Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 12:50   #61
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vraag me toch af wat die Crols bezield heeft. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij er een karikatuur van gemaakt heeft.
Op 24/11/2007 gingen wij met het Vlaams Belang op onze 'volk,word staat!' evaluatiedag al in debat over Brussel met onder meer Crols.

De discussietekst van de werkgroep vind je hier: http://www.splits.be/files/2007.11.24%20-%20Brussel.pdf

Wat Crols bezield heeft is simpel: Het probleem Brussel is veel te lang gebruikt als alibi om de Vlaamse onafhankelijkheid uit de weg te gaan. Denk maar aan Decroo enzo.

Het Debat openen daar gaat het om, U en mij aanzetten tot denken. Dat heeft de ijzerwake dit jaar weten verwezelijken.
Oud 25 augustus 2009, 12:52   #62
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Zelfs Etienne Vermeersch, toch geen lid van de ijzerwake-fanclub, kan men bewegen tot een zeer lezenswaardige reactie. http://www.standaard.be/Krant/Beeld/...kelId=5L2E42OD
Oud 25 augustus 2009, 12:56   #63
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
mijn beste, mijn anciens hèbben Brussel opgegeven. Let wel, Brussel is de administratieve hoofdstad van Vlaanderen en dat moet ook zo blijven. Hetgeen waardoor een staat gedefinieerd wordt sinds de vrede van Westfalen (cuius regio, eius religio), namelijk, soevereiniteit over een territorium, moet ondergraven worden door gezamenlijk bestuur over Brussel. Evenwel, dit moet tot een minimum minimorum herleid worden en voor de rest moet de Brusselaar de keuze geboden worden dan wel Vlaams of Waals staatsburger te zijn, en dus bestuurt worden door twee regeringen. Aparte SZ, aparte fiscaliteit, etc. D�*t is een effectieve strategie die precies hetzelfde concept hanteert als deze waardoor de verfransing zich heeft kunnen voltrekken.
De Franstalige Brusselaars en een meerderheid van de Vlaamse Brusselaars zullen dit nooit aanvaarden en terecht. Het idee van een fiscaliteit en sociale zekerheid gebaseerd op de taal die men spreekt is compleet absurd en gaat volledig voorbij aan de complexiteit van een stad. Noem me trouwens één regio ter wereld waar belastingen of sociale rechten afhankelijk zijn van de groep waartoe men behoort? Dat slaat nergens op. Brussel is een autonoom gewest die hetzelfde zelfbeschikkingsrecht heeft als iedere andere regio van dit land.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 13:05   #64
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het idee van een fiscaliteit en sociale zekerheid gebaseerd op de taal die men spreekt is compleet absurd en gaat volledig voorbij aan de complexiteit van een stad.

Met dat verschil, dat het hier niet zou gaan om de taal die men spreekt, maar om de taalgroep waartoe men opteert. En raad eens waar de Brusselaar, die Nederlands- noch Franstalig is (toch zo'n 40% van de bevolking), momenteel nog steeds het gemakkelijkst voor zal kiezen, alle Vlaamse bravoure ten spijt? De taalgroep die plaatselijk cultureel, sociaal en politiek dominant is...
Vooralsnog is dit idee een perfect middel om de idiote claim van de '85% Franstaligen in Brussel' extra kracht bij te zeten, en - als het voorstel om die gemeenschapskeuze permanent te maken - te betonneren. Waarom sommige flaminganten niet alleen angst hebben om voluit te gaan voor de herintegratie van Brussel en de rest van Vlaanderen, maar hun handicap nog moedwillig willen verzwaren, blijft me een raadsel.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 25 augustus 2009 om 13:05.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 13:17   #65
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Het Debat openen daar gaat het om, U en mij aanzetten tot denken. Dat heeft de ijzerwake dit jaar weten verwezelijken.
Het debat openen? Openen? Over Brussel wordt al jaren gedebatteerd binnen de Vlaamse Beweging. Over openen als dusdanig is er geen sprake. De ruzies binnen het VVB daarover zijn enorm.

Het enige wat de IJzerwake heeft weten te verwezenlijken bij mij, is een nog grotere degout van een bepaald Vlaams-nationalistisch discours. Crols heeft het mooi samengevat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 13:18   #66
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstalige Brusselaars en een meerderheid van de Vlaamse Brusselaars zullen dit nooit aanvaarden en terecht. Het idee van een fiscaliteit en sociale zekerheid gebaseerd op de taal die men spreekt is compleet absurd en gaat volledig voorbij aan de complexiteit van een stad. Noem me trouwens één regio ter wereld waar belastingen of sociale rechten afhankelijk zijn van de groep waartoe men behoort? Dat slaat nergens op. Brussel is een autonoom gewest die hetzelfde zelfbeschikkingsrecht heeft als iedere andere regio van dit land.
Helemaal mee eens, met uitzondering van de laatste zin. Het Brussels Gewest mag, wat mij betreft, meteen afgeschaft worden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 25 augustus 2009, 13:18   #67
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht

Met dat verschil, dat het hier niet zou gaan om de taal die men spreekt, maar om de taalgroep waartoe men opteert. En raad eens waar de Brusselaar, die Nederlands- noch Franstalig is (toch zo'n 40% van de bevolking), momenteel nog steeds het gemakkelijkst voor zal kiezen, alle Vlaamse bravoure ten spijt? De taalgroep die plaatselijk cultureel, sociaal en politiek dominant is...
Vooralsnog is dit idee een perfect middel om de idiote claim van de '85% Franstaligen in Brussel' extra kracht bij te zeten, en - als het voorstel om die gemeenschapskeuze permanent te maken - te betonneren. Waarom sommige flaminganten niet alleen angst hebben om voluit te gaan voor de herintegratie van Brussel en de rest van Vlaanderen, maar hun handicap nog moedwillig willen verzwaren, blijft me een raadsel.
NVA (en in mindere mate CD&V) hoopt door met voldoende geld te gaan zwaaien allochtonen en expats te overtuigen om voor de Vlaamse gemeenschap te kiezen om op die manier a la Woeste met zijn worsten Brussel te "heroveren" op de Franstaligen. Het probleem is alleen dat NVA niet eens de Vlaamse Brusselaars kan overtuigen, ondanks al het Vlaams geld dat ze in Brussel pompen. De Franstaligen zullen het ten andere nooit aanvaarden.
Oud 25 augustus 2009, 13:19   #68
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA (en in mindere mate CD&V) hoopt door met voldoende geld te gaan zwaaien allochtonen en expats te overtuigen om voor de Vlaamse gemeenschap te kiezen om op die manier a la Woeste met zijn worsten Brussel te "heroveren" op de Franstaligen. Het probleem is alleen dat NVA niet eens de Vlaamse Brusselaars kan overtuigen, ondanks al het Vlaams geld dat ze in Brussel pompen. De Franstaligen zullen het ten andere nooit aanvaarden.
Je moet ook maar goed gek zijn om in zo'n apartheidsregime te willen stappen.
Oud 25 augustus 2009, 13:19   #69
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal mee eens, met uitzondering van de laatste zin. Het Brussels Gewest mag, wat mij betreft, meteen afgeschaft worden.

De enigste manier om het Brussels gewest af te schaffen is België af te schaffen en dan nog zal datzelfde Brusselse gewest eerst njet zeggen tegen alle Vlaamse aanspraken op die stad.
Oud 25 augustus 2009, 13:22   #70
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet ook maar goed gek zijn om in zo'n apartheidsregime te willen stappen.
Nja das waar maar NVA hoopt op die manier de economische dominantie van Vlaanderen om te zetten in een groter percentage "Vlamingen" in Brussel. Misschien dat men er in zou slagen om allochtonen te winnen voor de Vlaamse gemeenschap maar veel meer dan schone schijn in ruil voor een vette cheque zal dit nooit zijn.
Oud 25 augustus 2009, 13:23   #71
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enigste manier om het Brussels gewest af te schaffen is België af te schaffen en dan nog zal datzelfde Brusselse gewest eerst njet zeggen tegen alle Vlaamse aanspraken op die stad.
En ik zou dat nog kunnen verstaan ook.
Oud 25 augustus 2009, 13:26   #72
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik zou dat nog kunnen verstaan ook.
Tja de ironie van Vlaams Nationalisten is dat ze eerst om ter harst Franstalige Brusselaars en allochtonen (VB) afzeiken en dan opeens hopen dat diezelfde mensen uit "rationele" overwegingen voor Vlaanderen zullen kiezen. Brussel zal altijd economisch en historisch verbonden blijven met Vlaanderen maar de dag na een Vlaamse onafhankelijk zal men er nougabollen over te zeggen hebben.
Oud 25 augustus 2009, 14:16   #73
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Tja de ironie van Vlaams Nationalisten is dat ze eerst om ter harst Franstalige Brusselaars en allochtonen (VB) afzeiken en dan opeens hopen dat diezelfde mensen uit "rationele" overwegingen voor Vlaanderen zullen kiezen. Brussel zal altijd economisch en historisch verbonden blijven met Vlaanderen maar de dag na een Vlaamse onafhankelijk zal men er nougabollen over te zeggen hebben.

Ik vind helemaal niet dat de allochtonen en franstaligen voor Vlaanderen moeten kiezen. En als ze dat doen, moet dat op onze voorwaarden zijn. De enigste Brusselaars die een authentiek recht hebben op Vlaams staatsburgerschap, zijn de Vlaamse Brusselaars. De rest mag gerust in een franstalige sociale zekerheid gaan hangen wat mij betreft.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 14:18   #74
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind helemaal niet dat de allochtonen en franstaligen voor Vlaanderen moeten kiezen. En als ze dat doen, moet dat op onze voorwaarden zijn. De enigste Brusselaars die een authentiek recht hebben op Vlaams staatsburgerschap, zijn de Vlaamse Brusselaars. De rest mag gerust in een franstalige sociale zekerheid gaan hangen wat mij betreft.
Kijk, dat soort redeneringen maakt Vlaams-nationalisme zo degoutant.
Oud 25 augustus 2009, 14:26   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

en onze kansen in brussel nihil.
Oud 25 augustus 2009, 14:28   #76
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo maak je de Vlaamse zaak in Brussel straks nog even relevant als het unitarisme van de BUB.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 14:36   #77
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zo maak je de Vlaamse zaak in Brussel straks nog even relevant als het unitarisme van de BUB.

wèlke Vlaamse zaak in Brussel? 60.000 Vlamingen, daar ga ik mee akkoord. Infrastructureel, economisch, en op tal van andere vlakken zal je altijd in één of andere samenwerking met Brussel werken. Plaats dat gerust in het kader van de manier waarop de Euregio's werken bijvoorbeeld. Alsof er douane en grenzen rond Brussel komen.
Oud 25 augustus 2009, 14:38   #78
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
en onze kansen in brussel nihil.
de kansen van de Vlamingen om socio-culturele realiteit te scheppen zijn nu al zo goed als nihil. Demografisch en cultureel worden de Vlamingen al decennia lang weggedrukt. Ondanks, of misschien dankzij al het Vlaams subsidiegeld.
Oud 25 augustus 2009, 14:38   #79
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

het gaat niet om douane en grenzen maar om de rechten en vertegenwoordiging van 60 000 vlamingen. Een onafhankelijk brussel zal betekenen dat de vertegenwoordiging van 60 000 op een miljoen ook navenant zal zijn, en Vlaanderen zal op alle manieren tegengewerkt worden om te investeren in voorzieningen voor de brusselse vlamingen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 14:40   #80
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wèlke Vlaamse zaak in Brussel? 60.000 Vlamingen, daar ga ik mee akkoord. Infrastructureel, economisch, en op tal van andere vlakken zal je altijd in één of andere samenwerking met Brussel werken. Plaats dat gerust in het kader van de manier waarop de Euregio's werken bijvoorbeeld. Alsof er douane en grenzen rond Brussel komen.
Durf daar dan de consequenties uit te trekken en geef Brussel op, in plaats van er blijven aan vast te klampen met een irrealistische houding van 'we willen de stad nog wel voor Vlaanderen, maar zijn inwoners moeten er eerst uit'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be