![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ja dat klopt. Natuurlijk zijn er nog oudere teksten dan deze die u en ik opsomden. Vraag is hier natuurlijk wel: wanneer spreken we nog van 'Nederlandse' teksten. De Utrechtse tekst 'Gelobistu in got alamehtigan fadaer', lijkt me zeker nog Nederlands. En dan zouden we hier teruggaan tot de 8ste eeuw. Maar 'Hathuwas ann kusjam loguns' uit de Salische wet vind ik dus van niet.
Laatst gewijzigd door system : 28 augustus 2009 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat weinigen beseffen is dat het Nederlands, zoals we dat vandaag kennen, een ingevoerde taal is in België. Voorts is het duidelijk dat er wat schort met het talenonderwijs - tenminste wat het Nederlands betreft - aan onze scholen. Het kan toch niet dat je 50% van de bevolking moet ondertitelen?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 08:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
over het Beulemans-frans dat in Brussel gesproken wordt. En ze hebben géén ongelijk. Wat de ondertiteling betreft, dit is wel een stoorfactor. Reeksen als "Baantjer" en "Flikken" hoeven helemaal geen ondertiteling. De ondertiteling is in veel gevallen identiek aan de originele tekst. Een kop koffie vervangen door een tas koffie is stupied, zoveel is zeker. De franstaligen hebben inderdaad geen ondertitels nodig om Franse programma's te volgen, dit is correct. Maar er is wel een ander probleem dat veel belangwekkender is, nl. de stupiede gewoonte om alle anderstalige programma's te dubben of van een even domme voice-over te voorzien. Mijn favoriete Frans-Duitse zender, Arte, behoorde vroeger tot mijn favorieten omwille van de uitstekende films en culturele programma's, dikwijls met ondertiteling. Zelfs deze zender blijft nu in gebreke. Wat is een gedubde film waard, de vraag stellen is ze beantwoorden. Een franstalige kennis vertelde me onlangs dat franstaligen niet bekwaam zijn én het beeld én de ondertiteling te volgen. Persoonlijk denk ik dat nog andere factoren spelen. Bv. het idee dat geen enkele andere taal kan tippen aan de suprematie van de taal van Voltaire. Wanneer ik nog eens in Frankrijk ben zal ik het eens vragen aan mensen die het kunnen weten, nl. échte franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"In 1789 nu is het Frans voor de grote meerderheid der Fransen nog zo goed als een vreemde taal. De doorsnee-Fransman kent slechts zijn dialect. Hetzelfde geldt natuurlijk, en in een nog veel sterkere mate, voor de geannexeerde gebieden, waar een andere taal dan het Frans gesproken wordt". Indien dit klopt, was er nog helemaal geen sprake van de standardisatie van de Franse spreektaal in 1789. Wel streefde absolute vorsten zoals Lodewijk XIV en XV naar een taaleenheid voor wat de bestuurstaal betreft. Het was dus voornamelijk een adminstratieve aangelegenheid. De eenheid van de staatstaal is het doel bij Richelieu (wetten, besluiten en dergelijke), niet de eenheid van de volkstaal. Wat de 'Academie' betreft, deze wilde vooral de Franse taal adequaat maken voor de wetenschappen en aan de kunsten. En dat is een wezenlijk verschil met de taalpolitiek der Revolutie. Immers, nu moest het volk meebeslissen en dus moest het volk dezelfde taal spreken. Voor Barère is het heel duidelijk wanneer hij zegt:"Il faut populariser la langue, il faut détruire cette aristocratie du langage qui semble établir une nation polie au milieu d'une nation barbare". Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zeg eens: als ik perfect Hoogduits leer, en vervolgens vind ik een job in Beieren, wat dan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 29 augustus 2009 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
D�*t is de enige goede , en simpelste oplossing in mijn oren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Helaas is de realiteit een beetje anders. Je vergeet hier eventjes de geschiedenis van de Waalse taal en het picardisch, alsook dat de Siegenbeekspelling, waar je het hier over hebt slechts een kort leven beschoren was, en snel vervangen werd door de spelling voorgesteld door Jan-Frans Willems en later door De Vries en Te Winkel in 1864, pas later in 1883 in Nederland. Ach, als het maar Franstalige racistische dogma's kan regenen.
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Dat past niet in het racistische discours van BWarrior.
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=zCudRclKO8A http://www.youtube.com/watch?v=oUwLQyMVcYs Sandra Kim heeft ook in het Nederlands gezongen. http://www.youtube.com/watch?v=yIQpo9e2AWQ En dan het geval Paul Severs. Ik weet zelfs niet of hij Franstalig of Vlaming is. Hij zingt altijd in de twee talen. http://www.youtube.com/watch?v=j-y5nllIWZo Laatst gewijzigd door Everytime : 29 augustus 2009 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |