Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: BEREIKT DEHAENE EEN AKKOORD?j
JA 14 22,95%
JA, en het lijkt sterkt op dat wat BWarrior neerpent 2 3,28%
NEEN 45 73,77%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 09:09   #61
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tuurlijk niet, de Vlaming is daartoe niet in staat.
In geval van uitbreiding van Brussel zal de onverdraagzaamheid tegenover alles wat Franstalig is in de rest van de Vlaamse Rand wel evenredig toenemen. Het signaal dat door de onderhandelaars gegeven wordt, zal aan duidelijkheid niets te wensen overlaten: de grenzen kunnen gewijzigd worden wanneer er in een bepaalde gemeente voldoende anderstaligen wonen en de mensen in gemeentes als Overijse, Hoeilaart, Sint-Pieters-Leeuw en anderen weten dat hun gemeenten dan als volgende aan de beurt zullen zijn mochten de Franstaligen er ooit de meerderheid gaan uitmaken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 09:11   #62
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Als er een uitbreiding van Brussel komt dan worden CD&V, SP A, Open VLD en Groen simpelweg gedecimeerd. Zo een vaart zal het dus wel niet lopen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 09:12   #63
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In geval van uitbreiding van Brussel zal de onverdraagzaamheid tegenover alles wat Franstalig is in de rest van de Vlaamse Rand wel evenredig toenemen. Het signaal dat door de onderhandelaars gegeven wordt, zal aan duidelijkheid niets te wensen overlaten: de grenzen kunnen gewijzigd worden wanneer er in een bepaalde gemeente voldoende anderstaligen wonen en de mensen in gemeentes als Overijse, Hoeilaart, Sint-Pieters-Leeuw en anderen weten dat hun gemeenten dan als volgende aan de beurt zullen zijn mochten de Franstaligen er ooit de meerderheid gaan uitmaken.
die splitsing moet gewoon gestemd worden

als
asiel- en migratiebeleid kunnen opgedrongen worden ene taalgroep tegen de andere (omdat de Vlamingen in de Fed regering niet over een meerderheid beschikken) dan kan deze stemming bhv toch ook geen probleem geven ... franstaligen moeten het maar uitleggen in de wereld : dat ze een regering zouden doen vallen vanwege een democratische stemming.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 11:42   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als er een uitbreiding van Brussel komt dan worden CD&V, SP A, Open VLD en Groen simpelweg gedecimeerd. Zo een vaart zal het dus wel niet lopen.
1] Om Belgie te redden zitten die daar niets mee in.

2] U onderschat de onnozelheid van de Vlaming.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 11:43   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
territorium opgeven

uitbreiding van Brussel is onbespreekbaar voor alle Vlaamse partijen op VLD en Groen! na.
Of de volledige vld er achter staat betwijfel ik.

Over Groen!, die mensen wel, die hebben al duidelijk laten zien dat ze tegen Vlaanderen, aan de kant van de Walen staan.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 april 2010 om 11:44.
Oud 15 april 2010, 11:46   #66
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

als
asiel- en migratiebeleid kunnen opgedrongen worden ene taalgroep tegen de andere (omdat de Vlamingen in de Fed regering niet over een meerderheid beschikken) dan kan deze stemming bhv toch ook geen probleem geven ... franstaligen moeten het maar uitleggen in de wereld : dat ze een regering zouden doen vallen vanwege een democratische stemming.
En toch zullen de Vlamingen er alles aan doen om het niet tot een stemming te laten komen.
Oud 15 april 2010, 12:01   #67
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeer juist en als franstalige bewoner van één van die gemeenten maak ik mij daar zorgen over. Als het zover is zullen alle franstaligen in de klappen delen, ook degenen die Vlaamsgezind zijn.

De houding van radikale franstaligen in de faciliteitengemeenten is eigenlijk ongelooflijk hypokriet : zij verdedigen zogezegd de rechten van hun taalgenoeten maar in feite gaat het enkel om de (30.000?) franstaligen in die paar gemeenten die een kans maken om bij Brussel te worden aangehecht. De franstaligen buiten die gemeenten, die veel talrijker zijn, mogen de pot op. Zij worden overgeleverd aan de Vlaamse woede. Ik maak er een punt van om dat uit te leggen tegen mijn taalgenoten in niet-faciliteitengemeenten en je moet ze dan zien opkijken !

En het zal daar niet ophouden. Als de franstaligen in de bredere rand worden lastiggevallen, zal men wraak nemen op de ... Vlaamse Brusselaars.

De enige oplossing is om BHV te splitsen zonder compensaties. Vlaanderen heeft het asielrecht, vreemdelingenstemrecht en een regering zonder Vlaamse meerderheid - zonder compensaties - geslikt. Wallonië zal de splitsing van een kiesdistrict zeker overleven.

Maar laten we niet vergeten wie hier de grootste verantwoordelijkheid draagt : niet de franstaligen, die alle middelen inzetten om hun gelijk te krijgen (fair enough), maar wel de Vlaamse arrangeurs/prutsers die zich in alle bochten wringen en de meest desastreuse oplossingen bedenken om vooral niet te doen wat zij beloofd hebben te doen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 12:02   #68
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zoals de vorige keren dat Brussel werd uitgebreid.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 12:06   #69
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Zeer juist en als franstalige bewoner van één van die gemeenten maak ik mij daar zorgen over. Als het zover is zullen alle franstaligen in de klappen delen, ook degenen die Vlaamsgezind zijn.

De houding van radikale franstaligen in de faciliteitengemeenten is eigenlijk ongelooflijk hypokriet : zij verdedigen zogezegd de rechten van hun taalgenoeten maar in feite gaat het enkel om de (30.000?) franstaligen in die paar gemeenten die een kans maken om bij Brussel te worden aangehecht. De franstaligen buiten die gemeenten, die veel talrijker zijn, mogen de pot op. Zij worden overgeleverd aan de Vlaamse woede. Ik maak er een punt van om dat uit te leggen tegen mijn taalgenoten in niet-faciliteitengemeenten en je moet ze dan zien opkijken !

En het zal daar niet ophouden. Als de franstaligen in de bredere rand worden lastiggevallen, zal men wraak nemen op de ... Vlaamse Brusselaars.

De enige oplossing is om BHV te splitsen zonder compensaties. Vlaanderen heeft het asielrecht, vreemdelingenstemrecht en een regering zonder Vlaamse meerderheid - zonder compensaties - geslikt. Wallonië zal de splitsing van een kiesdistrict zeker overleven.

Maar laten we niet vergeten wie hier de grootste verantwoordelijkheid draagt : niet de franstaligen, die alle middelen inzetten om hun gelijk te krijgen (fair enough), maar wel de Vlaamse arrangeurs/prutsers die zich in alle bochten wringen en de meest desastreuse oplossingen bedenken om vooral niet te doen wat zij beloofd hebben te doen.
Ten eerste zijn er wel degelijk een aantal "compensaties" gekomen bij de goedkeuring van de asielwetgeving zoals de verstrening van de snel-Belg-wet en als ik me niet vergis is het vreemdelingenstemrecht trouwens indertijd wel gestemd met een Vlaamse meerderheid. Ten tweede is er toch een groot verschil tussen een wet goedkeuren met 0 Franstalige stemmen en een met 45% van de Nederlandstalige stemmen en dan inzake een onderwerp dat veel gevoeliger ligt.
Oud 15 april 2010, 12:07   #70
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

als
Het volstaat om de Vlaamse burgemeester in de rand aan het woordt te laten in een programma van de Vlaamse overheidszender en de rest van de wereld zal dat standpunt wellicht begrijpen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 15 april 2010 om 12:07.
Oud 15 april 2010, 12:15   #71
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het volstaat om de Vlaamse burgemeester in de rand aan het woordt te laten in een programma van de Vlaamse overheidszender en de rest van de wereld zal dat standpunt wellicht begrijpen.
Hadden we maar een Vlaamse overheidszender ipv dat links belgicistisch zendertje.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 12:18   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar laten we niet vergeten wie hier de grootste verantwoordelijkheid draagt : niet de franstaligen, die alle middelen inzetten om hun gelijk te krijgen (fair enough), maar wel de Vlaamse arrangeurs/prutsers die zich in alle bochten wringen en de meest desastreuse oplossingen bedenken om vooral niet te doen wat zij beloofd hebben te doen
.
²
nagels met koppen, Kaal !
Oud 15 april 2010, 12:18   #73
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede is er toch een groot verschil tussen een wet goedkeuren met 0 Franstalige stemmen en een met 45% van de Nederlandstalige stemmen en dan inzake een onderwerp dat veel gevoeliger ligt.
We kunnen altijd nog aan Groen! vragen of ze mee met de Franstaligen willen tegenstemmen, he.
Oud 15 april 2010, 13:04   #74
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Proficiat Kaal om dit uit te leggen aan de Franstaligen. Heel het probleem gaat inderdaad over een zeer kleine minderheid van frantalige Brusselaars die in Vlaanderen komen wonen; Zij leggen het hele land plat en benadelen op die wijze even goed de Vlamingen als de Walen!!

Met hun zeeeer groot ego denken ze echt dat ze incontournable zijn . Het wordt tijd dat ze op hun plaats worden gezet, zowel door de Vlamingen als door de Walen!!!

Ikzelf woon in de Ardennen en heb helemaal geen last van vijandigheid , integendeel. De Walen liggen niet wakker van Brussel en haten de Vlamingen niet en de Vlamingen hier, wel ze passen zich aan . Ik krijg zelfs regelmatig complementjes omdat mijn Frans goed is.

Eerlijk gezegd, ik zou zelfs niet meer willen verhuizen : hier vind je nog de mentaliteit uit mijn Vlaamse kindertijd , vriendelijkheid, sociaal contact , gemoedelijkheid en inderdaad ook wel minder stress , maar is dit een nadeel???

Als iedereen zich aanpaste aan zijn woonplaats en geen privé-eisen stelde, zou alles een stuk beter gaan en iedereen zou daarvan de vruchten plukken. Ik vraag mij nog steeds af waarom die Franstaligen zo gretig naar Vlaanderen verhuizen om daar dan eisen te stellen!! Er zijn op Waals grondgebied ook groene dorpen en steden waar ze Brussel kunnen ontvluchten zonder hun taal te moeten opgeven in hun relaties met de overheid!!
Je kunt het de Vlamingen niet kwalijk nemen dat ze dit niet begrijpen en daar een strategie achter zoeken.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 13:55   #75
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ten eerste zijn er wel degelijk een aantal "compensaties" gekomen bij de goedkeuring van de asielwetgeving zoals de verstrening van de snel-Belg-wet en als ik me niet vergis is het vreemdelingenstemrecht trouwens indertijd wel gestemd met een Vlaamse meerderheid. Ten tweede is er toch een groot verschil tussen een wet goedkeuren met 0 Franstalige stemmen en een met 45% van de Nederlandstalige stemmen en dan inzake een onderwerp dat veel gevoeliger ligt.

Nee hoor het vreemdelingenstemrecht had geen meerderheid in Vlaanderen : CD&V, VB, VLD stemden tegen en daarmee zat je toen ver boven de 50%. . Enkel SPa en Groen hebben ervoor gestemd, samen met 100% van de franstalige vertegenwoordiging.

Compensaties ivm met asielrecht ok, ik vertrouw op jouw geheuigen.

Het gaat echter om het principe : als Vlaanderen in minderheid gezet wordt door een combinatie van alle franstalige parlementsleden + een kleine groep Vlamingen, dan wordt er gemord en gevloekt, maar het resultaat wordt uiteindelijk aanvaardt.

Als de tegenovergestelde situatie zich voordoet, wordt dat aan franstalige kant niet geaccepteerd. Dat is de essentie van de zaak. Of dacht je dat de franstaligen hun verweer tegen de splitsing van BHV zouden staken indien bijvoorbeeld Ecolo voor die splitsing stemde?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 14:16   #76
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor het vreemdelingenstemrecht had geen meerderheid in Vlaanderen : CD&V, VB, VLD stemden tegen en daarmee zat je toen ver boven de 50%. . Enkel SPa en Groen hebben ervoor gestemd, samen met 100% van de franstalige vertegenwoordiging.

Compensaties ivm met asielrecht ok, ik vertrouw op jouw geheuigen.

Het gaat echter om het principe : als Vlaanderen in minderheid gezet wordt door een combinatie van alle franstalige parlementsleden + een kleine groep Vlamingen, dan wordt er gemord en gevloekt, maar het resultaat wordt uiteindelijk aanvaardt.

Als de tegenovergestelde situatie zich voordoet, wordt dat aan franstalige kant niet geaccepteerd. Dat is de essentie van de zaak. Of dacht je dat de franstaligen hun verweer tegen de splitsing van BHV zouden staken indien bijvoorbeeld Ecolo voor die splitsing stemde?
Open VLD heeft zich bij de stemming over het vreemdelingenstemrecht onthouden. Nogmaals de opgesomde zaken zijn communautair veel minder geladen dan de splitsing van BHV.
Oud 15 april 2010, 14:17   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We kunnen altijd nog aan Groen! vragen of ze mee met de Franstaligen willen tegenstemmen, he.

Ze kunnen het vragen aan Geert Lambert. (Zeg nu nog dat er ironie is in de politiek)
Oud 15 april 2010, 14:18   #78
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Open VLD heeft zich bij de stemming over het vreemdelingenstemrecht onthouden. Nogmaals de opgesomde zaken zijn communautair veel minder geladen dan de splitsing van BHV.
Dat die zaken minder communautair geladen zijn, komt enkel omdat de Vlamingen zich destijds neegelegd hebben bij het resultaat van de stemming. Indien ze hier een even grote halszaak van gemaakt hadden als de Franstaligen met BHV gedaan hebben, had dit dossier even grote communautaire afmetingen kunnen krijgen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 april 2010 om 14:20.
Oud 15 april 2010, 14:19   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze kunnen het vragen aan Geert Lambert. (Zeg nu nog dat er ironie is in de politiek)
Dat zou wat zijn als die met Groen! tegen Vlaanderen zou stemmen.
Oud 15 april 2010, 14:21   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
godver da's just

ocharme Geert, ik heb eigenlijk compassie met hem
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be