Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet de officiële taal van een onafhankelijk Vlaanderen worden ?
Algemeen Nederlands 19 54,29%
Verkavelingsvlaams 5 14,29%
Duits 5 14,29%
Frans 1 2,86%
Engels 1 2,86%
Iets Anders (specifieer) 4 11,43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2009, 13:11   #61
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Neen, want dat hangt niet af van het aantal sprekers. Wel van de mate waarin die taal geïntegreerd is en deel uitmaakt van een volk. Wie lééft er in het esperanto zoals mensen leven in het Nederlands, Baskisch, Gaelic, Bretoens....?? In welke mate is er sociale interactie in het dagdagelijkse leven in esperanto?
Dat gaat dan ook om enkele honderdduizenden. Veel gemengde gezinnen bijvoorbeeld gebruiken naast de twee moedertalen het Esperanto als brugtaal en voeden hun kinderen drietalig op (stuk voor stuk worden dat dan ook taalvirtuozen). Sociale interactie is er elke minuut van de dag, en dan wel wereldwijd. Meer dan heel wat minderheidstalen in Europa.

Heeft Cornish een ziel?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 13:36   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Neen, want dat hangt niet af van het aantal sprekers. Wel van de mate waarin die taal geïntegreerd is en deel uitmaakt van een volk. Wie lééft er in het esperanto zoals mensen leven in het Nederlands, Baskisch, Gaelic, Bretoens....?? In welke mate is er sociale interactie in het dagdagelijkse leven in esperanto?
Inderdaad. Pelgrim, ik moet Txiki hier echt bijtreden. Ik spreek ook Engels maar ik leef er niet in. Ik leef in mijn moeders taaltje en gebruik Engels als een gemak om even te kunnen communiceren met een Chinees, een Indiër of een Schot.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 14:59   #63
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Esperanto is bullshit, stierenstront. Heeft geen ziel of niks. Trouwens, wie de moeite doet om een paar echte talen te leren, heeft geen esperanto nodig. Dat 'ze' eens Nederlands leren.
Die gemakkelijkheid is wat me afstoot. Denken ze nu echt dat we dom zijn ofzo? Waarom moet een neutrale taal nu gemakkelijk zijn? Wat Esperanto is tot taal is lelijke betonbouw tot architectuur.

Een taal nota bene, zonder geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 15:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 15:09   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Inderdaad. Pelgrim, ik moet Txiki hier echt bijtreden. Ik spreek ook Engels maar ik leef er niet in. Ik leef in mijn moeders taaltje en gebruik Engels als een gemak om even te kunnen communiceren met een Chinees, een Indiër of een Schot.
Engels heeft dus geen ziel volgens jou?
Oud 1 december 2009, 15:12   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Die gemakkelijkheid is wat me afstoot. Denken ze nu echt dat we dom zijn ofzo? Waarom moet een neutrale taal nu gemakkelijk zijn? Wat Esperanto is tot taal is lelijke betonbouw tot architectuur.
Er zijn er anders heel veel die de grammaticale structuur van Esperanto aangenaam en knap vinden. En ik kan je gerust teksten onder de neus duwen die zo complex en moeilijk zijn dat zelfs doorwinterde Esperantisten ze enkele keren moeten herlezen.

Citaat:
Een taal nota bene, zonder geschiedenis.
Tiens, ik beschik over een halve bibliotheek vol boeken over de geschiedenis van Esperanto. Bizar.
Oud 1 december 2009, 15:12   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En nu ben ik nog steeds op zoek naar de definitie van een "ziel" van een taal. Blijkbaar kan niemand die geven.
Oud 1 december 2009, 15:25   #67
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

de Pel zit op z'n paard
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 15:25   #68
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En nu ben ik nog steeds op zoek naar de definitie van een "ziel" van een taal. Blijkbaar kan niemand die geven.
Pelleke, zo belangrijk is dat nu toch niet he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 16:15   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de Pel zit op z'n paard
nobodi toĉes maaj esperanto
Oud 1 december 2009, 16:20   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pelleke, zo belangrijk is dat nu toch niet he.
eigenlijk toch wel. Exact dezelfde etiketten van "zielloosheid" en dergelijke gebruikt men overal in de wereld om talen te onderdrukken. Zo is het gebeurd met Nederlands. Met Baskisch ook trouwens.

En eerlijk, ik ken ook geen definitie van "de ziel" van een taal. Wat ik wel weet is dat ik al met > 1000 talen in aanraking ben gekomen, inclusief enkele 'conlangs' en van geen enkele kreeg ik het gevoel dat die "geen ziel" had. Zelfs solresol of Klingon niet, godbetert.

Een taal leeft van zodra mensen die gebruiken. En elke taal is per definitie in staat tot de hoogste niveaus, dat is een linguïstisch feit. Ja, zelfs Klingon. Wat nog ontbreekt vindt men namelijk gewoon uit wanneer het nodig is, zo werkt een taal.
Oud 1 december 2009, 17:26   #71
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, dat wat naar de hemel gaat als de taal sterft.

Ik vind "ziel" een beetje ongelukkig gekozen, maar ik ben wel akkoord met de inhoud. Esperanto, Volapük, Quenya of Klingon zijn talen zonder native sprekers. Taal maakt evenzeer deel uit van een cultuur en een staat die zijn eigen cultuur ondergeschikt maakt aan een uitgevonden cultuur is gedoemd om te verdwijnen of toch op zijn minst slachtoffer te worden van een culturele revolutie.
Oud 1 december 2009, 17:34   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht

Ik vind "ziel" een beetje ongelukkig gekozen, maar ik ben wel akkoord met de inhoud. Esperanto, Volapük, Quenya of Klingon zijn talen zonder native sprekers.
Esperanto kent wel degelijk "native speakers". Niet veel, maar ze zijn er.

Citaat:
Taal maakt evenzeer deel uit van een cultuur en een staat die zijn eigen cultuur ondergeschikt maakt aan een uitgevonden cultuur is gedoemd om te verdwijnen of toch op zijn minst slachtoffer te worden van een culturele revolutie.
Esperanto heeft helemaal niet de ambitie een staat te vormen die de "eigen cultuur" ondergeschikt maakt. Wel integendeel. Er is de afgelopen 120 jaar een organische band gegroeid tussen Esperanto-beweging en bewegingen van onderdrukte talen. Een van de sterkste nationale afdelingen van de Esperantobeweging is bvb de Catalaanse, die ook sterk actief is in de strijd voor de Catalaanse en Occitaanse talen.
Oud 1 december 2009, 17:37   #73
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

kunde gij mij een definitie van geluk geven?
zoniet bestaat dat niet.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 17:44   #74
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Praat gwoan Frysk.

Citaat:
Wel van de mate waarin die taal geïntegreerd is en deel uitmaakt van een volk. Wie lééft er in het esperanto zoals mensen leven in het Nederlands, Baskisch, Gaelic, Bretoens....?? In welke mate is er sociale interactie in het dagdagelijkse leven in esperanto?
Is dat dan nodig? Esperanto is bedoeld als lingua franca en die hebben wat mij betreft geen 'ziel' nodig, maar moeten gewoon cultureel neutraal en vooral eenvoudig zijn. In die zin is Lojban misschien een betere keuze dan het esperanto.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 17:52   #75
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht

Ik vind "ziel" een beetje ongelukkig gekozen, maar ik ben wel akkoord met de inhoud. Esperanto, Volapük, Quenya of Klingon zijn talen zonder native sprekers. Taal maakt evenzeer deel uit van een cultuur en een staat die zijn eigen cultuur ondergeschikt maakt aan een uitgevonden cultuur is gedoemd om te verdwijnen of toch op zijn minst slachtoffer te worden van een culturele revolutie.

Inderdaad, daarom zie ik meer heil in moderne varianten van dode talen als het Latijn. Het Hebreeuws toont dat het allemaal kan. Je zou het gevoel blijven hebben een taal te spreken van een volk (i.e. de Romeinen, en later gebruikt in de Middeleeuwen en Renaissance).
Soit, misschien komt er ooit een bloeitijdperk van de conlang en dat dat de nieuwe taalstrijd wordt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 17:53.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:30   #76
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
nobodi toĉes maaj esperanto
Aì shâll be�*t on ür mooil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:38   #77
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Voor WO I bestond er tussen Voeren, Luik en Pruisen een "neutrale zone" "Altenberg"
"Vieux Montagne" of ook Moresnet genoemd. In dit gebied werd "Amikejo" gesticht een vrijhandelszone met de bedoeling via handel de "Internacia Linvo" te promoten. Een onafhankelijk Vlaanderen zou zich ten eigen bate kunnen omvormen in een "Ega Amikejo"
"Groot vriendschapsplaats" en dus als officiële taal het Esperanto invoeren er op toeziend dat iedereen in de allereerste plaats zijn moers taal behoorlijk leert....

(Schoon antwerps, vloeiend Noord-Kortrijkzaans, Arendonks enz..) om met elkaar boven de dialectische grenzen heen te kunnen communiceren is bij een dergelijke babylonische spraakverwarring het Esperanto vanzelfsprekend onontbeerlijk....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:42   #78
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Praat gwoan Frysk.

Is dat dan nodig? Esperanto is bedoeld als lingua franca en die hebben wat mij betreft geen 'ziel' nodig, maar moeten gewoon cultureel neutraal en vooral eenvoudig zijn. In die zin is Lojban misschien een betere keuze dan het esperanto.
Toen ik enkele jaren geleden kennis mocht maken met de Esperanto-cultuur is het ook bij mij bestaande voordeel van "een zielloze taal enkel en alleen om op een rationele wijze universeel te kunnen communiceren" ter ziele gegaan.

Ik brevier braaf dagelijks in de verzamelde werken van William Auld en kijk vreugdevol uit naar de nieuwste editie van "Literatura foiro" dat me trouw 2maandelijks vanuit Bulgarije bereikt : mijn horizon is open en kan niet meer dicht.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:37   #79
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Dat wij in een ongemakkelijke taalunie met Nederland zitten weet iedereen. Aangezien Vlaanderen binnenkort toch onafhankelijk wordt, is het de moeite al eens keihard na te denken over wat onze officiële landstaal moet worden

Algemeen Nederlands : onze huidige standaardtaal
Verkavelingsvlaams : soap-opera Vlaams
Duits : de mooiste taal ter wereld
Frans : omdat je afscheuren van Franstaligen omwille van taalkwesties om daarna met zijn allen Frans te gaan spreken de ultieme Belgenmop zou zijn
Engels : de nieuwe lingua franca
Vlaanderen onafhankelijk wat een grap. Iedereen weet dat over dit en een tiental jaar iedereen in België alleen nog maar Frans zal praten. We zijn begonnen in BHV en Knokke, maar weldra spreekt iedere Belg Frans. De liefde is immers onoverwinnelijk. En Frans is niet toevallig de taal van de liefde.

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 1 december 2009 om 19:39.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:51   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

frans is niet de taal van de liefde. Als er al een taal die titel kan claimen is dat het Occitaans, waar de trobador-traditie begon. Het Occitaanse nationale volkslied is zelfs een liefdeslied.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be