Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2010, 11:15   #61
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Wanneer heb je voor het laatst een omelet gegeten?
wordt een ei nu al bloederig spartelend in stukken gehakt ??
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:22   #62
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een beetje kennis van natuurkunde zou je niet misstaan.
De griend is een soort walvis uit de familie der dolfijnen.
Grienen zijn dus dolfijnen.

Als natuurmens ben ik trouwens tegen elke vorm van slachten van dieren die men niet dood op te eten.
Doden van dieren om een andere reden dan om ze als voedsel te gebruiken of om eigen leven te beschermen is een grove schending van de natuurwetten
.

Het is dus een schande dat een ontwikkeld land als Denemarken dergelijke slachtingen toelaat.
je kan het vergelijken met de slachtpartijen van grote vissen en dolfijnen in Japan.
geen leren zetels thuis of in de wagen ? geen leren, dijnen jassen ,schoenen, riemen, portefeuille etc ?

sorry, maar als het slachten op een snelle en zo pijnloze manier mogelijk gebeurt, zie ik niet in wat men daartegen kan hebben.

eet graag mijn biefstuk, korteletje en omelet met spek. En ik vind het lederen interieur in mijn auto nog altijd mooi. Zonder dat ik me daar schuldig over voel, stel je voor !

wat in de Faröer gebeurt met deze grienden en het stierevechten/hondenvechten in de arena voor menselijk vertier/gokken is een heel andere zaak. en verwerpelijk.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 11 mei 2010 om 11:24.
Oud 11 mei 2010, 11:33   #63
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
wordt een ei nu al bloederig spartelend in stukken gehakt ??
Het ging om de levensomstandigheden van de kippen die ze leggen, maar denk je niet dat er een koe (of paard) werd geslacht en in stukken gesneden als je biefstuk eet?

Citaat:
wat in de Faröer gebeurt met deze grienden en het stierevechten/hondenvechten in de arena voor menselijk vertier/gokken is een heel andere zaak. en verwerpelijk.
Dat kan je toch echt niet vergelijken. In de Faröer wordt er gejaagd (toevallig op die zeezoogdieren die we dankzij Flipper en Free Willy geweldig vinden), terwijl stiervechten louter amusement is.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:39   #64
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het ging om de levensomstandigheden van de kippen die ze leggen, maar denk je niet dat er een koe (of paard) werd geslacht en in stukken gesneden als je biefstuk eet?.
Dat paard of die koe wordt hier met een pin door de schedel geschoten en is quasi meteen dood. Nadien begint men te villen en weien en versnijden. dat is toch een groot verschil met de foto's hier.

Citaat:
Dat kan je toch echt niet vergelijken. In de Faröer wordt er gejaagd (toevallig op die zeezoogdieren die we dankzij Flipper en Free Willy geweldig vinden), terwijl stiervechten louter amusement is
Ik zie hier weinig "jagen" aan. Bovendien blijkbaar niet eens voor het vlees, maar als ritueel.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 11 mei 2010 om 11:39.
Oud 11 mei 2010, 11:48   #65
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat paard of die koe wordt hier met een pin door de schedel geschoten en is quasi meteen dood. Nadien begint men te villen en weien en versnijden. dat is toch een groot verschil met de foto's hier.
Waarom? Die grienen worden aan land gebracht en vervolgens wordt de ruggegraat overgesneden. Dat het slachten met de hand gebeurt zorgt er inderdaad voor dat de dood niet onmiddelijk is, maar dat is nu eenmaal eigen aan de jacht. Ik neem aan dat je dan ook de jacht op fazant, erverzwijn, hert, etc. aan banden wilt leggen.

Wat ik mij trouwens meer aantrek dan hoe dieren worden gedood, is hoe ze hebben geleefd. Die grienen en bij uitbreiding alle dieren waarop gejaagd wordt, hebben een leven in het wild achter de rug, terwijl de levensomstandigheden van de (pluim)veestapel m.i. stukken erger is.

Citaat:
Ik zie hier weinig "jagen" aan. Bovendien blijkbaar niet eens voor het vlees, maar als ritueel.
Ritueel? De jacht op grien is daar een traditie (en gebeurt ook op een traditionele manier), maar dat vlees wordt net zo goed opgegeten.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 11 mei 2010 om 11:49.
Oud 11 mei 2010, 12:24   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat slachten van dolfijnen is daar een oud volksgebruik dat nog steeds in ere gehouden wordt. Net zoals ze destijds in Ieper levende katten vanaf de belforttoren naar beneden gooiden...
En is het daarom goed ?

Ethische waarden veranderen. Omdat iets oud is traditioneel is, maakt het nog steeds niet verantwoord.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 12:54   #67
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

ja dat is zo'n excuus van hier tot ginder. mensen zijn doorheen de geschiedenis dwaze kiekens geweest, daarom moeten ze ook geen kiekens blijven om trouw te blijven aan die geschiedenis.

ik durf trouwens te wedden dat mensen zoals "vlaams nationalist" die hier eerder postte dat Vlaamse onafhankelijkheid belangrijker is oppeens wel uit de bres zou springen over "dierenrechten" en "barbaarse rituelen" als het over halal slachten gaat.

kwestie van dierenrechten geschonden door moslims prioritair te stellen op dierenrechten geschonden door Europeanen
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 12:59   #68
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En is het daarom goed ?

Ethische waarden veranderen. Omdat iets oud is traditioneel is, maakt het nog steeds niet verantwoord.
Zeg ik dat dan?

Ik geef gewoon toelichting, geen waarde-oordeel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:02   #69
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

OK....

Hoeveel van jullie hebben een Japanse wagen....of enig ander technisch artikel van een Japans merk?

Meestal goed spul nietwaar?

Japan doet nochtans enthousiast aan "wetenschappelijke walvisjacht" op beschermde walvissoorten,tegen de geest van VN-overeenkomsten in...O ja,die wetenschappelijk gedode walvissen worden lekker opgesmikkeld...Walvissen waarvan er op wereldschaal al minder voorkomen dan er Grienden zijn aan de oostkant van de Atlantische Oceaan...

En voor een walvis moet zo een harpoen met explosieve kop ronduit gruwelijk zijn..
Die Japanners toch,gelukkig boycotten we allemaal de 100 miljoen Japanners.

nee?

Laat ons dan stoppen met die paar duizend "Faroerieten", of Canadese Inuit ,of Groenlanders,of.....te beoordelen omdat ze nogal eens in nauw kontakt komen met hun prooi.

Laat ons eerder afvragen waarom er geen grienden op de Schelde en voor onze kust zijn,waar ze nochtans thuishoren....

Laatst gewijzigd door kelt : 11 mei 2010 om 17:07.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:28   #70
ArjanD
Gouverneur

ArjanD's schermafbeelding

Standaard

Ik ontving zojuist het volgende bericht van het Wereld Natuurfonds:

Dolfijnen [Incident: 100510-000051]

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw email over de jaarlijkse dolfijnenjacht bij de Faeröer-eilanden, Denemarken. Het Wereld Natuur Natuur (WNF) deelt uw afkeur van dit gebeuren en we zijn net als u geschokt en bezorgd over wat daar gebeurt.
Elk jaar wordt via foto's en video's op internet aandacht gevraagd voor deze schokkende drijfjacht, die overigens sterke overenkomsten vertoont met de omstreden dolfijnenjacht aan de zuidoostkust van Japan. De drijfjacht mag dan gebaseerd zijn op een eeuwenoude traditie, hij is tegelijkertijd erg wreed en totaal overbodig. Het is dan ook terecht dat veel mensen zich afvragen of er geen eind aan kan komen.

Zoals bekend is het WNF opgericht om de rijkdom aan planten- en diersoorten op aarde te beschermen. Zo'n 5000 diersoorten worden momenteel acuut met uitsterven bedreigd. Het is onze opdracht om te knokken voor deze 5.000 met uitsterven bedreigde soorten.Over het algemeen zijn de soorten waar in Denemarken en Japan op wordt gejaagd gezond en staan ze niet op uitsterven. We hebben als organisatie daarom geen natuurbeschermingsargumenten om Denemarken en Japan te dwingen om met deze drijfjacht te stoppen.

Het WNF werkt wel intensief aan de bescherming van dolfijnen die op dit moment acuut met uitsterven worden bedreigd, zoals onder andere de Vaquita-dolfijn in Mexico en de Maui-dolfijn. Beide hebben de status 'ernstig bedreigd' op de Rode Lijst van IUCN. Nog zeldzamer zijn de rivierdolfijnen in Azië, die ook onze aandacht behoeven:

https://www.wnf.nl/nl/wnf_video/inde...tel&startrow=1

Daarnaast werken wij wereldwijd aan het terugdringen van de bijvangst in de visserij, omdat dolfijnen vaak verstrikt raken in de netten. We helpen vissers over te schakelen op ander vistuig in bijvoorbeeld Indonesië en Midden-Amerika.
Verder hebben wij in juni 2009 tijdens de 61ste vergadering van de IWC (Internationale Walvisvaart Commissie) de situatie van de dolfijnen en kleine walvissen nog eens expliciet onder de aandacht gebracht van regeringen met de publicatie van ons rapport 'The forgotten whales'. Het WNF pleit voor meer aandacht en bescherming van de dolfijnen en kleinere walvissen. Meer hierover kunt u lezen op:

http://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/...m?uNewsID=3424

Wij hopen u op deze manier voldoende geïnformeerd te hebben en u kunt ervan verzekerd zijn dat wij de situatie scherp in de gaten houden. Daarnaast zijn er diverse dierenwelzijnsorganisaties die zich toeleggen op het bestrijden van wreedheid tegen dieren. Het is goed dat zij actie voeren tegen de jacht en misstanden aan de kaak stellen. Verder delen wij de bezorgde reacties met onze collega's in Denemarken, zodat zij ook op de hoogte zijn van de verontwaardiging in Nederland.

Met vriendelijke groet,

Selima Ajiach
Consumentenservice
Wereld Natuur Fonds

Postbus 7
3700 AA Zeist
Tel: 0900-1962 (15 ec/pm)
[email protected]

https://mh17waarheid.nl/google/ (Google's Corruptie voor AI Leven)
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:37   #71
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Die grienen worden aan land gebracht en vervolgens wordt de ruggegraat overgesneden. Dat het slachten met de hand gebeurt zorgt er inderdaad voor dat de dood niet onmiddelijk is, maar dat is nu eenmaal eigen aan de jacht. Ik neem aan dat je dan ook de jacht op fazant, erverzwijn, hert, etc. aan banden wilt leggen.
Dat is het hem net, het slachten zou evengoed een pak humaner (d.w.z. sneller en pijnlozer) kunnen, maar men opteert er bewust voor om dat niet zo te doen.

Ik heb het altijd al extreem bizar gevonden dat er mensen bestaan die dieren doden als ontspanning, in jacht of anderszins. Slachten moet gebeuren, en er zijn mensen nodig die dat doen als job en voor die inspanning betaald worden; maar aan mensen die doden voor de fun, als ontspanning, mankeert er toch iets.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:46   #72
ArjanD
Gouverneur

ArjanD's schermafbeelding

Standaard

Eendengooien...

Spaanse rechter verbiedt eendengooien

De eenden in de Spaanse havenstad Sagunto kunnen voorlopig lekker blijven zwemmen. Een Spaanse rechtbank heeft namelijk het traditionele eendenwerpen tijdens het jaarlijkse stadsfeest verboden. Een dierenbeschermingsorganisatie had daarover een klacht ingediend.

Dierenleed

Bij het eendenwerpen worden de vogels in zee gegooid en door zwemmende deelnemers weer opgevangen. Volgens het gerechtshof in Valencia is dat verwerpelijk, omdat de dieren vaak gewond raken en verdrinken.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnie...n_verboden.xml

https://mh17waarheid.nl/google/ (Google's Corruptie voor AI Leven)
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 19:55   #73
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat is het hem net, het slachten zou evengoed een pak humaner (d.w.z. sneller en pijnlozer) kunnen, maar men opteert er bewust voor om dat niet zo te doen.
Ken jij een andere manier om grienden te vangen? Of kunnen we dan maar beter gelijk heel de visserij opdoeken. Ah ja, die viskes zijn ook niet meteen dood als ze in dat net zitten. Kreeften worden zelfs levend gekookt, maar die hebben natuurlijk niet dezelfde aaibaarheid als Flipper en Willy.

Citaat:
Ik heb het altijd al extreem bizar gevonden dat er mensen bestaan die dieren doden als ontspanning, in jacht of anderszins. Slachten moet gebeuren, en er zijn mensen nodig die dat doen als job en voor die inspanning betaald worden; maar aan mensen die doden voor de fun, als ontspanning, mankeert er toch iets.
Nee, ik heb meer respect voor mensen die hun voedsel zelf vangen en/of slachten dan zij die niet kunnen zien naar het doden van een dier, maar het wel eten.
Oud 11 mei 2010, 20:35   #74
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Zoals hoger reeds wordt opgemerkt laten gruwelijke praktijken als deze zien hoe relatief het begrip "beschaving" eigenlijk is. Het ritueel doden van dieren is een praktijk die zo oud is als de mensheid zelf. In delen van Afrika wordt een man pas een man wanneer hij een leeuw gedood heeft, het stierenvechten bulkt van de symbolen van mannelijkheid, enz. Het doden van een levend wezen heeft blijkbaar ergens een diepe symboolwaarde voor de passage van jongen naar man. En blijkbaar heeft de moderne mens, die zichzelf heel wat meer ontwikkeld acht dan zijn naakt in de bossen rondlopende voorouder, nog altijd nood aan dat soort symbolen.

Er zit ook een psychologische dimensie aan. Of we het nu graag toegeven of niet, in onze menselijke psyche zit een sadistisch kantje ingebakken; een bepaald deel van ons vind het fysiek domineren, het veroorzaken van lijden en in extremis van de dood, fascinerend. Bij sommige mensen is dat kantje al wat meer ontwikkeld dan bij anderen. Een ceremonieel, zeker een groepsceremonieel, stimuleert dat kantje alleen maar. Want op zo'n momenten "mag het".

Is dit soort zaken dan onvermijdelijk? Misschien toch niet. Sinds het begin van de 20ste eeuw zijn er schuchtere tekenen dat de moraal zich in de menselijke cultuur aan het uitbreiden is naar niet-menselijke onderwerpen. Een steeds groter wordende groep mensen is de mening toegedaan dat dieren met een zekere vorm van respect dienen te worden behandeld, en bijvoorbeeld niet voor de lol mogen worden afgeslacht. In hoeverre die mening gefundeerd is op een ware filosofie, of eerder op gevoelens van empathie met "aaibaar" uitziende dieren is moeilijk te zeggen. De situatie is waarschijnlijk heel verschillend van individu tot individu. Wel is duidelijk dat deze groep meer en meer aanhang vindt, en ook begint te wegen op de besluitvorming. Kijk maar naar het verbod op import van zeezoogdierproducten dat de EU nog niet zo lang geleden afkondigde, en dat het resultaat is van het lobbywerk van onder meer organisaties als GAIA. De weg is echter nog heel lang alvorens de ideeën van deze groep een kans maken om echt "mainstream" te worden. Het grootste deel van de mensen staan nog steeds onverschillig tegenover dierenleed, of keuren het mishandelen van dieren goed.

Persoonlijk ben ik voorstander van een respectvolle behandeling van dieren. Ik wordt er nog steeds misselijk van als ik beelden zie van dierenfoltering, zoals hier met die grienden, maar schep er hoop in dat het tenminste nu al wordt aangeklaagd. Wie weet zullen deze praktijken binnen een jaar of 10-20 effectief serieus in vraag worden gesteld door de politiek, samen met het stierenvechten en andere restanten van onze primitieve beschaving. Ik hoop het van harte.

Laatst gewijzigd door Doki : 11 mei 2010 om 20:38.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 20:42   #75
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Is iedereen hier nu achterlijk? Dat is geen overgangsritueel of foltering, maar traditionele jacht.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 11 mei 2010 om 20:42.
Oud 11 mei 2010, 21:28   #76
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ken jij een andere manier om grienden te vangen?
Als ze in ondiep water liggen? Tuurlijk. Schieten bijvoorbeeld.

Citaat:
Nee, ik heb meer respect voor mensen die hun voedsel zelf vangen en/of slachten dan zij die niet kunnen zien naar het doden van een dier, maar het wel eten.
Het gaat niet eens om voedsel. Mij maak je niet wijs dat iemand een beer of eland gaat schieten in Canada om eraan te verdienen om of hem op te eten.

Doden voor ontspanning is ziekelijk.
Oud 11 mei 2010, 21:58   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Is iedereen hier nu achterlijk? Dat is geen overgangsritueel of foltering, maar traditionele jacht.
Zie vorige post: of iets traditioneel is of niet, boeit niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 22:35   #78
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Als ze in ondiep water liggen? Tuurlijk. Schieten bijvoorbeeld.

Zal dat zoveel sneller gaan? Ge moet al raak schieten, hé.

Citaat:
Het gaat niet eens om voedsel. Mij maak je niet wijs dat iemand een beer of eland gaat schieten in Canada om eraan te verdienen om of hem op te eten.

Doden voor ontspanning is ziekelijk.
Doden voor ontspanning. Hoe beladen. De jacht op grienden hoort bij hun cultuur en die grienden worden opgegeten. Wat is het probleem?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zie vorige post: of iets traditioneel is of niet, boeit niet.
Daarmee bedoel ik jacht zoals het altijd al gebeurde op die eilanden.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 11 mei 2010 om 22:35.
Oud 11 mei 2010, 23:42   #79
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

De beschaving van een mens of een gemeenschap, kan men afmeten aan de mate van respect waarop ze met dieren omgaan.

Maar hey, als de Denen nu eens échte mannen waren, MLF's pur sang enzo, dan zouden ze hun puberende jeugd, ipv hen een hoop uitgeputte en dolgestresste maxi-sardienen te laten massacreren, het zo eens laten opnemen tegen 'n 50-tal volwassen en hongerige ijsberen bv, op een netjes afgekooid terrein en met blote handen graag, allez, een koppel vuistklauwen van 10 cm mogen die puistkoppen nog aanhebben.
Voor de rest is alles toegestaan. Cagefight Raw, no rules & the winner takes it all.

Benieuwd of de lokale Deense hoeren, die avond dan ook zoveel werk zouden gehad hebben als nu wsl.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 23:48   #80
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zal dat zoveel sneller gaan? Ge moet al raak schieten, hé.

Doden voor ontspanning. Hoe beladen. De jacht op grienden hoort bij hun cultuur en die grienden worden opgegeten. Wat is het probleem?
Je mag mij wel eens de bron geven waaruit moet blijken dat ze die opeten.

En dat van die cultuur is geen argument. Het behoorde ook tot de Spartaanse cultuur om heloten te doden voor de sport.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be