![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ik kies voor de loonsverhoging | |||
Ik kies voor de loonsverhoging |
![]() ![]() ![]() |
10 | 32,26% |
Ik kies voor de extra vrije dag |
![]() ![]() ![]() |
21 | 67,74% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb die keuze niet, maar ik zou voor een extra vrije dag kiezen. Meer tijd om schrijfsels te plegen, buiten rond te lopen, dingen te doen die ik zelf betekenisvol vind.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Bedankt aan iedereen die kwam stemmen en posten.
Uit de resultaten tot nu toe blijkt dat er een behoorlijke meerderheid voor meer vrije tijd in plaats van voor meer geld kiest. Ook mijn voorkeur trouwens. Het komt overeen met een tendens om wat afstand te nemen van het materialisme en wat meer belang te hechten aan zachtere waarden in het leven. Enkele vragen die in verband hiermee bij me opkomen zijn de volgende: -Als er effectief een overgrote meerderheid bereid is om materiële dingen in te leveren voor wat extra vrijheid, is ons huidig systeem daar dan aan aangepast? -Kan men met andere woorden in voldoende mate deze keuze maken of is men toch noch veeleer gedwongen om in vaste (verouderde?) regimes te werken? (overgroot gedeelte nog 5d/week en 38u/week) -Als 70% het anders wil moet daar dan geen rekening mee gehouden worden? Gelieve te blijven stemmen aub. Laatst gewijzigd door satiper : 15 november 2009 om 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Zoveel volk voor een dag verlof
![]() Hebt gij allemaal zo kutjobs waardoor ge zo snel mogelijk thuis wilt zijn ? Ik heb echt compassie met jullie.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, loopt ge op u werk ook rond, pleegt ge ook schrijfsels raad. Maar soms dan zijt ge dat beu natuurlijk. Dan kunt ge u werk nog zo tof vinden, jaarin, jaaruit hetzelfde. Geluk dat ze al eens iets nieuws uitvinden zodat we daar over kunnen zeveren.
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Doorgaans is men vrijer buiten de job, hetgeen toch wel aangenaam is. Daarom hoeft die job nog niet al kommer en kwel te zijn (al zijn die er ook wel in behoorlijk grote hoeveelheden te vinden denk ik?) Wie is nu tegen vrijheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb ik inderdaad slechte ervaringen mee. Je wil iets anders en beters gaan doen binnen het bedrijf maar je baas houdt dat tegen. Je bent te nuttig in je huidige positie. Verdien ik nu een degradatie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat kost dus wel 9 maanden en heel wat geld aan het bedrijf. Maar dat is de typische werksituatie waarin ik mij vaak bevind, en ik heb dat op verschillende plekken meegemaakt. In 't begin brak ik mijn tanden daar op, nu heb ik geleerd hoe de vork in de steel zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar vrijheid is niks als ge niet de middelen hebt om die vrijheid efficient te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Geld is vrijheid", klopt in zekere zin ook wel. Geld kan beide tot op bepaalde hoogte kopen, hetgeen logisch is daar het zaken van dezelfde aard zijn. Het gevaar zit er evenwel in dat je in het nastreven van geld de tijd uit het oog verliest. Op een bepaald ogenblik kan je in je leven je geld niet meer omwisselen in tijd, dan is je geld plots waardeloos ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 15 november 2009 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister-President
|
![]() Dat hangt er vanaf.
Wat versta jij juist onder vrijheid? Minder tijd doorbrengen op je werk?
![]() |
#75 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van Dale zegt over vrijheid het volgende: Citaat:
De waarde van vrijheid kan je volgens mij best aanvoelen door ze in contrast te plaatsen met haar tegengestelde. Zo is een werkomgeving meestal minder vrij dan de omgeving thuis, al kan het natuurlijk net omgekeerd ![]() In dat geval is een keuze voor meer vrijheid (in dit geval vrije keuze van tijdsindeling) best begrijpbaar. Laatst gewijzigd door satiper : 15 november 2009 om 21:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Mensen zijn dus vrij wanneer ze onafhankelijkheid hebben.
Kan dat wel? Kunnen wij werkelijk onafhankelijk zijn van andere mensen en organisaties?
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 15 november 2009 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als ik voldoende verdien om te leven zoals ik het wens, waarom zou ik dan opslag willen? Hetzelfde verdienen om meer te leven = No-brainer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van iemand die gevangen zit kan je zeggen dat zijn gedachten mss vrij zijn. Toch zullen de meesten voor vrijheid ipv gevangenschap kiezen. Je hebt dus zoals bij veel andere zaken slechts gradaties van vrijheid. De meeste mensen zullen denk ik naar een zo groot mogelijke vrijheid streven. De invulling hiervan kan van persoon tot persoon verschillen maar zullen voor grote delen gelijklopend zijn. Zo zullen slechts heel weinig mensen kiezen om werk uit te voeren in opdracht van een ander als dit totaal geen gevolgen zou hebben op hun financiële situatie. Net omdat het veel leuker is zelf te kunnen kiezen welke activiteiten (waaronder ook werken kan vallen) men wil doen op welk moment. Dat mensen dit toch doen heeft te maken met de noodzaak voor de meesten om geld te verwerven. Hetgeen ik een beetje vreemd vind aan hoe we onze huidige manier van werk en vrije tijd organiseren is dat het allemaal zo uniform (38u/week, 5d/week)verloopt. Net alsof iedereen dezelfde verlangens heeft op dat gebied? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |