Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2009, 11:46   #61
skaldis
Banneling

Standaard

Wel raar dat de stijging in de werkloosheid vooral te zien is bij jonge mannen. Ik wist niet dat die zwanger kunnen worden.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 11:57   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Gaan de papa's nooit vroeger naar huis omdat de jongste ziek is? Of komt hij niet werken omdat de oudste zijn tanden uitgebokst zijn?
Waarschijnlijk was het invoeren van het sociaal verlof voor mannen een poging om vrouwen wat te ontlasten.
Werkgevers kunnen moeilijk ook alle vaders gaan ontslaan.
Maar in de praktijk blijven het meestal de moeders die thuisblijven vrees ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 12:11   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarschijnlijk was het invoeren van het sociaal verlof voor mannen een poging om vrouwen wat te ontlasten.
Werkgevers kunnen moeilijk ook alle vaders gaan ontslaan.
Maar in de praktijk blijven het meestal de moeders die thuisblijven vrees ik.
Ja, ik vrees ook dat het in de praktijk meestal de moeders zijn.
Er is nog veel werk.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 13:51   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, ik vrees ook dat het in de praktijk meestal de moeders zijn.
Er is nog veel werk.
Onlangs, enkele maanden terug, verschenen in de media de resultaten waaruit bijkt dat er opvallend veel moeders bewust kiezen voor meer tijd voor de kroost, en er absoluut geen probleem mee hebben dat vader ondertussen voltijds buitenshuis gaat werken. Tot groot ongenoegen van de feministen. De repliek van Katleen van Brempt was er dan ook eentje zoals jij formuleert: "er is nog veel werk". Zelfs het woord 'bewustwording' (bij de vakes ?) kwam veelvuldig aan bod.

Waar ik een probleem mee heb is de staatsbemoeienis in prvé-aangelegenheden. Staatsbemoeienis aangemoedigd door het elitair feministisch publiek.

Terwijl de koppels onderling overeenkomen zijn er feministen zoals Edina die vinden dat die goedgelovige sukkelaars van vrouwen die graag bij hun kroost zijn toch best eens op hun strepen gaan staan en moeten vinden dat ze benadeeld worden door die stoute mannen.

Feministen als Edina zullen nooit tevreden zijn zolang ze niet hun zaadgevend ventje op tijd en stond op hun plaats kunnen wijzen, naar eigen goeddunken.

Wat niet belet dat ik respect heb voor tweeverdienende koppels in een deeltijds regime. Die lossen hun problemen qua tijdsvoorziening voor arbeid en kroost zelf op, zijn in staat te communiceren met hun partner. Terwijl er altijd een gefrustreerd feministisch publiekje zal bestaan dat het absoluut steeds zal moeten hebben van wat wettelijke regelgeving.

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 augustus 2009 om 13:52.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 14:13   #65
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Onlangs, enkele maanden terug, verschenen in de media de resultaten waaruit bijkt dat er opvallend veel moeders bewust kiezen voor meer tijd voor de kroost, en er absoluut geen probleem mee hebben dat vader ondertussen voltijds buitenshuis gaat werken. Tot groot ongenoegen van de feministen. De repliek van Katleen van Brempt was er dan ook eentje zoals jij formuleert: "er is nog veel werk". Zelfs het woord 'bewustwording' (bij de vakes ?) kwam veelvuldig aan bod.

Waar ik een probleem mee heb is de staatsbemoeienis in prvé-aangelegenheden. Staatsbemoeienis aangemoedigd door het elitair feministisch publiek.

Terwijl de koppels onderling overeenkomen zijn er feministen zoals Edina die vinden dat die goedgelovige sukkelaars van vrouwen die graag bij hun kroost zijn toch best eens op hun strepen gaan staan en moeten vinden dat ze benadeeld worden door die stoute mannen.

Feministen als Edina zullen nooit tevreden zijn zolang ze niet hun zaadgevend ventje op tijd en stond op hun plaats kunnen wijzen, naar eigen goeddunken.

Wat niet belet dat ik respect heb voor tweeverdienende koppels in een deeltijds regime. Die lossen hun problemen qua tijdsvoorziening voor arbeid en kroost zelf op, zijn in staat te communiceren met hun partner. Terwijl er altijd een gefrustreerd feministisch publiekje zal bestaan dat het absoluut steeds zal moeten hebben van wat wettelijke regelgeving.
Onlangs, enige tijd geleden, verscheen in de media de resultaten van een enquete voor Nederland, waaruit bleek dat een groot deel van de vaders graag meer tijd bij hun kroost zou doorbrengen. Zij werden voornamelijk gehinderd door de werkgever. In dit geval kan een wettelijke regelgeving wonderen doen.

Wat zieke kinderen betreft. Als de automatische reactie is : mama zal wel thuisblijven, dan is er nog veel werk.
Op mijn werk heeft iedereen recht op 4 dagen betaald sociaal verlof, wat een enorme stimulans is voor de papa's om ook al eens thuis te blijven bij de zieke kinderen. Zeker als de moeder geen betaald sociaal verlof heeft of haar betaalde dagen opgebruikt zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 14:14   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Voor sommigen is dit blijkbaar nog steeds iets waar ze alleen de lusten van willen en niet de lasten. Gelukkig heb ik er één gevonden die daar anders over denkt!

Dat jij de consequentie in dat verhaal niet ziet, betekent enkel dat je het feminisme nog steeds niet hebt begrepen. Jammer!
Over welke lusten heb je het ? Je beschouwt het vaderschap vanuit het standpunt van de vader dus niet als een lust. Of begrijp ik je verkeerd ?

Wat het feminisme betreft. Vorig jaar heb ik wat feministische lektuur doorgenomen. oa "de schaamte voorbij" van Anja Meulenbelt. Haar feminisme bijzonder terecht, maar ze zal het volgens mij nooit in haar hoofd krijgen de mannen te verplichten vaderschapsverlof te nemen omdat ze zich zelf benadeeld voelt op de arbeidsmarkt.

Wat versta jij dan onder feminisme ? Gelijke plichten ? Akkoord. Maar kan je vaders verplichten ook de rol van moeder over te nemen ? Ik geloof in gelijkwaardigheid, niet in gelijkheid.

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 augustus 2009 om 14:14.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 17:54   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ook daar zou je snel mee door de mand vallen. Of denk je nu echt dat geschikte werknemers voor het grijpen liggen ofzo?
Neen, geschikte werknemers zijn niet dik gezaaid in wat ik als mijn vakgebied beschouw. En ik denk niet dat er dozijn vrouwen zijn in België die zelfs in theorie in aanmerking zouden komen.

Uitgezonderd het feit dat een vrouw met baby bij haar baby zou moeten zijn, vind ik niet dat de werkgever ervoor moet opdraaien.
De werkgever mag dat wel... moet, nee, en dat is wat er hier rond de oren geslagen wordt nietwaar.
Zolang er maar iemand anders voor betaald is het allemaal prima nietwaar.
Oud 12 augustus 2009, 17:57   #68
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

nie alleen werknemers...
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 18:00   #69
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Van u had ik dergelijk antwoord niet verwacht. Het is trouwens niet waar wat je zegt.
Als oplossing voor de economische crisis werden eind jaren 30 de vrouwen aangemoedigd zich op het huishouden te concentreren. Kwestie van de arbeid te herverdelen.
dit is de jaren 30 niet.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 18:09   #70
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U kan altijd voor me werken indien U voldoet aan een paar criteria.
Ik wil gerust een contract voorleggen waarin U gevraagd word niet zwanger te zijn in de tijd die U contractueel besteed aan het bedrijf.
wil je daar een sterilisatiebewijs bij?

Citaat:
Tof, je zet die baby na een paar weken in een kast ofzo?
In mijn ogen heeft die baby voorrang, het is een keuze gemaakt door de moeder (en de vader), en die keuze heeft zo zijn gevolgen. 1 van die gevolgen is dat ik niet de man wil zijn die een vrouw van haar kind wegtrekt.
maar je wil wel diegene zijn die meewerkt aan een klimaat waar een vrouw geen inkomen heeft om haar kind mee in leven en welzijn te houden.
je goed hart kent geen grenzen.
heb jij trouwens ooit al gehoord van kinderopvang?

Citaat:
Zeker, maar "mijn bedrijf" gaat niet over de maatschappij, "mijn bedrijf" gaat op een competitieve manier een dienst of product leveren.
... en dat allemaal geheel los van de maatschappij zeker.
yeah right.
Oud 12 augustus 2009, 18:17   #71
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Waarom moeten werkgevers per sé ook een maatschappelijke rol vervullen ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 18:20   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
wil je daar een sterilisatiebewijs bij?
Mag een werkgever niet vragen. Dat is privé.
De werkgever mag alleen maar betalen als het aan de doorsnee persoon ligt.

Citaat:
Maar je wil wel diegene zijn die meewerkt aan een klimaat waar een vrouw geen inkomen heeft om haar kind mee in leven en welzijn te houden.
Moet de man die erbij betrokken is maar een tandje bijsteken.

Citaat:
Je goed hart kent geen grenzen.
Mijn goed hart, dat staat al lang in't derde potke links, onderste schuif, op sterk water, dank U. Dat is vervangen door een Beryllium Bronzen pomp.

Citaat:
Heb jij trouwens ooit al gehoord van kinderopvang?
Zeker, dat noemen ze bij "ons" familie, zoals grootouders.

Citaat:
... en dat allemaal geheel los van de maatschappij zeker.
yeah right.
Wat Kiko zegt.
Een werkgever mag van mij gerust een maatschappelijke of sociale rol spelen. maar dat is niet aan mij besteed.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 augustus 2009 om 18:21.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 19:07   #73
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Er is geen sprake van discriminatie in dit geval. De werkgever wil niet opdraaien voor de kinderwens van anderen en er is ook geen reden toe de werkgever hiertoe te verplichten. De wetgever heeft er voor gezorgd dat een zwangere vrouw in dienst houden meer kost dan een niet-zwangere vrouw. De werkgever wordt verplicht meer te betalen aan zwangere vrouwen dan aan andere werknemers. Zwangerschap is een persoonlijk keuze, waarom zou een werkgever de bepaalde persoonlijke keuzes van zijn werknemers wel moeten financieren en andere persoonlijk keuzes hoeft hij niet te financieren?

Het doel van een normale onderneming is nog altijd winst te maken. De ondernemer is moreel verplicht die keuzes te maken die zijn winst maximaliseren. De enige morele keuze voor een ondernemer die moet kiezen tussen twee werknemers is de keuze die het beste is voor de onderneming. De ondernemer moet de beste werknemer voor de onderneming aannemen. Hij mag niet verplicht worden zijn onderneming op te offeren aan doelen die anderen in zijn plaats gekozen hebben.

Werknemers die de keuze gemaakt hebben om onproductieve en dure werknemers te worden, horen gediscrimineerd te worden. De discriminatie die de wetgever wilt vermijden is dat bvb goede allochtone werknemers aangeworven worden in plaats van slechte autochtone werknemers. Maar de discriminatie die de werkgever hier maakt is de goede werknemer aan te werven en de slechte werknemer niet aan te werven. De discriminatie is rechtvaardig, net zoals het ook rechtvaardig is de domme te ontslaan en de slimme in dienst te houden, met dit verschil dat de domme er niet voor gekozen heeft om dom te zijn maar de zwangere heeft daar wel voor gekozen.

Laten we niet de slimme opofferen voor de domme, laten we niet de goede werknemer ontslaan en de slechte in dienst houden. De productieve werknemer hoort niet op de draaien voor de keuzes van de onproductieve werknemer, net zoals de spaarder daar niet voor hoort op te draaien (minder dividenden) of de consument (hogere prijzen).
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 19:17   #74
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag een werkgever niet vragen. Dat is privé.
De werkgever mag alleen maar betalen als het aan de doorsnee persoon ligt.
maar je mag het als sollicitant wel géven....

Citaat:
Moet de man die erbij betrokken is maar een tandje bijsteken.
vrouwen aan de haard en mannen 7 op 7 werken.
goe bezig.
de vrouwen die geen man ter beschikking hebben, moeten maar op hun kin kloppen, inclusief hun kinderen.

Citaat:
Zeker, dat noemen ze bij "ons" familie, zoals grootouders.
er bestaan daarnaast zelfs nog andere vormen van kinderopvang.
geen enkele reden dus waarom vrouwen die een kind hebben een paar jaar moeten thuiszitten.

Citaat:
Wat Kiko zegt.
Een werkgever mag van mij gerust een maatschappelijke of sociale rol spelen. maar dat is niet aan mij besteed.
ik denk dat je het niet goed vat.
als alle vrouwen thuis zitten, heeft dat een zeer grote impact op de maatschappelijke realiteit. u als werkgever gaat daar invloed van ondervinden, zelfs als u geen vrouwen in dienst had.
Oud 12 augustus 2009, 19:21   #75
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar het dus zo ongeveer op neer komt is dat ik maar beter abortus pleeg als ik zwanger raak en niet zonder inkomen wil vallen.
Oud 12 augustus 2009, 19:23   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar je mag het als sollicitant wel géven....
Dat verandert niks aan mijn standpunt, maar het maakt wel dat de dame in kwestie een veel betere kans maakt op de baan.

Citaat:
Waar het dus zo ongeveer op neer komt is dat ik maar beter abortus pleeg als ik zwanger raak en niet zonder inkomen wil vallen.
Neen, zeer zeker niet. Met mijn standpunt zou deze situatie nog niet eens kunnen voorkomen in de fictieve door mij geleide firma.
Maar als U op die manier een leugen wil verstoppen (want anders had U geen job in mijn fictieve firma), ik kan geen gedachten lezen.
Maar ik denk dat het toch niet goed gaat komen op termijn dan, die keuze kan en wil ik niet maken :
"baby vermoorden in de moederschoot, voor een loon"....

Citaat:
goe bezig.
de vrouwen die geen man ter beschikking hebben, moeten maar op hun kin kloppen, inclusief hun kinderen.
Ik wou dat ik meer uren kon kloppen, om mezelf materieel te verbeteren, en er voor te zorgen dat mijn appel voor de dorst niet afhankelijk is van het nageslacht van anderen.

Citaat:
er bestaan daarnaast zelfs nog andere vormen van kinderopvang.
geen enkele reden dus waarom vrouwen die een kind hebben een paar jaar moeten thuiszitten.
Zie voorbeelden aangegeven door anderen. Zoals Steve M

Citaat:
ik denk dat je het niet goed vat.
als alle vrouwen thuis zitten, heeft dat een zeer grote impact op de maatschappelijke realiteit. u als werkgever gaat daar invloed van ondervinden, zelfs als u geen vrouwen in dienst had.
U ziet blijkbaar niet in dat ik duidelijk ben. Als een werkgever de sociale wil uithangen en maatschappelijk en politiek correct wil werken, dat ik die zeker niet tegenhoud.

Maar ik zie maatschappelijkheid niet als een taak, zelfs niet als bijkomstigheid van een firma die door mij geleid zou worden.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 augustus 2009 om 19:30.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 19:28   #77
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een heel herkenbare situatie.
Blijkbaar niet, want je bent de enige die hierop gereageerd heeft. Raar, want het is een verhaal dat ik ook van vrienden en vriendinnen hoor. Jonge moeders zijn in vele gevallen een pest op de werkvloer.

Ook vreemd hoe vanzelfsprekend iedereen het vindt dat de twee ouders per se full-time moeten werken en dat werkgevers en collega's maar moeten opdraaien voor de kinderwens van sommigen. Dat het leven nu duurder is dan vroeger is slap gelul: vroeger was er gewoon minder en waren de meeste ouders bereid offers te brengen als er een kind geboren werd. Tegenwoordig willen de meeste jonge ouders helemaal geen offers brengen, noch in tijd, noch in geld. Er wordt een kind geboren, maar toch moet er ook een skivakantie gemaakt worden, een citytrip of twee en liefst nog eens drie weken naar Thailand of Mexico. Uiteraard kan je niet zonder gigantische flatscreen en de kleren voor de kleine moeten uiteraard nieuw zijn en liefst van een duur merk. Tja, dan moet je wel met z'n tweeën gaan werken, ook als je daar in se geen tijd voor hebt. Werkgevers en collega's moeten dat dan maar begrijpen en liefst zonder morren, anders heet het discriminatie.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 19:34   #78
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet af en niet eens te overdrijven he.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 19:35   #79
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat verandert niks aan mijn standpunt, maar het maakt wel dat de dame in kwestie een veel betere kans maakt op de baan.
jups. qua maatschappelijke druk kan zoiets wel tellen eh.

Citaat:
Neen, zeer zeker niet. Met mijn standpunt zou deze situatie nog niet eens kunnen voorkomen in de fictieve door mij geleide firma.
neen, want dan had ik me eerst moeten laten steriliseren.

Citaat:
Maar ik denk dat het toch niet goed gaat komen op termijn dan, die keuze kan en wil ik niet maken :
"baby vermoorden in de moederschoot, voor een loon"....
maar u werkt wel vollop mee aan het invoeren van dergelijke keuzes.

Citaat:
Ik wou dat ik meer uren kon kloppen, om mezelf materieel te verbeteren, en er voor te zorgen dat mijn appel voor de dorst niet afhankelijk is van het nageslacht van anderen.
wat houdt er je tegen?

Citaat:
U ziet blijkbaar niet in dat ik duidelijk ben. Als een werkgever de sociale wil uithangen en maatschappelijk en politiek correct wil werken, dat ik die zeker niet tegenhoud.

Maar ik zie maatschappelijkheid niet als een taak, zelfs niet als bijkomstigheid van een firma die door mij geleid zou worden.
prima, dan wil je't maar niet snappen.
Oud 12 augustus 2009, 19:37   #80
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vergeet af en niet eens te overdrijven he.
helaas is het geen overdrijving als de wereld draait volgens maddox & co's opvattingen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be