![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
Volgens u zou Noord-Ierland dus ook geen deel uitmaken van het Verenigd Koninkrijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er was in Tsjetsjenie wel degelijk een legitieme autoriteit, en ter informatie, die is er nog steeds.. het betreft hier het regime van President Maschadov, die rechtmatig aan de macht is gekomen na verkiezingen in 1997 (eerlijke verkiezingen trouwens, die hij met de vingers in de neus heeft gewonnen) en die op basis van het verdrag van Chasavyurt tussen Rusland en Tsjetsjenie voorzien waren.. Het is diezelfde Maschadov en zijn regime die het legitieme verzet lieden ( kijk maar eens op kavkazcenter.com) .. Trouwens, het is niet correct te stellen dat je een staat moet zijn om als oorlogsvoerende partij te woren erkend;. Je moet uitgaan van het zelfbeschikkinsrecht van volkeren.. En daarvoor gelden specifieke regels.. Ik denk dat Tsjetsjenie wel in aanmerking komt om als een volk te worden bestempeld met eigen zelfbeschikkingsrecht.. Net zozeer als bijvoorbeeld het geval was met Oost Timor.. Want ook dat was géén staat..
![]() |
![]() |
#65 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Kadyrov valt in mijn boekje niet in de categorie 'noncombatants'.. Zjin er er daar afgelopen week 'non-combatants' gestorven in dat stadion ? Waarschijnlijk wel, maar dat was niet de intentie in mijn ogen (met de info die ik hierover heb kom ik tot dat besluit) .. Dat bedoel ik met intentie.. Kadyrov werd vermoord omdat hij de leider is van de tegenpartij..Dat is nooit terrorisme in mijn ogen.. Ook al valt er als 'collateral damage' een aantal doden.. ETA : heeft toeristen (dus non-combatants) geviseerd in het verleden, dus zeker terroristisch.. CCC : dat zijn pseudo terroristen.. spielerei in mijn ogen.. IRA : ook voldoende non combatants geviseerd, dus zeker terroristen .. Rode Brigades : idem.
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() ik heb nog steeds géén omvattende definitie gegeven van terrorisme, maar wel elementen aangewezen die van belang zijn bij de bepaling of een daad al dan niet terroristisch is.. Met name het feit dat een doelbewuste liquidering van de leider van de tegenpartij in mijn ogen géén terrorisme is..
Er was in Tsjetsjenie wel degelijk een legitieme autoriteit, en ter informatie, die is er nog steeds.. het betreft hier het regime van President Maschadov, die rechtmatig aan de macht is gekomen na verkiezingen in 1997 (eerlijke verkiezingen trouwens, die hij met de vingers in de neus heeft gewonnen) en die op basis van het verdrag van Chasavyurt tussen Rusland en Tsjetsjenie voorzien waren.. Het is diezelfde Maschadov en zijn regime die het legitieme verzet lieden ( kijk maar eens op kavkazcenter.com) .. Trouwens, het is niet correct te stellen dat je een staat moet zijn om als oorlogsvoerende partij te woren erkend;. Je moet uitgaan van het zelfbeschikkinsrecht van volkeren.. En daarvoor gelden specifieke regels.. Ik denk dat Tsjetsjenie wel in aanmerking komt om als een volk te worden bestempeld met eigen zelfbeschikkingsrecht.. Net zozeer als bijvoorbeeld het geval was met Oost Timor.. Want ook dat was géén staat..[/quote] Kijk eens. Ik heb helemaal niets tegen het zelfbeschikkingsrecht van de Tsjetsjenen. Verre van. Maar het is gewoon een feit dat er geen internationaal erkende Tsjetsjeense staat bestaat. Tsjetsjenië maakt tot op heden (of dat nu goed is of niet) integraal deel uit van Rusland. Het gaat hier dus wel degelijk om een opstand tegen de legitieme autoriteit. Of die opstand gerechtvaardigd is of niet is een andere kwestie. Maar er is geen internationaal erkende legitieme "tegenpartij" in Tsjetschenië en de mensen die de aanslag gepleegd hebben maken geen deel uit van een erkend en legitiem leger. Hun daad (ongeacht het feit of die moreel gerechtvaardigd was) is dus een terroristische daad. U moet ophouden met middelen en doelstelling te verwarren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U moet ophouden met middelen en doelstelling te verwarren.[/quote] Jozef, vat ik het dan correct samen als je wil bedoelen dat elke daad van geweld van een niet legitieme autoriteit (zoals bijvoorbeeld 't Tsjetsjeense verzet er in jouw ogen er een is) meteen onder de noemer 'terrorisme' gecategoriseerd moet worden ? Indien zo, dan kan ik daar dus niet mee akkoord gaan.. In mijn ogen bepaalt altijd de doelstelling ( het bewust viseren van burgers omwille van politieke doeleinden) of een daad terroristich is of niet.. Want ook staten kunnen terroristische daden plegen in mijn ogen.. (staatsterrorisme) .. Rusland heeft zich daar zéker aan bezondigd in Tsjetsjenie (Samashki, eerste oorlog, Komsomolskaia tweede oorlog ).. Dat gezegd zijnde, de Russen hadden de Tsjetsjenen zelf de facto onafhankelijkheid gegeven in 1996.. Wat zegt dat dan ? Met een tegenpartij die je niet erkent (ik neem aan dat géén enkele staat die het in haar hoofd heeft een vredesakkoord afsluit met terroristen) sluit je toch géén akkoord zoals Rusland in 1996 deed ? daarom, kijk naar het waarom...Ik ben volledig akkoord dat de Tsjetsjenen al voldoende terroristische aanslagen hebben gepleegd.. Basayev is op dat vlak al voldoende onderlegd.. Alleen al dit jaar zijn er een aantal van dergelijke aanslagen geweest. Maar deze aanslag op Kadyrov , neen , dat is in mijn ogen gewoon een oorlogsdaad..
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Een niet-legitieme autoriteit kan zich dusdanig organiseren dat zij in haar optreden het karakter (niet het statuut) van een legitieme autoriteit aanneemt. Een voorbeeld zijn de Zuidelijke Staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog of (om een hedendaags voorbeeld te nemen) de niet-erkende staten Nagorno-Karabakh. en Turks-Cyprus. Die laatste twee zijn legitieme internationale actoren en kunnen per definitie geen legitiem leger hebben. Toch zijn zij dermate gestructureerd dat zij in de feiten als een legitieme autoriteit optreden. Dit is niet het geval in Tsjetsjenië (o.m. om de éénvoudige reden dat er geen Tsjetsjeense regering is die grondgebied controleert). Als Turks-Cypriotische troepen morgen Nicosia bombarderen, dan is dat een oorlogsdaad van een niet-erkende, maar de facto legitieme autoriteit en geen terroristische daad (hoe zeer men zoiets ook zou moeten afkeuren). Als morgen Tsjetsjeense verzetstrijders mortieren afvuren op Grozny, dan is dat geen oorlogsdaad maar een terroristische daad (hoe moreel begrijpelijk hun strijd ook moge zijn). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een ander feit is, dat er en debiele president is die de vernedering nooit heeft verwerkt en nog een grotere rampzalige leger (pubertjes van 20jaar) terug heeft gestuurd naar strijders die dagelijks tussen de 5-10 pubertjes de eeuwige jachtvelden insturen. Wat zijn uw feiten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
met revolutionaire groeten generalissime tovarish josef vissarionovich, secretaris generaal van de KPSU, held van de grote patriottische oorlog. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() De laatste alinea is echt positief bedoeld. Ik kan die stijlvorm wel appreciëren.
![]() |
![]() |
#76 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote="tomm"][quote]
Citaat:
ik werk met Tsjetsjeense vluchtelingen, en heb er de afgelopen jaren toch zo'n paar honderd gesproken..Ik ben nog niemand tegengekomen die iets positief over Kadyrov kon zeggen .. Wat wel klopt is dat Kadyrov lid is van de grootste Tsjetsjeense teip (clan) , de Benoi clan.. Hij heeft dus een zekere machtsbasis, maar hij wordt wel veracht door de rest van de Tsjetsjenen.. De opkomst bij de verkiezingen in oktober 2003 was trouwens abominabel laag, dat zegt ook al iets..
![]() |
![]() |
#78 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
|
![]() Citaat:
Mijn feiten zijn dat Rusland Tsjetsjenië volledig militair bezet en elk verzet onderdrukt, waardoor dat verzet enkel nog naar terroristische aanslagen kan grijpen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maar dat was toch exact dezelfde situatie in Tsjetsjenië in 1999.. Stel dat de Azeri's de Nagorno Karabachse regering nu wegvegen en 95% van het grondgebied heroveren.. In dat geval zou weerstand dan weer gelijkstaan aan een terroristische daad ? Je logica is toch niet correct, als je het al dan niet voorkomen van terroristische aanslagen laat afhangen van de 'controleren van het grondgebied' ? mvg
![]() |