer van een gelukte roof in één keer, doch mijn nicht had meer te klagen aangezien ze in twee keer héél wat meer is kwijtgespeeld....
Oud 5 augustus 2009, 00:53   #64
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Niet bij den troep geweest zeker.....
Jawel, en hoe dommer de soldaat des te groter het geweer. Ze moesten er bij iedereen met twee blijven naast staan dat ze geen dwaze bewegingen zouden maken, en dan misten ze schot na schot koeien van doelen op 50 meter.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 01:01   #65
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Jawel, en hoe dommer de soldaat des te groter het geweer. Ze moesten er bij iedereen met twee blijven naast staan dat ze geen dwaze bewegingen zouden maken, en dan misten ze schot na schot koeien van doelen op 50 meter.
Hehe, duidelijk niet in mijn regiment geweest,daar konden ze géén verloren kosten gebruiken, die werden namelijk voor de gewone zandhazen gereserveerd...

den overschot moet toch ergens naartoe nietwaar...
Oud 5 augustus 2009, 02:16   #66
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Tja, naar het 1 JP te Arolsen, jagers te zonder paard en met zonder kogels.
Dan kan je beter kippen houden, moet de chef hebben gedacht, want dat deden we.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 03:36   #67
ellioty
Vreemdeling

ellioty's schermafbeelding

Standaard Beschermen..

Veiligheid zou wel eens en illusie kunnen zijn.. leef en leef nu.. nu is nu dus veilig.. geen bom of iets anders.. heb lief en help.. plannen ja.. ma wa be je ermee? kan wit zijn of zwart.. grijs is nie mis.. symbol.. heb hekel aan aan egotrippe.. en ge zie nie anders.. zie site pik'ys words.. blogje.. gaat het echt nodig zijn..? mayby.. misschi.. wie zal et zeggen.. ..
ellioty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 03:39   #68
ellioty
Vreemdeling

ellioty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ellioty Bekijk bericht
Veiligheid zou wel eens en illusie kunnen zijn.. leef en leef nu.. nu is nu dus veilig.. geen bom of iets anders.. heb lief en help.. plannen ja.. ma wa be je ermee? kan wit zijn of zwart.. grijs is nie mis.. symbol.. heb hekel aan aan egotrippe.. en ge zie nie anders.. zie site pik'ys words.. blogje.. gaat het echt nodig zijn..? mayby.. misschi.. wie zal et zeggen.. ..
Wat die zieken betr.. :http://video.google.com/videoplay?do...7267738&hl=(nl ondertit)
ellioty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 06:18   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Is een land waar geen plaats is om veroordeelden op te sluiten, waar gevangenisstraffen tot 3 jaar niet uitgevoerd worden, waar het voor criminelen eenvoudiger is om uit een gevangenis te ontsnappen dan erin opgesloten te worden, waar een algemeen gevoel van straffeloosheid heerst (een berisping voor het neersteken van Simon Wijfels), waar het departement justitie al jarenlang verwaarloosd wordt nog in staat om zijn burgers te beschermen?

Dit is een belangrijke vraag omdat het de kern van de legitimiteit van de overheid zelf uitmaakt. Een overheid is naar mijn mening slechts legitiem indien zij de burgers kan beschermen en de wetten die door de wetgevende macht worden uitgevaardigd ook kan doen naleven. Natuurlijk kan een overheid de veiligheid van de burgers nooit voor de volle 100% verzekeren, maar in België is men zo stilaan op een punt gekomen waar het hek helemaal van de dam is.
De departementen justitie en financiën zijn de perfecte voorbeelden van het falen van de Belgische overheid. Jarenlang wanbeleid hebben ervoor gezorgd dat criminelen niet gestraft worden en bedrijven het kunnen nalaten om zelf maar een belastingsaangifte in te dienen.

Hoe kan de overheid brave burgers die de wet naleven verbieden om een wapen in huis te hebben indien diezelfde overheid niet in staat is deze burgers adequaat te beschermen?
Had men zich de laatste jaren wat minder bezig gehouden met de communautaire problemen en wat meer met het gevangeniswezen, dan zou dat allemaal niet gebeuren. We hebben door die mediageile Olijke Bart Dewever meer dan 2 jaar verloren met dat commuautair gepruts.

Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 06:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 06:27   #70
born2bewild
Banneling

Standaard

belgique is kapot, aan flarden
wat voor zin heeft het onnozeliteiten te debiteren en het licht van de zon te ontkennen

daarmee gaat hij echt niet terugkomenn, de tijd van toen
get it over with en neem uw leven in handen

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 augustus 2009 om 06:29.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 06:52   #71
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moest u een geval kunnen aanhalen waarbij een inbreker (een onbekende voor het slachtoffer) inbreekt en besluit om eens iemand te verkrachten, mag je daar altijd eens een bron voor aanreiken.

mvg,

Andy

Horion en Feneuille

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 5 augustus 2009 om 06:57.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 07:01   #72
born2bewild
Banneling

Standaard

ze werden waarschijnlijk uitgedaagd
die vrouwen hadden maar een burka moeten dragen
Oud 5 augustus 2009, 07:12   #73
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ze werden waarschijnlijk uitgedaagd
die vrouwen hadden maar een burka moeten dragen
Die vrouwen waarvan de jongste nog een kind was, waren toevallig wel familie.
Sorry als ik mij een beetje stoor aan uw antwoord.

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 5 augustus 2009 om 07:38.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 07:17   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
belgique is kapot, aan flarden
wat voor zin heeft het onnozeliteiten te debiteren en het licht van de zon te ontkennen

daarmee gaat hij echt niet terugkomenn, de tijd van toen
get it over with en neem uw leven in handen
Dat zou u wel willen ja. Net zoals u had verhoopt dat het VB zou winnen tijdens de laatste verkiezingen. Wel dat laatste gebeurde dus niet, en dat eerste zal evenmin gebeuren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:15   #75
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Net zoals u had verhoopt dat het VB zou winnen tijdens de laatste verkiezingen.
bron?
Oud 5 augustus 2009, 10:05   #76
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Mensen met een wapen in huis hebben meer kans om door een wapen te sterven.
En mensen met een aquarium in huis hebben een grotere kans op een verdrinkingsdood...
Oud 5 augustus 2009, 10:23   #77
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Mensen met een wapen in huis hebben meer kans om door een wapen te sterven.
En welke justitieminister heeft daar een degelijke oplossing aan gegeven ? CD&V-er Van Parijs is apetrots met een halfslachtig voorstel afgekomen toen hij minister was. Toen hij nadien in de oppositie zat, heeft hij het dan ook weer doodleuk afgeschoten. Van hypochrisie gesproken !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 10:24   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De flaters van de B. overheid de laatste zovele jaren, in verband met veiligheid, gevangenissen enz., zijn zo enorm dat je er moeilijk naast kan kijken.

En dat vertroebelt natuurlijk de logika als het om wapenbezit en 'jezelf beschermen met wapens' gaat.

Svennie, (als het waar is dat zijn familie op dergelijke herhaaldelijke wijze slachtoffer was van diefstallen .... als het waar is, want sommige mensen fantazeren dat tot drie dorpen verder iedereen familie is, als het om hun grote gelijk gaat ...) heeft enerzijds een punt: de staat treedt niet effisiënt genoeg op tegen diefstallen.
Maar tegelijk slaat hij de bal mis: geen enkele van de diefstallen die hij beschrijft, had men kunnen voorkomen door wapenbezit in huis.

Svennie doet me ook de wenkbrauwen fronsen. Ik heb zo'n idee dat de betere (eks- of niet eks-) militairen, die fatsoenlijk met wapens kunnen omgaan in situasies waarbij ge nog een beetje moet nadenken (dus niet op een olimpische schietbaan ...), niet zo te koop lopen met het gegeven "dat zij met wapens kunnen omgaan als geen ander" ...
Ik heb zo'n vermoeden dat die mensen veel beter weten dan wie ook, dat zelfs de best getrainde soms de duimen moet leggen, wegens het feit dat 'de andere' het voordeel van de verrassing en van het inisiatief heeft.

Best is van terug te grijpen naar het spreekwoord in de bijbel: wie met het zwaard omgaat, zal door het zwaard vergaan. Alle, maar dan ook alle, privé vuurwapenbezit is onwenselijk.
Eén voorwaarde: de staat moet beter zijn werk doen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 12:52   #79
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De flaters van de B. overheid de laatste zovele jaren, in verband met veiligheid, gevangenissen enz., zijn zo enorm dat je er moeilijk naast kan kijken.

En dat vertroebelt natuurlijk de logika als het om wapenbezit en 'jezelf beschermen met wapens' gaat.

Svennie, (als het waar is dat zijn familie op dergelijke herhaaldelijke wijze slachtoffer was van diefstallen .... als het waar is, want sommige mensen fantazeren dat tot drie dorpen verder iedereen familie is, als het om hun grote gelijk gaat ...) heeft enerzijds een punt: de staat treedt niet effisiënt genoeg op tegen diefstallen.
Maar tegelijk slaat hij de bal mis: geen enkele van de diefstallen die hij beschrijft, had men kunnen voorkomen door wapenbezit in huis.

Svennie doet me ook de wenkbrauwen fronsen. Ik heb zo'n idee dat de betere (eks- of niet eks-) militairen, die fatsoenlijk met wapens kunnen omgaan in situasies waarbij ge nog een beetje moet nadenken (dus niet op een olimpische schietbaan ...), niet zo te koop lopen met het gegeven "dat zij met wapens kunnen omgaan als geen ander" ...
Ik heb zo'n vermoeden dat die mensen veel beter weten dan wie ook, dat zelfs de best getrainde soms de duimen moet leggen, wegens het feit dat 'de andere' het voordeel van de verrassing en van het inisiatief heeft.

Best is van terug te grijpen naar het spreekwoord in de bijbel: wie met het zwaard omgaat, zal door het zwaard vergaan. Alle, maar dan ook alle, privé vuurwapenbezit is onwenselijk.
Eén voorwaarde: de staat moet beter zijn werk doen.
Zou de wapenwet dan tijdelijk verruimd moeten worden, zolang aan die voorwaarde niet is voldaan?
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 16:15   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Zou de wapenwet dan tijdelijk verruimd moeten worden, zolang aan die voorwaarde niet is voldaan?
Koopt gij snoepgoed om als middagmaal te gebruiken ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be