Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2010, 22:08   #61
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Daar zit wat in, collega Kallikles.
Ook zij aan de linkerzijde die religie als opium van het volk zien, hoeven niet verward te zijn over hun houding tegenover de islam. Net zoals over de huidige economische crisis, heeft Marx zeer zinnige zaken te zeggen over religie en de progressieve houding ertegenover. Al te vaak wordt Marx’ religiekritiek verengd tot het adagium ’opium van het volk’. Marx zag in religie een weergave van de menselijke ellende, maar ook een protest tegen deze ellende. Religie, zo meende hij poëtisch, was de verzuchting van de onderdrukte, het opium van het volk. Godsdienst proberen op te heffen, of symbolen verbieden, is de mens de kans ontnemen het leven draaglijker te maken, maar ook het verzetspotentieel ervan te miskennen.

http://www.skolo.org/spip.php?article1082&lang=fr
Dat is een belangrijke opmerking, collega Porpo. Marx' religiekritiek was ook een vlijmscherpe kritiek op het liberale, burgerlijke atheïsme, dat obscurantisme en bijgeloof door de clerus aanklaagde, maar de materiële basis voor dit obscurantisme niet in vraag stelde.

Citaat:
En wat Marx onder religie verstaat is geen universele opvatting in ieder geval want het definiëren van religie kan op verschillende manieren of vanuit verschillende perspectieven. Ik ga persoonlijk niet akkoord met hellenistische definities van religie; voor mij, is religie eigenlijk alles wat jouw doen en denken beheerst, wat jouw levensbeschouwing, geloofssysteem en gedrag beïnvloedt en/of (mee)bepaalt. Dit impliceert dat het christendom, de islam, het communisme, het liberalisme, het hindoeïsme, .. allemaal religies zijn. Religie hoeft niet altijd spiritueel te zijn, maar jij hebt nooit een religie zonder een bepaald geloofssysteem/wereldbeeld.

Als ik het goed begrijp, is voor jou religie eerder het ruimere Arabische begrip "din"?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 22:22   #62
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat is een belangrijke opmerking, collega Porpo. Marx' religiekritiek was ook een vlijmscherpe kritiek op het liberale, burgerlijke atheïsme, dat obscurantisme en bijgeloof door de clerus aanklaagde, maar de materiële basis voor dit obscurantisme niet in vraag stelde.
Dat is wat ik zelf "dogmatisch atheïsme" noem; ik vind in discussies met dogmatische atheïsten nooit een vertrekpunt dat als basis kan gelden voor een duidelijke dialectische discussie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp, is voor jou religie eerder het ruimere Arabische begrip "din"?
Klopt.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 16:56   #63
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Jezus zei dat man en vrouw voor elkaar gemaakt worden en niet man en 4 vrouwen zoals Mohamed heeft aangepast.

Jezus zei ook: Er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen velen misleiden.

Jezus spreekt over vrede en genade, over de andere wang tonen, in de Koran staat dat men heidenen moet afslachten indien ze zich niet bekeren.

Jezus heeft niemand vermoord en predikte vrede, ook zijn apostelen hebben niemand vermoord, ze zijn vermoord. Mohammed had een leger.

enz...
Als u oprecht christen bent dient u respect te tonen voor de profeet David (vrede zij met hem), hij heeft oorlog gevoerd had een leger en heeft mensen vermoord en had meerdere vrouwen. In de Koran leert Allah ons dat een monogaam huwelijk beter is (net als in de Torah trouwens). Jezus vrede zij met hem bevestigde de Torah alleen maar.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 17:22   #64
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
Als u oprecht christen bent dient u respect te tonen voor de profeet David (vrede zij met hem), hij heeft oorlog gevoerd had een leger en heeft mensen vermoord en had meerdere vrouwen. In de Koran leert Allah ons dat een monogaam huwelijk beter is (net als in de Torah trouwens). Jezus vrede zij met hem bevestigde de Torah alleen maar.
david (vrede zij met hem) was ook degene die in zijn beroemde klaaglied voor jonathan (2 sam 1:26) schreef: "jouw liefde is meer voor mij dan de liefde van vrouwen".

vrede,

redwasp

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be