Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2010, 21:22   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Spreek voor uwzelf! De meeste Franstaligen voelen zich prima in Brussel! En men moet ook realist zijn : ze leren Nederlands omdat het noodzakelijk is om een job in Brussel te vinden, het is niet echt door liefde voor het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur.
Dat is goed nieuws.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:24   #62
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik verwacht ook niet dat de stad totaal Vlaams zou worden
Maar ik denk wal dat het Nl een serieuze opmars "kan" maken.

Idd, Engels is vooral in opmars bij mensen die het goed hebben vnl. in het Oosten vd stad en in de Rand.
Engels de universele taal van het geld
Oud 26 januari 2010, 21:26   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwacht ook niet dat de stad totaal Vlaams zou worden
Maar ik denk wal dat het Nl een serieuze opmars "kan" maken.

Idd, Engels is vooral in opmars bij mensen die het goed hebben vnl. in het Oosten vd stad en in de Rand.
Er zijn niet zoveel Vlamingen in Brussel en Vlamingen doen al helemaal niets om van Brussel een Vlaams imago te geven. Neem al de TV-zenders :
De gebouwen van de RTBF en van RTL-TVI zijn in Brussel.
De gebouwen van de VRT zijn wel in Brussel maar waar zijn die van VTM? In Vilvoorde (Vlaanderen, dus). Die van VT4? In Zaventem (Vlaanderen, dus). Dat zegt al genoeg, denk ik.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:26   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik snap ook de logica niet. NVA zit in een regering die via de bestaande en door alles en iedereen aanvaarde structuren en initiatieven de anderstaligen in Brussel wil buitensluiten maar anderzijds druk doende is om nieuwe dubieuze iniatieven voor te bereiden om diezelfde anderstaligen voor zich te winnen. Ik verdenk veel Niveanen ervan dat ze Franstaligen die Nederlands willen leren erger vinden dan diegenen die dat niet willen.
Is dat zo? Laat ons eens kijken wat N-VA Brussel te zeggen heeft omtrent onderwijs.

Citaat:
1. ONDERWIJS

Voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel is een bijzondere rol weggelegd. Het marktaandeel daarvan ging de jongste jaren al in sterk stijgende lijn. De mogelijkheden op vlak van infrastructuur en personeel moeten bijgevolg prioritair worden uitgebreid. N-VA wil daarom een capaciteitsuitbreiding van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel met 10% tegen 2015 tot ca. 40.500 plaatsen. De genoemde capaciteitsuitbreiding moet dan ook gepaard gaan met flankerende maatregelen voor het succesvol begeleiden van grote aantallen anderstalige leerlingen.
  • *Kinderen van anderstalige ouders zijn meer dan welkom, maar het kan niet dat kinderen van Nederlandstalige ouders daardoor in de kou staan. Daarom moet het GOK-decreet in Brussel een specifieke invulling krijgen, met een absolute voorrangsregeling voor kinderen met minstens één Nederlandstalige ouder (Nederlandstalig diploma secundair onderwijs en/of een inburgeringstraject volgen of gevolgd hebben en/of de taalkennis kunnen bewijzen door middel van een taaltest).
  • *Ten aanzien van anderstalige kinderen en ouders moet elke Brusselse Nederlandstalige school een taalbeleid uitwerken waar het Nederlands uitdrukkelijk centraal staat. Middels de engagementsverklaring verbinden de ouders er zich toe het contact met het Nederlands te stimuleren. Ook taalvaardigheidstoetsen die op systematische wijze worden afgenomen op belangrijke overgangsmomenten in de schoolloopbaan, vormen belangrijke instrumenten in dit taalbeleid. Bij het niet slagen van deze taalvaardigheidstoetsen moet de betrokken leerling een bijkomend taalpakket volgen. Indien er onvoldoende medewerking is van de leerling en de ouders, wordt de leerling doorgestuurd naar het Franstalig onderwijs te Brussel.
  • *Naast deze eerder ‘streng begeleidende’ maatregelen dient Vlaanderen ook positief stimulerend te werk te gaan, door Nederlands bij ouders en kind te associëren met aangename dingen, bijvoorbeeld door het uitlenen van muziek, DVD’s, strips, boeken, spelletjes… te stimuleren.
  • *Om de ‘brain drain’ en constante vervanging van jonge leerkrachten tegen te gaan pleit N-VA voor de invoering van een substantiële premie voor leerkrachten die in Brussel lesgeven (‘Brussel-premie’). Dit moet de kwaliteit van het Vlaams-Brussels onderwijs op peil houden.
  • *Daarnaast wordt elke leerkracht-stagiair ertoe aangemoedigd om een deel van zijn/haar stage door te brengen binnen een grootstedelijke context. Zo kan een stagiair die binnen een straal van 40 km van Brussel woont, een deel van zijn/haar stage lopen in Brussel.
  • *Waar nodig (in functie van spijbelbeleid,…) wordt door de Vlaamse overheid samengewerkt en overlegd met de Franse Gemeenschap, de Brusselse gemeenten en/of de politiediensten.
  • *In de Brusselse context pleit N-VA pleit voor de invoering van de schoolkaart. De schoolkaart is een soort identiteitskaart met uurrooster, zodat agenten kunnen nagaan of de leerling spijbelt of niet.

Algemeen kan gesteld worden dat onderwijs in Vlaanderen een breed en boeiend werkterrein is. Van het instapklasje voor peuters tot de doctorandus aan de universiteit, van basiseducatie tot de lerarenopleiding. Er valt veel over te zeggen, bijvoorbeeld dat we over een bijzonder kwaliteitsvol onderwijs beschikken. Vlaanderen doet het goed wanneer het bevoegd is.

Dat wil de N-VA ondersteunen en belonen. Door te investeren in leraren, in schooldirecties en infrastructuur. Dat wil de N-VA verbeteren. Niet door een drastische onderwijshervorming, maar door zachte bijsturingen:
  • *Tegen 2015 heeft minstens één student op twee tijdens zijn hogere onderwijsstudies een buitenlandse studie-ervaring opgedaan. Internationale studentenmobiliteit wordt een recht voor alle studenten.
  • *De N-VA pleit voor het invoeren, in alle richtingen, van een vak ‘maatschappelijke oriëntatie’, congruent met het vak ‘MO’ dat nieuwkomers in het kader van hun primair inburgeringstraject krijgen. Binnen dat vak passen thema’s als sociale zekerheid, verkeerseducatie, duurzaam vervoer en energie, kennis van de economische en financiële wereld … Ook sensibilisatie inzake SOA’s, veilig vrijen, holebi’s komt er aan bod.
  • De N-VA blijft zich fors verzetten tegen een eenzijdige en drempelverhogende verengelsing van ons hoger onderwijs. Het Nederlands moet een volwaardige onderwijs- en wetenschapstaal blijven.
  • *De N-VA wil voor elke leerling een persoonlijk rugzakje waarin 'zijn' of 'haar' ondersteuning zit. Men neemt deze mee naar de onderwijsinstelling waar men studeert. Afhankelijk van het profiel wordt per leerling een budget toegekend . Deze budgetten moet de school dan vertalen in extra ondersteuning (GOn, extra ondersteuning, tolken VGT, hulpmiddelen zoals brailleregels, ...).
  • *De directies van het basisonderwijs moeten zich ten volle op hun veelzijdige taak kunnen toeleggen. Ze moeten ontheven worden van de taak ‘lesgeven’, ze moeten dringend meer administratief omkaderd worden en hun loon moet omhoog getrokken worden. Een noodzakelijke eerste stap is de gelijkschakeling van de wedde van alle directeurs basisonderwijs, ongeacht de schoolgrootte (barema 464).

http://brussel.n-va.be/index.php?opt...d=19&Itemid=11
Nu, als het van mij zou afhangen, mag de Vlaamse overheid nog veel verder gaan en moet men nog veel meer investeren in het Vlaamse onderwijs in Brussel. Maar de karikatuur die jij opnieuw van de N-VA probeert op te hangen, staat diametraal tegenover hetgeen waarvoor ze staan.
Mocht ik er dezelfde discussietechniek als jij op nahouden, zou ik nu beweren dat de LSP voorstander is om vakbonden rechtspersoonlijkheid te geven, om het wettelijk pensioen te vervangen door private pensioenfondsen en om de ontslagregelingen voor arbeiders en bedienden te versoepelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:27   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn niet zoveel Vlamingen in Brussel en Vlamingen doen al helemaal niets om van Brussel een Vlaams imago te geven. Neem al de TV-zenders :
De gebouwen van de VRT zijn wel in Brussel maar waar zijn die van VTM? In Vilvoorde (Vlaanderen, dus). Die van VT4? In Zaventem (Vlaanderen, dus). Dat zegt al genoeg, denk ik.
Je zou het ze niet aangeven, die vooruitziende blik.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:27   #66
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=LsgvZAejZG0
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:28   #67
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bovendien heeft lang niet iedere allochtoon in Brussel Arabisch als moedertaal...
...maar Berbers!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 26 januari 2010, 21:31   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar waarom zouden we Brussel bij een Vlaamse onafhankelijke staat willen?

Laat me duidelijk wezen, een corridor of uitbreiding: nooit!

Een soort van stadstaat Brussel, dat scheelt ons al de miserie in Brussel en een derde van de staatsschuld.

Win Win! Voor Vlaanderen.
Want uiteraard stopt die miserie aan de staatsgrens...
Uiteraard stopt werkloosheid, armoede, criminaliteit, verfransing,... allemaal aan de staatsgrens...
Of je zou er een Berlijnse muur moeten rondbouwen...
Oud 26 januari 2010, 21:32   #69
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek voor uwzelf! De meeste Franstaligen voelen zich prima in Brussel! En men moet ook realist zijn : ze leren Nederlands omdat het noodzakelijk is om een job in Brussel te vinden, het is niet echt door liefde voor het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur.
Ik ben dus wel realist en ook niet naïf zoals je me bestempeld.
Je houd deze woorden best voor jezelf, ik bestempel jou ook niet.

En idd Nl is noodzakelijk om een job te vinden in Bxl en vooral buiten Bxl.

Wat betreft de liefde voor Nl-talige cultuur kan ik ook zeggen dat de ouders (die uit een franstalige wereld komen) die cultuur niet kennen en zoals bijna elke Fr-talige doet, de andere culturen als minderwaardig bestempelen en het hunne vereren.

Compte dessus je bois de l'eau claire, c'est efficace contre les préjugés.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 21:33   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=L6L5rs6cbHI
Oud 26 januari 2010, 21:33   #71
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De verengelsing holt de verfransing achterna zodanig dat het eindigt met een 'Heilige Alliantie' tussen het Nederlands en het Frans.
Oud 26 januari 2010, 21:38   #72
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De verengelsing holt de verfransing achterna zodanig dat het eindigt met een 'Heilige Alliantie' tussen het Nederlands en het Frans.
kleine nuance maar een wereld van verschil,
zodanig dat het eindigt met een 'Heilige Alliantie' tussen het Frans en het Nederlands
Oud 26 januari 2010, 21:43   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben dus wel realist en ook niet naïf zoals je me bestempeld.
Je houd deze woorden best voor jezelf, ik bestempel jou ook niet.

En idd Nl is noodzakelijk om een job te vinden in Bxl en vooral buiten Bxl.

Wat betreft de liefde voor Nl-talige cultuur kan ik ook zeggen dat de ouders (die uit een franstalige wereld komen) die cultuur niet kennen en zoals bijna elke Fr-talige doet, de andere culturen als minderwaardig bestempelen en het hunne vereren.

Compte dessus je bois de l'eau claire, c'est efficace contre les préjugés.
Amerikaanse of Engelstalige producties bestempelen ze zeker niet als minderwaardig. Nederlandstalige cultuur ook niet maar ze voelen zich gewoon meer aangetrokken door de Amerikaanse of Engelstalige producties dan door de Vlaamse producties.
Oud 26 januari 2010, 22:01   #74
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Amerikaanse of Engelstalige producties bestempelen ze zeker niet als minderwaardig. Nederlandstalige cultuur ook niet maar ze voelen zich gewoon meer aangetrokken door de Amerikaanse of Engelstalige producties dan door de Vlaamse producties.
Of course!!

Maar wat ik je duidelijk wil maken is dat; ook al kom je uit een Franstalige wereld en je Nl-talig onderwijs hebt genoten, je wel toegang hebt tot die Nl-talige cultuur. Meestal maak je daar dan wel gebruik van!

Na een tijdje zie je dat door je werk en je contacten heel veel met Nl-taligen bezig bent. Veel vrienden en kennisen ook Vlaams en zelfs Nederlands zijn. Voor je het zelf besseft zit je voor een groot stuk in de Vlaamse wereld.
Dit is nu niet voor iedereen zo! Maar mijn ervaring en de ervaring van vrienden in mijn geval volgen meestal deze weg.
Je zit dan gewoon in twee culturen.
Niets te maken met het neerleggen van één cultuur voor een ander
Oud 26 januari 2010, 22:02   #75
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel eens wat meer over dat woordje "gewoon". Dat intrigeert mij.
Oud 26 januari 2010, 22:12   #76
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Op het internet heb ik al een Frans-talige Brusselaar gesproken die zich afvroeg: "stel dat het Belgisch regime ons het Engels oplegde i.p.v. het Frans: zouden we dan nu niet verder zitten?" Volgens mij bestaat er wel degelijk een verengelsingsdruk die wortel aan het schieten is. Zo'n 'small Englishmen' heb je ook in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 januari 2010 om 22:14.
Oud 26 januari 2010, 22:22   #77
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of course!!

Maar wat ik je duidelijk wil maken is dat; ook al kom je uit een Franstalige wereld en je Nl-talig onderwijs hebt genoten, je wel toegang hebt tot die Nl-talige cultuur. Meestal maak je daar dan wel gebruik van!

Na een tijdje zie je dat door je werk en je contacten heel veel met Nl-taligen bezig bent. Veel vrienden en kennisen ook Vlaams en zelfs Nederlands zijn. Voor je het zelf besseft zit je voor een groot stuk in de Vlaamse wereld.
Dit is nu niet voor iedereen zo! Maar mijn ervaring en de ervaring van vrienden in mijn geval volgen meestal deze weg.
Je zit dan gewoon in twee culturen.
Niets te maken met het neerleggen van één cultuur voor een ander
Omdat u in diepe Vlaanderen woont. Stel nu voor dat u nu in Brussel leefde, zou het niet zo zijn, geloof mij!
Oud 26 januari 2010, 22:23   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vertel eens wat meer over dat woordje "gewoon". Dat intrigeert mij.
Had u liever "alleen"?
Oud 26 januari 2010, 22:29   #79
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omdat u in diepe Vlaanderen woont. Stel nu voor dat u nu in Brussel leefde, zou het niet zo zijn, geloof mij!
Ik leef op 1km vd. Ring in Grimbergen; werk op de luchthaven en zit bijna dagelijks nog in Brussel.
Oud 26 januari 2010, 22:30   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had u liever "alleen"?
"Gewoon", "alleen", "louter",... U kiest maar uit.
Maar het intrigeert mij dat ze zich "gewoon" meer aangetrokken voelen tot de Amerikaanse of Engelstalige producties.

Wanneer iemand een in mijn ogen vreemde keuze qua geliefde neemt, wil ik nog genoegen nemen met het antwoord dat hij of zij zich er gewoon aangetrokken tot voelt.
Maar wanneer miljoenen mensen zich in groep meer aangetrokken voelt tot de Engelstalige of Amerikaanse producties, dan vermoed ik daar een oorzaak achter. Niet louter toeval.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be