Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 mei 2010, 23:28   #61
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
In een peiling van de Standaard had de NVa bijna 50% met 23% zijn ze al 27% gezakt, ziet er voor wat mij betreft inderdaad goed uit! Ik zou zeggen stop de polls en het gemanipuleer wacht de verkiezingen af en trekt dan conclusies.
Deze nieuwe peiling is een representatieve.
Ze hebben ongeveer 2000 mensen gevraagd.
Als ik me niet vergis is een aantal van 1250 al voldoende.
(verbeter mij maar indien ik fout ben)

Gezien de commotie van de laatste dagen via Meuris, zijn er nog veel mensen
die nog niets beslist hebben.
Het zal dus aan de campagne liggen van de partijen....
Of beter nog WIE wat zal zeggen.
Mensen stemmen altijd op "koppen" en niet zozeer op partijen.
Tejokus is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:29   #62
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Helemaal akkoord. Mensen die denken dat Brussel ooit de hoofdstad zal zijn van een onafhankelijk Vlaanderen, dromen.

Vlaanderen kan perfect functioneren (zelfs veel beter!) zonder Brussel, waarmee het uiteraard wèl samenwerkingsakkoorden zal sluiten om talloze praktische zaken te regelen. Voila.
Ik denk dat die samenwerkingsakkoorden (buiten de bestaande via de EU) er voor de eerste decennia niet zullen inzitten. Daarvoor zullen de geslagen wonden te diep zijn en de relaties te verzuurd. Dewever weet dat uiteraard ook vandaar dat ie zo vaag doet met zijn "confederalisme", dat als we het goed moeten geloven een reddingsoperatie is voor België. Zozo. Een seperatist die België wil redden. Geloofwaardig is dat niet.
solidarnosc is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:29   #63
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik ken genoeg Brusselse Franstaligen om te weten dat het gewoon een illusie is te denken dat Brussel deel zou uitmaken van een onafhankelijke Vlaamse staat. China is uiteraard overdreven maar Frankrijk daarentegen is een realistische optie.
Dan zou Frankrijk dus een enclave hebben in Vlaanderen. Ikzelf vind die gedachte niet erg realistisch, als u het mij vraagt.

Bovendien zouden de in Brussel zetelende Europese instellingen zich dan evenzeer als deze in Straatsburg op Frans grondgebied bevinden. Bedenk maar eens hoe realistisch cq. aanvaardbaar de andere EU-staten dat zouden vinden.
Hallebarde is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:35   #64
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die samenwerkingsakkoorden (buiten de bestaande via de EU) er voor de eerste decennia niet zullen inzitten. Daarvoor zullen de geslagen wonden te diep zijn en de relaties te verzuurd.
Ik geloof niks van die (typisch belgicistische) bangmakerij. De samenwerking tussen een zelfstandig Vlaanderen en Brussel is voor beide partijen positief. Vergeet niet dat de ring "van Brussel" en de luchthaven "van Brussel" in Vlaanderen liggen! Brussel heeft er dus �*lle belang bij om goed met Vlaanderen samen te werken, als gelijken en met respect voor elkaars grenzen.

Citaat:
Dewever weet dat uiteraard ook vandaar dat ie zo vaag doet met zijn "confederalisme", dat als we het goed moeten geloven een reddingsoperatie is voor België. Zozo. Een seperatist die België wil redden. Geloofwaardig is dat niet.
Dewever doet helemaal niet vaag. De N-VA heeft altijd gezegd dat de weg naar onafhankelijkheid een weg in stappen is. Geen revolutie, maar evolutie. En confederalisme is inderdaad (de laatste) stap naar zelfstandigheid. Meer zelfs: een èchte confederatie betekent dat Vlaanderen al een zelfstandige staat �*s. (Confederalisme = 'statenbond, bond van onafhankelijke staten', kan het nog duidelijker?)

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 mei 2010 om 23:36.
Zeno! is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:37   #65
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

LDD onder de kiesdrempel ? 3,9 % ? Gezien de foutenmarge en de onbeslisten zou het nog voor hen kunnen lukken. De kiesdrempel voor de Kamer speelt per provincie. In West-Vlaanderen zal het wel gaan. De rest kantje-boordje.

Ik dacht dat de verloren stemmen van de blancos, de afwezigen en de snipperstemmen die geen drempel halen bij de zetelverdeling in het voordeel van de grootste partijen waren. Wie wordt de grootste ? Als de NVA aftikt op +- 25 % dan wordt dat percentueel meer in de zetels.

Het VB onderschat men altijd bij telefonische peilingen. Een groot deel van de 'onbeslisten' beslisten reeds voor het VB. De V-partijen halen meer dan 40 % van de Vlaamse zetels. Groot probleem voor la Belgique.
Oud 4 mei 2010, 23:45   #66
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof niks van die (typisch belgicistische) bangmakerij. De samenwerking tussen een zelfstandig Vlaanderen en Brussel is voor beide partijen positief. Vergeet niet dat de ring "van Brussel" en de luchthaven "van Brussel" in Vlaanderen liggen! Brussel heeft er dus �*lle belang bij om goed met Vlaanderen samen te werken, als gelijken en met respect voor elkaars grenzen.

Dewever doet helemaal niet vaag. De N-VA heeft altijd gezegd dat de weg naar onafhankelijkheid een weg in stappen is. Geen revolutie, maar evolutie. En confederalisme is inderdaad (de laatste) stap naar zelfstandigheid. Meer zelfs: een èchte confederatie betekent dat Vlaanderen al een zelfstandige staat �*s. (Confederalisme = 'statenbond, bond van onafhankelijke staten', kan het nog duidelijker?)
Tja, kijk eens naar Duitsland.
Tejokus is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:45   #67
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Dan zou Frankrijk dus een enclave hebben in Vlaanderen. Ikzelf vind die gedachte niet erg realistisch, als u het mij vraagt.

Bovendien zouden de in Brussel zetelende Europese instellingen zich dan evenzeer als deze in Straatsburg op Frans grondgebied bevinden. Bedenk maar eens hoe realistisch cq. aanvaardbaar de andere EU-staten dat zouden vinden.
In Bonn staan veel kantoorgebouwen klaar voor het Duitse deel van de EU. De tegenhanger van Straatsburg. Indien dit niet mag van de Britten of de atlantisten dan is Wenen een mooie optie waar veel Oosteuropeanen blij mee zullen zijn. Als Brussel Europese hoofstad wil blijven dan zal zij de Vlaamse kaart moeten trekken en zij weten dit. Quelle horreur !
Oud 4 mei 2010, 23:47   #68
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik begin me stillekes aan af te vragen of u wel Frans bent. In de 1000 jarige geschiedenis van Frankrijk heeft uw vaderland geen enkele maar dan ook geen enkele kans laten liggen om haar invloed uit te breiden naar het noorden en dan zouden ze het nu laten liggen nu ze het op een presenteerblaadje krijgen aangeboden omdat er een paar bomen staan tussen Wallonië en Brussel? Franstalig België zou deel worden van Frankrijk en Vlaanderen een vazalstaat die vanuit Brussel onder de knoet wordt gehouden. Die kans zou Frankrijk laten liggen? Het zijn in strijd zijn met 1000 jaar Franse geopolitiek.

Als Frankrijk had gewild dan lagen de instellingen van de EU in Parijs. Zo'n probleem zal het wel niet zijn. De poen in Duitsland en de politiek in Frankrijk. En goed als ze de tent in Straatsburg sluiten en waarom niet aangezien Brussel voortaan ook Frans grondgebied is dan bespaart de EU een pak geld en zou het er zelfs veel symphatie mee kunnen winnen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 mei 2010 om 23:51.
solidarnosc is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:49   #69
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
In Bonn staan veel kantoorgebouwen klaar voor het Duitse deel van de EU. De tegenhanger van Straatsburg. Indien dit niet mag van de Britten of de atlantisten dan is Wenen een mooie optie waar veel Oosteuropeanen blij mee zullen zijn. Als Brussel Europese hoofstad wil blijven dan zal zij de Vlaamse kaart moeten trekken en zij weten dit. Quelle horreur !
solidarnosc is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:52   #70
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Tja, kijk eens naar Duitsland.
Waarom? Duitsland is helemaal geen confederatie.
Zeno! is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:53   #71
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens.

Eigenaardig dat velen in België lijken te geloven dat Frankrijk op Brussel zit te azen. Brussel is, zonder haar Europese en andere internationale instellingen, niets méér dan een provinciestadje (met meer dan gebruikelijke veiligheidsproblemen, bovendien).

Brussel mét de Europese instellingen kan Frankrijk evenmin bekoren, want men weet hier zeer goed dat het onaanvaardbaar zou zijn voor de andere EU lidstaten dat ook die instellingen zich op Frans grondgebied zouden bevinden.
Hallebarde is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:55   #72
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wenen zou in ieder geval een veel mooiere EU-hoofdstad zijn, een hoofdstad die véél meer de Europese 'Cultuur' (met grote C) vertegenwoordigd en uitstraalt dan dat vuile en vervallen Bruxelles.

Het is trouwens niet ondenkbaar dat als Belgie uit elkaar valt de EU haar instellingen wat gaan decentraliseren... en wat schiet er dan nog over van Bruxelles?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 mei 2010 om 23:56.
Zeno! is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:56   #73
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wenen zou in ieder geval een veel mooiere EU-hoofdstad zijn, een hoofdstad die véél meer de Europese 'Cultuur' (met grote C) vertegenwoordigd en uitstraalt dan dat vuile en vervallen Bruxelles.

Het is trouwens niet ondenkbaar dat als Belgie uit elkaar valt de EU haar instellingen wat gaan decentraliseren... en wat schiet er dan nog over van Bruxelles?
Zo is dat.
Inno is offline  
Oud 4 mei 2010, 23:56   #74
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom? Duitsland is helemaal geen confederatie.
Zeg ik toch niet, allee nu.
Zijn toch allemaal deelstaten in één land of Duitsland.
En toer daarna een paar weken rond in Beieren
Tejokus is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:01   #75
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begin me stillekes aan af te vragen of u wel Frans bent. In de 1000 jarige geschiedenis van Frankrijk heeft uw vaderland geen enkele maar dan ook geen enkele kans laten liggen om haar invloed uit te breiden naar het noorden en dan zouden ze het nu laten liggen nu ze het op een presenteerblaadje krijgen aangeboden omdat er een paar bomen staan tussen Wallonië en Brussel? Franstalig België zou deel worden van Frankrijk en Vlaanderen een vazalstaat die vanuit Brussel onder de knoet wordt gehouden. Die kans zou Frankrijk laten liggen? Het zijn in strijd zijn met 1000 jaar Franse geopolitiek.

Als Frankrijk had gewild dan lagen de instellingen van de EU in Parijs. Zo'n probleem zal het wel niet zijn. De poen in Duitsland en de politiek in Frankrijk. En goed als ze de tent in Straatsburg sluiten en waarom niet aangezien Brussel voortaan ook Frans grondgebied is dan bespaart de EU een pak geld en zou het er zelfs veel symphatie mee kunnen winnen.
1. Het verre verleden nog even daargelaten ; Frankrijk maakt deel uit van de EU. Wil aangeven welke delen van België of een andere EU-lidstaat door Frankrijk sinds het ontstaan van de Europese Unie "onder de knoet worden gehouden", laat staan werden "ingepalmd".

2. Frankrijk wilde destijds al niet dat de zich nu in Brussel bevindende EU-instellingen op Frans grondgebied zouden bevinden. Waarom zou het dat nu wél willen ?

3. Als het uw gewetensnood kan lenigen en/of u plezier kan doen, mag u van mij gerust aannemen dat ik een Chinese ben.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 5 mei 2010 om 00:03.
Hallebarde is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:01   #76
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

1. Een (burger)oorlog is nooit rationaal ook al loopt het als een rode draad doorheen onze geschiedenis. En bon ik stel vast dat de Franstaligen de uitbreiding van Brussel willen in ruil voor de splitsing van BHV. Waarom denkt u dat ze de uitbreiding van Brussel niet zullen eisen na een splitsing van België. Het is verdorie het eerste wat op tafel zal liggen. Het volgende zal de rechten zijn van de Franstalige minderheid in Vlaanderen en dat zal gekoppeld worden aan die van de Vlamingen in Brussel etc...

2. Heeft Dewever het over een échte confederatie of niet? Als hij het heeft over een echte confederatie dan zie ik niet in wat er gelijdelijk is aan zijn strategie aangezien confederalisme een volgende stap zou zijn op seperatisme. Kiezersbedrog dus om te vermijden dat ie moet zeggen dat ie België direct wil splitsen. Als hij het niet heeft over een echte confederatie dan misleid hij eveneens zijn kiezers.
solidarnosc is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:09   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Het verre verleden nog even daargelaten ; Frankrijk maakt deel uit van de EU. Wil aangeven welke delen van België of een andere EU-lidstaat door Frankrijk sinds het ontstaan van de Europese Unie "onder de knoet worden gehouden", laat staan werden "ingepalmd".

2. Frankrijk wilde destijds al niet dat de zich nu in Brussel bevindende EU-instellingen op Frans grondgebied zouden bevinden. Waarom zou het dat nu wél willen ?

3. Als het uw gewetensnood kan lenigen en/of u plezier doen, mag u van mij gerust aannemen dat ik een Chinese ben.

1. Zegt Electrabel u iets? En bon dat is nog maar hoe Frankrijk haar energiebelangen verdedigt.

2. Tijden veranderen. En de instellingen liggen niet in Parijs dus de stad wordt er niet door besmet.

3. De meeste Chinezen zijn allergisch voor seperatisten. Dan zou u in ieder geval een atypische Chinees zijn.
solidarnosc is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:09   #78
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
1. Een (burger)oorlog is nooit rationaal ook al loopt het als een rode draad doorheen onze geschiedenis. En bon ik stel vast dat de Franstaligen de uitbreiding van Brussel willen in ruil voor de splitsing van BHV. Waarom denkt u dat ze de uitbreiding van Brussel niet zullen eisen na een splitsing van België. Het is verdorie het eerste wat op tafel zal liggen. Het volgende zal de rechten zijn van de Franstalige minderheid in Vlaanderen en dat zal gekoppeld worden aan die van de Vlamingen in Brussel etc...
Maar wie heeft het hier in hemelsnaam over een burgeroorlog? Mensenlief, de hysterie van de belgicisten begint stilaan echt groteske proporties aan te nemen.

Net zoals Tsjechië en Slowakije vreedzaam uit elkaar zijn gegaan, net zoals Zweden en Noorwegen vreedzaam uit elkaar zijn gegaan, zo zal ook Belgie uit elkaar gaan. De gewestgrenzen zullen staatsgrenzen worden én Vlaanderen zal het minderhedenverdrag zonder probleem ondertekenen, aangezien het weet dat de Franstaligen de grezen zullen respecteren eens het een zelfstandige staat is.

Citaat:
2. Heeft Dewever het over een échte confederatie of niet? Als hij het heeft over een echte confederatie dan zie ik niet in wat er gelijdelijk is aan zijn strategie aangezien confederalisme een volgende stap zou zijn op seperatisme. Kiezersbedrog dus om te vermijden dat ie moet zeggen dat ie België direct wil splitsen. Als hij het niet heeft over een echte confederatie dan misleid hij eveneens zijn kiezers.
Kiezegsbedrog? Iedereen weet toch dat de N-VA een separatistische partij is!? Iedereen kan toch het partijprogramma (en beginselverklaring) lezen!?

Denk jij nu werkelijk dat er mensen op N-VA gaan stemmen die Belgie bij elkaar willen houden, en zich dan later 'bedrogen' voelen omdat ze zogezegd niet tegen Belgie hebben gestemd?

Het moet hier niet gekker worden.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 5 mei 2010 om 00:11.
Zeno! is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:13   #79
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens.

Eigenaardig dat velen in België lijken te geloven dat Frankrijk op Brussel zit te azen. Brussel is, zonder haar Europese en andere internationale instellingen, niets méér dan een provinciestadje (met meer dan gebruikelijke veiligheidsproblemen, bovendien).

Brussel mét de Europese instellingen kan Frankrijk evenmin bekoren, want men weet hier zeer goed dat het onaanvaardbaar zou zijn voor de andere EU lidstaten dat ook die instellingen zich op Frans grondgebied zouden bevinden.
U beweert nu dat mochten de Franstalige Belgen vriendelijk zouden vragen om zich met Wallonië en Brussel te mogen aansluiten bij Frankrijk dat Frankrijk dat zou weigeren?
solidarnosc is offline  
Oud 5 mei 2010, 00:13   #80
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Waar is de grap ? Kan u mij overtuigen met enkele argumenten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be