![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Op het niveau van de sector zie ik ook geen probleem. Als twee altruïstische ondernemingen hetzelfde produceren, kan je makkelijk vergelijken welke van de twee ondernemingen het efficiëntst is. Op het niveau van de gehele economie is er, zoals je zegt, wel een probleem. Hoe moet een investeerder (in deze context is het eigenlijk een donor) de keuze maken tussen twee verschillende goederen? Bijvoorbeeld de keuze tussen eten voor de armen of onderwijs voor de armen. Hij weet wel welke onderneming het efficiëntst deze twee goederen produceert, maar hij weet niet welke van deze twee goederen het hardst nodig zijn. Er is dus inderdaad een probleem van calculatie. Ik had jouw punt hier eigenlijk al eerder moeten door hebben, maar ik heb nogal een microeconomische bias. Ik denk dat de oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat de consument niet de verbruiker is, maar de consument is de donor. Wanneer de donor investeert, koopt hij geen consumptiegoederen voor zichzelf, hij koopt consumptiegoederen voor anderen. Ik zou zo ver gaan als te zeggen dat altruïstisch investeren, geen vorm van investeren is, maar het is een vorm van consumeren. De donor heeft een bepaalde behoefte, bvb armen helpen, en hij vervult die behoefte door geld te doneren aan een altruïstische onderneming. Dit wil zeggen: hij koopt het goed 'armen helpen' van de onderneming. Op deze manier kan ik, geloof ik, het calculatie probleem omzeilen. De donor/investeerder/consument doet aan subjectieve behoeftebevrediging, net zoals in een winstmaximaliserende economie de eindgebruiker aan subjectieve behoeftebevrediging doet. De donor/investeerder/consument heeft dan geen calculatie nodig, hij doneert gewoon aan deze organisatie waarvan hij denkt dat deze zijn subjectieve behoeften het best kan bevredigen, net zoals in een winstmax economie de eindconsument zijn consumptiebeslissingen maakt. Zo een altruïstische economie is dan niet efficiënt vanuit het standpunt van de eindgebruiker, maar wel efficiënt vanuit het standpunt van de donor die zijn behoeften optimaal kan bevredigen. Zeer grappig eigenlijk dat, zelfs in een hypothetisch voorbeeld van een altruïstische economie, het eindresultaat afhangt van egoïsme. Zelfs al is je doel het maximaliseren van de behoeften van anderen, blijf je nog altijd meer je eigen behoeften maximaliseren omdat je niet perfect kan calculeren wat de behoeften van anderen zijn en hoe deze het best bevredigd worden. Laatst gewijzigd door Lysander : 25 oktober 2009 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ge zijt verdomd achter op uw tijd. Ge zoudt beter eens kijken wie er de nobelprijs economie 2009 gewonnen heeft. De ene onderzocht de verschillende manieren waarop bedrijven belangenconflicten oplossen. De ander doet onderzoek naar duurzaamheid en duurzame organisaties. Dat is de tijdsgeest. Al uw waardeloze emo-waarschuwingen ten spijt: mensen veranderen. En zij sleuren de economie mee. Of om de openingspost nogmaals te citeren, al vind ik die hopeloos verkeerd geformuleerd: Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 oktober 2009 om 22:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je snapt nog steeds het probleem niet, zoals opmerkingen zoals: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Jij bent hier met de 'bedreigingen' van 'mensen veranderen!!!'; so? Natuurlijk kan een 'economie' zich maar aanpassen, maar je snapt ook niet goed wat de issue is, denk ik. Dat is ook niet erg; het is redelijk geavanceerd, maar waarom je dan zo moet reageren als een angry young man, geen idee. ![]() Citaat:
Als je klaar bent met boos zijn op mij, mag je eens inhoudelijk reageren op wat ik zei, in plaats van heelder fulminaties beginnen die compleet naast de kwestie zijn. ^^
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 oktober 2009 om 22:08. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementslid
|
![]() Ge snapt de nuance weer niet. Zijde ge digitaal of zo ? Een economie zonder winstverslaving betekent dat deze economie wordt gemaakt door mensen van het zuiverste non-agressieprincipe. En waar heb ik dat nog gehoord ?
![]() |
#70 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat betekent dat helemaal niet; helaas, maar goed geprobeerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat denk jij?
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie dat jij nog altijd even inhoudelijk werkt. Blij dat te merken. Ik zie ook dat jij nog altijd een haat hebt tegen economische wetenschap. Ik snap dat wel, met jouw ideologische overtuigingen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 oktober 2009 om 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals: wat er 'mis' is met die 50 jaar oude theorieën? Waarom het relevant zou zijn om op te merken dat de mensheid zijn gangetje gaat? Waarom je denkt dat ik daar geen rekening mee hou? Waarom mijn opleiding waardeloos is over 20 jaar? Aleja; 't is maar: 'k zou niet willen denken dat je maar wat op de man zit te spelen, he.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementslid
|
![]() De huidige opvatting is niks waard, want het speelt morgen, en het wordt morgen ingevuld.
![]() |
#78 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, maar dat soort Lachmaniaanse onzekerheid is toch maar dubieus, hoor. In ieder geval kan het zo zijn dat het morgen anders is, maar ik vermoed dat er toch wel een trage evolutie is en geen radicale revolutie. Voor alle praktische zaken, denk ik echter niet dat iemand voorstander gaat zijn van Deepeco zijn altruïstische economie - als dat concreet betekent zoals ik die heb ingevuld: hij heeft dat immers niet concreet ingevuld, dus daar moeten we maar wat naar gokken - als dat effectief betekent een drastische reductie van materiële welvaart, voor iedereen in de wereld, volgens de huidige normen.
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Parlementslid
|
![]() Natuurlijk niet in uw zelfverzonnen proza economische wereld. In de realiteit echter ....