Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2009, 20:14   #61
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat doet de overheid al, via onthaalmoeders die net zoals alle vormen van kinderopvang dan ook belast worden.
Uw voorstel is discriminerend in die zin dat een buitenhuis werkende moeder moet betalen voor de opvang van haar kinderen, en de thuis blijvende moeder betaald wordt om op eigen kroost te letten, dat zie ik als fout.
Over enige belasting sprak ik me niet uit, maar je hebt gelijk.
Voor zover de subsidie aan kinderopvang buiten het gezin (onthaalouders, (mini) creches) belast wordt, moet de subsidie aan kinderopvang binnen het gezin ook belast worden.
Ik zie niet in wat er discriminerend is.
Wij betalen nu ook al voor de kinderopvang van de buitenshuis werkende ouders, waarom niet voor de thuiswerkende ouders?

P.S. Ik denk niet dat de subsidies voor de kinderopvang momenteel belast wordt. Was daar onlangs niet een discussie over omdat deze Vlaamse subsidie zou belast worden via de federale belastingen door ze bij het inkomen te voegen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 20:26   #62
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Over enige belasting sprak ik me niet uit, maar je hebt gelijk.
Voor zover de subsidie aan kinderopvang buiten het gezin (onthaalouders, (mini) creches) belast wordt, moet de subsidie aan kinderopvang binnen het gezin ook belast worden.
Ik zie niet in wat er discriminerend is.
Wij betalen nu ook al voor de kinderopvang van de buitenshuis werkende ouders, waarom niet voor de thuiswerkende ouders?

P.S. Ik denk niet dat de subsidies voor de kinderopvang momenteel belast wordt. Was daar onlangs niet een discussie over omdat deze Vlaamse subsidie zou belast worden via de federale belastingen door ze bij het inkomen te voegen.
Dat van de belastingen klopt in die zin dat je een attest krijgt en tot drie jaar dit bedrag kunt opgeven bij je aangifte, bovendien versta ik onder "thuiswerkende ouder" niet iemand die gewoon besloot kinderen te krijgen en liever het huishouden doet dan buiten huis te werken.
Ik zie geen reden om die keuze te subsidieren, er zijn al veel mogelijkheden zoals ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking...uw voorstel zal tegen vrouwen gebruikt worden om toch maar vooral thuis te blijven en buiten gezin geen ambitie te koesteren....het benadeelt vrouwen die vanwege beroepskeuze moeilijk " thuis" kunnen werken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 20:53   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat van de belastingen klopt in die zin dat je een attest krijgt en tot drie jaar dit bedrag kunt opgeven bij je aangifte,
Dat is niet de belasting die ik bedoelde. En jij ook niet dacht ik.
Citaat:
bovendien versta ik onder "thuiswerkende ouder" niet iemand die gewoon besloot kinderen te krijgen en liever het huishouden doet dan buiten huis te werken.
Met thuiswerkende ouder bedoelde ik wel de ouder die thuisblijft en voor de kinderen zorgt (opvangt). Maar dit is inderdaad geen eenduidige term, ik zal in het vervolg de term "thuisblijvende ouder" gebruiken.
Citaat:
Ik zie geen reden om die keuze te subsidieren, er zijn al veel mogelijkheden zoals ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking...uw voorstel zal tegen vrouwen gebruikt worden om toch maar vooral thuis te blijven en buiten gezin geen ambitie te koesteren....het benadeelt vrouwen die vanwege beroepskeuze moeilijk " thuis" kunnen werken.
Voor alle duidelijkheid zet ik het op een rij.
Een koppel heeft een kind, beiden behouden hun beroepsactiviteit. Zij brengen hun kind naar de kinderopvang (buiten het gezin). Daarvoor betaalt het koppel. Opdat er voldoende en betaalbare kinderopvang zou zijn betaalt ook de overheid een deel van die kost (subsidie).
Een ander koppel heeft ook een kind. Eén van de ouders blijft thuis om voor de opvang van hun kind te zorgen. Ik stel voor om diezelfde subsidie als voor het kind dat buiten het gezin opgevangen wordt, te betalen aan de thuisblijvende ouder.
Resultaat : De overheid betaalt voor elk kind evenveel subsidie, ongeacht of dit kind binnen of buiten het gezin wordt opgevangen.
Voor zover er belasting moet betaald worden op de subsidie betaald aan de onthaalmoeder of creche, geldt dit ook voor de subsidie betaald aan de thuisblijvende ouder.
Wat is daar nu discriminerend aan?
Oud 16 augustus 2009, 21:26   #64
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedluiskieken Bekijk bericht
Aangezien mijn vrouw in een ploegstelsel werkt, moet ik af en toe de huishoudelijke taken over nemen.
Nu ik die ervaring heb, kan ik stellen dat een huismoeder een echte manager moet zijn. Het is bovendien een relatief zware taak.
Persoonlijk vind ik, dat moeders die er bewust voor kiezen om thuis te blijven voor de opvoeding van de kinderen, een loon zouden moeten krijgen. Tenslotte is het toch een fulltime job! Wat is jullie mening hierover?
Wel, er is werk dat je doet voor anderen, dat wordt betaald. Werk dat je doet voor jezelf, doe je voor jezelf. Daarom wordt het niet betaald.

Het klopt inderdaad dat een huishouden runnen geen kattepis is, maar ook een moestuin aanleggen, een woonruimte renoveren, huisdieren houden, een oldtimer repareren of bonsaïboompjes kweken is een heuse taak. Waarom moet je daar geld voor krijgen?

Mocht het toch betaald worden, ik zou er meteen voor tekenen

Laatst gewijzigd door Goldband : 16 augustus 2009 om 21:28.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 22:49   #65
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Met thuiswerkende ouder bedoelde ik wel de ouder die thuisblijft en voor de kinderen zorgt (opvangt). Maar dit is inderdaad geen eenduidige term, ik zal in het vervolg de term "thuisblijvende ouder" gebruiken.

Een koppel heeft een kind, beiden behouden hun beroepsactiviteit. Zij brengen hun kind naar de kinderopvang (buiten het gezin). Daarvoor betaalt het koppel. Opdat er voldoende en betaalbare kinderopvang zou zijn betaalt ook de overheid een deel van die kost (subsidie).
Een ander koppel heeft ook een kind. Eén van de ouders blijft thuis om voor de opvang van hun kind te zorgen. Ik stel voor om diezelfde subsidie als voor het kind dat buiten het gezin opgevangen wordt, te betalen aan de thuisblijvende ouder.
Resultaat : De overheid betaalt voor elk kind evenveel subsidie, ongeacht of dit kind binnen of buiten het gezin wordt opgevangen.
Voor zover er belasting moet betaald worden op de subsidie betaald aan de onthaalmoeder of creche, geldt dit ook voor de subsidie betaald aan de thuisblijvende ouder.
Foute redenering, de overheid betaalt al voor alle kinderen via kinderbijslag.
De kinderopvang is bedoeld om ouders de kans te geven om te werken, het stimuleert dus niet het kind maar wel participatie aan arbeidsmarkt door ouders, bijgevolg kun je dit niet doortrekken naar ouders die niet werken maar thuiszitten.
Trouwens, ga je ouders die werken maar in het weekend eigen kroost opvangen ook subsidieren??
Als je verkiest thuis te blijven, prima maar dan zie ik niet in waarom dit nog meer gesubsidieerd moet worden dan al gebeurt;
Oud 16 augustus 2009, 22:49   #66
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De kinderopvang is bedoeld om ouders de kans te geven om te werken, het stimuleert dus niet het kind maar wel participatie aan arbeidsmarkt door ouders, bijgevolg kun je dit niet doortrekken naar ouders die niet werken maar thuiszitten.
Trouwens, ga je ouders die werken maar in het weekend eigen kroost opvangen ook subsidieren??
Als je verkiest thuis te blijven, prima maar dan zie ik niet in waarom dit nog meer gesubsidieerd moet worden dan al gebeurt.
Oud 17 augustus 2009, 08:34   #67
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je verkiest thuis te blijven, prima maar dan zie ik niet in waarom dit nog meer gesubsidieerd moet worden dan al gebeurt.
Het is dus niet meer discriminerend?
Neen opvang in het week-end zou ik niet subsidiëren.

Het thuisblijven wordt inderdaad al gesubsidieerd (via ouderschapsverlof), voor mij mag dat een beetje uitgebreid worden.
Oud 17 augustus 2009, 08:52   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Aangezien mijn vrouw in een ploegstelsel werkt, moet ik af en toe de huishoudelijke taken over nemen.
Nu ik die ervaring heb, kan ik stellen dat een huismoeder een echte manager moet zijn. Het is bovendien een relatief zware taak.
Persoonlijk vind ik, dat moeders die er bewust voor kiezen om thuis te blijven voor de opvoeding van de kinderen, een loon zouden moeten krijgen. Tenslotte is het toch een fulltime job! Wat is jullie mening hierover?
Dat je de huismannen niet moet discrimineren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 08:52   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Artisjok
Het thuisblijven wordt inderdaad al gesubsidieerd (via ouderschapsverlof), voor mij mag dat een beetje uitgebreid worden.
Ik heb er totaal geen probleem mee.
Zolang het geen geld kost aan staat noch werkgever.
Van mijn part blijven de ouders de rest van hun dagen thuis om voor hun koters te zorgen.
Oud 17 augustus 2009, 09:15   #70
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Zouden idd een extraatje mogen krijgen. Niet overdreven maar een 1054 euro per maand zou wel mogen. De vrouw is dan wel ingeschreven als werkende, en krijgt geen dop of dergelijke meer.
Oud 17 augustus 2009, 09:17   #71
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb er totaal geen probleem mee.
Zolang het geen geld kost aan staat noch werkgever.
Van mijn part blijven de ouders de rest van hun dagen thuis om voor hun koters te zorgen.
'Alles kan en mag, zolang het MIJ maar niets kost'

ikke, ikke, ikke...
Oud 17 augustus 2009, 09:28   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
'Alles kan en mag, zolang het MIJ maar niets kost'

ikke, ikke, ikke...
Ik ben geen werkgever, en draag netto bij tot de staatskas. Dus waar ziet U dat "ikke" in mijn vergelijking?

En ziet U mij ergens eisen?
Oud 17 augustus 2009, 12:26   #73
Indigo-blues
Partijlid

Indigo-blues's schermafbeelding

Standaard

Al dat gelul. Kinderen zijn een verantwoordelijkheid die je moet kunnen dragen.
Ik las hier ergens dat een huisvrouw 1054 € zou moeten krijgen om thuis te blijven.
Dan kan ze met die 1054 € een nanny inhuren en de gansen dag in de zetel zitten, chips eten en cola drinken! Zware taak...

De kindloze man of vrouw betaalt tegenwoordig al genoeg mee aan de opvoeding van andermans kinderen en een loon voor huisvrouwen?

Het is een zware taak, maar het steekt zo nauw niet. Als je geen zin hebt om morgen te kuisen, doe je het overmorgen. Het feit dat je meestal bij je kinderen bent, zou het loon moeten zijn.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2009, 19:04   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord, indien de verloning voor de thuisblijvende ouder niet hoger is dan wat de maatschappij bijdraagt aan de kinderopvang. Wie buitenshuis werkt zal voor die verdienste niet thuisblijven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 05:35   #75
Cynicus4
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Wie kinderen wilt, moet er maar voor kunnen zorgen.

Geen dank
Inderdaad.
Cynicus4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 05:39   #76
Cynicus4
Banneling

Standaard

Citaat:
Onze openbare financiën staan er zeer slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook worden bespaard. Er is dan ook geen budgettaire ruimte beschikbaar om overheidsgeld vrij te maken ten einde thuiswerkende ouders te vergoeden.
Cynicus4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 06:56   #77
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord, indien de verloning voor de thuisblijvende ouder niet hoger is dan wat de maatschappij bijdraagt aan de kinderopvang. Wie buitenshuis werkt zal voor die verdienste niet thuisblijven.
Dat is wat ik bedoelde.
Oud 22 augustus 2009, 10:09   #78
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wat ik bedoelde.
Niet mee eens, omdat werkende vrouwen ervoor kiezen buiten thuis te werken, belasting af te dragen op wat ze verdienen, en op die manier eigenlijk zelf die bijdragen van overheid aan kinderopvang mee betalen, de moeder die thuis blijft doet dit niet, dus waarom zou ze recht hebben op die bijdrage??

Bovendien moedig je met die maatregels in praktijk aan vrouwen thuis te laten zitten, niet te participeren aan de arbeidsmarkt, wat als middel tot integratie, zeker voor allochtonen, nieuwkomers nadeling is en vrouwen nog meer zal opsluiten in het vituele dorp!

bovendien kies je zelf voor kinderen, die verantwoordelijkheid en keuze moet je niet betalen, maar horen ouders zelf op te nemen, er zijn al genoeg voordelen verbonden aan het hebben van kinderen, meer is echt niet nodig
Oud 22 augustus 2009, 10:29   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik begrijp de logica van het voorstel niet echt.

Uiteraard wegen de huishoudelijke taken zwaar.
Dat geldt echter voor alle gezinnen.
Waarom sommige gezinnen daar dan voor vergoed moeten worden en andere niet is me een raadsel.
Vraag mij zelfs af, wat men dan gaat doen met de werkende alleenstaande ouder. Die moet niet enkel het huishouden runnen, maar ook nog deftig werk leveren op zijn/haar werk.
Zou die dan ook een extra vergoeding krijgen voor de veel zwaardere taak om kinderen alleen te moeten opvoeden? en tegelijk het huishouden alleen te moeten doen? en tegelijk alleen alle beslissingen over opleidingen te moeten nemen?

Neem daarbij de de gemiddelde huisvrouw/man langer leeft dan de werkende mensen, en je zal al snel vaststellen dat huisvrouw/man kunnen zijn een mooie beloning op zich is.
Geen stress, geen baas die je afdrijft, niemand die je verplicht om je werk binnen een bepaalde tijd op een bepaalde manier uit te voeren.

Een werkende moeder moet vaak zelfs meer taken uitvoeren dan een huisvrouw.
Want zij moet er ook nog eens voor zorgen dat haar kinderen veilig en gezond blijven terwijl zij haar kost is gaan verdienen om haar kinderen te kunnen voeden, terwijl de huisvrouw lekker kan genieten van de arbeid van haar echtgenoot.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 10:35   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Zouden idd een extraatje mogen krijgen. Niet overdreven maar een 1054 euro per maand zou wel mogen. De vrouw is dan wel ingeschreven als werkende, en krijgt geen dop of dergelijke meer.
Het gemiddelde loon van de werkende vrouw ligt zelfs bruto nog niet zo hoog.
Want de gemiddelde werkende moeder, werkt parttime en verdiend vaak haar kost door het huishouden van derde op orde te houden.
Vrouwen belonen omdat ze te lui zijn om hun kost zelf te verdienen, vind ik helemaal geen goed idee. Dat ze zelf gaan werken voor hun kost en hun huishouden daarna doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be