Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 22:07   #61
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik hoef mij niet in kronkels te banen. Ik leef niet in een land met zeven regeringen.
Hehe ,touché...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 22:07   #62
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef mij niet in kronkels te banen. Ik leef niet in een land met zeven regeringen.
Ik ben daar ook geen voorstander van.
Voor mijn part rollen ze die Gewesten allemaal op.
Kost handenvol geld en het is niet regeerbaar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 22:08   #63
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben daar ook geen voorstander van.
Voor mijn part rollen ze die Gewesten allemaal op.
Kost handenvol geld en het is niet regeerbaar.
Inderdaad, daarom één Vlaanderen,en de rest kan den boom in...
Oud 9 april 2010, 22:09   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad, daarom één Vlaanderen,en de rest kan den boom in...
Onnozel manneke
Oud 9 april 2010, 22:13   #65
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onnozel manneke
Hoe is het daar hoog in die boom,oppassen dat ge er niet uit valt...

Geniet nog maar wat van het panorama op die hoge plaats....
Oud 9 april 2010, 22:16   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hoe is het daar hoog in die boom,oppassen dat ge er niet uit valt...

Geniet nog maar wat van het panorama op die hoge plaats....
Voor mijn therm zal het ruimschoots volstaan.
Oud 9 april 2010, 23:09   #67
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mijn therm zal het ruimschoots volstaan.
ooh,U zit al in de terminale fase....

Nou ja mijn beste, in dat geval mijn volle medeleven wat U betreft...
Oud 10 april 2010, 00:00   #68
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Onnozel manneke
Als we dan toch regeringsniveaus willen afschaffen, geef dan eens een gegronde reden waarom het Vlaams gewest eerder weg moet dan het federale niveau? Omdat België een toonbeeld is van efficiëntie?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 00:31   #69
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Hieronder vind je een stuk van een beruchte reportage 20 jaar geleden nadat enkele tokkies van bij ons de Antwerpse kathedraal hadden ondergeplast. Hier zien we Jürgen Verstrepen, destijds blijkbaar uitbater van Dancing Luna. Kijk even mee....

http://www.youtube.com/watch?v=nRdcP7KNlGY
Persoonlijk heb ik ook het gevoel dat hoe verder je terug in de tijd gaat hoe kleingeestiger Vlaanderen wordt en voor�*l hoe Hollanderhatender. We komen van ver. Ergernissen van vandaag dienen met deze terugblik gerelativeerd te worden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 april 2010 om 00:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 07:17   #70
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toen ik daar nog woonde had je ook zo'n clubje van Nederlanders in den vreemde die elkaar soms opzochten.
Nu komt de aap uit de mouw. Ik zoek al lang in dit welles-nietes verhaal naar het spreekwoordelijke "oorlelletje van Morelli", en bingo!

Wat hebben Nederlanders uit het Noorden in 's hemelsnaam te zoeken in een eigen vereniging midden in de Zuidelijke Nederlanden? Van apartheid gesproken, dat kan tellen...

Het heeft me terzake altijd wat dwars gezeten dat ik een hele loopbaan lang geen enkele keer maar dan ook absoluut geen enkele keer op dit soort hatelijkheden gestuit ben. Ergens klopt er iets niet. Sympatie en antipatie zijn individueel en wederzijds. Als ik me tijdens mijn opdrachten in het Noorden bezig zou gehouden hebben met een analoog Zuiders onderonsje zou ik er vanzelfsprekend ook raar bekeken geweest zijn. Ik had wel wat beters te doen.

Begrijp me niet verkeerd: we hebben vrijheid van vereniging en dat is maar goed ook, maar het helpt als je eens eerlijk op zoek gaat naar de wortels van het zogenaamde "kwaad". Ik vrees dat het een kip-en-ei verhaal wordt en dat is nog altijd beter dan het huidige welles-nietes verhaal.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 07:45   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Als we dan toch regeringsniveaus willen afschaffen, geef dan eens een gegronde reden waarom het Vlaams gewest eerder weg moet dan het federale niveau? Omdat België een toonbeeld is van efficiëntie?
Ik denk dat ik al meermaals heb uitgelegd dat deze handelswijze een immense besparing aan kabinetten en alles wat daaraan vasthoud mogelijk maakt.
U kunt dat met de zoekfunktie gemakkelijk terugvinden.
Oud 10 april 2010, 10:42   #72
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Nu komt de aap uit de mouw. Ik zoek al lang in dit welles-nietes verhaal naar het spreekwoordelijke "oorlelletje van Morelli", en bingo!

Wat hebben Nederlanders uit het Noorden in 's hemelsnaam te zoeken in een eigen vereniging midden in de Zuidelijke Nederlanden? Van apartheid gesproken, dat kan tellen...

Het heeft me terzake altijd wat dwars gezeten dat ik een hele loopbaan lang geen enkele keer maar dan ook absoluut geen enkele keer op dit soort hatelijkheden gestuit ben. Ergens klopt er iets niet. Sympatie en antipatie zijn individueel en wederzijds. Als ik me tijdens mijn opdrachten in het Noorden bezig zou gehouden hebben met een analoog Zuiders onderonsje zou ik er vanzelfsprekend ook raar bekeken geweest zijn. Ik had wel wat beters te doen.

Begrijp me niet verkeerd: we hebben vrijheid van vereniging en dat is maar goed ook, maar het helpt als je eens eerlijk op zoek gaat naar de wortels van het zogenaamde "kwaad". Ik vrees dat het een kip-en-ei verhaal wordt en dat is nog altijd beter dan het huidige welles-nietes verhaal.
Mijn hemel, we kwamen gewoon op onregelmatige tijden bij elkaar thuis om bijvoorbeeld Nederlandse voerbalwedstrijden te bekijken. Ik heb nooit geweten dat dat zo'n enorme provocatie richting de Vlamingen was. Dat maakt een hoop duidelijk, bedankt. Heb ik het toch aan mezelf te danken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 10:51   #73
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik al meermaals heb uitgelegd dat deze handelswijze een immense besparing aan kabinetten en alles wat daaraan vasthoud mogelijk maakt.
U kunt dat met de zoekfunktie gemakkelijk terugvinden.
Inderdaad, een serieuze besparing, ik ben daar akkoord mee. Maar waarom moeten we dan Vlaanderen afschaffen eerder dan België? Omdat België efficiënter werkt?
[PS: als u een antwoord van 3 zinnen kan formuleren over de zoekfunctie, kan u ook wel een antwoord van 3 zinnen geven met effectieve inhoud]

Laatst gewijzigd door respublica : 10 april 2010 om 10:52.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 11:09   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Inderdaad, een serieuze besparing, ik ben daar akkoord mee. Maar waarom moeten we dan Vlaanderen afschaffen eerder dan België? Omdat België efficiënter werkt?
[PS: als u een antwoord van 3 zinnen kan formuleren over de zoekfunctie, kan u ook wel een antwoord van 3 zinnen geven met effectieve inhoud]
Vlaanderen zal blijven bestaan zoals het vroeger was.
Begrijpt U dat echt niet of wilt U het niet begrijpen ?

Wij hebben hier véél teveel Overheid in dit land.
Vl Parlement, W Parlement, Duitst. Parlement, Brussels Hoofstedelijk Gewest, Federale Regering, Provincies, enz.......

Ik denk dat Belgie de kroon spant in het aantal Ministers en Kabinetten per inwoner.

Het lijkt me dan opportuun om terug te gaan naar de basis met een Belgische Regering en Provincies.

Deze Provincies kunnen dan meer taken krijgen om aan de plaatselijke noden een oplossing te bieden.
Oud 10 april 2010, 12:21   #75
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal blijven bestaan zoals het vroeger was.
Begrijpt U dat echt niet of wilt U het niet begrijpen ?

Wij hebben hier véél teveel Overheid in dit land.
Vl Parlement, W Parlement, Duitst. Parlement, Brussels Hoofstedelijk Gewest, Federale Regering, Provincies, enz.......

Ik denk dat Belgie de kroon spant in het aantal Ministers en Kabinetten per inwoner.

Het lijkt me dan opportuun om terug te gaan naar de basis met een Belgische Regering en Provincies.

Deze Provincies kunnen dan meer taken krijgen om aan de plaatselijke noden een oplossing te bieden.
Omdat men over een aantal zaken niet overeen kwam in België federaliseerde men het. Nu is men het over nog minder eens, en wil men weer terug naar de uitgangspositie? Dat lijkt me tegen de stroom inroeien, die al zo zwaar is!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 13:17   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat men over een aantal zaken niet overeen kwam in België federaliseerde men het. Nu is men het over nog minder eens, en wil men weer terug naar de uitgangspositie? Dat lijkt me tegen de stroom inroeien, die al zo zwaar is!
Nope, men moet zijn fouten kunnen toegeven.

Kunt U dat niet ?
Oud 11 april 2010, 08:43   #77
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Je ziet het te streng.
Waarom Limburgse of West-Vlaamse studentenverenigingen in Leuven?
Waarom zouden NLers mekaar niet mogen opzoeken in eigen verenigingen?
D'r is niks mis mee.

Laatst gewijzigd door stab : 11 april 2010 om 08:43.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:19   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onnozel manneke
Niets te "onnozel manneke". Zelfs bij de meest lauwe en onverschillige Vlamingen begint het besef te groeien dat we met dit Belgique een andere richting uit moeten. De Franstaligen willen langs geen kanten weten van een staatshervorming die de huidige gewesten zou omvormen tot volwaardige deelstaten met een veel grotere autonomie en vooral een veel grotere eigen verantwoordelijkheid. Dus een Belgique dat de facto een confederatie wordt. Steeds meer Vlamingen willen dit wél. Welnu jullie moeten niet verwachten dat wij, gelaten, ons dan maar zullen blijven neerleggen bij het huidige status-quo. Jullie hebben nog een kans om jullie geliefd Belgique te redden. Maar dan niet meer in de configuratie die jullie lief is. Het wordt kiezen tussen ofwel een confederatie met Vlaanderen ofwel Vlaanderen onafhankelijk. "Une solution 'middelmatig'" zal niet meer aanvaard worden.
Oud 11 april 2010, 12:07   #79
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niets te "onnozel manneke". Zelfs bij de meest lauwe en onverschillige Vlamingen begint het besef te groeien dat we met dit Belgique een andere richting uit moeten. De Franstaligen willen langs geen kanten weten van een staatshervorming die de huidige gewesten zou omvormen tot volwaardige deelstaten met een veel grotere autonomie en vooral een veel grotere eigen verantwoordelijkheid. Dus een Belgique dat de facto een confederatie wordt. Steeds meer Vlamingen willen dit wél. Welnu jullie moeten niet verwachten dat wij, gelaten, ons dan maar zullen blijven neerleggen bij het huidige status-quo. Jullie hebben nog een kans om jullie geliefd Belgique te redden. Maar dan niet meer in de configuratie die jullie lief is. Het wordt kiezen tussen ofwel een confederatie met Vlaanderen ofwel Vlaanderen onafhankelijk. "Une solution 'middelmatig'" zal niet meer aanvaard worden.
Die retoriek hoor ik hier al jaren.
Hebt U ook nieuwe elementen ?
Oud 11 april 2010, 12:41   #80
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die retoriek hoor ik hier al jaren.
Hebt U ook nieuwe elementen ?
Het is reeds honderdtachtig jaar dat wij van de zijde van de Belgische francofonie geconfronteerd worden met zowel dezelfde retoriek als hetzelfde soort beleid. Daar zijn in de verste verte geen nieuwe elementen te bespeuren. Het wachten is er voor zeer veel Vlamingen écht teveel aan. La Belgique is een moeras.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be