![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even on topic: ik versta nog altijd niet waarom sommigen zo hoog oplopen met dat Europa. Alsof daarvan alle heil verwacht moet worden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 6 december 2009 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En al wat hij probeert te doen is Belgie redden wat dus nefast is voor Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Parlementslid
|
![]() Mijn gedachten over Vlaanderen en België zijn net hetzelfde.
![]() |
#65 |
Parlementslid
|
![]() Neen, een verenigd Europa kan verschillende vormen aannemen. Bvb. enkel als overlappend orgaan met provincies of departementen die volledig of semi autonoom zijn.
![]() |
#66 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat dat sarcastische maar achterwege hoor. Het plan is op een aantal parameters na exact wat dictators als Hitler, Napoleon, Caesar en andere europese verenigers voor ogen hadden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daaruit zal wel degelijk een "europese cultuur" volgen, culturen vormen zich naargelang de sociaal-economische en staatkundige onderlaag. Jouw plan voor een groot Europees Imperium is dus niet alleen de institutionele vernedering van alle volkeren, maar op termijn ook een culturele genocide.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Parlementslid
|
![]() Ik zie geen reden waarom dat zo zou zijn, zeker niet in een situatie waarbij er verschillende politieke polen zijn die elkaar in balans houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben een mens en besta uiterst kortstondig, de toevallige handvolle identiteiten die mij eigen zijn en een vleugje herinnering is alles wat er behalve wat stof van mij zal overblijven. Mensen die meer en verder gereisd hebben dan ik zeggen zelf dat hoe meer ze van de wereld zien en zgn. verschillende culturen leren kennen ze ervaren hoe meer mensen in wezen op elkaar gelijken. Het is ongetwijfeld zo dat europese culturr, europese normen en waarden zich over de ganse wereld verspreid hebben en toonaangevend zijn & dat we intussen ook zijn gaan beseffen dat we nog iets van de "anderen" kunnen leren. door ons te bevrijden van eng nationalisme kunnen we bovendien ook de rest van de wereld nog iets leren...
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
culturele genocide is een zwaar woord. De wereld evolueert, zo is het een normale zaak dat kleinere talen, primitievere volkeren "verdwijnen". Treffend is bv. het lot van de bosjesmannen, de eskimo's en de amazone indianenstammen. enerzijds is het beroven van hun bodemschatten en de ecdologische omgeving, anderzijds is er de betere medische begeleiding, de scholing en de studie en codificatie van hun talen. De effecten van de "globalisatie" zijn zeker niet onverdeeld gunstig : denk maar aan de zeepiraten van Somalië die mensen zagen hun visbestanden verdampen door roofbevissing van de industriële naties: hun piraterij is gewoon een efficiënte (?) zelfverdediging. Is er een toekomst denkbaar van een wereld waarin Technocratieën, Theocratiieën en Democratieën vreedzaam naast elkaar samenleven ? Want als voorstander van een grote democratisch gedragen diversiteit ben je zelf een voorbeeld van "Europese cultuur" en waarschijnlijk allergisch aan systemen die een staat gebazeerd op "gehoorzaamheid aan god" of een "op rationele technologie gerichte dictatuur". Een Europa dat zich kan uitzuiveren van een naar binnen verdelend nationalisme en meer democratisch is zou in de plaats moeten komen van de geldwaartde-opstapelende concurrenrende etno-egocentrische "europese grootmachten" die tot op heden de wereld menen te regeren.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als er verschillende polen zijn, dan is er op zich al geen sprake meer van een eengemaakt EUropa, die polen zullen elk, al dan niet bewust, een maatschappelijke dynamiek op gang brengen die hun respectieve periferiën aan zich zullen binden en daardoor defacto nieuwe naties met bijhorende structuren creëren. Een echt verenigd Europa kan enkel bestaan als er maar één politieke pool is voor heel Europa (Brussel dus?). Overigens, zelfs als Europa drie of vier 'polen' heeft zal het resultaat hetzelfde zijn: al de anderen zullen moeten verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben mij. In welke hokjes en volkeren je me indeelt is jouw probleem. Ik ben alleen voorlopig wel blij met een niet al gecentraliseerde overheid, dus laat die Europese staat nog maar even zitten.
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Vreemdeling
|
![]() Even ter verduidelijking: er is zeker een groot verschil tussen het Romeinse Rijk, het Franse imperium en het hedendaagse Europa. Het grote verschil? In de geschiedenis kwamen die rijken tot stand na verovering en onderwerping, nu moeten we Europa verenigen tot een staat, zonder daarbij enige vorm van geweld te gebruiken. Onderdrukking was trouwens de ondergang van de 'Europese' rijken in de geschiedenis, en die fout zal niet opnieuw begaan worden...
![]() |
#80 |
Parlementslid
|
![]()