![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Wat moet de officiële taal van een onafhankelijk Vlaanderen worden ? | |||
Algemeen Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
Verkavelingsvlaams |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Frans |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Iets Anders (specifieer) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,43% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft Cornish een ziel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een taal nota bene, zonder geschiedenis.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Engels heeft dus geen ziel volgens jou?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En nu ben ik nog steeds op zoek naar de definitie van een "ziel" van een taal. Blijkbaar kan niemand die geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pelleke, zo belangrijk is dat nu toch niet he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eigenlijk toch wel. Exact dezelfde etiketten van "zielloosheid" en dergelijke gebruikt men overal in de wereld om talen te onderdrukken. Zo is het gebeurd met Nederlands. Met Baskisch ook trouwens.
En eerlijk, ik ken ook geen definitie van "de ziel" van een taal. Wat ik wel weet is dat ik al met > 1000 talen in aanraking ben gekomen, inclusief enkele 'conlangs' en van geen enkele kreeg ik het gevoel dat die "geen ziel" had. Zelfs solresol of Klingon niet, godbetert. Een taal leeft van zodra mensen die gebruiken. En elke taal is per definitie in staat tot de hoogste niveaus, dat is een linguïstisch feit. Ja, zelfs Klingon. Wat nog ontbreekt vindt men namelijk gewoon uit wanneer het nodig is, zo werkt een taal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind "ziel" een beetje ongelukkig gekozen, maar ik ben wel akkoord met de inhoud. Esperanto, Volapük, Quenya of Klingon zijn talen zonder native sprekers. Taal maakt evenzeer deel uit van een cultuur en een staat die zijn eigen cultuur ondergeschikt maakt aan een uitgevonden cultuur is gedoemd om te verdwijnen of toch op zijn minst slachtoffer te worden van een culturele revolutie.
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Praat gwoan Frysk.
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad, daarom zie ik meer heil in moderne varianten van dode talen als het Latijn. Het Hebreeuws toont dat het allemaal kan. Je zou het gevoel blijven hebben een taal te spreken van een volk (i.e. de Romeinen, en later gebruikt in de Middeleeuwen en Renaissance). Soit, misschien komt er ooit een bloeitijdperk van de conlang en dat dat de nieuwe taalstrijd wordt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 december 2009 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aì shâll be�*t on ür mooil.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor WO I bestond er tussen Voeren, Luik en Pruisen een "neutrale zone" "Altenberg"
"Vieux Montagne" of ook Moresnet genoemd. In dit gebied werd "Amikejo" gesticht een vrijhandelszone met de bedoeling via handel de "Internacia Linvo" te promoten. Een onafhankelijk Vlaanderen zou zich ten eigen bate kunnen omvormen in een "Ega Amikejo" "Groot vriendschapsplaats" en dus als officiële taal het Esperanto invoeren er op toeziend dat iedereen in de allereerste plaats zijn moers taal behoorlijk leert.... (Schoon antwerps, vloeiend Noord-Kortrijkzaans, Arendonks enz..) om met elkaar boven de dialectische grenzen heen te kunnen communiceren is bij een dergelijke babylonische spraakverwarring het Esperanto vanzelfsprekend onontbeerlijk....
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik brevier braaf dagelijks in de verzamelde werken van William Auld en kijk vreugdevol uit naar de nieuwste editie van "Literatura foiro" dat me trouw 2maandelijks vanuit Bulgarije bereikt : mijn horizon is open en kan niet meer dicht.
![]() |
![]() |
#79 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 1 december 2009 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() frans is niet de taal van de liefde. Als er al een taal die titel kan claimen is dat het Occitaans, waar de trobador-traditie begon. Het Occitaanse nationale volkslied is zelfs een liefdeslied.
|
![]() |
![]() |