Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2010, 17:05   #61
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ook in het Sjamanisme ...
Vrouwen worden geweigerd mee te doen aan een ceremonie wanneer zij menstrueren ...
Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Oud 7 februari 2010, 18:12   #62
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ook in het boeddhisme zijn menstruerende vrouwen onrein en mogen ze de tempels niet binnen. Blijkt nog maar eens hoe alle religies elementen uit de magie en het oudere geloof overgenomen hebben die gegroeid zijn uit onbegrepen toestanden. Men kan de evolutie zo aanschouwen. Toch blijft de meerderheid van de wereldbevolking halsstarrig weigeren nieuwere zienswijzen te aanvaarden. Ze voelen zich beter samen in waan, hun valse waarheid.
Zeg het eens herr skaldis, wat voor regels (pun not intended) betreffende vrouwenkwalen bestaan er in het Christendom?
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 23:52   #63
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

iets natuurlijks als menstruatie kan niet onrein zijn.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 13:30   #64
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Inderdaad. Ik heb verder bedacht dat alleen een vrouw zelf weet of ze menstrueert en het lijkt mij dat deze regels massaal worden ontdoken en wij dus dagelijks, allemaal, delen in deze veronderstelde 'onreinheid.'

Ergens las ik dat de vroeger in de shtetl de voorganger 's nachts van huis tot huis ging om personen te waarschuwen dat er één of andere 'onreinheid' infractie heeft plaatsgevonden en dat men maatregelen moest nemen. Stel dat een vrouw de mikve indook, maar nog steeds vloeide!

Verder denk ik aan de kwestie bij onze huidige moslim hoerenlopers die na hun daad zich niet meteen ritueel kunnen wassen, maar de straat opgaan, in de tram stappen, misschien links en rechts een hand schudden en zo hun onreinheid met de rest van de wereld te delen. In Istanbul was ik getuige van hoe sommige mannen, na hun bezoek aan de prostituees meteen de naburige hammam indoken voor een korte sessie, aptis geheten, ter rituele reiniging.

Wat mij hier opvalt is dat de vrouwen op dit forum geen aanleiding zien om hun eigen gedachten over de menstruatie neer te schrijven. De maatschappelijke achterstelling van vrouwen schijnt ook op het internet door te werken, terwijl vrouwen anoniem kunnen schrijven. Wonderlijk!
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 13:39   #65
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Zeg het eens herr skaldis, wat voor regels (pun not intended) betreffende vrouwenkwalen bestaan er in het Christendom?
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=57

Hier :
In de Codex Iuris Canonici, afgekondigd in 1917, kwamen de volgende canons voor die gebaseerd waren op de vermeende rituele onreinheid van een vrouw:

* Bij de keuze voor een bedienaar voor het doopsel komen vrouwen op de laatste plaats
* Vrouwen mogen geen communie uitreiken
* Meisjes of vrouwen mogen geen mis dienen aan het altaar
* Alleen mannen kunnen de heilige wijdingen ontvangen
* Vrouwen moeten in de kerk een sluier over het hoofd dragen
* Altaarlinnen moet eerst door mannen gewassen worden voor het door vrouwen aangeraakt mag worden
* Vrouwen mogen in de kerk niet preken
* Vrouwen mogen in de kerk niet voorlezen uit de Heilige Schrift

http://www.womenpriests.org/nl/traditio/unclean.asp
Dat was geldig tot 1983. Vroeger mocht een vrouw een maand of 40 dagen na de bevalling ook niet in de kerk binnen.

_________
Zonder lachen, ik zorgde er toch altijd voor, ongeveer te weten wanneer mijn secretaresses de rode vlag droegen, kwestie van diplomatich te blijven bij PMS.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2010 om 13:50.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 13:40   #66
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
(maar maak dat de gemiddelde mens maar eens wijs)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 17:17   #67
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Menstrual hut
Oud 8 februari 2010, 18:15   #68
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=57

Hier :
In de Codex Iuris Canonici, afgekondigd in 1917, kwamen de volgende canons voor die gebaseerd waren op de vermeende rituele onreinheid van een vrouw:

* Bij de keuze voor een bedienaar voor het doopsel komen vrouwen op de laatste plaats
* Vrouwen mogen geen communie uitreiken
* Meisjes of vrouwen mogen geen mis dienen aan het altaar
* Alleen mannen kunnen de heilige wijdingen ontvangen
* Vrouwen moeten in de kerk een sluier over het hoofd dragen
* Altaarlinnen moet eerst door mannen gewassen worden voor het door vrouwen aangeraakt mag worden
* Vrouwen mogen in de kerk niet preken
* Vrouwen mogen in de kerk niet voorlezen uit de Heilige Schrift

http://www.womenpriests.org/nl/traditio/unclean.asp
Dat was geldig tot 1983. Vroeger mocht een vrouw een maand of 40 dagen na de bevalling ook niet in de kerk binnen.

Vrouwen mogen tijdens hun menstruatie les geven etc etc, maar zij mogen geen sexueel contact hebben met hun man. Een orthodox joodse vrouw staat er ook niet op te wachten dat een vrouw uit de Torah gaat lezen. In extrme groepen gaan de regels nog verder. Daar heeft de vrouw of hebben de vrouwen hun eigen stoel. Maar helaas er zijn (nog) geen gescheiden dubbeldekkers (ook voor vliegtuigen,) het gescheiden lopen in straten, en er zijn geen mechitzes (gordijntjes) in koshere bussen en taxi's.

_________
Zonder lachen, ik zorgde er toch altijd voor, ongeveer te weten wanneer mijn secretaresses de rode vlag droegen, kwestie van diplomatich te blijven bij PMS.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 13:49   #69
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Vrouwen worden geweigerd mee te doen aan een ceremonie wanneer zij menstrueren ...
http://www.psyplexus.com/ellis/10.htm
Oud 20 februari 2010, 15:02   #70
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Vroeger bestonden zulke vrouwen niet. Week in week uit hadden ze dezelfde persoonlijkheid

Alleen moderne verwende westerse vrouwen ondergaan zulke wilde veranderingen van persoonlijkheid

Ergo er is wel leven na de dood
Dat komt door 2000 jaar demonisering van sex door de kerk. Nu en dan zijn ze zichzelf.
Oud 20 februari 2010, 15:22   #71
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

http://www.snopes.com/pregnant/menses.asp
http://translate.googleusercontent.c...YOMNmQRLP3y-Fg

Ik heb een boer gekend die geen menstruerende vrouwen in de buurt van zijn koeien wilde omdat de melk dan zuur zou worden.
Dat was in 1980, Oost-Vlaanderen.
Oud 9 maart 2010, 14:35   #72
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat komt door 2000 jaar demonisering van sex door de kerk. Nu en dan zijn ze zichzelf.
Als vrouwen slim zijn slaan ze nu toe wanneer de vijand verzwakt is. Laat ze de homo's volgen die met een simpele walkout hun hostoe rechten hebben veiliggesteld. Ik stel voor dat alle vrouwen hun gebruikte maandverbanden verzamelen en de kerken in hun gemeenten grondig daarmee inwrijven. Reinigen van eeuwenlange vrouwenhaat; ja een nieuwe inwijding. Ik wil alle Jezusbeelden roze zien glimmen van dat wonderlijke vrouwenspul waarvoor men vrouwen al zo lang uitsluit. En zodoende kunnen zij gelijkheid afdwingen en toelating van vrouwen tot het ambt van priester, bisschop en zelfs pausin.
Oud 9 maart 2010, 15:02   #73
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Als vrouwen slim zijn slaan ze nu toe wanneer de vijand verzwakt is. Laat ze de homo's volgen die met een simpele walkout hun hostoe rechten hebben veiliggesteld. Ik stel voor dat alle vrouwen hun gebruikte maandverbanden verzamelen en de kerken in hun gemeenten grondig daarmee inwrijven. Reinigen van eeuwenlange vrouwenhaat; ja een nieuwe inwijding. Ik wil alle Jezusbeelden roze zien glimmen van dat wonderlijke vrouwenspul waarvoor men vrouwen al zo lang uitsluit. En zodoende kunnen zij gelijkheid afdwingen en toelating van vrouwen tot het ambt van priester, bisschop en zelfs pausin.
U, mijnheer, bent een rare.
Oud 9 maart 2010, 15:56   #74
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Waarom zou ik dat nog moeten vragen? Ik snap heel goed waarom ze die er niet bij willen hebben. [/duikt weg]
Oud 9 maart 2010, 17:33   #75
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dit is een persoonlijke aanval! Ik wil je verzoeken je commentaren te beperken tot de topic of anders weg te blijven uit mijn draden.
Oud 9 maart 2010, 17:49   #76
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een persoonlijke aanval! Ik wil je verzoeken je commentaren te beperken tot de topic of anders weg te blijven uit mijn draden.

Kom op!
Op een forum kun je kritiek verwachten - zeker bij onderwerpen die....op zijn zachts gezegd... niet zo vaak besproken worden - en dit was zeker geen persoonlijke aanval.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 18:25   #77
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Kom op!
Op een forum kun je kritiek verwachten - zeker bij onderwerpen die....op zijn zachts gezegd... niet zo vaak besproken worden - en dit was zeker geen persoonlijke aanval.
Puriteins, preuts, timide, frustratie, verlegen of schijnzedig:

De noodzaak van kledij is voor de mens in de eerste plaats bescherming tegen de natuurelementen.
Het dragen van kledij geeft de mens de kans zich te verschuilen en te schamen bij het ontdoen ervan.
In onze contreien is voor een groot deel het puriteins gedrag van de mens een product van zijn religie.
Door religie en traditie zijn naakt en seksualiteit al honderden jaren met elkaar verbonden en taboe.
Sommigen vinden dat naakt enkel het individu toegehoord.
Sommigen vinden dat naakt enkel binnen privaat of gezinsbereik kan.
De naakte vrouw is bang voor lichaamskritiek door eventuele lichamelijke onvolmaaktheid, gelukkig is niemand perfect en is schoonheid meestal te vinden in de onvolmaaktheid.
De naakte man is in het bijzijn van meerdere of andere naakte vrouwen bang voor een erectie, gelukkig regelen onze instincten dat anders.
De rem van collectieve naaktheid is veelmeer het schaamtegevoel in het bijzijn van gekende mensen.
Het is een beetje te vergelijken met het niet willen dansen in het bijzijn van anderen, het lichaam niet ritmis te willen bewegen om vrij te zijn, dit uit angst om verkeert te doen en zich te schamen door verlegenheid.

Evolutie:

Uit het extreme puriteinse gedrag ontstond FKK (Freie Kurper Kultur) vrije lichaams cultuur, een vrij denken waarbij naakt en seksualiteit niet met elkaar verbonden zijn en waarbij meer individuele vrijheid zonder frustraties op de voorgrond staat.
De moderne mens die gebruikt maakt van wellness-centers, thermen, thalasso-centers, familie sauna’s en badcultuur leert zijn instincten controleren en kan zich naakt onder zijn soortgenoten begeven.
Naakt vooral in functie van gezondheid, vrijheid, gelijkheid en respect voor het eigen lichaam, niet enkel in functie van seks, kledij, schijnzedigheid of modeverschijnselen.
De mens is naakt geboren en hoeft zich daarvoor niet te schamen, kleding bedekt zijn ware zijn.
Men kan niet vrij zijn en over vrijheid spreken wanneer naakt taboe is.
Waar wellness-centers, thermen, thalasso-centers, familie sauna’s en badcultuur, F.K.K, of naturisten stranden ontstaan kan de mens afstand nemen van zijn puriteinse gedrag en overwint zijn drempelvrees.
Hij kan naakt zwemmen, zonnebaden, zich vrij voelen en hoeft zich niet te schamen voor zijn lichaam.
Naaktheid kan enkel in een omgeving waar wederzijds vertrouwen heerst en geen provocatie wordt vermoed.
Vooral in de vorm van vrijetijdsbesteding en ontspanning kan “naakt zijn” tot stand komen zonder enige verplichtingen.
Het naakt zijn is geen schande, het is eigen en andermans lichaam aanvaarden zoals het is.
De naakte mens zet het vergelijk van strandkledij en andere modeverschijnselen buiten spel.

De evolutie van de textielstranden:

De puriteinse textiel stranden versoepelen en maken plaats voor vrouwen die topless zonnen met de string.
De extreme puriteinse gedachtegang maakt plaats voor tolerantie en wordt doorbroken.

Emancipatie en geen manipulatie:

Het is vooral de man die moet leren dat “niet” het bedekken van het lichaam van de vrouw, maar het bewust leren omspringen en beheersen van zijn eigen instincten en driften de gulden middenweg is, dit voor de vrije emancipatie van vrouw en man, het is de weg.
De man kan en mag de vrouw niet in een boerka dwingen om zijn eigen preutse frustraties op te lossen.
Hier zien we dat seksualiteit zonder preutse frustraties in principe altijd met liefde is verbonden.
Je kan de waarheid niet verwarren met een door religie gemanipuleerde meerderheid op onze planeet.
Als één miljoen mensen in een stommiteit geloven dan is dat nog steeds een stommiteit.
Religie en wereldproblemen, religie is niet het begin maar het einde van alle denken.

Hypocrisie:

Een samenleving waar partnerbedrog welig tiert en naakt taboe is, deze hypocrisie is lachwekkend.
Het is niet eenvoudig om in het bos van extremen de bomen nog te zien staan, het extremisme van partnerclubs, sekssauna’s, hoerententen en andere excessen bekladden de goede naam van de vrije lichaamscultuur.
Bij vele mensen worden enkel bij medische controles van het lichaam frustraties en taboes overwonnen.

Het mooie aan vrijmeningsuiting is dat je altijd weer verrast wordt door de schaamteloosheid van diegenen die haar willen beknotten, het helder denken mag zich nooit onderwerpen.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 21:28   #78
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw draden???
Oud 9 maart 2010, 21:36   #79
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
En U mijnheer, u trapt een open deur in..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 21:37   #80
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Uw draden???
My dreadlocks..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be