Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 16:59   #61
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wat uw vraag betreft of het verzonnen is...

Natuurlijk is het verzonnen...

Een paar slimmerikken hadden gewoon wat referentiekaders nodig om een geloof aan op te hangen om zo hun volk onder de knoet te houden.

De rest is geschiedenis en wat nog een paar andere ervan gemaakt hebben. Om het in hun voordeel uit te kunnen spelen. Meer moet ge er echt niet achter zoeken, en dat geld zo voor alle godsdiensten.
BLESPHAMY! Op de brandstapel met jou, zodat je ziel gereinigd kan worden door het vuur!
Oud 25 maart 2010, 17:02   #62
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Porpo,
Herr Flick,
Geloof je in drie-eenheid? geloof je in goddelijkheid van Jezus (vzmh)? Geloof je in Jezus (vzmh)? Geloof jij in de Bijbel? Zo niet, en dat is ook het geval, dan is de vraag niet voor jou geschikt/bedoeld !!! Moet ik dat in het Japans herhalen of zo?

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 17:03.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 17:22   #63
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Herr Flick,
Geloof je in drie-eenheid? geloof je in goddelijkheid van Jezus (vzmh)? Geloof je in Jezus (vzmh)? Geloof jij in de Bijbel? Zo niet, en dat is ook het geval, dan is de vraag niet voor jou geschikt/bedoeld !!! Moet ik dat in het Japans herhalen of zo?
Mijn Japans is wat roestig voor het ogenblik maar ge moogt altijd eens proberen ik trek dat wel eens door bablefish...

he nog een bijbelse referentie...

Porpo, ik ben Katholiek ik geloof dus, doch niet praktizerend ik loop dus niet om de 5 voet naar de kerk, en geloof ook niet in het gheilig woord van Ratzie.

In de bijbel op zich geloof ik ook niet, omdat het dus zoals ik reeds eerder heb gezegd even geloofwaardig is als de verzamelde werken van Christian Andersen , de gebroeders Grimm of Walt Disney.

Maar ik ben dus wel gedoopt en katholiek opgevoed en accepteer dus wel bepaalde zaken van het katholiek geloof, weliswaar op mijn eigen manier.

Ik moet dus niet in een drie eenheid geloven om u duidelijk te maken hoe het katholiek geloof daar over denkt. Alhoewel ik als gelovige al dan niet praktiserend er wel het een en ander over ken, dankzij mijn kontact met geestelijken, katholieke opvoeding en een aantal andre interesses die mij bijna verplichten van het een en ander van de kerk (ook de ranzige kantjes) te bestuderen. Dat geld trouwens ook voor de Koran, hoewel ik die niet zo goed ken.

Ik neem aan dat door uw komentaar, u wel volledig opgaat in uw geloof en het boek klakkeloos volgt, of hebt u daar ook een kritische kijk op.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 17:29   #64
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

聖三位一体を信じる

Ik heb het even voor u vertaald, moet ge het niet opzoeken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 17:44   #65
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Algemeen bekend is dat de oorspronkelijke taal van de 4 evangelieën het Grieks is, behalve Matteüs die in het Hebreeuws werd geschreven. In tegenstelling tot de Koran, niemand van de christenen heeft er ooit beweerd dat de oorspronkelijke taal klassiek Syrisch is (aangenomen de taal van Jezus PBUH).

Dit is een linguïstische vraagstuk, als we geen Bijbel hebben in de taal van Jezus (vzmh) en zijn boodschap, dan is deze Bijbel per definitie niet de [originele] Bijbel.

En nu gaan we even terug naar de echte vraag van deze topic over de juistheid van de drie-eenheid leer en goddelijkheid van Jezus PBUH. Deze vraag is alleen van belang voor zij die in de Bijbel en Jezus (saws) geloven.

--Offtopic--

Zo'n religie wordt in onze islam "bijgeloof" genoemd. De bekendste dogmatische bijgeloof is de aanname dat de systemen in deze wereld geen Schepper hebben.
Die discussies over de drie-eenheid zijn al eeuwen geleden gevoerd, NOG voor Mohammed !
De traditie en de concilies in samenspraak met verzen uit de canonieke evangelies hebben de leer zo vastgelegd.
Bij het ontstaan van de islam is deze hele discussie opnieuw begonnen en gaat voor sommigen nog altijd door.
Het probleem van de moslims is echter dat ze vasthouden aan het "dogma" van "de Laatste profeet". Ze denken, menen, geloven dat hun profeet en hun Koran de definitieve waarheid bevat en de anderen zijn dus fout.
Tja, daardoor krijg je natuurlijk oogkleppen en selectieve blindheid voor de ontstaansgeschiedenis van je eigen religie. Men is hyperkritisch voor jodendom en christendom en gelooft de dwaze, geromantiseerde verhalen over "het ontstaan van de islam". Elke kritiek, o.a. van Luxenberg, wordt genegeerd of gekleineerd. De moslims zouden beter eens hun eigen Traditie(s) bestuderen en de groei, de verscheidenheid, de tegenspraken , veranderingen, verdraaiingen daarin ontdekken ipv uren te besteden aan de weerlegging van de Triniteit en dergelijke.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 17:45   #66
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge weet toch dat het ons heer zelf is die Filo zijn handen bestuurd als hij hier antwoord.
vooral als ie daarmede zichzelf bevredigt.

Enfin: na de Vader en de Zoon komt de Kleinzoon, die weer heel iets anders beweert.

Nee: neem de bijbel niet al te serieus. Het verhaal van Jezus is een product van de Griekse filosofen, die hebben daar overigens goed over nagedacht en ook nadien.

Na de Geest van de Vader in de schepping en de Wet komt die van de Zoon in de Liefde (eigenlijk is dat de Ziel).
En nu is het zaak beiden te verenigen, ook weer een taak van filosofen en kunstenaars.
Ja: en vergeet natuurlijk de vrouw niet, de Godinnen, namelijk Maria en Maria Magdalena.

En zo hebben we dan al gauw weer een hele familie compleet net als in de Griekse mythologie. Dat is zo veel gezelliger en menselijker dan het patriarchale en dictatoriale Jodendom.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 18:04   #67
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Die discussies over de drie-eenheid zijn al eeuwen geleden gevoerd, NOG voor Mohammed !
De traditie en de concilies in samenspraak met verzen uit de canonieke evangelies hebben de leer zo vastgelegd.
Dat is de vraag niet, hé.
Is de discussie over drie-eenheid nieuw of oud, gisteren of van morgen, voor winterspelen 2006 of nadien, is niet mijn vraag.

Wij weten wat sommige tradities hebben bepaald en wat mensen sinds eeuwen geloven, onze vraag hier gaat over wat zij geloven, dus wat de gelovigen in drie-eenheid geloven.

Citaat:
Bij het ontstaan van de islam ...Het probleem van de moslims
Deze draad is niet over islam/moslims !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 18:05.
Oud 25 maart 2010, 18:13   #68
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik ben dus wel gedoopt en katholiek opgevoed en accepteer dus wel bepaalde zaken van het katholiek geloof, weliswaar op mijn eigen manier.
Mijn vraag is dus niet voor u bedoeld, ik verwacht geen antwoord van zij die op hun manier geloven. Ik geloof ook in belgacom, maar op mijn eigen manier, belgacom is een trein met internet in zijn wielen die in diepe oceanen aan het duiken is.

"Op mijn manier" believers zoals u, of "goed verzonnen, maar logisch idee" believers zoals harriechristus.. en dat soort gevallen, mogen zich niet aangesproken voelen door mijn vraag in deze draad hoor.

Politics.be forums

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 18:14.
Oud 25 maart 2010, 18:19   #69
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is de vraag niet, hé.
Is de discussie over drie-eenheid nieuw of oud, gisteren of van morgen, voor winterspelen 2006 of nadien, is niet mijn vraag.

Wij weten wat sommige tradities hebben bepaald en wat mensen sinds eeuwen geloven, onze vraag hier gaat over wat zij geloven, dus wat de gelovigen in drie-eenheid geloven.

Deze draad is niet over islam/moslims !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gij zijt hier nochthans begonnen met Koranversjes te posten.

En als antwoord op uw eerste vraag / bemerking: Er zijn weldegelijk evangelieteksten die wijzen in de richting van de Triniteit. Voila.
Aangezien gij geen christen of katholiek zijt, wat houdt gij er u dan meebezig ?
Als gij als moslim over Katholiek-orthodoxe visies begint, begin ik over uw qur'aan en tradities !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 25 maart 2010, 18:26   #70
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Waar post ik koranversjes in deze thread?

Waarom ik hierover begin is niet belangrijk, maar ik geloof ook in Jezus (saws) en Bijbel.

Citaat:
En als antwoord op uw eerste vraag / bemerking: Er zijn weldegelijk evangelieteksten die wijzen in de richting van de Triniteit. Voila.
Wat bedoel je met "wijzen" en welke evangelieteksten zijn dat?

Citaat:
Als gij als moslim over Katholiek-orthodoxe visies begint, begin ik over uw qur'aan en tradities !
Je mag wel over Qur'an spreken en met vollebak kritiek komen, maar niet in deze draad.
Oud 25 maart 2010, 19:35   #71
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waar post ik koranversjes in deze thread?

Waarom ik hierover begin is niet belangrijk, maar ik geloof ook in Jezus (saws) en Bijbel.

Wat bedoel je met "wijzen" en welke evangelieteksten zijn dat?

Je mag wel over Qur'an spreken en met vollebak kritiek komen, maar niet in deze draad.
Koranversjes ?
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=24

Wat betreft je tweede vraag: ik moet mijn geloof hier niet BEWIJZEN. Er zijn websites genoeg over dit onderwerp. Je kan er zelfs de KKK op nalezen. Ik sta in de Katholiek-orthodoxe traditie. Over dit thema is al gedebateerd doorheen alle eeuwen. Als er echt geen bijbelse :evangelische bronnen waren dan had dat idee ( van de triniteit ) zelfs niet in de geesten van de mensen opgekomen.
Indien je een oprechte zoeker naar de waarheid bent dan ga je nu zoeken. Als het je enkel om de polemiek te doen is, tja, dan heeft een gesprek, dat andere veel geleerdere mensen dan u en ik al gevoerd hebben, echt geen zin en lijkt het me beter uw eigen traditie/geloof eens onder de loep te nemen. Ge kunt al starten met klassiek Arabisch te studeren zodat ge merkt dat 1/5de van de Koran eigenlijk onvertaalbaar/onverstaanbaar is.
Oud 25 maart 2010, 19:51   #72
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Daar stelde ik de vraag of het onderwerp van deze draad koran is, en ik gaf twee verzen over twee verschillende onderwerpen die deze draad kunnen beroeren, en niet om verder over de verzen te gaan discuteren in deze thread. Dat herhaal ik natuurlijk hier ook want je blijft over de koran bezig terwijl hier het onderwerp geen koran is.

Over de koran kan je altijd een thread aanmaken, hier in deze draad GEEN koran. Hopelijk, is dit nu duidelijker.

Filosoof begon ook over de koran en ik verplaatste zijn bericht naar deze topic.

Ik heb geen link naar een website nodig om een antwoord op mijn simpele vraag te verkrijgen. Ik kan ook dan gewoon een website plaatsen, een zeer grote site zelfs die alle koetjes en kalfjes van de christelijke fundamentalisten behandelt. Op die manier kunnen we uiteraard geen discussies starten, maar links uitwisselen, daarvoor is google voldoende en is deze topic overbodig.

Ik hoop dat het nu stukje duidelijker wordt.

Ik zoek geen waarheid, ik volg al de waarheid en dat is de islam oftewel het geloof van alle profeten en boodschappers van Adam, Abraham, Jacobs, Mozes, Jezus t/m de laatste profeet en boodschapper Mo7ammed. Ik geloof Jezus is gewoon mens-profeet en dat hij de de boodschap van de evangelieën verkondigde. Nu is het aan jou en andere christenen om aan te tonen dat dit niet waar is, en dat Jezus (saws) goddelijk was en dat God geen God de Enige is, maar God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 19:55.
Oud 25 maart 2010, 20:13   #73
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

De eenheid van God en Mens.

Waar het om gaat is dat God en de Mens een eenheid zijn, dat wil zeggen: de Mens zelf is evenzeer God als dat God omgekeerd Mens is.
Het is de eenheid van eeuwigheid en tijdelijkheid, die ligt in de Geest van het denken en begrijpen.
En wat voor Jezus geldt, dat geldt in wezen voor ons allen.

De Mens naar Gods beeld, maar ook naar zijn Geest.

God heeft de Mens geschapen naar zijn beeld en gelijkenis (Genesis 1 : 26), maar ook heeft God zijn Geest aan de Mens gegeven.

Hegel.

Of zoals Hegel zegt: "Ons bewustzijn van de Geest is het zelfbewustzijn van de Geest!"
Dus we zijn zelf de Geest van God in het denken en begrijpen daarvan.
En het bewustzijn omtrent de eenheid van God en Mens als de heilige geest, dat bewustzijn is een ontwikkelingsproces in de tijd.

1 Cor 2 :11 Alleen de Geest kent de Geest.

De drie-eenheid in de Bijbel, bekend als de doopformule.

Mattheus 28:19

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,...

Laatst gewijzigd door harriechristus : 25 maart 2010 om 20:15.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:14   #74
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar stelde ik de vraag of het onderwerp van deze draad koran is, en ik gaf twee verzen over twee verschillende onderwerpen die deze draad kunnen beroeren, en niet om verder over de verzen te gaan discuteren in deze thread. Dat herhaal ik natuurlijk hier ook want je blijft over de koran bezig terwijl hier het onderwerp geen koran is.

Over de koran kan je altijd een thread aanmaken, hier in deze draad GEEN koran. Hopelijk, is dit nu duidelijker.

Filosoof begon ook over de koran en ik verplaatste zijn bericht naar deze topic.

Ik heb geen link naar een website nodig om een antwoord op mijn simpele vraag te verkrijgen. Ik kan ook dan gewoon een website plaatsen, een zeer grote site zelfs die alle koetjes en kalfjes van de christelijke fundamentalisten behandelt. Op die manier kunnen we uiteraard geen discussies starten, maar links uitwisselen, daarvoor is google voldoende en is deze topic overbodig.

Ik hoop dat het nu stukje duidelijker wordt.

Ik zoek geen waarheid, ik volg al de waarheid en dat is de islam oftewel het geloof van alle profeten en boodschappers van Adam, Abraham, Jacobs, Mozes, Jezus t/m de laatste profeet en boodschapper Mo7ammed. Ik geloof Jezus is gewoon mens-profeet en dat hij de de boodschap van de evangelieën verkondigde. Nu is het aan jou en andere christenen om aan te tonen dat dit niet waar is, en dat Jezus (saws) goddelijk was en dat God geen God de Enige is, maar God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Hoe kan ik nu met een moslim discussiëren ? Jij hebt jouw "heilig boek" en Traditie, ik heb mijn Heilig boek en mijn traditie.
En zoals ik al zei, is deze discussie al honderden jaren oud. Zoek het eens op.
Trouwens het Jezusbeeld van de Koran ( tja, ik mag hier volgens jou niet over islam of koran praten, maar jij bent moslim en je Jezusbeeld is dus wel op de koran gestoeld ( of misschien gewoon gepikt van één of andere moslimwebsite ) is wel wat ingewikkelder dan wat jij hier presenteert.
Oud 25 maart 2010, 20:26   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Ik zoek geen waarheid, ik volg al de waarheid ...
Volgens mij volgt u eerder wat volgens ù de waarheid is, niet meer, niet minder.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:39   #76
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

De vraag is niet hoe oud is de discussie van drie-eenheid? Deze is inderdaad oud en begon eeuwen geleden tussen de monotheïsten die in de Enige God geloofden -zoals Jezus (vzmh) verkondigde- enerzijds, en zij die het christendom met heidendom ingrediënten maakten en uiteindelijk triniteit oplegden.
Citaat:
( of misschien gewoon gepikt van één of andere moslimwebsite )
Nee, het is niet van een of andere website hoor. Ik was op youtube, ik kwam Modern History Of Christianity - by Gary Miller (Abdul-Ahad Omar) tegen, en toen kwam de idee om hierover een discussie te starten.!!

Ok, voor derde keer: de vraag is niet "hoe oud is deze of die discuussie?". Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 20:41.
Oud 25 maart 2010, 20:39   #77
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Volgens mij volgt u eerder wat volgens ù de waarheid is, niet meer, niet minder.
Is dit waar?
Oud 25 maart 2010, 21:26   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit waar?
Het zit er dik in.

Oud 25 maart 2010, 21:34   #79
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het zit er dik in.
Dus het is de waarheid? Nu ga ik jouw woorden gebruiken.
Volgens mij denkt u eerder wat volgens ù de waarheid is, niet meer, niet minder.

Laatst gewijzigd door porpo : 25 maart 2010 om 21:35.
Oud 25 maart 2010, 22:08   #80
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus het is de waarheid? Nu ga ik jouw woorden gebruiken.
Volgens mij denkt u eerder wat volgens ù de waarheid is, niet meer, niet minder.
Ook dat zit er dik in, ja.

Ik heb daar al mee leren leven.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be