Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2009, 22:05   #61
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
JUIST !

Spreek maar Frans met uw vrouw in Antwerpen ...
Probeer eens ...
Vroeger ging ik er regelmatig boodschappen doen, nu niet meer !
Juist? Volgens mij verschilt u hier beiden duidelijk van mening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als het feit dat we Frans spreken sommige Vlamingen stoort, is dit het probleem van die Vlamingen en helemaal niet het probleem van de Franstaligen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:05   #62
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is meer een indruk dan iets anders volgens mij.
Noem het gerust een euphemisme.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:08   #63
grossetiesse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Juist? Volgens mij verschilt u hier beiden duidelijk van mening
Er bestaat een sterker en sterker anti Frans gevoel in Antwerpen !
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:09   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JUIST !

Spreek maar Frans met uw vrouw in Antwerpen ...
Probeer eens ...
Vroeger ging ik er regelmatig boodschappen doen, nu niet meer !
Hebt u er problemen gehad omdat u Frans sprak? Laat die Vlamingen maar zagen en spreek verder in het Frans met uw vrouw!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:13   #65
grossetiesse
Burger

Standaard

Citaat:
Hebt u er problemen gehad omdat u Frans sprak? Laat die Vlamingen maar zagen en spreek verder in het Frans met uw vrouw!
En horen "weer franstaligen die geen Vlaams mogen spreken ?"
Liever op een aangenamer plaats boodschappen doen !
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:22   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liever op een aangenamer plaats boodschappen doen !
Bah, laat ze maar klagen! Zoiets horen doet me helemaal niets, hoor.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:25   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U al eens afgevraagd hoe dat zou komen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:26   #68
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogen ( ? )
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:27   #69
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
U al eens afgevraagd hoe dat zou komen?
Uit Belgische vaderlandsliefde tegenover het republikeinse, goddeloze en imperialistische Frankrijk, onze eeuwenoude erfvijand, uiteraard.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:35   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

nee, uit revanchisme tegenover de eeuwige Franstalige onwil en arrogantie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:37   #71
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
nee, uit revanchisme tegenover de eeuwige Franstalige onwil en arrogantie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 22:41   #72
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken mensen van buitenlandse origine die problemen hebben gehad bij een Vlaemsche instelling omdat ze slechts een beetje Nederlands konden... De mentaliteit bij een boel Flamingen is echt niet te verstaan... en ik parafraseer:

"Je crois que si on ne se prend pas au sérieux en Flandre, c'est aussi parce que ce pays est déj�* une vaste blague. Alors rions!"
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 06:02   #73
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik ken mensen van buitenlandse origine die problemen hebben gehad bij een Vlaemsche instelling omdat ze slechts een beetje Nederlands konden... De mentaliteit bij een boel Flamingen is echt niet te verstaan... en ik parafraseer:

"Je crois que si on ne se prend pas au sérieux en Flandre, c'est aussi parce que ce pays est déj�* une vaste blague. Alors rions!"
En als anderstaligen dan toch NL beheersen/spreken; dan zijn ze er nog niet want ze moeten ook nog het dialect machtig zijn.
Dialect is een soort geheimtaal geworden om toch maar de buitenlanders die NL beheersen buiten te sluiten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 06:17   #74
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En als anderstaligen dan toch NL beheersen/spreken; dan zijn ze er nog niet want ze moeten ook nog het dialect machtig zijn.
Dialect is een soort geheimtaal geworden om toch maar de buitenlanders die NL beheersen buiten te sluiten.
Hebt u daarvoor sluitend bewijs? Ik ben een sterk voorvechter van het Algemeen Nederlands, maar de dialecten vormen een rijk palet van ons taalgebied. Dat is in het Franse taalgebied niet anders. Het staat sprekers ervan vrij deze dialecten onderling te gebruiken. Vanwaar toch die typische Franse houding tot dialectknevelarij? Ik hoef maar te kijken naar wat er in Frans-Vlaanderen met het West-Vlaamse dialect is gebeurd en nog gebeurt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 07:09   #75
Cal
Vreemdeling

Cal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Den Vlamink plooit zich in honderd bochten om Engels te spreken tegen een allochtoon in België; maar mocht die vrouw Frans gesproken hebben; ze zou zelfs niet op tv gekomen zijn.

Allee, Piet zou wel in het Frans hebben willen spreken want hij beheerst die taal; maar VTM zou niet gewild hebben.

http://www.stew.be/2009/09/30/sos-piet-in-english/
Engels is dan ook een wereldtaal en een hulpmiddel in de communicatie.
Frans ligt veel gevoeliger bij de gemiddelde Vlaming, door onze geschiedenis.

Persoonlijk help ik graag iemand in het Engels, maar met Frans moeten ze niet afkomen!
De Regering heeft vandaag medegedeeld dat het landsymbool wordt vervangen door een condoom. Dit, omdat het meer weergeeft waar de Belgische politiek voor staat: Een condoom staat inflatie toe, stopt productie, vernietigt de volgende generatie, voorkomt een hoop gelul en... geeft u een gevoel van veiligheid terwijl u in feite genaaid wordt!
Cal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 07:21   #76
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat bent u toch voor een mossel! Typisch voor dat soort van vlaamnationalistische jankers zoals u waar ik de pest aan heb. Laat de Franstaligen in hemelsnaam toch claimen wat ze willen.

Edoch en vergis u niet, dat wil evenwel nog niet zeggen dat ze het krijgen... Verre van zelfs.
kom kom, jij weet maar al te goed dat de Franstaligen weer gaan krijgen wat ze vragen: een uitbreiding van hun gebied. onze Vlaamse politici, gesteund door mensen zoals jij, Henri1 en de BUB'ers, gaan niet liever willen doen.
Oud 16 oktober 2009, 07:24   #77
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo vaak kom ik nu niet in Antwerpen, maar ik heb er nooit iets van gemerkt.

sterker, een anti-Fransgevoel bestaat volgens mij nauwelijks in Vlaanderen, wel gewoon minder mensen die het spreken. maar dat is niet omdat ze er tegen zijn, maar gewoon omdat Frans geen belangrijke taal meer is.
Oud 16 oktober 2009, 07:26   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cal Bekijk bericht
Engels is dan ook een wereldtaal en een hulpmiddel in de communicatie.
Frans ligt veel gevoeliger bij de gemiddelde Vlaming, door onze geschiedenis.

Persoonlijk help ik graag iemand in het Engels, maar met Frans moeten ze niet afkomen!
Ik help graag mensen die hulp nodig hebben, en als ik dan m'n mooiste Frans mag gebruiken, ben ik maar wat blij dat ik dat nog k�*n. Ik gebruik met veel plezier woorden als 'soixante-dix-huit' of 'quatre-vingt-quinze'.

Waar ik het schijt van krijg is het lelijke 'belge' dat voor français moet doorgaan.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 07:27   #79
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blij deze eenvoudige en harde waarheid te lezen. Wij Vlamingen zijn nu eenmaal op het vlak van taal eeuwenlang achterop gebleven. Terwijl de Republiek een schitterende 17e eeuw binnenwandelde, met zowel culturele als economische topprestaties, bleef het niet heroverde deel van de Nederlanden achterophinken, onder het gezag van vreemde mogendheden die allesbehalve geïnteresseerd waren in de verdere ontwikkeling van de Nederlandse taal en van een Katholieke Kerk die het Nederlands in de eerste plaats zag als een instrumentarium dat gehanteerd werd in de Statenbijbel, dus de taal van de Reformatie, dus van "den duivel uit het Noorden". Dat is de harde realiteit geweest. Op het vlak van taal zouden de Vlamingen beter een voorbeeld nemen aan de Walen. Zij kregen evenzeer te maken met een taal, het Frans, die niet in hun regio werd ontwikkeld. Zij hebben zich consequent die taal eigen gemaakt en zijn er nu erg fier over. En geen haar op hun hoofd dat eraan denkt zich te ergeren omdat die taal in de eerste plaats de taal is van Isle de France. Zij zitten niet te kniezen omdat praktisch alle woorden in de Larousse of in de Petit Robert uit la France komen. Wat scheelt er in godsnaam aan die Vlamingen? Wees toch een beetje consequent! Koester uw dialect, o.k. Maar zorg ervoor dat je een mooi Algemeen Nederlands vlot hanteert. En wanneer je in dat Algemeen Nederlands praat moet je jezelf niet schamen over je Vlaams accent, evenmin als onze Nederlandse broers dat doen over hun Hollandse klanken. We spreken gewoon allemaal de taal van de Nederlanden.
Even verduidelijken. In hun boek "Het verhaal van een Taal" zeggen Jan de Vries, Roland Willemyns en Peter Burger het volgende
Citaat:
De Statenbijbel is ook een monument van de Reformatie; het is de bekroning van de drang om zelf, zonder tussenkomst van de Kerk, de bijbel te kunnen lezen. De calvinisten koesterden al lang de wens de bijbel rechtstreeks uit de grondtalen in het Nederlands te vertalen: het Oude Testament uit het Hebreeuws, het Nieuwe Testament uit het Grieks en het Aramees. Alle bestaande vertalingen in het Nederlands waren gebaseerd op andere, Latijnse of Duitse vertalingen. Marnix van St. Aldegonde maakte er een begin mee, maar gaf reeds drie jaar later de geest, voordat hij meer dan een paar fragmenten had kunnen voltooien. Ook zijn twee opvolgers stierven een voortijdige dood.
Tijdens een luwte in de oorlog met Spanje, het Twaalfjarig Bestand, riepen de Staten-Generaal in Dordrecht de nationale synode bijeen (1618-1619). Deze kerkvergadering moest de twist over de predestinatie tussen remonstranten en contraremonstranten beslechten. Gesteund door prins Maurits behaalden de laatsten de overwinning in dit conflict, dat zich niet tot de theologie beperkte en Johan van Oldenbarneveldt het hoofd kostte.
In 1619, het jaar dat Van Oldenbarneveldt op het schavot bracht, gaf de synode de opdracht tot een bijbelvertaling die gezaghebbend en algemeen bruikbaar moest zijn, dus geschreven in een taal die in het hele Nederlandse taalgebied kon worden verstaan. Om dit te bereiken werden de vertalers uit alle gewesten gerekruteerd. Voor het Oude Testament traden aan de Fries Bogerman, tevens voorzitter van de synode, de Vlaming Baudartius en de Zeeuw Bucerus; voor het Nieuwe Testament de Vlaming Walaeus, de Hollander Rolandus en de Fries Hommius.
Het werk van deze oversetters of translateurs werd gecontroleerd door oversieners of reviseurs. De verschillende gewesten wezen er ieder een aan; de bekendsten zijn de dichter-predikant Revius uit Deventer en de hoogleraar Gomarus, geestelijk leider van de contraremonstranten. Alleen de provincie Drenthe moest zich excuseren: daar ontbraken mensen met de vereiste theologische opleiding en kennis van het Nederlands.
De vertalers verlieten hun post als predikant en verhuisden naar de universiteitsstad Leiden, waar hooggeleerde hulp en een uitmuntende bibliotheek voorhanden waren. Voor ze hun werk aanvatten, probeerden de vertalers de verschillende meningen over spelling en grammatica met elkaar te verzoenen. Veel van de problemen waren het gevolg van hun afkomst: meer dan eens moesten ze kiezen tussen de Hollandse wijze van uitdrukken van de een, en de Vlaamse of Brabantse van de ander.
Een enkel voorbeeld hiervan. In de meeste gevallen kozen ze voor ee (rechtveerdich in plaats van rechtvaerdig), maar niet altijd (aerde). De Vlaamse j werd verworpen ten gunste van g: gunste, en niet jonste. Voor de verleden tijd van beginnen waren er maar liefst vier mogelijkheden: begon, begost, begonst en began; het werd begon. Dat de vertalers verschillende dialecten spraken is ook te merken aan het voorkomen van tarwe naast terwe en dubbel naast dobbel, oneffenheden die in latere drukken werden gladgestreken. Meestal kreeg de zuidelijke, Vlaamse maar vooral Brabantse, variant de voorkeur, niet de noordelijke, Hollandse, en zelden de oostelijke (behalve in de keus van zich).
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 07:58   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kom kom, jij weet maar al te goed dat de Franstaligen weer gaan krijgen wat ze vragen: een uitbreiding van hun gebied. onze Vlaamse politici, gesteund door mensen zoals jij, Henri1 en de BUB'ers, gaan niet liever willen doen.
U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Bovendien bent u een vrij slechte mensenkenner.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2009 om 07:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be