![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft iedereen recht op vrijwillige arbeid? | |||
Volkomen juist én gewenst |
![]() ![]() ![]() |
8 | 38,10% |
volkomen onjuist en ongewenst |
![]() ![]() ![]() |
5 | 23,81% |
onvolkomen vraagstelling |
![]() ![]() ![]() |
8 | 38,10% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De overgang tot landbouw was getriggerd door klimaatveranderingen, en impliceerde zeker en vast geen eenvoudiger leven. De toenmalige klimaatverandering zorgde voor een veel droger klimaat in't nabije Oosten. Daardoor was een leven als jager-verzamelaar (toen nochtans niet al te zwaar [voor de normen van de tijd uiteraard], gezien het talrijke voedsel en de grote hoeveelheid vrije tijd) onmogelijk geworden en moesten mensen beginnen zaaien. Het zaaien van granen en gewassen kende men een lange tijd. Men deed dit vaak zonder in de buurt te wonen, maar om te kunnen plukken wanneer men terugkwam. De trekroutes waren vaak ook constant (zie Gobekli Tepi (sic)) en de volksmassa's groot. De droogte impliceerde dat men naast rivieren moest wonen, zodat men irrigatie kon gebruiken om het water naar de akkers te leiden. Tijdens de het vroege Neolithicum wist men te weinig over landbouw om dit efficient te doen. Bovendien zorgde het opgehoopt wonen van mensen en dieren ervoor dat ziektes die daarvoor minder prevalent waren nu zich veel sneller konden verspreiden. De gemiddelde lengte van de mensen is toen ook enorm gekrompen. Wij zitten nu niet zo lang terug op de lengte van de gemiddelde Epipaleo- of Mesolitische mens. Dit komt omdat er veel minder eten was, en bovendien was het eten een groot stuk eentoniger en dus minder voedzaam. Kortom: leven als vroege landbouwer was niet zo gezellig. Integendeel zelfs. Dat is ook ineens een verklaring waarom mensen in onze streken veel later aan beschavingsbouw deden: de droogte was hier minder sterk, waardoor de wouden en dus ook de trekroutes konden blijven. Veel Afrikaanse stammen doen nog steeds niet aan landbouw: hun klimaat was vrijwel constant, en een geheel andere beschavingspuls was daar ontstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() ha, zijde gij ook al eens door Adrian bediend geweest
![]() Laatst gewijzigd door Jedd : 30 augustus 2009 om 16:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga je dat voor een keer uitleggen of ga je, zoals altijd, in een hoekje kruipen van zodra je zo'n opmerking moet uitleggen?
Kom: gade gij beweren dat als jij geen euro verloning kreeg voor je werk, dat werk zou blijven doen, in dezelfde mate als je het op dit moment doet?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 augustus 2009 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Door wie en voor wie is het systeem "geschapen" denk je? Citaat:
Nochtans kan een stukje zee veel meer waard zijn als een stuk barre woestijn. Citaat:
Daarom dat ik het steeds heb over de WAARDE vd natuurlijke hulpbronnen waarvan iedere mens een gelijk aandeel bezit. Het principe is doodsimpel: Iedereen stort de economische huurwaarde van het perceel dat hij bezet in een gemeenschappelijke pool. Uit deze pool wordt dan ieders gelijk aarde-dividend uitgekeerd. Indien de waarde van je perceel precies evenveel waard is als je dividend betekend dit uiteraard een nul operatie. Dat betekent ook dat je reeds je rechtmatig aarde aandeel reeds bezette en je in feite reeds over je volle rechten en rechtmatige eigendom beschikte. Diegenen die minder bezetten en dus niet over hun volle rechten kunnen beschikken omdat er anderen zijn die zich meer hebben toegeeigend dan hun rechtmatig deel, krijgen evenveel dividend maar storten uiteraard minder in de pool. En de groot-bezetters drager veel meer bij in de pool dan ze zelf ontvangen aan dividend. En aldus is de WAARDE vd natuurlijke hulpbronnen eerlijk verdeeld onder de aandeelhouders van nv.Aarde. Op die manier wordt een einde gemaakt aan de macht van de "bezitters" over de niet-bezitters. Immers niemand gaat werken in dienst van een ander wanneer hij op zijn eigen grond meer kan verdienen dan wat de werkgever hem te bieden heeft. Dit biedt het individu een stevige onderhandelingsbasis en wordt de mens geupgraded tot volwaardige partner in het productieprocess waaraan hij volledig vrijwillig kan deelnemen op basis van goed onderhandelde voorwaarden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, het is duidelijk dat de levenswijze van jager/verzamelaar verlaten werd uit noodzaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alpha;
Je theorie is onzin. Aanvaard het en ga werken.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het leven van de eerste landbouwers was redelijk miserabel. Erger dan dat van de jager-verzamelaars. En dat is het in sé nu nog : de tribale stammen die zich nu nog zonder landbouw redden, besteden minder tijd aan voedsel vergaren dan veel landbouwmaatschappijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de meeste mensen wensen naast goede financiele voorwaarden ook een vorm van voldoening te beleven tijdens hun job. Dat is voor mij althans een doorslaggevende voorwaarde. Zonder die voldoening hou ik het niet lang uit en zoek ik andere horizonten op. Ik muteer dan ook gemiddeld om de 3 jaar, soms gedwongen, soms uit vrije wil ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is met iemand als Tavek niet anders, trouwens. Zijn hoongedrag is daarom gewoon belachelijk en kinderachtig.
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er zijn mensen die voor 10.000€ netto er niks op tegenhebben dat hun job eruit bestaat verstopte WC te herstellen, want geld is geld. Er zijn er echter genoeg die liever maar 1000€ verdienen en voldoening vinden in hun job. En die er niks mee inzitten een uur gratis te werken. Laatst gewijzigd door Jedd : 30 augustus 2009 om 17:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geld is echt wel het belangrijkste. Dat hoeft niet veel te zijn; maar is zeker wel relevant. Het verschil tussen 'niets' en 1000 euro is immers veel. Ik zou een job kunnen doen die ongeveer 25% meer verdient, maar ik blijf bij mijn huidige job. Daarmee is niet bewezen dat ik geld niet belangrijker vind dan voldoening, he. De bottomline is dat 'een uurtje gratis werken' geen probleem hoeft te zijn, maar al de uren die je nu spendeert aan je baan gratis doen is dat in het overgrote gedeelte van de gevallen toch wel. Ik heb nooit beweerd dat 'voldoening' geen onderdeel is van waarom mensen een bepaald beroep kiezen; ik ben ook liever ober dan dat ik rekken vul, ook al verdiende dat meer. Maar ik zou nooit van mijn leven gratis ober zijn - tenzij voor liefdadigheid en dan nog niet de hoeveelheid tijd die ik er nu aan geef.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 augustus 2009 om 18:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Iedereen vind het normaal dat we de lucht vrij en gratis kunnen inademen. Stel je voor dat men er technisch zou in slagen om de lucht te privatiseren en die te verkopen in ruil voor geleverde arbeid aan de bezitter(s) vd lucht. Dan kun je er ook gif op innemen dat de beste lucht voor de eigenaars zal zijn en de slechtste riool lucht voor de simpelste arbeiders. Voor de werkweigeraar wacht dan enkel de verstikkingsdood. Dat is ook onzin zeker? Btw: met het water is men anders al aardig opdreef .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je theorie is nog steeds onzin.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan durf je stellen dat ik onzin uitkraam daar waar ik dit slavenmodel aan de kaak stel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men is afhankelijk van concumptie, die op zijn beurt geproduceerd moet worden, om te kunnen overleven in elk systeem zolang mensen sterfelijk zijn en er schaarste in de wereld is. Dat was nooit anders, hoor. Wat heb je nu bewezen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je mooie dromen zijn bedrog, tenzij je debielen vind die voor jou vrijwillig iets willen doen. Maar dan krijg je waar voor je geld. Citaat:
Wat ben je nu met een uranium mijn, als iedereen rond jou een neolithische aardaandeelbezitter is?
![]() |
![]() |
#80 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |