Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2009, 13:56   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind Van Rompuy helemaal niet onbekwaam. Iedereen die met hem samenwerkt, beseft nu welk een prima Eerste Minister hij is. En niet omdat hij alles op zijn beloop laat, maar omdat hij in stilte werkt volgens zijn methode, zonder veel poeha. Natuurlijk, na het geklungel van Leterme, moest er veel puin worden geruimd. Van Rompuy had het dus niet gemakkelijk toen hij aantrad. Maar hij heeft zijn veranwoordelijkheid genomen en is stapje voor stapje het puin beginnen te ruimen. En daarom blijf ik bij het feit, dat het beter zou zijn dat hij geen voorzitter zou worden van de EU. Alhoewel ik het de man gun natuurlijk.
hij had 5 "werven".

1) Asiel en Migratie: er is een akkoord, maar dat trekt op niets, straks gaan we hier nog vluchtelingenkampen krijgen.
2) begroting: er een begroting, dat is ongeveer het beste wat we kunnen zeggen. De EU heeft ze al teruggestuurd wegens slecht
3) kernenergie: voor een koopje heeft Suez verkregen dat ze hier nog jaren woekerwinsten kunnen maken op de kap van de gewone Belg.
4) BHV: nog geen begin van een oplossing
5) staatshervorming: hij heeft zelf al gezegd dat er geen gaat komen voor 2011.

maar jij vindt hem wel bekwaam???
Oud 16 november 2009, 14:08   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ja, er was een tikfout in mijn tekst. Niet 260 miljard € is het Nederlands tekort, maar 360 miljard is het te verwachten Nederlands tekort. Maar denkelijk is dit nu al een feit. En dan gaat Nederland tot een ongekende hoogte van boven de 60 % van het BNP. Wij hier in België hebben altijd een hoog tekort gehad. Ik ontken dit ook niet. Niets nieuws hier. Wat wel nieuw is, dat is, dat de Nederlanders langzaam maar zeker dezelfde weg opgaan als wij. Maar zij hebben dan nog aardgas...
Je doet alsof je neus bloedt...Of moet ik op mijn beurt zeggen dat je "begrijpend moet leren lezen"? Ik heb klaar en duidelijk aangetoond dat een begrotingstekort en de stand van de staatsschuld twee zeer verschillende dingen zijn. Toch daas je maar verder door. Vooraleer "de Nederlanders langzaam maar zeker dezelfde weg opgaan als wij" zal er nog veel water door Maas en Rijn moeten vloeien. Of heb je soms last gehad van slechtziendheid wanneer ik schreef dat la Belgique en Italië allebei een zeer slechte beoordeling kregen van de Europese Commissie?

Laatst gewijzigd door quercus : 16 november 2009 om 14:13.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 14:21   #63
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind Van Rompuy helemaal niet onbekwaam. Iedereen die met hem samenwerkt, beseft nu welk een prima Eerste Minister hij is. En niet omdat hij alles op zijn beloop laat, maar omdat hij in stilte werkt volgens zijn methode, zonder veel poeha. Natuurlijk, na het geklungel van Leterme, moest er veel puin worden geruimd. Van Rompuy had het dus niet gemakkelijk toen hij aantrad. Maar hij heeft zijn veranwoordelijkheid genomen en is stapje voor stapje het puin beginnen te ruimen. En daarom blijf ik bij het feit, dat het beter zou zijn dat hij geen voorzitter zou worden van de EU. Alhoewel ik het de man gun natuurlijk.
Zolang niemand iets ziet, kan iedereen alles beweren.
Het is wel zo ,dat de doelpunten tellen en niet het geklets in de kleedkamer.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 14:36   #64
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou ook willen dat de Belgische nummerplaten wit en rood zouden blijven. Alles in Europa wordt immers helaas stilletjes aan een saaie eenheidsworst. Wanneer ik in het buitenland ben met de wagen, ergens diep in een binnenland, vind ik het altijd een zeer aangename verrassing en verschijning om er een Belgische onderdaan tegen te komen. Onmiddellijk te herkennen aan zijn nummerplaat. Ik zie niet in waarom alles zo uniform moet zijn in Europa. Laat ons in Europa mekaar de mogelijkheid gunnen om nog een beetje onzelf zijn.
Er zal ook gewoon een B (of een VL) naast de nummerplaat blijven staan hoor. Maak u maar niet ongerust.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 15:16   #65
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bent duidelijk niet op de hoogte van de automobielvoorkeur van onze Noorderburen. Gedurende zeer lange tijd was de 'Opel Cadett' dé wagen van de Nederlanders. Samen met de 'Daf'. Hier in België reden ze toen met de Plymouth of met de Chevrolet of met de Mercedes of met een Ford Mustang of met een Ford Capri of een grote Peugeot. Die zag men nooit in Nederland.

Mercedes heeft het wel eens geprobeerd om grote wagens aan de man te brengen en had zelfs een originele affiche bedacht. Namelijk een grote affiche met een aantrekkelijke Mercedes erop en daaronder de slogan: 'het m�*g van Calvijn!'.

Eilaas, het heeft niet mogen baten. De Nederlanders bleven bij hun kleine wagentjes.
Mijn eerste rijervaringen dateren van het midden van de 60'er jaren. De meeste Belgen reden toen met een kleine wagen, type Daf, Fiat 500 en NSU. Grote wagens zoals je vermeldt zag je slechts uitzonderlijk, wegens de dure aankoopprijs, het gulzige verbruik en andere kosten. Als ik nu naar Nederland rij stel ik vast dat het Nederlandse wagenpark bijna identiek is aan het onze. Vertel dus eens een ander sprookje.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 16:04   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Mijn eerste rijervaringen dateren van het midden van de 60'er jaren. De meeste Belgen reden toen met een kleine wagen, type Daf, Fiat 500 en NSU. Grote wagens zoals je vermeldt zag je slechts uitzonderlijk, wegens de dure aankoopprijs, het gulzige verbruik en andere kosten. Als ik nu naar Nederland rij stel ik vast dat het Nederlandse wagenpark bijna identiek is aan het onze. Vertel dus eens een ander sprookje.
Dan ben ik toch niet de enige die sprookjes vertelt. Steven de Foer, in zijn boek ‘Onder de Hollanders. Een Vlaming ontdekt Nederland’ schrijft terecht het volgende (het boek dateert uit 2002, dus niet zo heel lang geleden) :

Al tweeëndertig jaar is de Opel Astra, evenals zijn voorganger de Kadett dat was , marktleider op de Nederlandse automarkt. Een saai burgermansauto, voor doorsnee mensen zonder behoefte op te vallen. Wat groter en luxueuzer is, springt eruit. Zelfs de koningin, toch niet een voorbeeld van soberheid, verplaatst zich met een Ford Scorpio. Mercedessen en BMW’s of dure sportwagens zag je tot enkele jaren zelden op Nederlandse wegen.” (blz. 18)

Ik heb zo de indruk dat u weer probeert de waarheid geweld aan te doen, steeds maar te verdoezelen, omdat deze waarheid u niet aanstaat. Maar nu hoort u het eens van een ander. Maar die zal volgens u ook weer 'sprookjes' vertellen zeker? Zou u het nu eens niet kunnen dat u het bent die ons iets probeert wijs te maken, die ons sprookjes wilt vertellen? Ik denk dus van wel.

En dat wij nu met kleinere wagens beginnen te rijden, is niet omdat we zoiets willen, maar omdat we wel moeten, gezien de uit de pan springende prijzen en taksen op benzine, diesel, PK, enz. De Hollanders echter, waren altijd verliefd op kleine wagens. Niet zozeer uit milieu-overwegingen natuurlijk, maar vooral uit zuinigheid en ook door hun natuurlijke voorliefde voor saaiheid.

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 16:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 16:10   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Er zal ook gewoon een B (of een VL) naast de nummerplaat blijven staan hoor. Maak u maar niet ongerust.
Rood en wit moet blijven. Maar ik betwijfel of dit zal gebeuren.
Oud 16 november 2009, 16:11   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zolang niemand iets ziet, kan iedereen alles beweren.
Het is wel zo ,dat de doelpunten tellen en niet het geklets in de kleedkamer.
Langs de kant zitten te schreeuwen, alles en iedereen afbreken zoals u permanent doet, is natuurlijk stukken gemakkelijker. Dat is juist.

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 16:12.
Oud 16 november 2009, 16:34   #69
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Langs de kant zitten te schreeuwen, alles en iedereen afbreken zoals u permanent doet, is natuurlijk stukken gemakkelijker. Dat is juist.
Kijkt u in de spiegel?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 16:38   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Kijkt u in de spiegel?
Zwak.
Oud 16 november 2009, 17:04   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan ben ik toch niet de enige die sprookjes vertelt. Steven de Foer, in zijn boek ‘Onder de Hollanders. Een Vlaming ontdekt Nederland’ schrijft terecht het volgende (het boek dateert uit 2002, dus niet zo heel lang geleden) :

“Al tweeëndertig jaar is de Opel Astra, evenals zijn voorganger de Kadett dat was , marktleider op de Nederlandse automarkt. Een saai burgermansauto, voor doorsnee mensen zonder behoefte op te vallen. Wat groter en luxueuzer is, springt eruit. Zelfs de koningin, toch niet een voorbeeld van soberheid, verplaatst zich met een Ford Scorpio. Mercedessen en BMW’s of dure sportwagens zag je tot enkele jaren zelden op Nederlandse wegen.” (blz. 18)

Ik heb zo de indruk dat u weer probeert de waarheid geweld aan te doen, steeds maar te verdoezelen, omdat deze waarheid u niet aanstaat. Maar nu hoort u het eens van een ander. Maar die zal volgens u ook weer 'sprookjes' vertellen zeker? Zou u het nu eens niet kunnen dat u het bent die ons iets probeert wijs te maken, die ons sprookjes wilt vertellen? Ik denk dus van wel.

En dat wij nu met kleinere wagens beginnen te rijden, is niet omdat we zoiets willen, maar omdat we wel moeten, gezien de uit de pan springende prijzen en taksen op benzine, diesel, PK, enz. De Hollanders echter, waren altijd verliefd op kleine wagens. Niet zozeer uit milieu-overwegingen natuurlijk, maar vooral uit zuinigheid en ook door hun natuurlijke voorliefde voor saaiheid.
Stel dat het in 2009 nog steeds zou zijn als in 2002. Dan vraag ik u eenvoudigweg: nou en? Die grote of kleine wagens zijn helemaal geen indicator van een groter welzijn. Nederland doet het op dit ogenblik stukken beter dan la Belgique dat zich nog steeds in een penibele situatie bevindt. Gotere auto's in la Belgique? Dat is op dit ogenblik zeer snel aan het veranderen. Gelukkig maar. Het was hier van "Col en manchet en thuis gene fret".
Oud 16 november 2009, 17:05   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je doet alsof je neus bloedt...Of moet ik op mijn beurt zeggen dat je "begrijpend moet leren lezen"? Ik heb klaar en duidelijk aangetoond dat een begrotingstekort en de stand van de staatsschuld twee zeer verschillende dingen zijn. Toch daas je maar verder door. Vooraleer "de Nederlanders langzaam maar zeker dezelfde weg opgaan als wij" zal er nog veel water door Maas en Rijn moeten vloeien. Of heb je soms last gehad van slechtziendheid wanneer ik schreef dat la Belgique en Italië allebei een zeer slechte beoordeling kregen van de Europese Commissie?
Rtl Z

"Nederlandse Staatsschuld loopt op tot 380 miljard euro eind 2010
De Nederlandse staatsschuld stijgt volgend jaar van 341,7 miljard naar 380,9 miljard euro, naar maar liefst 66,3% van het BNP. Dat heeft het CPB voor RTL Z uitgerekend. De schuld per Nederlander? 23.000 euro!

100 miljoen per dag
De staatsschuld van ruim 380 miljard euro eind 2010 is de schuld van de totale overheid (Rijk plus andere overheden), aldus Jacqueline Timmerhuis tegenover RTLZ. Het gaat hier om de zogenoemde EMU-schuld. De schuld loopt in 2010 op met 39,2 miljard euro, ruim 100 miljoen euro per dag. Inderdaad precies die 100 miljoen euro van onze minister van financien Wouter Bos.
Bos: Staatsschuld loopt volgend jaar op met 100 miljoen euro per dag

Minder schuld in 2009
Voor dit jaar (2009) ligt het beeld overigens nog geheel anders. De staatsschuld van Nederland loopt zelfs terug! Van 346,2 miljard euro eind vorig jaar naar 341,7 miljard euro eind dit jaar. Volgens Timmerhuis zegt dit overigens niet zoveel omdat de schuld positief wordt beïnvloed door de aflossingen van bankleningen van door de overheid gesteunde / genationaliseerde banken.

Dramatisch jaar 2008
In 2008 steeg de totale staatsschuld met bijna 90 miljard euro, van 258,8 naar 346,2 miljard euro. Vooral door de reddingsacties van het kabinet toen een deel van de Nederlandse financiële sector zwaar in de problemen kwam door de kredietcrisis.

Percentages
In vier jaar tijd stijgt de schuld uitgedrukt in ons gezamenlijk Bruto Nationaal Produkt (BNP) van 47,4% naar 66,3%. Volgend jaar stijgt het schuldpercentage extra door de huidige krimp van het BNP.

Volgens cijfers van de OESO loopt het begrotingstekort in 2010 richting de 7%. De staatsschuld stijgt met 6,8% van het BNP: 39,2 miljard op 574 miljard euro BNP in 2010.

23.000 euro
Eind 2010 wonen er ruim 16,5 miljoen mensen in ons land. Iedere Nederlander heeft dan 23.000 euro schuld namens de staat.

jaar ultimo schuld in euro's percentage in BNP
2006 252 miljard 47,4%
2007 258,8 miljard 45,6%
2008 346,2 miljard 58,1%
2009 341,7 miljard 59,8%
2010 380,9 miljard 66,3% "

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 17:06.
Oud 16 november 2009, 17:11   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel dat het in 2009 nog steeds zou zijn als in 2002. Dan vraag ik u eenvoudigweg: nou en? Die grote of kleine wagens zijn helemaal geen indicator van een groter welzijn. Nederland doet het op dit ogenblik stukken beter dan la Belgique dat zich nog steeds in een penibele situatie bevindt. Gotere auto's in la Belgique? Dat is op dit ogenblik zeer snel aan het veranderen. Gelukkig maar. Het was hier van "Col en manchet en thuis gene fret".
Ik stel alleen dat de Nederlanders altijd met kleinere en onopvallende wagens hebben gereden. En dat werd hier betwist. Meer heb ik niet gezegd. Telkens als ik iets over de Nederlanders zeg dat uw geestesgenoten niet aanstaat, dan bewegen ze hemel en aarde om dit tegen te spreken. In plaats van intellectueel eerlijk te zeggen: "ja dat is zo". Maar ze repliceren automatisch altijd met: "neen dat is niet zo" of "dat zijn fabels of sprookjes die u vertelt" enz, enz. En daarom moet ik steeds weer de puntjes op de traditionele 'i' zetten.

Gelukkig maar dat Steven De Foer mijn verhaal bevestigt, anders was u waarschijnlijk tevens één van de eersten geweest om mijn verhaal te ontkennen.

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 17:12.
Oud 16 november 2009, 17:23   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Thuis gene fret? Het zal nog niet. En goeie fret ook nog. Hetgeen men niet altijd kan zeggen van de Hollandse keuken wiens glorierijk culinair areaal u kunt vernemen in dit filmpje:

http://www.taalthuis.com/joomla/content/view/55/187/

---

Laatst gewijzigd door system : 16 november 2009 om 17:24.
Oud 16 november 2009, 17:37   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rtl Z

"Nederlandse Staatsschuld loopt op tot 380 miljard euro eind 2010
De Nederlandse staatsschuld stijgt volgend jaar van 341,7 miljard naar 380,9 miljard euro, naar maar liefst 66,3% van het BNP. Dat heeft het CPB voor RTL Z uitgerekend. De schuld per Nederlander? 23.000 euro! ENZ...
Wat u aanhaalt is doodgewoon de bevestiging van hetgeen ik ook eerder reeds schreef. Nu zou ik u een leerzame oefening aanraden: ga eens kijken naar de cijfers van la Belgique en reken maar eens uit hoeveel de schuld is per gemiddelde "Belg". Ik kan het u zo reeds zeggen voor wat betreft de federale schuld op 30.09.2009 is dat 32 509,75 € per persoon. Maar het cijfer ligt natuurlijk hoger. Want, naast die federale schuld is er nog die van het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, de Franse Gemeenschap, het Brussels Gewest...
U merkt dat het geen pas heeft om smalend te doen over de Nederlandse openbare financiën, zeker niet vanuit la Belgique.
Oud 16 november 2009, 17:39   #76
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thuis gene fret? Het zal nog niet. En goeie fret ook nog. Hetgeen men niet altijd kan zeggen van de Hollandse keuken wiens glorierijk culinair areaal u kunt vernemen in dit filmpje:

http://www.taalthuis.com/joomla/content/view/55/187/

---
om in uw stijl van bronnen te blijven:

goed eten in België

http://www.demorgen.be/dm/nl/2590/Fe...-in-orde.dhtml
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 17:41   #77
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet niet proberen de aandacht af te leiden door naar een ander onderwerp over te wippen. Het door mij geciteerde Vlaams gezegde geeft goed weer wat ik bedoel. Nederlanders zijn op hun auto's zuiniger en ze hebben gelijk ook. Die keuken komt daar niet bij te pas.
Oud 16 november 2009, 17:41   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
om in uw stijl van bronnen te blijven:

goed eten in België

http://www.demorgen.be/dm/nl/2590/Fe...-in-orde.dhtml
Eetstallen 'op festivals' gaat u toch niet vergelijken met 'dagelijkse kost'. U moet appelen met appelen vergelijken en niet appelen met peren.
Oud 16 november 2009, 17:41   #79
Hollander

Standaard

Citaat:
Wat u aanhaalt is doodgewoon de bevestiging van hetgeen ik ook eerder reeds schreef. Nu zou ik u een leerzame oefening aanraden: ga eens kijken naar de cijfers van la Belgique en reken maar eens uit hoeveel de schuld is per gemiddelde "Belg". Ik kan het u zo reeds zeggen voor wat betreft de federale schuld op 30.09.2009 is dat 32 509,75 € per persoon. Maar het cijfer ligt natuurlijk hoger. Want, naast die federale schuld is er nog die van het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, de Franse Gemeenschap, het Brussels Gewest...
U merkt dat het geen pas heeft om smalend te doen over de Nederlandse openbare financiën, zeker niet vanuit la Belgique.
Dat lijkt me juist, maar ook 23.000 per hoofd is niet iets om bijzonder trots op te zijn. U plaatst het echter wel in het juiste perspectief, terwijl Système meer de persoon is van de splinter en de balk.

Besluit: Nederland doet het beter dan België, maar is bij lange na niet perfect.
Oud 16 november 2009, 17:42   #80
Hollander

Standaard

Citaat:
Eetstallen 'op festivals' gaat u toch niet vergelijken met 'dagelijkse kost'. U moet appelen met appelen vergelijken en niet appelen met peren.
Zegt de meneer die het hier herhaaldelijk over kroketten-uit-de-muur heeft.

u laat ons lachen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be