Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 09:59   #61
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Omdat ze normen en waarden hebben, tiens.
Er zijn geen grote vermogens waar geen bloed aan kleeft.
ben je niets vergeten ivm het Vlaams belang ?
Of zijn de duracells leeg?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:12   #62
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

een bonus gekoppeld aan duidelijk afspraken en doelgericht bepaalde targets halen voor een bedrijf vind ik geen probleem. Vb: kwaliteitsdoelstelling van dienstverlening 99% uptime, of stipte bediening, of 99.9% klanttevredenheid, of 90% klachten oplossen binnen 14dagen etc..;

Het probleem met bonussen is: bvb de bankdirecteur zijn advies die gekleurd wordt door zijn bonus... CEO zijn bonus die gekoppeld is aan 'targets die zonder inspanning gehaald worden' of 'zonder verband met zijn 'inpunt', ttz het resultaat van de personen onder hem en niet van zijn werk'
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:25   #63
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Door ze te nationaliseren. Staatsbedrijven van maken. Gedaan met bazen, CEO's, Raden van Bestuur van aandeelhouders,.... die de werknemers uitzuigen en uitbuiten.
Grapjas... voor je het weet zitten Steve Stevaert en Johan den Baard in het bestuur van die onderneming. En we weten wat die twee al hebben gedaan met ondernemingen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:40   #64
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Omdat ze normen en waarden hebben, tiens.
Er zijn geen grote vermogens waar geen bloed aan kleeft.
Er is geen schande aan toe te geven dat je gewoon afgunstig bent hoor; er is geen reden om dat te verbloemen tot "wij hebben normen en waarden".

Een "ik niet, een ander dus ook niet"-ingesteldheid is trouwens inherent egoistisch. Waar blijf je dan met je normen en waarden.

Enfin soit; bij ons werken ze met bonussen, en wij hebben de voorbije maanden enorm mooie prestaties neergezet dus het is niet meer dan logisch dat we daar nu mooi voor beloond worden. Pech voor zij die dat niet kunnen hebben, ik ga er niet van wakker liggen. Aan geen één van hen heb ik verantwoording af te leggen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:43   #65
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Princessje Bekijk bericht
het simpel volk heeft teveel macht den dag van vandaag!!!!!
Inderdaad, zelfs jij kan al op internet!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 10:44   #66
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
De meeste bedrijven waar sprake is van werkgever/werknemer relatie zijn al lang terug gekomen van de bonussystemen.
Zoals?

Citaat:
Ze leiden tot veel meer slecht dan goed. Werknemers gaan frauderen om bonussen te kunnen binnen rijven, andere werknemers geraken helemaal gedemotiveerd omdat ze blijkbaar niet in staat zijn om bonussen binnen te halen. Werkgevers zullen zo wel zorgen dat werknemers die zich meer inzetten dan anderen daar voor zullen beloond worden op de één of andere manier.
Lijkt me dat het goed is dat inzet en resultaat beloond worden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat een gebrek aan inzet en belangrijker, een gebrek aan resultaat niet beloond worden. Om die reden tegen een bonus zijn, is laksheid en luiheid hoog in het vaandel dragen.

Citaat:
Daar waar nog wel bonussystemen worden gebruikt dienen die eigenlijk veeleer om de zakken van de aandeelhouders en de hoge pieten te kunnen vullen. En neem nu het voorbeeldje van de banken waar het bonussysteem denk ik nog tot weinig onvrede bij de werknemers leidde (waarom weten we ondertussen ook). Daar is dat bonussyteem enkel werkbaar doordat de mensen zo bankvast zijn/waren. Ze werden gepushed dat het niet meer kon om hun spaargeld in allerhande onbegrijpelijke spaarformules te steken, zeer tegen hun zin, door mensen die voor bonussen werkten. Het is pas toen kleinere banken met hogere rentes op spaarboekjes afkwamen dat mensen aarzelend wegliepen van de grootbanken die hun zo onder druk zetten om dingen te doen die ze eigenlijk niet wouden doen.
Neen, de hele idee van bonussystemen is er een van simpliciteit, kortzichtigheid en bezitterigheid.
Er zijn andere manieren om mensen te motiveren of om klanten over te halen.
Dan moet het een koud kunstje zijn een bedrijf uit de grond te stampen, zonder bonus-systeem en met supergemotiveerde medewerkers en superresultaten...
Oud 8 augustus 2009, 10:45   #67
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ach, ik zie veel van de standpunten in dit discours zichzelf herleiden tot een eenvoudig "ikke niet dus een ander ook niet"-standpunt. Maar afgunstig, ho maar, dat zijn ze niet... Vreemd dat de "have nots" altijd diegenen zijn die menen de normen en waarden in pacht te hebben; 't ware niet slecht dat ze in eerste instantie al eens nadenken waarom ze nu exact tot die have-nots behoren...
Omwille van de machtsverhoudingen die buiten hun eigen wil liggen tiens.
Daarnaast spelen ook individuele eigenschappen natuurlijk een rol, maar de bestaande machtsverhoudingen maken van de bestaande maatschappij en de waarden of axioma's waarop ze (pretendeert) gebaseerd is (te zijn) 1 grote leugen.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 11:09   #68
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Enfin soit; bij ons werken ze met bonussen, en wij hebben de voorbije maanden enorm mooie prestaties neergezet dus het is niet meer dan logisch dat we daar nu mooi voor beloond worden.
en dan verdient ge dat

Maar: Jouw bedrijf draait vierkant, jullie zitten tot over jullie oren in schulden, jullie bedrijf zit in een hopeloze crisis, jullie zijn afhankelijk van vadertje staat en toch krijg je dezelfde bonus alsof je een of ander topbedrijf bent en jaarlijks megaresultaten behaalt.
dat zal niet bij jullie gebeuren maar wel bij de topmensen in de bankensector.
daar zit het probleem.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 11:49   #69
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enfin soit; bij ons werken ze met bonussen, en wij hebben de voorbije maanden enorm mooie prestaties neergezet dus het is niet meer dan logisch dat we daar nu mooi voor beloond worden.
Als je in een industriële of productieve omgeving werkt dan lijkt mij dat logisch. Als je in een bank of verzekering werkt, die in eerste instantie geld afzuigt van zijn klanten zonder tegenprestatie behalve wat geschuif met geld, dan vind ik dat niet logisch. Het is niet omdat ze aan de vetpot zitten dat ze het eerst moeten bediend worden.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 15:16   #70
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en dan verdient ge dat

Maar: Jouw bedrijf draait vierkant, jullie zitten tot over jullie oren in schulden, jullie bedrijf zit in een hopeloze crisis, jullie zijn afhankelijk van vadertje staat en toch krijg je dezelfde bonus alsof je een of ander topbedrijf bent en jaarlijks megaresultaten behaalt.
dat zal niet bij jullie gebeuren maar wel bij de topmensen in de bankensector.
daar zit het probleem.
Maar wie zegt dat ze bij Paribas al iets krijgen? Provisies zijn geen uitkeringen, die kunnen nog steeds terug gedraaid worden. Als ze die aanleggen, wil het echter wel zeggen dat ze goeie vooruitzichten hebben. Gezien de resultaten van sommige banken, lijkt me dat zelfs niet eens voorbarig. Wat is dan het probleem? Idem voor wat banken uit de VS die hun steun al ana het terugbetalen zijn/terugbetaald hebben. Ook die gaan bonussen uitkeren; wat is het probleem?
Oud 8 augustus 2009, 15:16   #71
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Als je in een industriële of productieve omgeving werkt dan lijkt mij dat logisch. Als je in een bank of verzekering werkt, die in eerste instantie geld afzuigt van zijn klanten zonder tegenprestatie behalve wat geschuif met geld, dan vind ik dat niet logisch. Het is niet omdat ze aan de vetpot zitten dat ze het eerst moeten bediend worden.
Dan zal je je een bank moeten zoeken die gratis diensten verleent en gratis geld uitleent...
Oud 8 augustus 2009, 15:43   #72
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Bonussen uitstellen tot na het terugbetalen van de staatssteun

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 15:44   #73
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals?

Lijkt me dat het goed is dat inzet en resultaat beloond worden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat een gebrek aan inzet en belangrijker, een gebrek aan resultaat niet beloond worden. Om die reden tegen een bonus zijn, is laksheid en luiheid hoog in het vaandel dragen.

Dan moet het een koud kunstje zijn een bedrijf uit de grond te stampen, zonder bonus-systeem en met supergemotiveerde medewerkers en superresultaten...
Ik zeg niet dat inzet niet mag beloond worden. Ik zeg dat het bonussysteem veelal teveel negatieve effecten heeft en dat er andere manieren zijn. Mensen die zich meer inzetten kunnen bijvoorbeeld een bijkomende verantwoordelijkheid krijgen en op die manier een hoger loon verdienen. Er zijn tal van mogelijkheden voor werkgevers om ervoor te zorgen dat mensen gemotiveerd blijven en dat er verschillen in verloning zijn zonder dat werknemers teveel competiviteit onder elkaar krijgen en het een vuile boel wordt waarin dan ook de werkgever dreigt te verliezen.
Bijna overal waar ik gewerkt heb hebben ze ooit met bonussystemen gewerkt en waar ik nu werk heeft dat ook bestaan. Binnen de korste keren hadden werknemers manieren gevonden om bonussen te verdienen op frauduleuze wijze zodat het nu terug aan de leidinggevenden is om met beperkte instrumenten hun beste krachten toch financieel te kunnen belonen (dus nog buiten het zich opwerken). Natuurlijk zorgt dit nog wel eens voor onvrede maar langs geen kanten zoals vroeger. En vooral, de werkgever wordt niet meer opgelicht.
Het bonussysteem motiveert in mijn ogen de foute krachten.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 15:47   #74
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zal je je een bank moeten zoeken die gratis diensten verleent en gratis geld uitleent...
Al eens Argenta geprobeerd ? Ik zal al ver moeten gaan zoeken om te vinden waar Argenta mij ooit 1 € zou gekost hebben.
Oud 8 augustus 2009, 16:19   #75
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Al eens Argenta geprobeerd ? Ik zal al ver moeten gaan zoeken om te vinden waar Argenta mij ooit 1 € zou gekost hebben.
Nope, ik zit goed bij mijn huidige bank en het zal me worst wezen wat ze hun bestuurders/managers uitbetalen.
Oud 8 augustus 2009, 16:27   #76
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Nope, ik zit goed bij mijn huidige bank en het zal me worst wezen wat ze hun bestuurders/managers uitbetalen.
Je vraag naar een bank die niks kost was dus rethorisch. Ik zal er volgende keer rekening mee houden
Oud 8 augustus 2009, 16:33   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik zeg niet dat inzet niet mag beloond worden. Ik zeg dat het bonussysteem veelal teveel negatieve effecten heeft
Zoals?

Citaat:
en dat er andere manieren zijn. Mensen die zich meer inzetten kunnen bijvoorbeeld een bijkomende verantwoordelijkheid krijgen en op die manier een hoger loon verdienen.
Er zijn maar zoveel verantwoordelijkheden die een bedrijf ter beschikking kan stellen en zoveel "hogere" functies die ingekleed kunnen worden. Een bedrijf is er dan ook niet mee gediend dat er mensen zijn die, omdat ze zich inzetten, steeds meer kunnen doen, een bedrijf moet werknemers die zich inzetten voor hun werk en het werk dat ze doen goed doen.

Citaat:
Er zijn tal van mogelijkheden voor werkgevers om ervoor te zorgen dat mensen gemotiveerd blijven en dat er verschillen in verloning zijn zonder dat werknemers teveel competiviteit onder elkaar krijgen en het een vuile boel wordt waarin dan ook de werkgever dreigt te verliezen.
Zoals? En wat is verkeerd met wat competiviteit?
Als bedrijf schiet je op de kaderfuncties/leidinggevende functies niets op met werknemers die tevreden zijn met "just the average" of met mensen die gewoon het nodige willen doen en die verder met rust gelaten willen worden. Zo'n mensen zijn er uiteraard en zo'n mensen mogen er zijn, maar die horen niet in die functies thuis. Als je maar voor de middenmoot gaat, dan zal je ook nooit meer dan die middenmoot krijgen.

't Is ene goeie zaak dat werknemers een zetje krijgen om die extra mijl te lopen of om dat beetje extra te doen. Wat competitie houdt elkaar scherp en bonussen kunnen daar heel zeker bij helpen. Een vuile boel kan je perfect vermijden zolang je je targetsetting maar degelijk in mekaar steekt. Vermijd targets die silo-gedrag uitlokken, zorg ervoor dat bonussen afhangen van gemeenschappelijke doelstellingen en van individuele doelstellingen die effectief aan een indivdu gelinkt zijn. Dan werkt dat perfect.

Citaat:
Bijna overal waar ik gewerkt heb hebben ze ooit met bonussystemen gewerkt en waar ik nu werk heeft dat ook bestaan. Binnen de korste keren hadden werknemers manieren gevonden om bonussen te verdienen op frauduleuze wijze zodat het nu terug aan de leidinggevenden is om met beperkte instrumenten hun beste krachten toch financieel te kunnen belonen (dus nog buiten het zich opwerken). Natuurlijk zorgt dit nog wel eens voor onvrede maar langs geen kanten zoals vroeger. En vooral, de werkgever wordt niet meer opgelicht.
Als een werkgever zich laat oplichten door zijn eigen werknemers wanneer het gaat over bonusprestaties, dan verdient hij niet beter... Als je stom bent om doelstellingen op te zetten die via fraude bereikt kunnen worden, dan verdien je niet beter dan dat je in het zak gezet wordt.

Citaat:
Het bonussysteem motiveert in mijn ogen de foute krachten.
Dan liggen de oorzaken in mijn ogen elders dan bij het bonussysteem; dan liggen de oorzaken bij verkeerde targets.

Bonussen kunnen perfect werken. Ik zie het bij onszelf en bij andere bedrijven en dat ondanks het feit dat er serieuze bedragen mee gemoeid zijn. Het ligt mensen die liever gezellig en rustig achterover gaan zitten wel minder uiteraard, maar je moet je als bedrijfsleider maar de vraag stellen of je zo'n mensen wel op key-posities binnen je bedrijf wil hebben.
Oud 8 augustus 2009, 16:35   #78
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vraag naar een bank die niks kost was dus rethorisch. Ik zal er volgende keer rekening mee houden
Retorisch was ze niet; je hebt dan ook geen bank aangehaald die niets kost; zelfs Argenta leent niets gratis uit, ondanks je claim dat ze geen euro kosten, en laat dat aanrekenen van rente nu net zijn wat je in je eerdere post verafschuwde...
Oud 8 augustus 2009, 16:37   #79
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Omwille van de machtsverhoudingen die buiten hun eigen wil liggen tiens.
Daarnaast spelen ook individuele eigenschappen natuurlijk een rol, maar de bestaande machtsverhoudingen maken van de bestaande maatschappij en de waarden of axioma's waarop ze (pretendeert) gebaseerd is (te zijn) 1 grote leugen.
Typisch, het is dus vooral de andere zijn fout
Oud 8 augustus 2009, 16:56   #80
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Retorisch was ze niet; je hebt dan ook geen bank aangehaald die niets kost; zelfs Argenta leent niets gratis uit, ondanks je claim dat ze geen euro kosten, en laat dat aanrekenen van rente nu net zijn wat je in je eerdere post verafschuwde...
a. Op mijn privé-rekening van Argenta heb ik nog nooit 1 € betaald voor verrichtingen, bankkaarten, bancontacten, Visa, postzendingen, internationale overschrijvingen ....
b. Op de FORTIS-rekeningen van mijn vennootschap betaal ik ongeveer 30 EUR/maand aan al die flauwe zever die bij Argenta gratis is.
c. Uiteraard moet je bij een lening rente betalen, dat spreekt vanzelf. Ik heb nooit anders beweerd, maar zelfs d�*�*r is Argenta flink voordeliger dan FORTIS.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be