Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2009, 13:15   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegen, ik dacht het wel. De weg van de minste weerstand overwint altijd.

Dus allemaal liever dan toch mensen die geen ervaring hebben in de praktijk?

Rara ..wie is hier de idioot?
Ik had 6 maanden stage, in mijn opleiding, die was heel nuttig, en ik ben er absoluute voorstander van, maar 6 maand tijdens uw opleiding is ok.

3 jaar na u opleiding is een totale verspilling van tijd en geld. Ik ken in Italie hier zo ne jurist, heeft al zijn papierkes, maar moet nog binnen geraken om ergens een stage te gaan, doen van 3 jaar dacht ik. vind zo geen plaats en moet dat dan ook nog eens gratis doen... dus 3 jaar leven van den hemelsen dauw... ? Als pa een advocatenkantoor heeft, ja dan is dat geen probleem die zorgt misschien nog wel voor wat sponsering ook.... maar begin maar...

En voor sommige beroepen is het gewoon niet te doen, omdat ze zo snel veranderen dat je gewoon een goeie basis nodig hebt, en nadien moet blijven studeren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 13:47   #62
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Een diploma is enkel goed om je te laten aanbellen en iemand de deur te laten open doen. Eens de deur open mag je dat papierke eigenlijk weg gooien.

100 % gelijk...
Oud 26 oktober 2009, 13:52   #63
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een diploma is ook een kwaliteitslabel. Althans, als je een diploma hebt van een van de betere universiteiten.

Het zegt tegen een werkgever: kijk, ik heb de capaciteiten om die opleiding tot een goed einde te brengen. Dat zegt wat over intelligentie, inzet, mentaliteit en creativiteit. En dan hoeft de stof die je in je opleiding hebt gehad nog niet eens helemaal aan te sluiten op je job.

Nu, je hebt er ook die "met de hakken over de sloot" erdoor geraken, maar dat kan je als werkgever ook vrij snel bepalen: vraag een cijferlijst of kijk naar het aantal gestudeerde jaren.
Een kwaliteitslabel voor bedrijven zou anders ook niet misstaan.
Zo kan de kandidaat gerichter solliciteren en weet hij op voorhand waar hij terecht zal komen..
Oud 26 oktober 2009, 13:57   #64
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het principe is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als stage doen vind ik.
In de richting verpleegkunde bijvoorbeeld moet men al vanaf dag 1 van de opleiding beginnen in een ziekenhuis en dit verschillende jaren lang.

Wat ik vind is dat de macht over het al dan niet valideren van een diploma niet bij de werkgever mag liggen maar moet gedaan worden door een onafhankelijke instelling (die men school noemt).

Per slot van rekening is wat belangrijk is voor de ene werkgever dikwijls totaal onbelangrijk voor de andere werkgever.
Hoe kan men dan eerlijk gaan valideren?
A1 verpleegkundige is inderdaad een van de zwaarste opleidingen die er zijn, niet alleen theoretisch ook practisch, 3 weken, blokken 3 weken stage geloof ik dat het bij een vriendin was in den tijd,... pas op soms had ze nachten ook en weekends natuurlijk... op zijn minst is dat wel eerlijk, zo weet je ook hoe het later gaat zijn.

wij daarintegen waren gewoon een bende toeristen... ik geef dat eerlijk toe, die meiskes maar blokken om hunen anatomie etc van buiten te leren, en wij ondertussen wat zeveren, veel bulshit leren verkopen , uitgebreide cursussen in CYA (Cover Your Ass) projectje hier, projectje daar, wijn gaan zuipen, goe gaan boefen en een bezoekje hier en daar... Ja wa wilde management opleiding, ge moet er toch voor zorgen dat die key aspecten van de job uitgebreid bestudeerd en ingevuld worden...

goed was dat natuurlijk niet voor de motivatie van de aspirant verpleegsters uit de vriendenkring, die durvden daar soms wel eens terecht over zagen natuurlijk...
Oud 26 oktober 2009, 16:55   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mambo,

uw geneesmiddel is erger dan de kwaal.

veel mede-forummers trachten je daarop te wijzen, maar ge zijt te koppig.
Ge blijft maar zeggen dat er een kwaal is, terwijl niemand dat betwist.
Ge blijft maar herhalen dat je een geneesmiddel hebt, maar het heeft meer bijwerkingen dat wat anders.

Ontspand'u ne keer, pakt rustig een glas erbij, en herlees met open geest en heel op uw gemakske ne keer heel dezen draad.
Tja ik vrees dat nogal wat ambtenaarkes het in hun broek doen natuurlijk.

Daar kicken ze op diploma's als nergens anders. t' is misschien het enige dat ze hebben om op te kicken?
Gewoon diploma's ophalen, bijvoegen..loonsverhogingen en beter pensioen en toch altijd op dezelfde stoel blijven zitten.

En ambtenaarkes niet alleen natuurlijk, voorbeelden zijn hiervan in overvloed.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 17:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 17:04   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dit is echt wel te zot om los te lopen. ...

Uw graduaat of universiteitsgraad, doctoraad etc... moet je zien als een basis, ...

Als je in mijn huidig beroep een afstudeerrichting zou moeten maken, dan vind je vanzeleven geen mens die het zou willen doen, gewoon omdat de kans om het te doen bijzonder klein is... Een deel van de taken die ik nu doe worden enkel bij grote telecombedrijven uitgevoerd , multinationals, banken en hier en daar een bedrijfje dat zich met die markt bezig houd. het is zo specifiek dat ik er meer dan 10 volle dagen intensieve training voor gevold heb. Een cursus van 80 uur zeg maar. (en dat is slechts een aspect en een basis. ) van een product dat binnen 5 jaar (als het zolang duurt ) al vervangen is door een ander... (ben trouwens zelf volop aan deze mogelijke vervanger al bezig.) voor het andere product, idem 5 dagen intensieve training 5 jaar geleden, en binnekort, 5 dagen terug intensief waar ze een 80 uur cursus in een 40 uur persen, Fast Track noemen ze dat en in een vreemde taal.

Daarbij volgen nog andere producten, cursusen en certificiering. Dat is nu eenmaal die X jaar ervaring dat je dan op je CV zet. Er is geen school op de wereld die je dat kan leren.

Als ik nu terugkijk op mijn graduaat,... kan je zeggen jamaar jij zit in de informatica , en je hebt helemaal geen A1 informatica...

Wel ik kan u zeggen, dat voor mijn functie een A1 informatica eigenlijk misschien wel niet zo een goeie keuze is. Ik ben meer bezig met airco,s electriciteit, camera`s , microfoons, grote kasten met allerlei knopjes en lichtjes op. ik heb beroepsmatig nog nooit 1 programma geschreven.

misschien is mijn opleiding wel veel relevanter geweest , dan de titel zou vermoeden, dan zelf sommige vakken of lesinhoud zou doen vermoeden.

Juist omdat ik een andere opleiding gevolgd heb, heb ik daar een andere kijk op.
Tja...

Al goed dat je niet bent beginnen koken of zo.

En ik spreek nergens (niemand die dat ziet trouwens) over stage en gratis werken.

Ik spreek over validering, uw diploma geldig maken. Uw diploma "ten" gelde maken dus.
Of uw studie verzilveren.

Ge kunt ook gewoon ergens anders gaan werken maar dan zonder aanspraak te maken op uw diploma die daar buiten valt hé?

t' kan hé, zeg niet dat het niet kan.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 17:12.
Oud 26 oktober 2009, 17:09   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zouden het ook zo kunnen doen.
Al wie solliciteert in een elvis kostuum krijgt dubbel van wie geen elvis kostuum aan heeft.

Veel verschil tussen een diploma die totaal buiten de kwestie ligt en een elvis kostuum is er toch niet hoor.

Sommigen proberen het nog eens op "intellectueel" te gooien...maar ze zijn er ook aan voor hun moeite natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 17:09.
Oud 26 oktober 2009, 17:15   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Een kwaliteitslabel voor bedrijven zou anders ook niet misstaan.
Zo kan de kandidaat gerichter solliciteren en weet hij op voorhand waar hij terecht zal komen..
Nog een label er bij ?
Allez nog een label voor meneer er bij dus.

Misschien een label in de aard van " activiteiten met werknemers zonder kennis van zaken? " Geregistreerd onder erkenningsnr ook nog ? misschien nog een isotje en een vca er naast voor alle duidelijkheid.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 17:16.
Oud 26 oktober 2009, 17:19   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien moeten voetbalclubs in het vervolg geen voetballers meer in dienst nemen maar basketters, of zwemmers ?

a la...t' is waar hé, ge moet uw vak niet meer kennen om nog mee te doen hé?
Oud 26 oktober 2009, 17:33   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten voetbalclubs in het vervolg geen voetballers meer in dienst nemen maar basketters, of zwemmers ?

a la...t' is waar hé, ge moet uw vak niet meer kennen om nog mee te doen hé?
Bedoelt gij nu dat de huidige werkgevers juristen aanwerven om bruggen te bouwen en elektriekers om lingerie te verkopen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 17:37   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja ik vrees dat nogal wat ambtenaarkes het in hun broek doen natuurlijk.
...
Ik deed voor niks in mijn broek.

(okee, ja één keer, werd ik 's ochtends wakker van een nachtmerrie: men had beslist dat voortaan een jaar dertien maanden ging duren, en met de tweejaarlijkse verhogingen, zou me dat een slok op de borrel schelen ....)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 oktober 2009, 19:58   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoelt gij nu dat de huidige werkgevers juristen aanwerven om bruggen te bouwen en elektriekers om lingerie te verkopen ?
Ewel ver zit ge er waarschijnlijk niet naast tegenwoordig.
Oud 26 oktober 2009, 20:02   #73

Karma's schermafbeelding

Standaard

'k Geef Mambo voor één ding wel gelijk ... er wordt in bepaalde sectoren eigenlijk teveel belang gehecht aan een diploma. Er zou toch een manier moeten zijn dat mensen die aan een bepaalde job beginnen zonder juist diploma (door bijvoorbeeld gebrek aan kandidaten of zo) en na verloop van tijd, door ervaring evenwaardig worden, kunnen genieten van dezelfde rechten en voordelen. Maar ik denk dat dit eigenlijk een andere discussie is.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 20:08   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'k Geef Mambo voor één ding wel gelijk ... er wordt in bepaalde sectoren eigenlijk teveel belang gehecht aan een diploma. Er zou toch een manier moeten zijn dat mensen die aan een bepaalde job beginnen zonder juist diploma (door bijvoorbeeld gebrek aan kandidaten of zo) en na verloop van tijd, door ervaring evenwaardig worden, kunnen genieten van dezelfde rechten en voordelen. Maar ik denk dat dit eigenlijk een andere discussie is.
Ja dat is de discussie van " feitelijk komen ze hier boven hun stand werken maar nu ze hier toch zijn wil ik ook boven mijn stand staan werken "
Uiteraard op dat punt zal iedereen weer akkoord zijn.

De weg van de minste weerstand éh ?

Globaal gezien werken er veel te veel mensen in sectoren waar ze nul komma nul voor gestudeerd hebben en genieten ze van hun graad zonder daar recht op te hebben !

Daar zit het hem.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 20:08.
Oud 26 oktober 2009, 21:29   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk inderdaad ook dat dit een andere diskussie is.
(en zouden diezelfde sektoren die nu teveel aandacht besteden aan een diploma, met het sisteem van Mambo niet blijven teveel aandacht besteden aan het 'gevalorizeerde mambo-diploma' ?)

Bovendien ben ik van hetzelfde gedacht: ervaring moet (en wordt ook wel) gevalorizeerd.

Onlangs ben ik wel verschoten van een 'voorstander van aandacht voor diploma's', toen die mij vroeg: door wie wilt ge geopereerd worden? Door een dokter of door een verpleegster met 25 jaar ervaring ?

Oud 26 oktober 2009, 22:04   #76

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk inderdaad ook dat dit een andere diskussie is.
(en zouden diezelfde sektoren die nu teveel aandacht besteden aan een diploma, met het sisteem van Mambo niet blijven teveel aandacht besteden aan het 'gevalorizeerde mambo-diploma' ?)

Bovendien ben ik van hetzelfde gedacht: ervaring moet (en wordt ook wel) gevalorizeerd.

Onlangs ben ik wel verschoten van een 'voorstander van aandacht voor diploma's', toen die mij vroeg: door wie wilt ge geopereerd worden? Door een dokter of door een verpleegster met 25 jaar ervaring ?
Tja ... daar vraag je me wat ... is inderdaad een hele delicate keuze.
Maar als je me vraagt wie ik het meest vertrouw in verband met een nieuw dak leggen bijvoorbeeld ... een pas afgestudeerde dakwerker zonder ervaring of een niet afgestudeerde die al wel vijfhonderd daken heeft gelegd dan is mijn keuze rap gemaakt ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 23:10   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als je me vraagt wie ik het meest vertrouw in verband met een nieuw dak leggen bijvoorbeeld ... een pas afgestudeerde dakwerker zonder ervaring of een niet afgestudeerde die al wel vijfhonderd daken heeft gelegd dan is mijn keuze rap gemaakt ...
Ik vraag je dat niet, en niemand vraagt je dat.

Een pas afgestudeerde geschoolde arbeider in den bouw, begint niet met de kompleksere job van een nieuw dak te leggen.

Een pas afgestudeerde arts, begint ook niet met een kompleksere job van een baaipaske te steken.

Pertang, beiden hebben een papierke dat 'diploma' heet.

Oud 26 oktober 2009, 23:12   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja maar die niet afgestudeerde kan zich natuurlijk niet laten erkennen hé.
T' is dan dus geen erkende en geregistreerde aannemer waar je riskeert 30% van zijn schulden te erven als hij zijn rsz en btw niet weet te betalen.

tenzij je natuurlijk een niet erkende en niet gediplomeerde dakwerker in het zwart hebt waar je waarschijnlijk toch nog meer zult betalen dan bij de wel erkende en geregistreerde, verzekerde en gediplomeerde en die met garantie op de werken misschien een dagje langer maar dan toch dikwijls wat eerlijker bezig is.

t' is kiezen in het leven.

En toevallig ken ik één die al 8 jaar daken legt en nog zijn soldeerbout niet kan gebruiken. Ook geen dag naar school daarvoor geweest natuurlijk.
Nochtans veel werk.
Veel water binnen altijd ook.

En ge moogt het gerust zeggen hoor dat ik daarvoor naar school ga, constructeur metalen daken met basis pannen en basis leien.
Metaal dus, zink, koper, lood.
En het gaat goed, heel goed zelfs.
Op zink en koper zal ik minstens 10 jaar garantie kunnen geven, en als men uitzonderlijk nog eens een loden dak zal willen zelfs 50 jaar.
Tegen die tijd ben ik wel al de pijp uit maar kom...dat is een detail.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 23:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be