Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2009, 08:05   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Incontinentiemateriaal, tandpasta, zeep, ........ moet tegenwoordig inbegrepen zijn.
Tja als de prijs met circa 1/3 stijgt, mag er iets inbegrepen zijn.
Oud 26 september 2009, 08:53   #62

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een serviceflat is geen bejaardentehuis maar een bejaardenwoning. Hier woont de bejaarde zo zelfstandig mogelijk. Meestal ligt dit kort bij een bejaardentehuis zodat verpleegkundigen deze mensen kunnen helpen vanuit het bejaardentehuis moest er iet mislopen.
Ja en de prijs die ze soms voor die serviceflats vragen is dikwijls helemaal van de pot gerukt. 2.000 euro per maand is geen uitzondering. Met eten bij zal je er zelfs al gauw 2.500 per maand voor betalen. Je moet al een ambtenarenpensioen hebben om dit te kunnen bekostigen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 11:34   #63
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Of je nu veel of weinig moet betalen voor de dokter speelt geen enkele rol meer als je geen geld meer hebt.

Zoals Andro zegt, moeke heeft bij deze 300 �* 400 (soms nog meer) te kort om haar verblijfskosten te betalen...dus voor al de rest is er ook geen geld meer!

Dus??????????

Het OCMW past bij als je tekort komt, het maakt zelfs niet uit of je in een OCMW rustoord of in een privé rustoord verblijft.
Oud 26 september 2009, 11:35   #64
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja als de prijs met circa 1/3 stijgt, mag er iets inbegrepen zijn.
Zagevent, dat is een maatregel die door de overheid getroffen werd.

Het meeste impact heeft de witte woede gehad, maar dat is misschien net iets te moeilijk voor u.
Oud 26 september 2009, 18:32   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het OCMW past bij als je tekort komt, het maakt zelfs niet uit of je in een OCMW rustoord of in een privé rustoord verblijft.
Dus het ocmw legt bij het ocmw zijn tekort bij.
De wisseltruc dus.
Het tekort inschrijven op de begroting en langs de andere kant terug ontvangen. En zo gaan de gemeentelijke opcentiemen ook omhoog.
Is dat geen oplichterij?

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 september 2009 om 18:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 18:35   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zagevent, dat is een maatregel die door de overheid getroffen werd.

Het meeste impact heeft de witte woede gehad, maar dat is misschien net iets te moeilijk voor u.
Witte woede, rusthuizen die met bijna 1/3 stijgen...ja dat is moeilijk.

Leg het verband eens uit.
Oud 26 september 2009, 18:39   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een serviceflat is geen bejaardentehuis maar een bejaardenwoning. Hier woont de bejaarde zo zelfstandig mogelijk. Meestal ligt dit kort bij een bejaardentehuis zodat verpleegkundigen deze mensen kunnen helpen vanuit het bejaardentehuis moest er iet mislopen.Supplementen
Voeding door middel van Sonde
Haarkapper
Kinesist
Persoonlijke was
Incontinentiemateriaal
Pedicure / Manicure
Telefoon
dokter, medicijnen
Extra's

Inbegrepen
Park en / of tuin ( je mag zonder te betalen in de tuin lopen)
Persoonlijke meubels (het is toegestaan uw eigen meubels te kopen)
Animatie
Cafetaria bezoekers ( consumptie vanaf 1.5 euro)
Gemeenschappelijke ruimte (je mag gratis door de gang lopen )
Onthaalbrochure
TV-ruimte (vandaag wielrennen )
Alarm op vaste punten (als het brand hoor je het wel )
Administratieve hulp (hier maken ze de factuur )
Reiniging serviceflat (de kuisvrouw wipt wel eens binnen )
Hulp in het huishouden (de kuisvrouw trekt de gordijnen wel open )
Dagverantwoordelijke
Interne krant (wie is er jarig vandaag)
Lift ( je mag gratis naar boven of onderen )
Dit is een rusthuis, geen service flat...niet dat daar veel verschil in zit maar soit ...iets afleiden van de kern is ook niet schoon.
Oud 26 september 2009, 18:51   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tussendoor heeft mijn schoonmoeder wel al de nieuwe tarieven gekregen.
Yup.

Ik zal het zeggen tegen haar dat het ocmw het ocmw gaat betalen. Kan ze weer slapen.

Maar het zal allemaal anders aflopen.
Ik zal u eens zeggen hoe ze dat gaan oplossen.
Vermits al die oudjes hun pensioen te weinig is om hun kamertje van 47,5 per dag te betalen zullen ze de rekening wat splitsen en 2 oudjes per kamer indelen of zelfs 3 of 4...gemeenschappelijke kamertjes dus aan laat ons zeggen 37,5 euro per persoon.
Zo zal een nieuwbouw kamertje die wat ruimer is dan de oude niet 47,5 euro per dag opbrengen maar een veelvoud hiervan...met dezelfde uitgave per kamer/oppervlakte en flink wat tijdswinst en een verruiming van hun klantenbestand met minstens x 2 of meer.

Hey leer een oude vos geen streken hé.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 september 2009 om 18:52.
Oud 27 september 2009, 05:23   #69
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Yup.

Ik zal het zeggen tegen haar dat het ocmw het ocmw gaat betalen. Kan ze weer slapen.

Vermits al die oudjes hun pensioen te weinig is om hun kamertje van 47,5 per dag te betalen zullen ze de rekening wat splitsen en 2 oudjes per kamer indelen of zelfs 3 of 4...gemeenschappelijke kamertjes dus aan laat ons zeggen 37,5 euro per persoon.
Zo zal een nieuwbouw kamertje die wat ruimer is dan de oude niet 47,5 euro per dag opbrengen maar een veelvoud hiervan...met dezelfde uitgave per kamer/oppervlakte en flink wat tijdswinst en een verruiming van hun klantenbestand met minstens x 2 of meer.

Ik dacht eerder dat de 'minimum' ruimte, waarover elke persoon moet kunnen beschikken, bij 'wet' werd vastgelegd.
Het probleem ligt waarschijnlijk in het feit dat dit 'minimum', hum! tè 'minimum' is!!! Mensen en vooral 'Ouderen van dagen', stellen zich ook onvoldoende kritisch op: door dit 'laxisme', onstaan uiteraard corrupties en allerlei plantrekkerijtjes: dus puur menselijk gedrag.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 07:27   #70
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het ocmw legt bij het ocmw zijn tekort bij.
De wisseltruc dus.
Het tekort inschrijven op de begroting en langs de andere kant terug ontvangen. En zo gaan de gemeentelijke opcentiemen ook omhoog.
Is dat geen oplichterij?

Dit is één van de doelstellingen van het OCMW, die bedrag wordt zelfs begroot in de begroting.

Veel mensen (ik weet niet of iedereen dit moet laten doen) die opgenomen worden in een rustoord moeten bij het OCMW aankloppen voor een borgstelling. Het dossier van deze mensen wordt dan onderzocht en het OCMW geeft een borgstelling. Indien de persoon, waarvoor het OCMW borg staat, niet in staat is om de rekening te betalen, zal het OCMW bijspringen. Het OCMW zal dan wel onderzoeken waarom de persoon niet kan betalen.
Oud 27 september 2009, 07:51   #71
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yup.

De rustoorden stappen net af van de appartementen en de meerpersoonskamers wegens niet verhuurbaar.
Mensen zijn nog altijd vrij om hun rustoord uit te kiezen.

Een kamer in een rustoord kost ongeveer 125.000 euro, hierbij zijn de gemeenschappelijke ruimtes, de gangen, de keuken, het restaurant, de ontspanningszaal, de.......... inbegrepen.

Dit is uiteraard veel, zeer veel geld.
Op 30 jaar (meestal wordt dit begroot op 30 jaar) kost deze kamer dan ook ongeveer 1,5 keer zoveel (intresten die je moet betalen in geval van lening of intresten die je niet ontvagt als je het geld hebt liggen) = 125.000 x 1,5 = 187.500 euro.
Een kamer kost dus, gerekend op 30 jaar
187.000 : (365 x 30 x 92%) = ongeveer 18,5 euro per dag.
Een maaltijd kost per dag, personeel voor de bereiding en de proportionering inbegrepen, 12 euro per dag.

Dus voor kamer en eten is de kost al ruim 30 euro.

Dan heb je nog geen personeel betaald, deze kost is sterk afhankelijk van het zorgprofiel (O of A is een wereld van verschil) van de residenten.
Oud 27 september 2009, 09:35   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rustoorden stappen net af van de appartementen en de meerpersoonskamers wegens niet verhuurbaar.

Een kamer in een rustoord kost ongeveer 125.000 euro, hierbij zijn de gemeenschappelijke ruimtes, de gangen, de keuken, het restaurant, de ontspanningszaal, de.......... inbegrepen.

Op 30 jaar (meestal wordt dit begroot op 30 jaar) kost deze kamer dan ook ongeveer 1,5 keer zoveel (intresten die je moet betalen in geval van lening of intresten die je niet ontvagt als je het geld hebt liggen) = 125.000 x 1,5 = 187.500 euro.
Een maaltijd kost per dag, personeel voor de bereiding en de proportionering inbegrepen, 12 euro per dag.

Dan heb je nog geen personeel betaald, deze kost is sterk afhankelijk van het zorgprofiel (O of A is een wereld van verschil) van de residenten.

Al kost die kamer 10 keer zoveel, het ethisch en moreel niet verantwoord om de mensen die resident en afhankelijk zijn van die mantelzorg aansprakelijk te stellen voor een verkeerd gekozen beleid en schuldaflossing.

Bovendien geeft u een totaal verkeerd beeld van die kostprijs. Het gewest, provinciaal of gemeentelijk of een combinatie van alles geeft een bouwtoelage die ongeveer de helft van de kostprijs is.

Indien men deze discussie ten top drijft zal men op alle vlakken verliezen.
Oud 27 september 2009, 09:39   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Ik dacht eerder dat de 'minimum' ruimte, waarover elke persoon moet kunnen beschikken, bij 'wet' werd vastgelegd.
Het probleem ligt waarschijnlijk in het feit dat dit 'minimum', hum! tè 'minimum' is!!! Mensen en vooral 'Ouderen van dagen', stellen zich ook onvoldoende kritisch op: door dit 'laxisme', onstaan uiteraard corrupties en allerlei plantrekkerijtjes: dus puur menselijk gedrag.
Er bestaat geen minimum ruimte bij wet voor mensen.
Voor dieren wel.

En idd, ouderen in rusthuis zijn sterk afhankelijk gemaakt van dat rusthuis en zullen zelden klagen uit schrik dat ze te kort zullen gedaan worden.
Zeg nu zelf, hun volledige pensioen is al in beslag genomen in ruil voor logies en maaltijd. Waar moet zo een oude mens nog naartoe?
Ze weten dat er niets anders in de plaats is, dus berusten ze in hun lot.

En kamertjes worden al lang gemeenschappelijk verhuurd.
Dat is iets goedkoper...niet overdreven veel verschil maar voor degenen die zich geen alleenstaande kamer kunnen veroorloven ...slaan ze er dan dubbel munt uit.
Dat zijn allemaal commerciële truken van de foor.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2009 om 09:45.
Oud 27 september 2009, 09:41   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is één van de doelstellingen van het OCMW, die bedrag wordt zelfs begroot in de begroting.

Veel mensen (ik weet niet of iedereen dit moet laten doen) die opgenomen worden in een rustoord moeten bij het OCMW aankloppen voor een borgstelling. Het dossier van deze mensen wordt dan onderzocht en het OCMW geeft een borgstelling. Indien de persoon, waarvoor het OCMW borg staat, niet in staat is om de rekening te betalen, zal het OCMW bijspringen. Het OCMW zal dan wel onderzoeken waarom de persoon niet kan betalen.
Ik weet wel waar ze mee bezig zijn...al lang.

Je steekt het in de begroting, je betaald er de facturen mee en langs de andere kant ontvang je het weer.

In de privé noemen we dat wit geld zwart maken.

Maar niet in alle gemeenten is dat zo, er zijn er die de rekening naar de kinderen sturen.
In elk geval in alle rusthuizen wordt de nieuwe prijs 47,5 euro per dag minimum wat stukken hoger ligt dan de meeste pensioenen.
En dat is op zichzelf een schande...zeg maar morele afpersing.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2009 om 10:10.
Oud 27 september 2009, 10:46   #75
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet wel waar ze mee bezig zijn...al lang.

Je steekt het in de begroting, je betaald er de facturen mee en langs de andere kant ontvang je het weer.

In de privé noemen we dat wit geld zwart maken.

Maar niet in alle gemeenten is dat zo, er zijn er die de rekening naar de kinderen sturen.
In elk geval in alle rusthuizen wordt de nieuwe prijs 47,5 euro per dag minimum wat stukken hoger ligt dan de meeste pensioenen.
En dat is op zichzelf een schande...zeg maar morele afpersing.
Wat brabbel je hier allemaal van wit geld zwart maken en andere praktijken.

Ik weet ook dat er bouwtoelagen zijn zoals ik ook weet dat er tegenover deze toelagen zeer veel verplichtingen zijn, te beginnen met de verplichting om 2% van de bouwprijs in kunst te steken.

Als er hier iemand is die zeer goed geplaatst is om te weten wat een resident kost, ben ik het wel.
En met alle respect, maar die schamele 47.5 euro zijn maar een schijntje van wat een resident echt kost.

Nogmaals, de witte woede heeft de kostprijs ferm de hoogte ingejaagd. Waarom ga je hier niet op in? Je weet waarschijnlijk nog niet eens wat die inhoudt.
Oud 27 september 2009, 22:23   #76

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neem het me niet kwalijk maar één kamer die 125.000 euro kost ... komaan zeg ... waar gaat dat naartoe?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 22:26   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik weet ook dat er bouwtoelagen zijn zoals ik ook weet dat er tegenover deze toelagen zeer veel verplichtingen zijn, te beginnen met de verplichting om 2% van de bouwprijs in kunst te steken.

Als er hier iemand is die zeer goed geplaatst is om te weten wat een resident kost, ben ik het wel.
En met alle respect, maar die schamele 47.5 euro zijn maar een schijntje van wat een resident echt kost.

Nogmaals, de witte woede heeft de kostprijs ferm de hoogte ingejaagd. Waarom ga je hier niet op in? Je weet waarschijnlijk nog niet eens wat die inhoudt.
Ten eerste ik wacht nog steeds op uw verband tussen rusthuis residenten en de witte woede...als die er al is tenminste.
Ten tweede als uw vermeende kostprijs slechts een schijntje van de werkelijke kostprijs is dan moet je me eens uitleggen waar de winst vandaan komt van rusthuizen onder bvba of nv vorm met dezelfde dagprijzen.

....jawel.
Oud 27 september 2009, 22:28   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En behalve bouwtoelagen krijgen ze ook subsidie van de riziv...dat alles bovenop de volledige pensioenen.

....jawel.

En de kelders en zolders van de ocmw gebouwen staan propvol met "kunst", zelfs waardevolle kunst.
Afkomstig van gemeenten..kerk...klooster..schenkingen...beslagna mes...what ever.

Nogmaals jawel

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 september 2009 om 22:30.
Oud 28 september 2009, 05:20   #79
bruggeman
Parlementslid

Standaard

CITAAT:

Mijn oude moeder betaald 1500 euro per maand in een rusthuis, haar hele pensioen een een deel van de kinderen bij.
Daarom ga ik haar laten overplaatsen naar de gevangenis.
Mijn moeder die momenteel in een bejaardentehuis verblijft, ga ik laten overplaatsen naar een gevangenis.
Ben ik gek? Neen!
Moeder leeft nu op een kamertje zo groot als een cel.
Zij krijgt alleen water om te drinken, limo is te duur . Ze moet drie maal per dag naar de refter sukkelen, en eten wat de pot schaft.
Dokter en medicatie moet ze zelf betalen.
Als het mooi weer is en zij aan de beurt is, mag ze eenmaal per 14 dagen mee wandelen (rolstoel) daar er geen personeel genoeg is.
Indien er geen vrijwilligers waren die zich inzetten zag het er nog beroerder uit.
Hare was moet ze door familie laten doen of er dik voor betalen, kledij : zelf kopen.
Ik kan de lijst nog langer maken!!
Daarvoor betaalt moeder 1500 euro per maand!!!!
Onze gevangenen krijgen 3 maaltijden op cel met keuze menu op voorhand te bestellen, ze mogen ook alle dagen wandelen en sporten.
Hun was wordt voor hen gedaan en ze krijgen gratis kledij.
Metadon en andere medicatie worden er gratis verstrekt.
De doktersvisite is er ook gratis.
Hun koffie of warm water (thermos) worden 2 maal per dag gevuld.
Ze hebben tv op cel. Moeder moet haar TV-toestel huren!
Indien ze nog kunnen of willen werken kunnen ze nog tot 250 euro per maand verdienen.
De gevangenis telt meer personeel dan gevangenen.
En dat kost de gevangenen 00,00 euro.
Zij moeten streng bewaakt worden of ze gaan lopen. Moeder kan niet meer lopen.
Op gebied van netheid kan men in de gevangenis van de grond eten terwijl bij moeder de stofvlokken wekenlang in de hoekjes blijven liggen.
Dit is geen verwijt aan personeel, je kunt geen groot gebouw netjes houden met maar weinig mensen.
Je kunt geen 47 hulpbehoevenden dag en nacht verzorgen met een paar verpleegsters.
Wat hebben onze oudjes misdaan dat hun kinderen moeten bijpassen??
Is er ook prijscontrole in de tehuizen??
Kan iemand mij een beperking opnoemen die een gevangene heeft ten opzichte van onze bejaarde behalve opendeurdagen en dat allemaal gratis.
En dit moeten wij allemaal goed vinden,ga maar stemmen voor een nieuwe regering wat levert dit allemaal op??

Gewone mensen worden op oudere leeftijd gestraft om de misdadigers te belonen! Waar zijn we toch mee bezig!!!!!!
Weet je wat, onze toekomst als bejaarde ziet er niet rooskleurig uit !!!!!
Lang leven onze politiekers
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 06:35   #80
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste ik wacht nog steeds op uw verband tussen rusthuis residenten en de witte woede...als die er al is tenminste.
Ten tweede als uw vermeende kostprijs slechts een schijntje van de werkelijke kostprijs is dan moet je me eens uitleggen waar de winst vandaan komt van rusthuizen onder bvba of nv vorm met dezelfde dagprijzen.

....jawel.
Dank zij de witte woede hebben de mensen die in een rustoord werken er een pak verlofdagen bijgekregen. Vanaf 45 jaar zijn dat er 12, vanaf 50 jaar zijn dat er 18, vanaf 55 jaar zijn dat er 24.
Dit moet allemaal betaald worden.

Een OCMW rustoord werkt met overheidspersoneel, dat extra voordelen heeft tov de mensen in de privé (niet dat ik dit goedkeur) maar het begint met bij het bloedgeven, telkens ze bloed (4 / jaar) of plasma (12 / jaar) geven krijgen ze een dag verlof. Laat nu net het overheidspersoneel de meest frekwente bloedgevers zijn (je zou voor minder).

Onze studie heeft uitgewezen dat een werknemer in de privé 200 uur op jaarbasis meer werkt dan iemand in het openbaar (bloedgeven, meer ziek, meer bijscholing, .....)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be