![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In 1990 kreeg het westen toch zijn 'zin' en werd Duitsland herenigd. Ik blijf hierin derhalve een parallel zien met de situatie rond de Nederlanden na 1830.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 27 november 2009 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
____ _____ Laatst gewijzigd door system : 27 november 2009 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(*) Landtaal kan hier een dubbele betekenis hebben: 'staatstaal' en 'streektaal'. Laatst gewijzigd door system : 27 november 2009 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#66 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
___ ___ Laatst gewijzigd door system : 27 november 2009 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze ordening had Willem I voor. Niet wat u ervan maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Waaruit zou dat moeten blijken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Aan de titel van dess draad hoef ik nix aan te te voegen, spreekt voor zich.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() doe mij ook zo'n kristallen bol?
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ergens logisch. Meer en meer Vlamingen denken in termen van "Vlaanderen" en niet meer van "België"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De taalpolitiek van Willem was een mengeling van Duitse en Franse leerstellingen op dit vlak. Zo poneert Dr. A. De Jonghe, De taalopolitiek van Willem I, het volgende: blz 15: "Aan de basis van deze politiek ligt een zonderlinge kruising van staatse en volkse leerstellingen. Enerzijds ontleed aan de Frans-revolutionaire taalpolitiek, dat staats eenheid in dienst moest staat van de talpolitiek; anderzijds de opvatting , ontleend aan het Duitse taalnationalisme, dat het ene volk zich van het andere onderscheidt door de taal.' Nu kwam de Duitse stelling (die Willem dus meer volgde volgens u) neer op ‘één taal, één volk’. Men ging hier dus uit van een ‘volksnationalisme’ (de Fransen vertrokken eerder van een 'staatsnationalisme'). Dus wat wilde Willem uiteindelijk bereiken in zijn VKN op termijn? Wel, hij wilde uiteindelijk dat gans zijn koninkrijk, dus het VKN, uiteindelijk één volk zou worden met één taal: het Nederduitsch. Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De splitsing van België is wel mogelijk maar ik geloof helemaal niet in een rattachisme met Nederland (voor Vlaanderen), Frankrijk (voor de Franstaligen) en Duitsland (voor de Duitstaligen). Die drie landen draaien zeer goed en hebben helemaal niets te winnen met de aansluiting van die regios. Als België slecht draait, is enkel en alleen België verantwoordelijk daarvoor. Het probleem in België komt al door het feit daar het land op niets trekt en dit zonder zelfs aan een debat "Voor of tegen België" te beginnen. Neem Zwitserland : ook verschillende gemeenschappen maar niemand vraagt de splitsing van Zwitserland. OK, ze zijn beter georganiseerd maar het is niet alleen dit. Ik ken Zwitserland, een deel van mijn familie woont er en ik ga er regelmatig : hun land is toch serieus iets anders dan onze domme België!
Laatst gewijzigd door Everytime : 28 november 2009 om 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verschillende koninklijke besluiten die Willem I uitvaardigde, laten geen enkele grond voor wat u allemaal fantaseert. Wallonië zou een Frans taalregime krijgen met evenwel de uitdrukkelijke bepaling dat het Nederlands de enige rijkstaal zou zijn. Op een langere termijn zou dat dus inhouden dat de correspondentie met het centraal gezag in Brussel als Den Haag in het Nederlands zou verlopen (pikant detail: gedurende heel de Nederlandse periode verliep die zo goed als uitsluitend in het Frans), terwijl de plaatselijke communicatie tussen burger en regionale overheid erin het Frans zou gebeuren. Van enige vernederlandsing van dat niveau was geenszins sprake. Wel had Willem I het duidelijke doel voor ogen dat het Nederlands de enige rijkstaal hoorde te worden, wat dan ook impliceerde dat de kennis van het Nederlands verbreid hoorde te worden. Ook in Wallonië hoorde men het Nederlands aan te leren. Dit staat op gelijke grond met wat bijvoorbeeld in het Oostenrijkse deel van de Donaumonarchie gebruikelijk was: het Duits als enige rijkstaal, waardoor iedereen met enig ambt, mandaat of enige ambitie die taal beheerste of trachtte te beheersen, terwijl echter op het officieel, regionaal niveau talen als het Tsjechisch of Italiaans werden gebruikt. In het Oostenrijkse deel heeft men ook nooit getracht een verduitsing door te voeren (wat echter wel het geval was in het Hongaarse gedeelte die daar bijzonder veel kwaad bloed zette). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Daar valt over te discussiëren natuurlijk… Maar uw verontwaardiging is behoorlijk selectief , als je ziet dat de kinderen van de koning , die geen enkele functie hebben , Laurent en Astrid , een dotatie krijgen die exact even hoog is als de bezoldiging van de president van Europa ; dat vindt u dan accepteerbaar ? Ik vind dit een discriminatie van de andere belgen die van een OCMW-uitkering moeten leven …
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Nadat ik gisteren de zitting opgeheven had, is er nog wel een uur conversatie geweest onder verscheidenen hoopjes. De graaf de Thiennes heeft mij openhartig en belangrijk gesproken. Het stuk van de taal, waaromtrent den heer Van der Duyn mij de last van Uwe majesteit gebragt had, hebben zij zeer wel gevat, en graaf de Thiennes zeide mij , dat over dertig jaar de gehele natie Hollands spreken zoude. (op.Cit, blz.47- 48) Graaf de Thiennes ziet (een beetje te optimistisch weliswaar) maw de volledige 'verhollandsing' van het VKN geschieden op een 30 jaar tijd. Hij denkt dus dat binnen 30 jaar, dus rond 1845, iedereen in het VK Nederduitsch zal spreken. En hij heeft het volgens mij in deze niet specifiek over de 'ambtelijke taal'. Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |