Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 14:49   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Probeer maar eens een kopie van een dossier te nemen.

Enige kennis van de materie waarover je spreekt is hier wel vereist.
Als copy's niet ter zake deden, waarom sprak je er dan over , had er eentje bij de rechter gelegen.
Als betrokkene kan je bij de griffie een kopie van het dossier kopen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 14:53   #62
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Men kan maar 1x voor eenzelfde feit aangeklaagd worden.
Ja, juist, in Amerikaanse speelfilms...

Maar daar ging het helemaal niet over. Ze moesten verschijnen voor de Raadkamer die dus louter beslist over de verlenging van de aanhouding, niet over de uiteindelijke schuldvraag.

het is voor hun verschijning voor de Raadkamer dat hun dossier niet ter inzage lag en ze dus moesten vrijgelaten worden. Dat betekent geenszins dat ze vrijgesproken zijn. Ze zullen zeker moeten voorkomen en hun proces komt dus nog.

Mij lijkt het logisch dat je wordt vrijgelaten als je niet eens je dossier kan inkijken. Anders zouden ze iedereen willekeurig kunnen vasthouden. Daar kan je toch geen voorstander van zijn?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 14:54   #63
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht

Maar daar ging het helemaal niet over. Ze moesten verschijnen voor de Raadkamer die dus louter beslist over de verlenging van de aanhouding, niet over de uiteindelijke schuldvraag.

het is voor hun verschijning voor de Raadkamer dat hun dossier niet ter inzage lag en ze dus moesten vrijgelaten worden. Dat betekent geenszins dat ze vrijgesproken zijn. Ze zullen zeker moeten voorkomen en hun proces komt dus nog.

Mij lijkt het logisch dat je wordt vrijgelaten als je niet eens je dossier kan inkijken. Anders zouden ze iedereen willekeurig kunnen vasthouden. Daar kan je toch geen voorstander van zijn?
Dit dus.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 15:06   #64
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als betrokkene kan je bij de griffie een kopie van het dossier kopen.
"kopen" Ken je de prijzen?
Op elke blz een stempel en meer van die onzin maar rechters werken enkel met originelen.
Staat (ergens) in de wet.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 15:45   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"kopen" Ken je de prijzen?
Op elke blz een stempel en meer van die onzin maar rechters werken enkel met originelen.
Staat (ergens) in de wet.
Kopen ja, op de griffie. De prijzen gaan van de prijs per pagina tot een maximum van 2.500€ per dossier als ik me niet vergis.

En uiteraard is dit een kopie voor eigen gebruik.

Ik heb in het verleden voor al mijn strafzaken me een kopie van het dossier aangekocht. Hoe kan je je dossier anders ernstig bestuderen?
Oud 17 mei 2010, 16:11   #66
kameleon
Minister

Standaard

Kopstukken van de bende gaan vrijuit, helpertjes kunnen er voor opdraaien.
Maffia, niet meer dan dat.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:24   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Kopstukken van de bende gaan vrijuit, helpertjes kunnen er voor opdraaien.
Maffia, niet meer dan dat.
Die worden er immers voor betaald.
Oud 17 mei 2010, 17:30   #68
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, dat men niet veroordeeld word vind ik logisch, dat men vrijgelaten word absoluut niet. Albanese wapensmokkelaars...wat denk je dat het volgende nieuwsbericht gaat zijn? Dat ze spoorloos zijn natuurlijk.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:31   #69
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JIJ leest niet wat wij schrijven.

Welke oplossing, BINNEN DE WET, zie jij dan.
Geen want ik heb in het begin al gezegd dat die wet nergens op slaat.
Oud 17 mei 2010, 17:32   #70
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nee, dat men niet veroordeeld word vind ik logisch, dat men vrijgelaten word absoluut niet. Albanese wapensmokkelaars...wat denk je dat het volgende nieuwsbericht gaat zijn? Dat ze spoorloos zijn natuurlijk.
Dat had natuurlijk probleemloos voorkomen kunnen worden door te zorgen dat het dossier op de griffie lag. Je weet toch dat wij die mensen daarvoor betalen, dat zijn geen vrijwilligers of zo, he.
Oud 17 mei 2010, 17:35   #71
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Simplistisch gepraat niet? Zeker geen rechten gestudeerd.
Het is door de moeilijke praat van politici en advocaten/rechters dat ze er zelf niet meer aan uit kunnen.

Maar de gewone burger weet ondertussen ook al dat mensen die pol/soc hebben gedaan denken dat de evenaar door hun gat loopt.

Ook de gewone burger kan een mening hebben over een wet...daarvoor moet je geen moeilijke praat kunnen en ook gen pol/soc gestudeerd hebben. Vandaar dat ook iedereen mag gaan stemmen.
Oud 17 mei 2010, 17:38   #72
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat had natuurlijk probleemloos voorkomen kunnen worden door te zorgen dat het dossier op de griffie lag. Je weet toch dat wij die mensen daarvoor betalen, dat zijn geen vrijwilligers of zo, he.
Iedereen word hier in Belgie betaald om zijn job te doen. En iedereen weet ook dat fouten gemaakt kunnen worden, dat heeft niets met je loonstrook te maken op het einde van de maand.

Een wet die dus bepaald dat door menselijke fouten, criminelen vrij worden gelaten is door een stuk onbenul uitgevonden en moet in mijn ogen dan ook zo snel mogelijk aangepast worden.

Laat staan dat het met opzet misbruikt kan worden, wat in dit geval ook wel eens onderzocht mag worden.
Oud 17 mei 2010, 17:41   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen word hier in Belgie betaald om zijn job te doen. En iedereen weet ook dat fouten gemaakt kunnen worden, dat heeft niets met je loonstrook te maken op het einde van de maand.

Een wet die dus bepaald dat door menselijke fouten, criminelen vrij worden gelaten is door een stuk onbenul uitgevonden en moet in mijn ogen dan ook zo snel mogelijk aangepast worden.

Laat staan dat het met opzet misbruikt kan worden, wat in dit geval ook wel eens onderzocht mag worden.
Je moet leren nuanceren. Het zijn geen criminelen totdat ze door een rechtbank veroordeeld zijn.

Zijn ze veroordeeld? Neen, in tegendeel, de rechter laat die mensen vrij omdat er geen (niks, nada) bewijs is.
Oud 17 mei 2010, 17:47   #74
Steve_M

Standaard

Citaat:
Als ik een vergelijkbare fout maak, dan kan ik gaan doppen. Die magistraten weten wat er gebeurt als ze zo'n "fouten" maken, dus moeten ze ze maar vermijden.

Citaat:
Dat stuk onbenul heet Napoleon. Elke verdachte heeft dezelfde rechten, met het basisrecht dat je niet zomaar kan opgesloten worden. De raadkamer beslist over je aanhouding en moet die verlengen, waarbij zij dienen aan te tonen dat het nodig is dat de aanhouding verlengd wordt. De verdachte heeft het recht zich daar te verdedigen. Als die verdachte zijn dossier niet kan inkijken, kan hij zich ook niet verdedigen en kan zijn aanhouding ook niet verlengd worden. Trouwens, in dit geval hebben ze zelfs nog een herkansing gekregen, maar zelfs dan was het blijkbaar te moeilijk om hun job te doen.

Stel dat jij een loods verhuurt aan een vriend. Die vriend installeert daar - zonder dat jij het weet - een weedplantage. Hij wordt gepakt. Als ze zijn telefoonverkeer nakijken zien ze dat hij regelmatig met jou belt. Jij wordt ook gepakt. Na een tijd onschuldig opgesloten gezeten te hebben moet de raadkamer beslissen of je aanhouding verlengd wordt. Je wil je dossier (waar dus de element �* charge tegen jou instaan die jij dus wil weerleggen) inkijken, maar dat ligt niet op de griffie. Vind je het dan nog steeds normaal dat je maar gewoon opgesloten blijft. Drie dagen later (jouw voorstel) ligt dat dossier er nog steeds niet. Je blijft met andere woorden gewoon in de cel zonder te weten op basis van welke elementen. En dat vind jij normaal?
Oud 17 mei 2010, 17:59   #75
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is door de moeilijke praat van politici en advocaten/rechters dat ze er zelf niet meer aan uit kunnen.

Maar de gewone burger weet ondertussen ook al dat mensen die pol/soc hebben gedaan denken dat de evenaar door hun gat loopt.
Euhm... Als je iets over de wet en criminaliteit te weten wil komen, kan je beter rechten en criminologie studeren... Aan pol&soc heb je niet veel in dat geval. In elk ander geval ook niet trouwens.

Oud 17 mei 2010, 18:37   #76
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Als ik een vergelijkbare fout maak, dan kan ik gaan doppen. Die magistraten weten wat er gebeurt als ze zo'n "fouten" maken, dus moeten ze ze maar vermijden.

Dat stuk onbenul heet Napoleon. Elke verdachte heeft dezelfde rechten, met het basisrecht dat je niet zomaar kan opgesloten worden. De raadkamer beslist over je aanhouding en moet die verlengen, waarbij zij dienen aan te tonen dat het nodig is dat de aanhouding verlengd wordt. De verdachte heeft het recht zich daar te verdedigen. Als die verdachte zijn dossier niet kan inkijken, kan hij zich ook niet verdedigen en kan zijn aanhouding ook niet verlengd worden. Trouwens, in dit geval hebben ze zelfs nog een herkansing gekregen, maar zelfs dan was het blijkbaar te moeilijk om hun job te doen.

Stel dat jij een loods verhuurt aan een vriend. Die vriend installeert daar - zonder dat jij het weet - een weedplantage. Hij wordt gepakt. Als ze zijn telefoonverkeer nakijken zien ze dat hij regelmatig met jou belt. Jij wordt ook gepakt. Na een tijd onschuldig opgesloten gezeten te hebben moet de raadkamer beslissen of je aanhouding verlengd wordt. Je wil je dossier (waar dus de element �* charge tegen jou instaan die jij dus wil weerleggen) inkijken, maar dat ligt niet op de griffie. Vind je het dan nog steeds normaal dat je maar gewoon opgesloten blijft. Drie dagen later (jouw voorstel) ligt dat dossier er nog steeds niet. Je blijft met andere woorden gewoon in de cel zonder te weten op basis van welke elementen. En dat vind jij normaal?
Ok, jij gaat doppen, spijtig genoeg is er hier een 3de partij. Nm de criminelen.

Je leest niet wat ik zeg. Voor de zoveelste keer dat men deze personen niet moet veroordelen zonder dossier.

Dat je dan wat langer moet zitten, ja. Dat je achteraf vergoed word omwille van de fouten vind ik dan ook terecht. Maar omwille van fouten criminelen vrijlaten is nog belachelijker.

Zoals ik al zei...mensen met slechte bedoelingen kunnen dit misbruiken.

Napoleon...word het niet stillaan tijd om deze wetten dan wat te moderniseren?

Laatst gewijzigd door illwill : 17 mei 2010 om 18:46.
Oud 17 mei 2010, 18:41   #77
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je moet leren nuanceren. Het zijn geen criminelen totdat ze door een rechtbank veroordeeld zijn.

Zijn ze veroordeeld? Neen, in tegendeel, de rechter laat die mensen vrij omdat er geen (niks, nada) bewijs is.
Ja, en het hele arsenaal wapens werden door de politie geplaatst.
Oud 17 mei 2010, 18:41   #78
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm... Als je iets over de wet en criminaliteit te weten wil komen, kan je beter rechten en criminologie studeren... Aan pol&soc heb je niet veel in dat geval. In elk ander geval ook niet trouwens.
Dezelfde als rechten.
Oud 17 mei 2010, 18:44   #79
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Net nog in het VRT nieuws...men kan maar 1x vervolgt worden voor eenzelfde feit.
Oud 17 mei 2010, 18:53   #80
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Net nog in het VRT nieuws...men kan maar 1x vervolgt worden voor eenzelfde feit.
Hey, pipo: voor de raadkamer verschijnen betekent niet dat je vervolgd wordt. Dat is geen proces. Het gaat louter over de vraag of je aanhouding wordt verlengd. Als er vluchtgevaar is bijvoorbeeld, risico op herhaling van de feiten of doorkruisen van het onderzoek.

Het is niet omdat je aanhouding niet verlengd wordt, dat je buiten vervolging wordt gesteld.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 17 mei 2010 om 18:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be