Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 09:30   #61
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ik denk niet dat de vissers die hun kostje moeten verdienen met de tonijnvisserij uw bemoeienissen zo'n goed doel vinden. Er zijn trouwens sinds het ontstaan van het leven op aarde al tienduizenden soorten uitgestorven.
Maar ik voel me verdrietig als ik mensen zie hun kost verdienen door andere voelende wezens te doden of te gebriuken als middel voor hun doelen. Ik zou liever hebben dat ze respect hebben voor het leven, de biodiversiteit,... Dus ik heb pijn als ik zie dat mensen geld verdienen door slavernij of mensenhandel of visvangst of veeteelt...

Het is waar dat er al veel soorten zijn uitgestorven, maar rechtvaardigt dat het feit dat wij soorten vroegtijdig mogen uitroeien door ons handelen? Want momenteel ligt de uitstervingsgraad hoger dan het natuurlijk achtergrondgemiddelde.
Je kunt het vergelijken met het doden van mensen: het is waar dat in het verleden al heel veel mensen stierven aan ouderdom of ziektes. Maar rechtvaardigt dat een oorlog of massamoord waarbij we zelf veel mensen vroegtijdig doden? Mogen we dan zeggen: "dat is niet zo erg, want die mensen zouden anders toch vroeg of laat sterven..."?
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 09:32   #62
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En nu krijgen we het: als het gaat over iemand die een ander mens doodt of verkracht, dan begrijp je niet waarom er gestraft moet worden. Als het gaat over mensen die uiteindelijk maar hun brood proberen te verdienen, dan moeten die niet rekenen op je nep-Gandhiverdraagzaamheid (je beseft uiteraard zelf hoe ontzettend arrogant de vergelijking is). Ik dacht dat jij een exacte wetenschapper was? Blijkbaar heb je erg slecht opgelet in de cursussen biologie: een soort die uitsterft is een perfect natuurlijk proces. Als je kijkt naar de geschiedenis, dan is er op dit moment zelfs niet eens zo'n enorme uitstervingspiek. Of soorten nu uitsterven door een meteoorinslag, door een klimaatswijziging of door overbejaging maakt geen flikker uit. Ook de mens zal op een van die manieren uitsterven.

Ik moet het je toch vragen: ben jij nu echt zo of probeer je hier gewoon wat te trollen?
zie vorige reply. Ik zou graag hebben als we mensen genezen en voorkomen dat ze vroegtijdig sterven. Ik zou ook graag hebben dat we zelf er niet voor zorgen dat mensen vroegtijdig sterven. Hetzelfde met bedreigde soorten.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 oktober 2009 om 09:33.
Oud 25 oktober 2009, 09:44   #63
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals ik je al eerder probeerde uit te leggen: de normale menselijke reflex van slachtoffers of nabestaanden is dat je zo'n dader wil pijn doen of zelfs wil doden. Het is dan de taak van de rechtsstaat om tot een aanvaardbaar compromis te komen. In de praktijk betekent dat een gevangenisstraf. Tweeledig doel: enerzijds ter bescherming van de samenleving, anderzijds ter vergelding. Als jou zoiets overkomt, staat niets je in de weg om als karaktergetuige op te treden voor de verdediging, maar probeer dat soort waanzin alsjeblieft niet te verkopen als een nobele karaktertrek.
ik vraag me het volgende af: wat zou het slachtoffer van een misdrijf het liefst hebben?
1) dat hij ziet dat de dader pijn wordt aangedaan en dat de dader daardoor nog meer wrok en haat voelt en eigenlijk niets bijleert en geen rouw vertoont.
2) of dat de dader empathisch contact maakt met het slachtoffer en aandacht schenkt aan de gevoelens en behoeften van het slachtoffer zodat het slachtoffer zich begrepen voelt door de dader en ook empathisch contact kan maken met de dader zodat de dader zich ook begrepen voelt en ze zo allebei hun behoeften verduidelijken en een strategie vinden om ieders behoeften te vervullen.
Ik zou veel blijer zijn met het tweede. En daar kan geweldoze communicatie veel beter bij helpen dan het straffen (vergelden) van daders. Marshall Rosenberg heeft al veel conflicten bemiddeld met geweldloze communicatie, en hij heeft daardoor de tweede optie bereikt. De slachtoffers (en ook de daders) gaven zelf aan dat ze zich zo beter voelden. Dus het is niet onmogelijk. En dan denk ik dat zolang we niet weten of het onmogelijk is, we het moeten proberen. Vandaar mijn verzoek om geweldloze communicatie te leren en toe te passen. Ik ben het nu zelf aan het leren...
Oud 25 oktober 2009, 09:51   #64
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
... Dus ik heb pijn als ik zie dat mensen geld verdienen door slavernij of mensenhandel of visvangst of veeteelt...
Ik heb vooral pijn als ik zie dat - bijvoorbeeld -aan onze kust de visserij op sterven na dood is, omdat de staat premies van ettelijke miljoenen uitdeelt om boten van soms nog geen 5 jaar oud naar de schroothoop te verwijzen. En dat alles omdat er voor sommige vissoorten door luitjes zoals jij onzinnige quota zijn bedacht. D�*t is pas ziekelijk.

Laatst gewijzigd door Jukes : 25 oktober 2009 om 09:52.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 10:02   #65
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Wat een zever ! De dag dat ze niet meer straffen voor snelheidsovertredingen vlam ik overal en altijd tegen 200km/h.

Waarom zou ik me aan de regels houden als er toch geen gevolgen zijn aan het breken er van !
Ik zou liever hebben dat je niet te snel rijdt, niet omdat je angst hebt om gestraft te worden, maar omdat je inziet dat je anderen (zwakke weggebruikers of andere automobilisten) niet wil kwetsen. Bezorgdheid voor het leven van fietsers en voetgangers lijkt me een betere motivatie dan angst voor straffen.
Ik voel me dan ook verontwaardigd als ik lees dat je denkt dat er geen gevolgen zijn aan het breken van de snelheidswetten. Alsof het doodrijden van een kind geen belangrijk gevolg van te snel rijden, en het betalen van een boete wel.

Citaat:
En dat ik jou daarmee "triestig" of "ongelukkig" maak, dat kan me echt geen barst schelen hoor !
Ik denk dat Rosenberg hier gelijk heeft: hij heeft wereldwijd gevraagd aan mensen wanneer ze iemand hebben geholpen. Dan vroeg hij of ze blij waren met het idee dat ze het leven van anderen mooier hebben gemaakt, en iedereen antwoorde met een glimlach. Dan vroeg hij of er iets anders was dat meer vreugde schenkt dan de vreugde van het vrijwillig helpen van anderen en het bijdragen aan hun welzijn. En niemand wist te zeggen wat vreugdevoller was. Het jammere is dat we vaak niet in contact staan met onze behoeften (zoals onze behoefte om anderen te helpen).
Dus ik vermoed dat jij eigenlijk liever mensen gelukkig wilt maken dan triestig.

Citaat:
Gans je "empathische" geitenwollensokken-hippie-gedoe kan je dan rustig naar de prullenmand verwijzen.

De dag dat ze niet meer straffen voor het niet betalen van belastingen, is dat ook rap gedaan. En dan heb ik ook op slag mijn boekhouder niet meer nodig.

Hippie-gezwam ! Peace and love !
Je zou graag zekerheid hebben dat mensen bv. nog hun belastingen blijven betalen?
Oud 25 oktober 2009, 10:11   #66
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb vooral pijn als ik zie dat - bijvoorbeeld -aan onze kust de visserij op sterven na dood is, omdat de staat premies van ettelijke miljoenen uitdeelt om boten van soms nog geen 5 jaar oud naar de schroothoop te verwijzen. En dat alles omdat er voor sommige vissoorten door luitjes zoals jij onzinnige quota zijn bedacht. D�*t is pas ziekelijk.
Je bent bezorgt om het welzijn van de vissers, en je hebt schrik dat ze niet genoeg geld zouden verdienen om in de basisbehoeften van hun gezinnen te voorzien?
Ik voel me ook bezorgd voor het welzijn van die vissers, maar ik geloof dat er andere strategieen zijn die zowel de behoeften van die vissers als die van mij kunnen vervullen.

Ik wil ook nog iets zeggen over de visserij
1) de kleine arme vissers worden weggeconcureerd door grote multinationals die met grote trawlers alles leegvissen. Dat zie je niet alleen voor de kusten van afrika waar de lokale bevolking geen vis meer heeft omdat grote europese of japanse vissersschepen er alles leegvissen. maar je ziet het ook in europa, op de noordzee of middelandse zee. Eén van de grote multinationals die aan overbevissing doet op de tonijn, is Mitsubishi (jawel, het japanse automerk) Om maar te zeggen dat die multinationals ook inkomen halen uit andere activiteiten dan visvangst.
2) als het zo doorgaat is straks de vis op, en wat dan met de vissers? We zouden eigenlijk een paar tientallen jaren moeten stoppen met visvangst, want 75% van de visbestanden wereldwijd worden volledig of overgeëxploiteerd, en als dat zo doorgaat, vallen vissers werkloos. Kijk naar Canada of Afrikaanse kusten,... Dus vroeg of laat zal de visser stoppen met visvangst, ofwel omdat de vis op is, ofwel omdat we preventief ingrijpen. Dus we moeten sowieso zoeken naar alternatieven voor die vissers.
Oud 25 oktober 2009, 21:16   #67
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Je bent bezorgt om het welzijn van de vissers, en je hebt schrik dat ze niet genoeg geld zouden verdienen om in de basisbehoeften van hun gezinnen te voorzien?

Ik wil ook nog iets zeggen over de visserij
1) de kleine arme vissers worden weggeconcureerd door grote multinationals die met grote trawlers alles leegvissen.

Eén van de grote multinationals die aan overbevissing doet op de tonijn, is Mitsubishi (jawel, het japanse automerk) Om maar te zeggen dat die multinationals ook inkomen halen uit andere activiteiten dan visvangst.

Leren lezen wat er staat! 'Het doet me pijn' heb ik geschreven, niet: 'ik ben bezorgd'. Het doet me namelijk pijn in mijn portefeuille dat vadertje staat miljoenen verkwanselt om perfect werkende vissersschuiten te vernietigen.

AL onze visservaartuigen zijn trawlers, meestal eigendom van familiebedrijfjes. Alleen wereldvreemde dromers denken nog in termen van 'kleine, arme vissers'. Wake up!

Mitsubishi Heavy Industries is geen automerk maar een Japans megaconcern dat naast auto's ook o.a. containerschepen, naaimachines, wapens e.d. produceert.

Op het uitkramen van dergelijke wereldvreemde nonsens op een forum mogen wat mij betreft strenge straffen staan...
Oud 26 oktober 2009, 12:29   #68
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Leren lezen wat er staat! 'Het doet me pijn' heb ik geschreven, niet: 'ik ben bezorgd'. Het doet me namelijk pijn in mijn portefeuille dat vadertje staat miljoenen verkwanselt om perfect werkende vissersschuiten te vernietigen.
ah, dus je zou liever hebben dat de staat efficienter omgaat met ons belastinggeld?
Oud 27 oktober 2009, 11:45   #69
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
straffen of beschermen?
De daders straffen én de slachtoffers beshermen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be