![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel | |||
Ja, het Vlaamse gewest moet zich afscheuren als het de kans heeft |
![]() ![]() ![]() |
16 | 37,21% |
Neen, zonder Brussel moet Vlaanderen niet onafhankelijk worden |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,95% |
Ik weet het niet, hangt af van de context |
![]() ![]() ![]() |
18 | 41,86% |
Ik ben belgicist en vind deze vraag irrelevant |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,98% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je behoudt enkel de tweetaligheid in die gebieden die het nu al zijn : de 19 Brusselse gemeenten. Netjes legaal te omlijnen. Mijn kop eraf als dit op termijn niet leidt naar minstens een échte tweetaligheid van dat gebied. En wie weet, ooit terug op weg naar een (overwegend) Nederlandstalig karakter ? Vlaanderen : investeer in onderwijs in BSL !!!!!!! Als je nu zaait, oogst je binnen een aantal decennia...
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Simpele oplossingen zijn doorgaans de makkelijkste en de beste.
![]() |
![]() |
#63 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het stemt mij echt triest hoe jullie (bijna) allemaal in de belgicistische val trappen. De belgicistische krachten in dit land hebben één grote (en efficiënte) methode/tactiek: de Vlamingen brainwashen over het 'immense belang' van Brussel, en ze zullen niet vertrekken. En het werkt. Al decennia lang pompt men het er bij de Vlamingen in: "Brussel is onze enige grote troef, zonder Brussel betekenen we niks, Brussel is de enige grote stad in ons land, enz..." Ze weten heel goed dat als Vlaanderen vasthoudt aan Brussel, het in feite (onbewust?) vasthoudt aan België. En dat is wat ze willen natuurlijk: het wingewest Vlaanderen behouden en uitzuigen ten behoeve van La Belgique. Vlaanderen heeft 6 miljoen inwoners. Dat zijn er meer dan Denemarken, Noorwegen, Ierland en Finland. We hebben grote economische troeven (wereldhavens, kmo-economie, etc). We zouden het Denemarken aan de Noordzee kunnen worden. Antwerpen zou ons Kopenhagen kunnen worden. Maar neen, men houdt liever vast aan Brussel/Belgie. Wel, het zal de ondergang van Vlaanderen betekenen. Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 maart 2010 om 13:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Net zoals ik ook even in het midden laat hoe een uitgebreid BHG gerealiseerd zal worden. Ik vermoed op eveneens dezelfde (niet-)democratische manier ? BSL is -bestuurskundig- een over het paard getilde stad. Ik breng BSL liever terug naar zijn echte dimensies. Eén stad. Eén bestuur. Maar een gewest ? Waarom ? Welke stad zal de volgende zijn om een gewestelijk statuut te verkrijgen ? Antwerpen en haar haven ? Aarlen en haar bossen ? Oke, BSL is nu een gewest, en hier zal rekening mee gehouden dienen te worden. Maar deze titel maakt haar mijns inziens niet dezelfde gesprekspartner als het Vlaamse of het Waalse Gewest. Ik plaats BSL liever op het niveau van een stad. Een stad zoals er nog andere in België zijn. Deze uitzonderingssituatie voor BSL is eigenlijk te veel eer voor BSL. Wil je een echt werkend België ? Dat behaal je niet met BSL te vergroten. Integendeel. Dat behaal je m.i. met het BHG af te schaffen. BSL verzwakken ? Neen, BSL versterken : ja. BHG ? Afschaffen. De stad BSL (fusie vd 19 gemeenten) (het Brussels hinterland hoeft echt niet bij BSL te horen) gaat er beter uitkomen. Geen speelbal meer. Geen geouwehoer meer over haar 'vrai dimension'.
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook zonder Antwerpen dan, want daar wonen ook heel veel anderstaligen.
Leve de soevereine commune van Antwerpen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Want BSL is niet belangrijker of onbelangrijker dan eender elke ander Belgische stad. Als dit ging over pakweg Koewacht, zou ik hetzelfde standpunt innemen. Vandaag is het BSL, morgen de Vlaamse Rand, overmorgen Aalst, en voor je het weet is Vlaanderen gereduceerd tot je achtertuin...
![]() |
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Globalization and World Cities Study Group and Network (GaWC) plaatst Brussel onder de "alpha world cities" samen met Moskou, Madrid en Toronto. In de Global Cities Index van Foreign Policy staat Brussel op de 13de plaats, tussen Peking en Madrid. De Global Power City Index rankt Brussel als 18de stad. http://en.wikipedia.org/wiki/Global_city Googlen op "Brussels" levert ook aanzienlijk meer hits op dan "Antwerp": 26,9 versus 6,64 miljoen. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 20 maart 2010 om 13:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar voor mij is dat niet zo. Ik behandel haar liever zoals ze echt is. Een Belgische provinciale stad. Eentje die 'toevallig' Europese hoofdstad is, wat haar wellicht een meerwaarde geeft, maar onder die Europese mantel zit nog steeds die zelfde provinciale Belgische 'groot'stad.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stem niet in futiele draden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Vlaanderen zich afscheidt van Belgie gebeurt dat zonder Brussel. Brussel maakt -ondanks kommaneukerij van sommige Vlaamsnationalisten hier- geen integraal deel uit van Vlaanderen. Dat wil overigens niet zeggen dat Vlaanderen Brussel kwijt raakt. De stad is enorm afhankelijk van Vlaanderen. De hoofdstad van een unitair Vlaanderen zal Brussel echter niet worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Brussel moet juist, als hoofdstad van Vlaanderen, toe te treden tot Vlaanderen.
Brussel is financieel afhankelijk van Vlaanderen. Brussel en Vlaanderen hebben elkaar economisch nodig. Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 maart 2010 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het verschil. Wij drukken Brussel aan de borst. De Crolsisten drukken de Brusselse elite aan de borst.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() de Brusselse elite trekt zich geen moer aan van de gewone Brusselaar.
die zuigen ze nog liever leeg en/of gebruiken ze als kiesvee. Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 maart 2010 om 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan mogen wij beginnen met stadsgewesten en de huidige gewesten afschaffen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() In Nederland waren er anders ook ideeën om van de (regio's om) Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam stadsprovincies te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Dat past in het Waalse territoriumdenken, dat is voor Vlamingen �* la DDD niet vies itt vermeend Vlaams territoriumdenken.
![]() |
#78 |
Minister-President
|
![]() En hoe zit het met de sociologische realiteit van Voeren? Bij mijn weten wonen daar meer Nederlandstaligen dan Franstaligen, of gelden daar opeens andere principes?
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |