Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2009, 12:20   #61
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Lynchen zou ook kunnen, natuurlijk.

Walgelijk, die mensen die hem "moordenaar" toeriepen.
²
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 12:22   #62
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
hier se, een mooi (?) overzichtje van het seizoen 2007-2008

http://www.youtube.com/watch?v=hMKLaQi5xPk

Wasil staat er ook een paar keer tussen.

Praat dit het gebeuren met Witsel goed? Natuurlijk niet. Maar ik vind het ongelooflijk hypocriet dat er nu ineens zo geviseerd wordt op 1 persoon die de pech (ja pech, het is niet de bedoeling om Wasil zijn been te breken) heeft dat het zulke gevolgen heeft.

Dergelijke acties horen niet thuis in de sport, en moeten bestraft worden. Allemaal. Niet enkel degenen met de zwaarste gevolgen.
Hier ben ik het wel grotendeels mee eens: ofwel gelden alle (of toch bijna alle) regels uit het dagelijkse leven op het veld, ofwel gelden ze niet. Als ze wel gelden, dan volgt ook voor elke elleboog van Wasil een gerechtelijke vervolging voor slagen en verwondingen (al dan niet zonder arbeidsongeschiktheid). Immers, als ik morgen op de tram iemand een elleboogstoot op zijn oog geef, dan kan die persoon mij ook laten vervolgen. Ik ben eerder van mening dat een groot deel van de algemeen geldende regels ook zouden mogen gelden op een voetbalveld.

De openbeenbreuk zag er niet fraai uit natuurlijk en is een bijzonder spijtig ongeval, maar die lui die gisteren 'assassin' stonden te roepen aan het bondsgebouw en de idioten die vannacht stenen naar Witsel zijn huis zijn gaan gooien illustreren perfect het niveau van een groot deel van de voetbalfans. BTW, ik volg het Belgisch voetbal al jaren niet meer: als ik kleine ongetalenteerde kinderen buske-stamp wil zien doen, zal ik wel eens gaan kijken naar een matchke van de lokale scouts of zo.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 12:32   #63
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Natuurlijk niet, maar is dat dan zo relevant? Iemand die expres iemand wilt raken en hierbij (niet doelbewust) een dubbele openbeenbreuk veroorzaakt, mag van mij toch iets harder gestraft worden dan 11 dagen betaald verlof.
Tuurlijk is dat relevant. De hele heisa zou er niet zijn moest Wasil zijn been niet hebben gebroken. Wat moet hier nu bestraft worden? De overtreding of het gevolg van de overtreding?

Citaat:
Is een voetbalveld geen onderdeel van het gewone leven misschien? Zijn dat aliens? Paranormale wezens? Het is niet omdat je op een voetbalveld staat, dat je dan maar ineens mensen (al was het niet de bedoeling) dubbele openbeenbreuk moogt stampen, zonder een fatsoenlijke straf te krijgen.
Aliens bestaan niet. De acties en handelingen op een voetbalveld zouden op straat niet worden aanvaard. Mocht je de omgangsvormen van de stoep projecteren op het voetbalveld, het zou nogal wat zijn. Ik trek ook niet aan iemands truitje of duw hem opzij als ik de trein moet halen (enfin, ik doe het wel maar krijg er ambras voor). Op een voetbalveld is dat common practice.

Laatst gewijzigd door backfire : 2 september 2009 om 12:32.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 12:34   #64
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Volg de voetbal niet, maar heb er dus ook van gehoord.

Ge ziet die mens zijn been dus echt flodderen alsof het een vod is.

Denk dat die monsterweddes er voor iets tussen zitten dat die jonge mensen elkaar gebrekkig stampen op het veld.

Het plezier van een mooie wedstrijd te spelen puur om de sport ligt ver achter ons denk ik.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 12:35   #65
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Het plezier van een mooie wedstrijd te spelen puur om de sport ligt ver achter ons denk ik.
Hier zou je mss wel eens gelijk in kunnen hebben
spelers staan onder enorme druk.
Oud 2 september 2009, 12:35   #66
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
een straf moet rechtvaardig zijn en dat is niet het geval in deze kwestie punt uit.

de ene kan 11 weekjes ocharme ni voetballen, heeft een minimaal inkomens verlies

de andere kan mss nooit meer voetballen en heeft een zeer groot inkomensverlies

niet alleen de belgische voetbalbond maar ook de fifa zou witsel levenslang moeten schorsen.

nu geven we het signaal aan alle jeugd van kom doe maar op, een paar weken ni voetballen en ge zijt er vanaf

net zoals andere criminele feiten geven we een signaal dat alles mag tegenwoordig

en ik moet niet in de politiek te gaan want zelfs onze democratie is niet rechtvaardig
Voorbeeldje: stel dat bij één van Wasil's ontelbare 'onzichtbare' elleboogstoten zijn tegenstander ongelukkig ten val komt en zijn nek breekt met permanente verlamming tot gevolg. Wasil levenslang schorsen?
Wat dan met al die andere elleboogstoten?
Oud 2 september 2009, 12:44   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

zou het kunnen dat wij zo moeilijk tot beslissingen komen omdat wij er steeds vanalles maar bijsleuren?
dat er in het voetbal weinig zuiver op de graag gebeurt staat hier niet ter discussie. Wel een gewilde actie van 1 mens die geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor die actie.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 12:49   #68
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
zou het kunnen dat wij zo moeilijk tot beslissingen komen omdat wij er steeds vanalles maar bijsleuren?
dat er in het voetbal weinig zuiver op de graag gebeurt staat hier niet ter discussie. Wel een gewilde actie van 1 mens die geen verantwoordelijkheid wenst te nemen voor die actie.
Zever en laster.
Oud 2 september 2009, 12:50   #69
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, dat is idd nog niet ter sprake gekomen: de manier waarop Witsel reageert. Of de manier waarop zijn club hem dat belet. Maar ik ken de jongen niet en ik kan er dus niet over oordelen. Maar ik had toch wel wat meer spijtbetuigingen verwacht.
Oud 2 september 2009, 12:53   #70
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Zever en laster.
ik kan toch maar naar de beelden zien?
Oud 2 september 2009, 12:56   #71
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik kan toch maar naar de beelden zien?
Dat soort tackles gebeurt wekelijks tijdens alle andere matchen. Af en toe met dramatische gevolgen, zoals hier.
Oud 2 september 2009, 12:58   #72
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

e doch

of in't schoon dialect: jamoaja tendoenie

Laatst gewijzigd door the_dude : 2 september 2009 om 13:03.
Oud 2 september 2009, 13:11   #73
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Waar ik het ook wel een beetje van krijg is de schrijnende hypocrisie van Ariël Jacobs. Nu komt hij overal janken over hoe hij gedegouteerd is door het hedendaagse voetbal. Een korte bloemlezing uit het archief van De Standaard:

3/8/2009

Bij Anderlecht is men zich bewust van de problemen rond Wasilewski. 'Ik maak hem er steeds attent op. Maar dat hij de eerste elleboogstoot incasseert en zijn wenkbrauw open ligt, daar spreekt men dan niet over. Dit is gewoon inherent aan zijn spel. Je gaat aan Frutos toch ook niet vragen om geen doelpunten meer te scoren?', zei trainer Ariël Jacobs op zijn bekende cynische toon.

Uit hetzelfde artikel:

'Ik heb vanuit de tribune niets gezien', vertelde algemeen directeur Herman Van Holsbeeck. 'Maar ik ga zeker naar de televisiebeelden kijken. Als die bevestigen dat hij een vrijwillige stoot uitdeelde, zal ik daar met de technische staf over praten. Maar goed, we gaan hem ook niet kunnen veranderen.'

20/5/2009:

Ik wil niemand boos maken, maar ik heb ook aanslagen gezien (de slag van Mbokani op Duarte, red). Er gebeurde niets, maar Boussoufa kreeg wel een onverklaarbare gele kaart. De conclusie is dus duidelijk: Je kunt beter een moord plegen op het veld. Nochtans als Polak, Wasilewski of Rnic zo in de fout gaan dan schreeuwt iedereen moord en brand.'

21/3/2009:

'Ik kan niet ontkennen dat dit een zwak punt is. In het verleden had ik misschien minder snel moeten roepen dat Wasilewski goed evolueerde. Pas gezegd of daar pakte hij na het vieren van die strafschop tegen Standard zijn vijfde karton. En die zesde, thuis tegen Zulte Waregem, gebeurde bijna op de middellijn.'

4/11/2008:

'Ref Efong Nzolo merkte niets op, maar op de tv-beelden was te zien hoe Wasilewski een vuistslag gaf.'

Ik kan zo nog even doorgaan, maar de conclusie is duidelijk: als Anderlechtspelers bekendstaan om hun vuil spel, dan gaat 'Jacobs daar niets aan doen'. Als anderen vuil spelen, dan is het groot schandaal. In mijn ogen hebben net de trainers van alle topclubs boter op hun hoofd bij de huidige gang van zaken. Wasil had even goed iemands oogkas kunnen breken in een vorige wedstrijd. Ik herinner mij dat Wasil daar overigens eens op reageerde met 'voetbal is niet voor mietjes'. Wel, net die hele cultuur is ervoor verantwoordelijk dat zijn carrière nu wellicht voorbij is. Jammer, maar het is niet anders.

Toch gaat Wasilewski niet speciaal proberen hem in toom te houden. 'Nee, want je moet daar zeer voorzichtig mee zijn', repliceert de trainer. 'Voor je het weet, breekt een tegenstander uit en zegt Wasyl achteraf dat hij niet mocht tackelen.'
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 22:44   #74
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

ik lees hier herhaaldelijk argumenten dat andere spelers ook zulke overtredingen begaan.

DAT IS EEN FEIT!!!!!!!!!!!!!!

Daarom dat ik het ook onlogisch vind dat in deze moderne tijden men geen gebruik maakt van de beelden om elke fout die men ziet te bestraffen en vermits de camera's bijna voor 80% alles opnemen zou een wedstrijd heel wat liever zijn.

Als spelers weten dat men via de beelden alsnog een zware straf en of schorsing en of gerechtelijke vervolging riskeren voor bepaalde misbruiken dan doen ze dit niet meer op het hoogste niveau

ik denk aan elleboog stoten, spuwen, natrappen enz...

Voor de lagere klassen is het natuurlijk onmogelijk om elke wedstrijd te filmen maar ik vind dat waar het kan het ook zou moeten gebeuren

ook op internationale wedstrijden en world cups en zo meer

en als men dan toch de beelden gebruikt kan men ook de uitslag wijzigen of een wedstrijd laten herspelen als er doelpunten werden toegekend die er geen waren of vooral als er doelpunten worden afgekeurd terwijl het een terecht doelpunt was
dit zou pas eerlijk zijn
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 08:22   #75
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
ik lees hier herhaaldelijk argumenten dat andere spelers ook zulke overtredingen begaan.

DAT IS EEN FEIT!!!!!!!!!!!!!!

Daarom dat ik het ook onlogisch vind dat in deze moderne tijden men geen gebruik maakt van de beelden om elke fout die men ziet te bestraffen en vermits de camera's bijna voor 80% alles opnemen zou een wedstrijd heel wat liever zijn.

Als spelers weten dat men via de beelden alsnog een zware straf en of schorsing en of gerechtelijke vervolging riskeren voor bepaalde misbruiken dan doen ze dit niet meer op het hoogste niveau

ik denk aan elleboog stoten, spuwen, natrappen enz...

Voor de lagere klassen is het natuurlijk onmogelijk om elke wedstrijd te filmen maar ik vind dat waar het kan het ook zou moeten gebeuren

ook op internationale wedstrijden en world cups en zo meer

en als men dan toch de beelden gebruikt kan men ook de uitslag wijzigen of een wedstrijd laten herspelen als er doelpunten werden toegekend die er geen waren of vooral als er doelpunten worden afgekeurd terwijl het een terecht doelpunt was
dit zou pas eerlijk zijn
net zoals op andere bestuursniveau's is het verlenen van vriendendiensten belangrijker dan het nastreven van oprechtheid.
Oud 8 september 2009, 09:15   #76
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Goed zo.

Weer een voetballer minder.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2009, 19:37   #77
ghostic
Burger

ghostic's schermafbeelding

Standaard

tis hun werk he voetballen en accidenten gebeuren ook bij ons dus ...maar da geeft niks zeker he ...schorsing is alleen van doen als het met opzet blijkt te zijn vind ik ! en nie omdat die (suporters ) en media het vragen ...
Oud 12 september 2009, 23:05   #78
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

11 dagen zou een goede straf zijn, mits hij ook internationaal en voor de nationale ploeg geschorst zou zijn. Daarbij kan Wasilewski, mocht hij nooit meer kunnen spelen en er altijd last van blijven houden, Witsel eventueel nog aanklagen (dat is in Nederland bij de affaire Kokmeijer-Bouaouzan ook gebeurd, nadat door die blessure Kokmeijer zijn carrière over was, dus heeft hij (een deel van de) derfde inkomsten kunnen verhalen..).
Oud 13 september 2009, 09:38   #79
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Niet mee eens. Ondanks de veel grotere financiële belangen zijn er in het voetbal (en ook in andere sporten) nog heel veel leuke wedstrijden te bekijken waarbij je duidelijk het spelplezier kan zien.

Zelfs de bestbetaalde voetballer deemstert weg in de donkerste diepten van passiviteit en onzekerheid in een omgeving waarin hij zich niet gelukkig voelt.

Koen Meulenaere heeft een stukje geschreven over het Belgisch voetbal:
http://www.knack.be/blog/opinie/71-6...not-pass-.html
Oud 21 september 2009, 22:58   #80
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor om de schorsing even lang te laten duren als de revalidatie van het slachtoffer.

Ik denk dat de voetballers dan twee keer zouden nadenken voor ze iemand een carriereverwoestende stamp geven. (cfr lozano, van basten etc.)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be