![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Leven we in een | |||
democratie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 15,15% |
particratie |
![]() ![]() ![]() |
20 | 60,61% |
oligarchie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,06% |
dictatuur |
![]() ![]() ![]() |
6 | 18,18% |
anarchie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel heeft de burger (bij gebrek aan unanimiteit de meerderheid van.... ) de souvereiniteit ofwel niet. In het eerste geval spreken we van een democratie, in alle andere gevallen niet. In het vertegenwoordigende systeem zonder recall of BROV, blijft de macht in handen van een politieke 'elite', en het heeft er alle schijn van dat wij in zo een systeem leven. Citaat:
![]() Het enige waar ik me mateloos dul in maak: de valsigheid waarmee het etiket democratie geplakt wordt op systemen die dit aantoonbaar niet zijn, zoals b.v. onze Belgische particratie.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt erop dat Dies er geen problemen mee heeft dit land een particratie te noemen. Het ook nog een autoritair regime toedichten gaat hem blijkbaar te ver. Nochtans impliceert het ene het andere. Een particratie houdt zichzelf immers overeind dankzij haar autoritair regime.
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dies lijkt me immers wel de mening toegedaan dat we ons staatsbestel niet democratisch kunnen heten omdat de burger de souvereiniteit niet bezit. Dat is het belangrijkste. Voor mijn part mag iedereen de niet-democratische systemen zoveel verdedigen als hij wil, maar ik verdraag niet dat ze het voorstellen alsof de meerderheid van burgers in hun systeem echte inspraak heeft: dat zijn leugens.
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergist je. De macht gaat NIET uit van het Belgische volk maar van de natie. Als de Raad van State naar de 'Natie' verwijst om het BROV te kunnen afschieten dan bewijst dit toch voldoende dat met de 'natie' NIET het volk bedoeld wordt maar slechts een kleine elite die de feitelijke macht in dit land in handen heeft? Misschien wel dezelfde elite die bepaalde wie met 'de natie' bedoeld werd toen ze deze op poten zette?
Zichzelf misschien?
![]() |
#66 |
Schepen
|
![]() Ja, maar de interpretatie van de RvState is foutief, niet het grondwetsartikel.
|
![]() |
![]() |