Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 23:08   #61
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Dat betekent misschien dat de Vlaming verlost is van België, hij zal nog altijd behoren tot een volk van slaven dat zich vrijwillig door een kleine minderheid in de kont laat nemen.
Voorwaar, een stevige basis voor onafhankelijkheid.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 07:29   #62
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

ik blijf bij mn vroegere voorspelling: 2012

België gaat BHV overleven. De Walen zullen beseffen dat als ze op dat moment de regering laten vallen, er nooit nog een gevormd zal worden.

Dus na de verkiezingen van 2011 zullen de vlaamsgezinde partijen, door de gevolgen van het wanbeheer (transfers, besparingen, ...) een meerderheid behalen. Het vormen van een federale regering wordt quasi onmogelijk. Na lang aanslepende onderhandelingen zal België gewoon ophouden te bestaan.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 07:33   #63
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht

België gaat BHV overleven. De Walen zullen beseffen dat als ze op dat moment de regering laten vallen, er nooit nog een gevormd zal worden.

Dus na de verkiezingen van 2011 zullen de vlaamsgezinde partijen, door de gevolgen van het wanbeheer (transfers, besparingen, ...) een meerderheid behalen. Het vormen van een federale regering wordt quasi onmogelijk. Na lang aanslepende onderhandelingen zal België gewoon ophouden te bestaan.
ik volg jouw stelling
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 07:43   #64
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht

Daarom zullen de Vlaamse systeempartijen aansturen op een onderhandelde oplossing voor BHV en hopen dat de bevolking bij de eerstvolgende verkiezingen de toegevingen die ze zullen doen alweer vergeten zal zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 08:35   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De dag dat Vlaanderen de transfers richting Wallonië niet langer kan ophoesten. Een concrete datum valt daar met andere woorden niet op te kleven, maar zeker is wel dat die dag niet zo héél ver meer in de toekomst zal liggen. Wellicht ergens in het volgende decennium.
2

spijtig genoeg natuurlijk. onze Vlaamse politici hebben gewoon niet de moed om op te komen voor de Vlamingen. De Franstalige politici hebben al genoeg bewezen dat ze voluit gaan voor het welzijn van de Franstalige mensen (oprichting gewesten, eindeloze stroom geld naar hun onderwijs, ...)
Oud 29 september 2009, 08:36   #66
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gaan we eens landen & regio's opnoemen met een significante aanwezigheid van rechts & extreem rechts ?

In Wallonie betekenen de bruine en zwarte partijen alvast niets.
je hebt gelijk. Vlaanderen is rot, verloren voor de toekomst, enkel een zware last voor Wallonië, ga jij daar eens gaan zeggen dat het beter is om nu al te scheiden?
Oud 29 september 2009, 08:40   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat valt me altijd op zè, de Belgicisten kunnen in feite maar 1 ding: de Vlaming diaboliseren, ze in het extreem-rechtse hoekje duwen, maar ze willen er toch 1 land mee vormen. dat snap ik niet goed.
Oud 29 september 2009, 11:41   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat valt me altijd op zè, de Belgicisten kunnen in feite maar 1 ding: de Vlaming diaboliseren, ze in het extreem-rechtse hoekje duwen, maar ze willen er toch 1 land mee vormen. dat snap ik niet goed.
U kunt het ook niet snappen, want u stelt het verkeerd.

Niet de Vlamingen worden in het extreem-rechtse kamp geduwd (ik ben ook een Vlaming).Wel bepaalde Vlaams-nationalisten worden in het extreem-rechtse kamp geduwd. En niet helemaal ten onrechte trouwens wanneer men de geschiedenis van een bepaald Vlaams-nationalistisme in ogenschouw neemt. Maar niet alleen de geschiedenis zegt ons dat. Ook het heden. Tenminste, indien we Verstrepen mogen geloven.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 11:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 11:42   #69
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
voor het geld, enkel voor het geld.
het is een liefde voor geld, niet uit respect.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 11:59   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor het geld, enkel voor het geld.
het is een liefde voor geld, niet uit respect.
Veronderstellingen.

Is dat de basis van uw pleidooi ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 12:39   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

Niet de Vlamingen worden in het extreem-rechtse kamp geduwd (ik ben ook een Vlaming).Wel bepaalde Vlaams-nationalisten worden in het extreem-rechtse kamp geduwd. En niet helemaal ten onrechte trouwens wanneer men de geschiedenis van een bepaald Vlaams-nationalistisme in ogenschouw neemt. Maar niet alleen de geschiedenis zegt ons dat. Ook het heden. Tenminste, indien we Verstrepen mogen geloven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 13:16   #72
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn zo van die mensen voor wie WO2 nog steeds doorgaat. Doorgaans zijn ze geboren vele jaren na het beëindigen van dat conflict. Mijn familie en ikzelf hebben die oorlog wél meegemaakt. Mijn vader was oorlogsvrijwilliger bij de Britse Royal Navy en was vijf jaar in actieve dienst op zee. Ik heb mij altijd geërgerd aan de lafheid van een bepaald soort "verzet". Een voorbeeld van zulk type "heldendaad" was het neerschieten van de onderwijzer en oom van Jan Peumans, toen hij zich te midden van de kinderen bevond. Om maar te zwijgen van al diegenen die "de moed" opbrachten om zich bij het verzet aan te sluiten...onmiddellijk ná de bevrijding. Het was dat soort heilloze Belgicisten die toen iedereen verdacht maakte die opkwam voor de Nederlandstaligheid van Vlaanderen. Wie in die tijd Algemeen Nederlands sprak werd met wantrouwen bejegend. Dat is zomaar eventjes 64 jaar geleden. En tóch zijn er, bij la Francité Belge maar ook in Vlaanderen, nog steeds pipo's die zich om de haverklap met een emmer stront aanmelden. Klaar om iedereen die voor Vlaanderen een grotere autonomie claimt te besmeuren met hun fascistisch gewauwel. Het komische is dat ze dan nog het lef hebben om zich Vlaming te noemen.
Oud 29 september 2009, 13:40   #73
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

jij moet dringend Le Soir en La Libre beginnen lezen. het zijn wel degelijk ALLE Vlamingen die in hun ogen slecht zijn hoor. om te zwijgen van de RTBF natuurlijk.

trouwens, jij weet evengoed als een ander dat de Walen qua collaboratie in WOII niet echt moesten onderdoen voor de Vlamingen, mss zelfs integendeel. en als je ziet dat een notoir Vlamingenhater en dus per definitie racist als een Maingain in Franstalig België een held is, moeten ze daar niet te hoog van de toren blazen, vind ik.
Oud 29 september 2009, 13:41   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Veronderstellingen.

Is dat de basis van uw pleidooi ?
goed, waarom willen ze dan in 1 land blijven wonen met die vuile racisten, separatisten en neo-nazi's? heb jij daar een antwoord voor?
Oud 29 september 2009, 17:12   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er zijn zo van die mensen voor wie WO2 nog steeds doorgaat. Doorgaans zijn ze geboren vele jaren na het beëindigen van dat conflict. Mijn familie en ikzelf hebben die oorlog wél meegemaakt. Mijn vader was oorlogsvrijwilliger bij de Britse Royal Navy en was vijf jaar in actieve dienst op zee. Ik heb mij altijd geërgerd aan de lafheid van een bepaald soort "verzet". Een voorbeeld van zulk type "heldendaad" was het neerschieten van de onderwijzer en oom van Jan Peumans, toen hij zich te midden van de kinderen bevond. Om maar te zwijgen van al diegenen die "de moed" opbrachten om zich bij het verzet aan te sluiten...onmiddellijk ná de bevrijding. Het was dat soort heilloze Belgicisten die toen iedereen verdacht maakte die opkwam voor de Nederlandstaligheid van Vlaanderen. Wie in die tijd Algemeen Nederlands sprak werd met wantrouwen bejegend. Dat is zomaar eventjes 64 jaar geleden. En tóch zijn er, bij la Francité Belge maar ook in Vlaanderen, nog steeds pipo's die zich om de haverklap met een emmer stront aanmelden. Klaar om iedereen die voor Vlaanderen een grotere autonomie claimt te besmeuren met hun fascistisch gewauwel. Het komische is dat ze dan nog het lef hebben om zich Vlaming te noemen.
Als u denkt de de oom van Peumans zo maar voor de grap is neergeschoten, dan vergist u zich. U moet mij niet altijd geloven. Maar Peumans evenmin. Indien u echt de waarheid wilt kennen in deze onverkwikkelijke affaire, dan kunt u het altijd gaan uitzoeken ter plaatse en met mensen van de streek gaan praten. U moet zich wel haasten, want er zijn niet zoveel getuigen meer overgebleven. En u moet niet zeggen dat sommigen altijd met het verleden blijven schermen. Peumans zelf, in het blad van de NVA, toen men hem vroeg waarom hij Vlaams-nationalist was geworden, antwoordde dat dit zeker ook kwam door zijn vermeldde oom. En wie zijn wij dan om dit tegen te spreken.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 17:17.
Oud 29 september 2009, 17:44   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u denkt de de oom van Peumans zo maar voor de grap is neergeschoten, dan vergist u zich. U moet mij niet altijd geloven. Maar Peumans evenmin. Indien u echt de waarheid wilt kennen in deze onverkwikkelijke affaire, dan kunt u het altijd gaan uitzoeken ter plaatse en met mensen van de streek gaan praten. U moet zich wel haasten, want er zijn niet zoveel getuigen meer overgebleven. En u moet niet zeggen dat sommigen altijd met het verleden blijven schermen. Peumans zelf, in het blad van de NVA, toen men hem vroeg waarom hij Vlaams-nationalist was geworden, antwoordde dat dit zeker ook kwam door zijn vermeldde oom. En wie zijn wij dan om dit tegen te spreken.
Wel, het feit dat Jan Peumans met een aanzienlijk aantal stemmen naar het Vlaams Parlement werd afgevaardigd toont duidelijk aan dat er, gelukkig, heel veel Vlamingen vinden dat de onzalige tijd van WO2 nu maar eens best wordt beschouwd voor wat het nu geworden is, namelijk geschiedenis. En dat diegenen die deze verhalen nog steeds als munitie pogen in te zetten dat helemaal niet doen uit een Belgicistische vaderlandsliefde. Maar wél als instrument om Vlaanderen zoveel mogelijk te beschadigen. Maar die mayonnaise pakt niet meer, zelfs niet in Limburg.
Oud 29 september 2009, 17:48   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, het feit dat Jan Peumans met een aanzienlijk aantal stemmen naar het Vlaams Parlement werd afgevaardigd toont duidelijk aan dat er, gelukkig, heel veel Vlamingen vinden dat de onzalige tijd van WO2 nu maar eens best wordt beschouwd voor wat het nu geworden is, namelijk geschiedenis. En dat diegenen die deze verhalen nog steeds als munitie pogen in te zetten dat helemaal niet doen uit een Belgicistische vaderlandsliefde. Maar wél als instrument om Vlaanderen zoveel mogelijk te beschadigen. Maar die mayonnaise pakt niet meer, zelfs niet in Limburg.
Voor mij niet gelaten. Let echter wel, wanneer natuurlijk bepaalde politici telkens weer in de fout gaan, zoals Sauwens, die op een feestje was van het zeer twijfelachtige Sint-Maartensfonds, dan zijn het toch weer eens bepaalde Vlaams-nationalisten die blijkbaar de onzalige tijd niet achter zich hebben kunnen laten.

Daar al aan gedacht??

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 17:56.
Oud 29 september 2009, 18:32   #78
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

2014, heb nog nagedacht over "over honderd jaar" en "op 21 december 2012", maar dit is toch beter.
Oud 29 september 2009, 18:47   #79
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij niet gelaten. Let echter wel, wanneer natuurlijk bepaalde politici telkens weer in de fout gaan, zoals Sauwens, die op een feestje was van het zeer twijfelachtige Sint-Maartensfonds, dan zijn het toch weer eens bepaalde Vlaams-nationalisten die blijkbaar de onzalige tijd niet achter zich hebben kunnen laten.

Daar al aan gedacht??
Sauwens heeft zich bij die gelegenheid gedragen als een oen. Dat was voor media zoals Le Soir en RTBF een kluif om van te likkebaarden. Hij had beter moeten weten.
Oud 29 september 2009, 18:53   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sauwens heeft zich bij die gelegenheid gedragen als een oen. Dat was voor media zoals Le Soir en RTBF een kluif om van te likkebaarden. Hij had beter moeten weten.
Sauwens ging regelmatig naar deze bijeenkomsten. U moet nooit vergeten dat de VU zijn eerste stemmen haalden uit deze milieus. En als u mij niet gelooft, dan moet u het boek van de eerste voorzitter van de VU, Frans Van Der Elst, maar eens lezen. Die weet pittige anecdotes te vertellen in zijn autobiografie dienaangaande.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be