Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt Vlaanderen onafhankelijk?
in 2011 11 44,00%
in 2014 2 8,00%
in 2015 5 20,00%
in 2018 7 28,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2010, 16:24   #61
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is aangetoond dat dit voor de grote meerderheid zeker opgaat.

wat is uw punt?
Zegt een Hollander......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 16:25   #62
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ze zijn voor een staatshervorming. Joëlle Milquet pleit bijvoorbeeld voor de uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Volgens de N-VA is dat gek genoeg geen staatshervorming. Bizarre partij toch.

"Brussel uitbreiden is een geopolitieke noodzaak," stelt Milquet in Le Vif. Terwijl de CD&V gisteren nog beweerde dat de Franstaligen bereid zijn tot een grondige staatshervorming te komen, bewijst de voorzitster van hun Franstalige zusterpartij het tegendeel door de meest uitzinnige eisen te stellen, waaronder de aanhechting van Vlaamse gemeenten bij Brussel en Wallonië. Haar idee wordt gedeeld met Brussels MR- lijsttrekker en FDF-voorzitter Maingain. (www.n-va.be)

Ik zie dus echt geen "tegendeel" in het voorstel van JM en een staatshervorming...
het is geen staatshervorming maar gronduitbreiding ten nadele van een ander gewest = imperialisme.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 16:25   #63
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Un Hollandais ne savant même s'exprimer en français, la seule langue étrangère qu'on puisse apprendre.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 16:50   #64
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt een Hollander......
geen argumenten zeker?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:00   #65
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt een Hollander......
zegt Le Soir:

http://archives.lesoir.be/les-wallon...=0&all=1&nav=1

Maar ik snap niet waarom je zelfs met dit overtuigende bewijs zoveel gif spuit richting Hollanders.

Is het onze schuld dat jullie Franstalige landgenoten zich in eentaligheid wentelen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:01   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Un Hollandais ne savant même s'exprimer en français, la seule langue étrangère qu'on puisse apprendre.
En nu nog steeds niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:02   #67
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is sachant, maar ik ben ook een mauvais belge. Waarschijnlijk ben ik ergens in mijn levensloop hollandisé, d'esprit althans, maar mijn religie beschouwt dat niet als een schande.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 mei 2010 om 17:04.
Oud 8 mei 2010, 17:22   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlanders in het Frans?

Dave : http://www.youtube.com/watch?v=7YPNvFJ5dis&translated=1
Sita : http://www.youtube.com/watch?v=GFZT--QjLXg&translated=1
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:31   #69
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een Nederlander kan Frans echt liefhebben, zonder zichzelf te verloochenen en zonder dat het hem met geweld opgedrongen is. In Vlaanderen is het al lang een 'strijd' geweest om eindelijk niet een 'Franse mentaliteit' aangepraten te krijgen. Ik herinner me nog dat je als Belg vooral goed je Frans moest kennen of je bent gedoemd om vuile jobs uit te voeren.
Als je goed dit forum doorleest merk je dat bij de oude generatie bij sommige Belgicisten (ik noem geen namen) er vaak tussen haakjes geopperd wordt dat de enige bron van beschaving Franstalig België is in dit land. Geen Frans kunnen staat gelijk aan 'een achterlijke boer zijn', bijgevolg zal een Vlaming zelden zijn matige Frans willen toegeven. Bijna al mijn leraren Frans hebben zelfs benadrukt dat Franstaligen van nature gehandicapt zijn als het aankomt op talen leren. Ook vandaag uit dat zich in het feit dat onze medeforummer Hallebarde reeds verschillende malen als nep-Française werd bestempeld door de meest Belgicistische forummers hier.
Dat men in Vlaanderen minder goed Frans kent is ook deels aan die mentaliteit te danken. Gelukkig behoort die tot de verleden tijd, maar ik (een twintiger) ben er zelfs mee opgegroeid.

In Nederland zal je bijgevolg minder Fransvijandigheid opmerken. In Vlaanderen is begint het stilaan minder bekrompen zwart-wit te worden en zijn er eindelijk mensen aan het ontstaan die niet ofwel sterk aanklampen aan de Franse cultuur of anders erg vijandig of gesloten zijn jegens die cultuur.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 mei 2010 om 17:58.
Oud 8 mei 2010, 17:35   #70
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het is geen staatshervorming maar gronduitbreiding ten nadele van een ander gewest = imperialisme.
Nope. Dit is gewoon de bestuurlijke realiteit aanpassen aan de sociologische. In 1983 deed men hetzelfde in Antwerpen: daar begreep men al te goed dat Antwerpen niet plots ophield aan de bestaande grenzen, maar verderliep in Berchem, Deurne, Merksem, Hoboken, etc. Vervolgens verloren deze gemeenten hun zelfstandige status en werden het districten van de stad. Imperialistisch? Oorlogszuchtig? Nee hoor, gewoon een nuchtere kijk op de realiteit.

Het is diezelfde nuchtere kijk die ons dwingt de verhoudingen tussen de regio's en tussen de verschillende bestuursniveaus te herzien, zoals alle Vlaamse partijen voorstellen. Maar ik verwacht dan wel dat men even consequent naar Brussel kijkt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:55   #71
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Nederlander kan Frans echt liefhebben, zonder zichzelf te verloochenen en zonder dat het hem met geweld opgedrongen is. In Vlaanderen is het al lang een 'strijd' geweest om eindelijk niet een 'Franse mentaliteit' aangepraten te krijgen. Ik herinner me nog dat je als Belg vooral goed je Frans moest kennen of je bent gedoemd om vuile jobs uit te voeren.
Als je goed dit forum doorleest merk je dat bij de oude generatie bij sommige Belgicisten (ik noem geen noemen) er vaak tussen haakjes geopperd wordt dat de enige bron van beschaving Franstalig België is in dit land. Geen Frans kunnen staat gelijk aan 'een achterlijke boer zijn', bijgevolg zal een Vlaming zelden zijn matige Frans willen toegeven. Bijna al mijn leraren Frans hebben zelfs benadrukt dat Franstaligen van nature gehandicapt zijn als het aankomt op talen leren. Ook vandaag uit dat zich in het feit dat medeforummer Hallebarde als verschillende malen als nep-Française werd bestempeld door de meest Belgicistische forummers hier.
Dat men in Vlaanderen minder goed Frans kent is ook deels aan die mentaliteit te danken. Gelukkig behoort die tot de verleden tijd, maar ik (een twintiger) ben er zelfs mee opgegroeid.

In Nederland zal je bijgevolg minder Fransvijandigheid opmerken. In Vlaanderen is begint het stilaan minder bekrompen zwart-wit te worden en zijn er eindelijk mensen aan het ontstaan die niet ofwel sterk aanklampen aan de Franse cultuur of anders erg vijandig of gesloten zijn jegens die cultuur.
Het feit dat Vlamingen de Franse cultuur niet veel kennen, komt ook aan bod. Het voorbeeld van Eric Zemmour ergens anders op het forum zegt alles : niemand kent hem in Vlaanderen terwijl de grote meerderheid van de Franstalige Belgen weten wie hij is, wat men van die man mag denken. Franstaligen leven al elke dag met Frankrijk via TF1, France 2, France 3, enz....Dat is al niet echt het geval in Vlaanderen. In Nederland vindt men minder Fransvijandigheid dan in Vlaanderen voor de eenvoudige reden dat Nederlanders volgens mij opener dan de Vlamingen zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 18:04   #72
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Nederland vindt men minder Fransvijandigheid dan in Vlaanderen voor de eenvoudige reden dat Nederlanders volgens mij opener dan de Vlamingen zijn.
Daar zit iets in. In Vlaanderen (maar eigenlijk kan je dit door geheel België trekken, geloof ik) wordt het hebben van een eigen/afwijkende mening zwaar op proef gesteld en het liefst niet ernstig genomen. Viel het u bijvoorbeeld niet op hoe sommige Vlamingen op dit forum het al een drama beschouwen als iemand het fundamenteel oneens is met iemand anders? Dit heeft dan gewoonlijk een ellenlange draad van cirkelredeneringen tot gevolg... Men slikt het bestaan van meningsverschillen véél minder in Vlaanderen (en op zich wel vergt dat dat je zelf tegen een stootje moet kunnen, wat Nederlanders dus beter kunnen).
Hier zal men alles doen om de andere te bekeren tot het andere kamp en gaat men nogal snel op in emotionele wartaal, hopend op een eensgezinde homogene samenleving die er nooit komt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 mei 2010 om 18:07.
Oud 8 mei 2010, 18:15   #73
Shadowke

Standaard

de Franstalige onderdrukking van Vlaanderen vergeten Everytime?
daarom is Vlaanderen niet Fransgezind!
Oud 8 mei 2010, 18:16   #74
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nope. Dit is gewoon de bestuurlijke realiteit aanpassen aan de sociologische. In 1983 deed men hetzelfde in Antwerpen: daar begreep men al te goed dat Antwerpen niet plots ophield aan de bestaande grenzen, maar verderliep in Berchem, Deurne, Merksem, Hoboken, etc. Vervolgens verloren deze gemeenten hun zelfstandige status en werden het districten van de stad. Imperialistisch? Oorlogszuchtig? Nee hoor, gewoon een nuchtere kijk op de realiteit.

Het is diezelfde nuchtere kijk die ons dwingt de verhoudingen tussen de regio's en tussen de verschillende bestuursniveaus te herzien, zoals alle Vlaamse partijen voorstellen. Maar ik verwacht dan wel dat men even consequent naar Brussel kijkt.
het blijft imperialisme gezien de verkrotting die er is in Brussel waardoor ze eigenlijk geen lebensraum nodig hebben.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 mei 2010 om 18:17.
Oud 8 mei 2010, 18:23   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is sachant, maar ik ben ook een mauvais belge. Waarschijnlijk ben ik ergens in mijn levensloop hollandisé, d'esprit althans, maar mijn religie beschouwt dat niet als een schande.

Waarom zou u wel.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 18:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 18:32   #76
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het blijft imperialisme gezien de verkrotting die er is in Brussel waardoor ze eigenlijk geen lebensraum nodig hebben.
Ah, nu is het opeens de verkrotting... Een fenomeen dat in Antwerpen natuurlijk onbestaande is...

Antwerpen is 204 km² groot. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 161 km², waarvan 44,6 km² effectief woongebied. In het BHG wonen ruim één miljoen mensen, in Antwerpen niet eens de helft daarvan. De bevolkingsdichtheid is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest drie keer zo hoog, en dat dankt het niet eens aan Brussel-de-gemeente, maar aan suburbane, straatarme concentratiekampen als Sint-Joost-ten-Node (meer dan 24.000 mensen opeengepakt per vierkante kilometer!).

Een beetje meer Lebensraum zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Oud 8 mei 2010, 18:36   #77
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ah, nu is het opeens de verkrotting... Een fenomeen dat in Antwerpen natuurlijk onbestaande is...

Antwerpen is 204 km² groot. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 161 km², waarvan 44,6 km² effectief woongebied. In het BHG wonen ruim één miljoen mensen, in Antwerpen niet eens de helft daarvan. De bevolkingsdichtheid is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest drie keer zo hoog, en dat dankt het niet eens aan Brussel-de-gemeente, maar aan suburbane, straatarme concentratiekampen als Sint-Joost-ten-Node (meer dan 24.000 mensen opeengepakt per vierkante kilometer!).

Een beetje meer Lebensraum zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Hadden ze maar niet zo dwars moeten zijn om een eigen tweetalig gewest te starten. De Franstaligen kunnen eisen wat ze willen, het komt er nooit meer van.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 18:49   #78
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hadden ze maar niet zo dwars moeten zijn om een eigen tweetalig gewest te starten. De Franstaligen kunnen eisen wat ze willen, het komt er nooit meer van.
Kom dan ook niet zeuren als de Franstaligen hetzelfde zeggen over de Vlaamse eisen...
Oud 8 mei 2010, 19:00   #79
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kom dan ook niet zeuren als de Franstaligen hetzelfde zeggen over de Vlaamse eisen...
en wat zijn dan de vlaamse eisen?
enkel splitsing BHV (en dat is nota bene een grondwettelijk recht dat Vlaanderen heeft).
Oud 8 mei 2010, 19:04   #80
Robbedoes
Vreemdeling

Standaard Onafhankelijkheid

als vlaanderen een onafhankelijke republiek wordt dan blijven wallonie en brussel
toch verder bestaan als koninkrijk belgie of niet ???
men kan brussel niet dwingen om met vlaanderen aan te sluiten
hoe moet het dan verder ??????

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be